Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Bestuurbare webcam

Pagina: 1
Acties:
  • 1.997 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Ik had laatst een stappenmotor uit een printer gesloopt en daar wilde ik iets leuks mee doen.
Toen had ik het idee om me webcam erop te zetten en ben ik daarmee aan de slag gegaan.

Als eerste moet je natuurlijk een schema maken om de stappenmotor aan te sturen via de lpt poort.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/webcam/schema.png

Dit schema heb ik 4x gemaakt op een experimenteerprintje.
Hier zie je ook de stappenmotor in de behuizing zitten.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/webcam/printje.jpg

Als kabel heb ik 5 meter UTP gebruikt, hiermee kan ik het printje ook meteen van spanning voorzien.
Aan het andere uiteinde van de kabel heb ik een stekker gezet voor de aansluiting op de lpt poort en een molex voor de stroomvoorziening, op die manier heb ik geen apart adaptertje nodig en dat scheelt weer in de kabelmeuk.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/webcam/stekkers.jpg

Leuk alles in zo'n kastje, alleen op zo'n dun asje kun je geen webcam bevestigen, daar moest dus een oplossing voor komen

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/webcam/webcam%20standaard.jpg

Ik ben dus naar de v&d gegaan en heb daar een klem gehaald om normaal papier ergens mee te bevestigen.
Omdat je dit ook niet zomaar met een schroefje kunt bevestigen heb ik een sleufje in het asje geslepen en heb ik de klem met 2 componentenlijm vastgezet.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/webcam/webcamstandaard.jpg

Nu is dit natuurlijk maar het halve verhaal, zo'n stappenmotor moet ook aangestuurd worden door een programma.
Na een tijd op google gezeten te hebben ben ik erachter gekomen dat zoiets simpelweg niet bestaat en dat ik zelf iets zou moeten schrijven.

Na al mijn visual basic skills van een paar jaar terug opgegraven te hebben heb ik programma gemaakt waarmee het motortje te besturen is vanaf een website.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/webcam/BobCam.png

Hier het html paginaatje wat ik even in elkaar heb geflanst :X
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/webcam/website.png

Het was best een leuk projectje om te doen, vooral omdat ik zoiets bijna nergens anders heb gezien :)

update: hier staat het programma nu, laat even weten of je er wat aan hebt

[ Voor 7% gewijzigd door bobo1on1 op 13-07-2004 14:13 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Wow, waar kan ik die downen :D. Hier ben ik al een tijdje naar opzoek, alleen mijn programmees skilzz zijn niet zo goed ( alleen turbo pascal ).

Signature unavailable

Verwijderd

bobo1on1 schreef op 08 april 2004 @ 18:06:
Ik had laatst een stappenmotor uit een webcam gesloopt en daar wilde ik iets leuks mee doen.
Toen had ik het idee om me webcam erop te zetten en ben ik daarmee aan de slag gegaan.
Beetje dubbel niet? :)
Maar het ziet er zeker leuk uit om je kamer mee in de gaten te houden ;)

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-11 18:03

n00bs

Het is weer Zomer!

Netjes gedaan man, snap alleen niet dat je een stappenmotor van een webcam gesloopt hebt en weer een nieuwe webcam erop hebt gemonteerd ;) Typo misschien ;)?

• bobo1on1
Verwijderd schreef op 08 april 2004 @ 18:16:
[...]

Beetje dubbel niet? :)
Maar het ziet er zeker leuk uit om je kamer mee in de gaten te houden ;)
Dat moest printer zijn, het is al gefixt.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

• Mr GAmba
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Maar dat progje, geef je dan nog vrij of niet??

Signature unavailable

• bobo1on1
Nou voor deze keer dan ;)
edit:
link naar de software staat in de topicstart

Als het niet werkt moet je kijken of je de visual basic runtime geinstalleerd hebt.
Ik geloof dat je ook nog iets met regsvr32 inpout32.dll moet doen.

[ Voor 25% gewijzigd door bobo1on1 op 13-07-2004 14:14 ]

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:45

chromeeh

the Gnome

Welke transistor heb je gebruikt???

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• bobo1on1
De linker is een bc547b en de rechter is een bd137.

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

nice nu nog op en neer ;) :+

</onzin>

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Heeft m'n huisgenoot een hele tijd geleden al eens gedaan :p

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• Spiller
  • Laatst online: 10-11 16:37
Haha, dat heb je ook op van die betaalde sexsites x)

Ioniq 5 P45

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-11 18:03

n00bs

Het is weer Zomer!

Spiller schreef op 08 april 2004 @ 19:48:
Haha, dat heb je ook op van die betaalde sexsites x)
Hoe weet jij dat zo goed ;)

• bobo1on1
Ik ben er net achter dat ik ook gewoon die weerstand van 470 ohm weg had kunnen laten en de 2 collectors aan elkaar had kunnen knopen.
Op die manier is de schakeling ook goed geschikt voor hogere en lagere spanningen.

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-11 22:32
hey wel leuk dat je dit gemaakt heb. Echter had ik het al eens eerder gezieno op de opendag van Fontys Hogeschool, opleiding Electrotechniek.

Verwijderd

Inderdaad, het Big Sister project op de Fontys, heb het zelf ook gedaan:). We hadden toen de UCN5804 van allegro gebruikt als stappenmotordriver. Voordeel daarvan is dat je niet bij hoeft te houden welke spoel je als laatste aangestuurd hebt omdat je via 1 datalijn pulsen geeft en het ic zelf de stand bijhoud.
Een jaar geleden heb ik hem nog eens gebouwd maar toen met een microcontroller via de RS-232 poort, compleet met initialisatie van nulpunt. Je kon via een telnet programma 0 tot 250 graden invoeren en de microcontroller stuurde de webcam op z'n plaats. Dat systeem heeft nog een hele tijd in een bloemencorsotent gehangen:
http://www.buurtschapcrescendo.nl/webcam/webcam.htm

Ik had voor de webcamaansturing gezorgd en iemand anders voor de draadloze communicatie van de beelden naar hem thuis zodat ze daar live op internet afgebeeld werden. Een laptop die op de camera-aansturing aangesloten was zette de camera om het half uur bepaalde tijden in een bepaalde positie. Zijn pc thuis wist welke tijden dat waren en schoot op die tijden plaatjes en zette die drie naast elkaar zodat je elk half uur een panoramaview van drie plaatjes naast elkaar kreeg. Kijk maar op de website en je snapt wat ik bedoel. Hier een foto van de webcamaansturing: http://stonehenk.vitsch.n...003/bouw2003/2003012.html

Een pc voeding die onder het geheel hangt voorziet de aansturing van spanning. De webcamaansturing is gemonteerd op een monitorvoet die ik nog had liggen. Het deel wat daar bovenop gemonteerd zit komt uit een oude laserprinter (stappenmotor met tandwielvertraging in een mooi kunststof blok als een groot geheel). Daar zit dus ook een klein besturingsprintje bij.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2004 23:52 ]

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-10 17:10
Heel wat goedkoper dan mijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.smau.it/smau2003/italiano/prod_2003/prod_img/148.jpg

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Verwijderd

Klasgenoot van mij heeft die 2 jaar geleden ook al is gedaan alleen dan iets andere versie.

camera draaibaar door 2 stappenmotoren, zowel horizontaal als verticaal dus. Stappenmotoren draadloos (433Mhz zelfbouw) aangestuurd door microcontroller die op z'n buurt weer door een embedded webserver werd aangestuurd. Het videosignaal werd dmv een 2,4Ghz zelfbouw zender draadloos naar de webserver verstuurd. Dit alles kon op z'n website worden bekeken en bestuurd. Erg cool!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:41
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 21:36:
Klasgenoot van mij heeft die 2 jaar geleden ook al is gedaan alleen dan iets andere versie.

camera draaibaar door 2 stappenmotoren, zowel horizontaal als verticaal dus. Stappenmotoren draadloos (433Mhz zelfbouw) aangestuurd door microcontroller die op z'n buurt weer door een embedded webserver werd aangestuurd. Het videosignaal werd dmv een 2,4Ghz zelfbouw zender draadloos naar de webserver verstuurd. Dit alles kon op z'n website worden bekeken en bestuurd. Erg cool!
Was dit toevallig op Rens en Rens in Hilversum? Daar heb ik laast ook zo iets gezien.

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03 10:56
Zou iemand mij ff kunnen uitleggen wat je daar allemaal voor nodig hebt? want ik heb volgende week ook men webcam,en ik zou die graag vanaf site besturen. Zodat ik als ik wegben wat kan zien of er iemand op men akmer snuffelt :)

Een electromotoortje swieso maar stappenmotor? wat is verschil? electromotor gewoon draaien zoals fan en een stappenmotor draait in stappen?

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• twabi2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-12-2024
LOL, ga je dan dag en nacht zitten gluren OF er iemand je kamer binnenkomt?
20 000V op de klink is veel effectiever :p

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03 10:56
nee,niet dacht en nacht(ben je zot,.. upload limiet ze :) )

Gewoon,ik ga op de site,druk op "neem foto",ding neemt foto en upload'm zodat ik'm kan zien en dan weet ik naarwaar de camera gericht is en dan kan ik'm positioneren ent erug fotot nemlen :)

anders teveel upload(belgie )

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• twabi2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-12-2024
ben ook belg hoor ;)
dat systeem klinkt wel goed
wat je ook kan doen, is de beweging in een veeeeel lagere resolutie doen en met een hoge compressie, zodat je toch ziet waar je kamera ongeveer op gericht staat, en met een andere knop een high-res foto nemen

• RedDragon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-06 11:19
bobo1on1
is dat een trust webcam

Intel core i5-750 // MSI P55-GD65 // 4gb Corsair // Amd radeon 6950 // 2x 500gb Samsung F3 // Asus xonar HDav1.3 // optional linksys wmp600n

• RedDragon
100 mobielcam?

Intel core i5-750 // MSI P55-GD65 // 4gb Corsair // Amd radeon 6950 // 2x 500gb Samsung F3 // Asus xonar HDav1.3 // optional linksys wmp600n

• bobo1on1
Entity_Razer schreef op 09 april 2004 @ 22:56:
Zou iemand mij ff kunnen uitleggen wat je daar allemaal voor nodig hebt? want ik heb volgende week ook men webcam,en ik zou die graag vanaf site besturen. Zodat ik als ik wegben wat kan zien of er iemand op men akmer snuffelt :)

Een electromotoortje swieso maar stappenmotor? wat is verschil? electromotor gewoon draaien zoals fan en een stappenmotor draait in stappen?
Je hebt in ieder geval een stappenmotor nodig, ik zou zeggen sloop een oude printer daar zitten er vaak 2 in.

Je kunt natuurlijk mijn geweldig softwarepakket gebruiken ;) of je schrijft zelf iets, mijn software is alleen om het motortje aan te sturen, om beeld te krijgen van de webcam zul je een ander programma nodig hebben zoals webcam 2000.
Hier staat nog wat meer info [rml][ HowTo] Stappenmotoren[/rml]
RedDragon schreef op 10 april 2004 @ 14:56:
bobo1on1
is dat een trust webcam
Waar ik de foto's mee gemaakt heb is een aiptek camera die ik voor niks gehad heb.
Ik heb er nu een creative webcam notebook op zitten, hij past perfect in die klem en hij is op en neer te draaien, de beeldkwaliteit ben ik niet echt tevreden over.

Verwijderd

Leuk gemaakt! nog leuker is dat ik er mee mocht spelen :P alleen kon ie toen nog meer dan 360 graden rond zodat het snoer in de war raakte. Is da nu opgelost?

• bobo1on1
Hij kan nu 540 graden rond (dat is gewoon in te stellen), ik vrees dat constant rondjes kunnen draaien er niet in zit, of je moet een manier weten om usb over sleepcontacten goed te laten werken.

• RedDragon
bobo1on1 op het 4e plaatje zie ik echt een een trust standaard want ik die ook.... ;)

• bobo1on1
Ik wilde er nog een usb aansluiting in maken maar aangezien ik nog maar 2 aders over had in de utp kabel zou dat niet aan lukken.
Toen bedacht ik me ineens dat ik al 2 aders gebruikt had voor 12 volt en ground.

Met een LM317T, een weerstand en een potmeter heb ik toen een 5 volt aansluiting gemaakt op de print.
Het was wel even spannend omdat ik niet zeker wist of het goed ging werken over 5 meter utp maar het werkt perfect.

Hier is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/webcam/webcamstandaard2.jpg

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Ik heb ook zon ding staan alleen dan niet zelf gebouwd maar eentje van panasonic het mooie hiervan is dat je hem met een utp kabel kan besturen nen dan overal in het netwerk ik weet niet hoe dit is met deze zelfde gebouwde camara's.
En ik vraag me ook af hoe ik de genomen foto's kan laten loggen dus zeg maar om de 10 sec ofzo iets een foto kan laten maken en opslaan wat voor programma gebuiken jullie hiervoor

en btw het is natuurlijk veel leuker om het zelf te maken dan het zo uit de box te hebben zoals ik (proefje van me pa wou eens weten hoe het werkt enz om het mischien eens te kunnen verkopen)

No signature found

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:15
Ik heb zelf net 2 stappenmotors uit een HP600 gesloopt en dat zijn de;

NMB PM55L-048-HP69 ( Groote )
NMB PM35L-048-HPD4 ( Kleine )

Maar nu zoek ik de lay-out van die stappenmotors liefst de 'NMB PM55L-048-HP69' omdat mijn draadjes zwart zijn :| Op de site NMB gekeken maar staat niet bij wat welk draadje wat wat is :)

Maar de middelste draadje gaat naar 2 gesoldeerde puntjes de rest 2 link 2 rechts hebben 1 soldeer puntje, dus zou misschien de middelste de voeding voor het motortje zijn? :?

• bobo1on1
Ik heb wel ongeveer hetzelfde motortje.
Als je het motortje horizontaal met de oogjes naar beneden houdt dan is de pinout zo:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/motor%20pinout.png

Dat 10 mH moet je maar even wegdenken.

[ Voor 12% gewijzigd door bobo1on1 op 13-04-2004 15:57 ]

Pagina: 1