[linux] Installatie problemen op notebook

Pagina: 1
Acties:

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-02 22:29
Ik heb sinds kort een nieuwe Acer Aspire 1356LMi gekocht. Er stond standaard Windows XP Home op. Dus dat ging er meteen af en vervangen door Pro. Toen kreeg ik het idee om Linux erop te gaan zetten. Ik heb eerst getest met Knoppix en Mandrakemove of het uberhaupt ging draaien, en met success. Alles werkte behalve het Wifi kaartje wat niet zo'n ramp is. Ik ging daarom maar aan de slag om een echte distro op mn notebook te zetten. Dus ik pak Mandrake 10.0 CE uit de kast en stopte de cd erin. Hup, booten en toen ik in de installatie menu kwam liep hij kompleet vast. Dus ik denk: "ok, kan gebeuren, even opnieuw proberen" Maar telkens loopt hij vast op verschillende plaatsen. Dus ik pak RedHat 9 uit de kast en ook die loopt gewoon vast voordat de installatie begint. Ok, ik ga Fedora Core 2 test 2 maar downloaden. Stop ik cd1 van Fedora erin. Die loopt ook vast in een begin fase van de setup. Ten einde raad maar SuSE 9.0 gepakt, en wonderbaarlijk installeerde die wel volledig. Toen de installatie afgerond was, moest ik opnieuw opstarten en bij het laden van KDE loopt ie vast. De volgende poging kon ik 3 minuten met KDE werken en loopt ie vast.

Met Windows 2k/XP werkt de notebook gewoon volledig zoals het moet, en met de live-on-cd versies werkt het ook allemaal continu. Ik heb Memtest86 gedraait en die vind geen geheugen problemen.

Met en zonder het Linksys Wireless-g pcmcia kaartje loopt de notebook vast, dus daar ligt het ook niet aan. Ook legacy usb support heb ik uitgezet in de bios, maar dat mocht ook niet baten.

Heeft er iemand enig idee of ik Linux aan de praat krijg op mn notebook? Of zit ik aan Windows 2k/XP vast? :'(

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat voor kernel optie heb je al geprobeerd? Kijk eens naar acpi, die wil nog wel eens dwars liggen.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Je kunt ook knoppix op je HD installeren ;)

Maar idd, zonder meer info kunnen we je niet helpen. Ik moet zeggen dat je het ook wel heel snel opgeeft hoor!

[ Voor 57% gewijzigd door voodooless op 08-04-2004 17:49 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Probeer anders Gentoo of een andere distro waarbij je het proces meer zelf in de hand hebt. Bij die Windows-achtige distro's is het nogal onduidelijk waar de problemen zitten en er wordt veel geinstalleerd. Bij distro's als Gentoo moet je alles zelf configgen en dan moet het goedgaan.

Verwijderd

Tsja, maar ik weet niet hoeveel verstand van Linux onze topicstarter heeft... Als je een beginner bent, dan is het denk ik niet slim om Gentoo te gebruiken (correct me if I'm wrong...)
Het is een gokje, maar controleer je partities eens... Bijvoorbeeld met PartitionMagic ofzo, het kan zijn dat daar een probleem in zit, en dat Linux daardoor in de soep loopt. Maar zoals ik al zei: dat is echt een gok van mij.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 10:16:
Tsja, maar ik weet niet hoeveel verstand van Linux onze topicstarter heeft... Als je een beginner bent, dan is het denk ik niet slim om Gentoo te gebruiken (correct me if I'm wrong...)
Het is een gokje, maar controleer je partities eens... Bijvoorbeeld met PartitionMagic ofzo, het kan zijn dat daar een probleem in zit, en dat Linux daardoor in de soep loopt. Maar zoals ik al zei: dat is echt een gok van mij.
Helemaal waar, maar dan kun je beter beginnen op een gangbaar desktop-systeem.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Misschien dat APIC en/of ACPI niet mee werken. Probeer aan lilo eens de opties 'noapic' en 'noacpi' mee te geven.

Als ik APIC aanzet en ik druk op de extra laptop knoppen om de TV-out aan te zetten, dan hangt-ie volledig. zonder APIC werkt het prima.

En heb je google al geprobeerd? Hier staat (in het spaans (?) welliswaar) een beschrijving van de installatie van Debian op zo'n ding. Debian werkt blijkbaar prima, dus misschien is de HD-install van Knoppix (dat is Debian gebaseerd) een goed idee?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Pagina: 1