Toon posts:

Processor Probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit opgescheept met een processorprobleem waar ik eventjes niet uit kom.
Als ik mijn processor (en de rest natuurlijk) met zijn standaard Mhz'zen opstart knalt de heleboel eruit. Het enige wat ik dan hoor is een "ziekenwagen-toon" uit de PC-speaker. Schakel ik de PC nou in met een Mhz van 1400 start het apparaat lekker door en heb nergens last van. kan dit een voedingsprobleem zijn? Ik bedoel, onvoldoende stroom misschien?
Ik heb wat gezocht naar de error-Beeps van m'n BIOS, maar daar kwam ik niet verder mee.

AMD 2400+Thorton@2240
Abit KD7A
Kingston 768Mb PC3200
Gforce4 MX4000

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:00

UTM

Mischien dat het een beetje te warm wordt allemaal? Pass eens iig de voeding specs dan (en dus ook de voltages + afwijkingen). Sinds wanneer deed het probleem zich voor? Wees aub wat specifieker. Met bv: motherboardmonitor of speedfan moet je deze gegevens (temp + voltages) wel kunnen zien. Flash je bios eens, of doe iig een reset

[ Voor 27% gewijzigd door UTM op 08-04-2004 17:17 ]

Verwijderd

denk idd dat het wat met je voeding te maken heeft

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoe luidden die beepjes? :? Als in: lang-kort enzo...
Dan kan je in het boekje van je moederbord zoeken wat er is... En anders staat internet er ook nog vol van...

Als ik een gokje mag wagen, ik denk dat je BIOS te oud is, en hij dus geen CPU kan detecteren... Probeer een biosupdate zou ik zeggen ;)

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Ik geloof dat de "ziekenwagen-toon" duid op een (bijna) lege bios batterij :)

probeer daar eens een andere in te zetten.

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

Verwijderd

Topicstarter
Het hele gebeuren ontstond nadat ik zo'n ICute temperatuurmeter in had ingebouwd. Toen is het dus begonnen. De link naar te weinig stroom was dus gauw gelegd.
Nadat ik dat instrumentarium uit de PC had gehaald bleef ik met het probleem zitten.
Het betreft hier een Phoenix/Award BIOS en is eigenlijk helemaal nog niet zo oud (eind 2003).

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Bij asus mobo;'s is het ziekenauto geluid, teken dat de processor stuk of bijna stuk is. Dus dat zou bij jou ook kunnen. maar de problemen die je aangeeft wijzen op een niet helemaal lekkere voeding. Probeer die eens te vervangen als dat kan.
En ziet je core van je cpu er nog wel goed uit?

• bigfoot1942
  • Niet online
ziekenwagen geluid is een koeling probleem. Je processor koeler zit er waarschijlijk niet goed op, of je hebt je fan niet aangesloten :+
Dat hij het op 1400 MHz wel doet is dan ook logischer: hij genereerd ondergeklokt veel minder warmte.

Pak es een temperatuurmonitor tooltje erbij en ga es stressen op die 1400 MHz... kijken hoe warm hij wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier zonet alles wat aangesloten zat op het moederbord los gehad.
De fans draaien allemaal:Processor-fan, NB-fan, fannetjes voor/achterin de kast en toch krijg ik weer die "Ziekenauto-toon". Ik neem denk ik maar aan dat de processor tot zijn eind begint te raken, al vindt ik het wel vreemd. Processor kapot is toch kapot en niet half kapot?
Qua processor-koeling denk ik dat ik wel goed zit, want het exemplaar wat gemonteerd zit is een Colermaster Aero 7+ die naar mijn wete geshikt moet zijn.
Een BIOS update zie ik maar vanaf, dit omdat het BIOS een datum heeft van 2003/08/28.
Teveel koelpasta kan het ook niet zijn, want het laagje wat ik heb aangebracht ziet er erg dun uit.

AMD 2400+
Abit KD7A
1xKingston 512Mb PC3200
1xKingston 256Mb PC3200
Gforce4MX4000

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Met welke snelheid draait hij NU?

De laatste BIOS-versie die ik vond was nr. 13 d.d. 15-09-2003

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Met welke snelheid draait hij NU?
De laatste BIOS-versie die ik vond was nr. 13 d.d. 15-09-2003
Rond de 1400Mhz
Post de link even als je dat wilt...

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zo'n sirene duidt als ik me niet vergis op een probleem omtrent de CPU. Dit wil zeker niet zeggen dat de CPU defect is; dat is zelfs zeer onwaarschijnlijk als ie op een lagere snelheid wel gewoon draait. Een half-kapotte CPU heb ik zelf namelijk nog nooit meegemaakt. Het is echter wel mogelijk dat er bijvoorbeeld een probleem is met de voeding voor de CPU. De voedingsspanning voor de CPU wordt op het mobo gemaakt uit de 3.3V (en tegenwoordig de 12V). Hiervoor worden een aantal MOSFET's en elco's gebruikt. Ik zou die elco's eens controleren op lekkage en opbollingen. Een paar rotte elco's zouden dit probleem goed kunnen verklaren.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Zo tezien staat dat BIOS wat je me suggereerde al in m'n chip. 2003/28/08.

Maar het is nu helemaal gebeurt met m'n PC. Voordat het BIOS scherm verschijnt klinkt het "ziekenwagen"geluid al uit m'n kast. Eerder kon ik nog op 1400Mhz windows in maar dat lukt al niet meer.

Verwijderd

heb je koelpasta tussen je cpu + cooler zitten, die grote coolers maken soms geen contact!

Heb ik ook een keer gehad, met koelpasta geen problemen meer....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 april 2004 @ 23:47:
heb je koelpasta tussen je cpu + cooler zitten, die grote coolers maken soms geen contact!
Yep, Zo een minuscuul laagje dat het net genoeg is om de putjes en oneffenheden dicht te maken. En, beslist niet teveel.
Maar ik zit al een beetje in de buurt van mijn probleem tekijken enwel een herkening van een error-beep wat zegt dat mijn moederbord dood kan zijn.

• bigfoot1942
  • Niet online
wanneer heb je die keolpasta erop gedaan? daarna nog je proc eraf gehad? misschien is je pasta nl wat ingedroogd.
Je kan sowieso ff je koeler er opnieuw opzetten, ik heb ook 1x gehad dat ik zou zweren dat ie goed zat, (hij zat stevig en goed vast ed) maar toch niet goed koelde en na de koeler eraf te halen en er weer op te zetten deed ie t weer als vanouds.

Verwijderd

Topicstarter
De processor heb ik nog niet zo heel lang, ik denk zo'n twee maanden. Het koelpasta zit er dus zo'n twee maanden op. Totdat ik eergisteren de koeler demonteerde om te kijken of er iets opviel wat betrekking zou kunnen hebben op een slecht functioneren van de processor.
Nadat dat was gebeurt en ik niets zag wat op en probleem leek heb ik er een nieuwe laag koelpasta op aangebracht. Dit zeer dun...
Dat "zieken-wagen" geluid wat ik hoor was een week of wat ook al te horen, maar toen was het "zieken-wagen"geluid nog niet in zijn geheel te horen, ik bedoel halve toontjes. Uhm, de toontjes waren niet volledig hoorbaar..
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk overkomt allemaal anders omschrijf ik het wel anders..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 11:23:
anders omschrijf ik het wel anders..
Give it a try ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik eigenlijk wel zeker weet dat mijn moederbord kapot is (ik denk door de vele volt-mods die ik ermee uitgehaald heb), heb ik zo het idee dat m'n Abit KD7A dit niet goed wist te verdragen en nu kapot is. De betekenis van de error-beep gaf mij te kennen dat het niets anders moest wezen dan een moederbord die kapot is. Ik vraag me nu af wat nou een lekker socket-A bord als vervanging is.. Ik bedoel, qua Chipset, sound on-board, LAN eigenlijk niet nodig, PC3200 enz.
Pagina: 1