[Debian] kan HD niet mounten (Bad superblock)

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09-2025

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Topicstarter
ik heb net een nieuwe HD in m'n servertje gehangen (p233MMX, 64mb Debian 3.0 2.4.21 kernel) en nou krijg ik hem niet aan de praat.
het gaat om een 20GB maxtor afkomstig uit mijn XP-pc. er stond dus een NTFS-partitie op, maar die heb ik weggehaald (dit heb ik gedaan dmv lowlevel format met maxtor powermax, niet helemaal de juiste manier, maar ik ben al een tijdje aan't klooien, dan doe je rare dingen).
ik heb met fdisk /dev/hdc een primaire partitie aangemaakt van 20 gig (/dev/hdc1)
als ik fdisk -l /dev/hdc geef, krijg ik dit terug
code:
1
2
3
4
5
6
7
csirac:/home/bart# fdisk -l /dev/hdc

Disk /dev/hdc: 16 heads, 63 sectors, 39683 cylinders
Units = cylinders of 1008 * 512 bytes

Device Boot    Start       End    Blocks   Id  System
/dev/hdc1             1     39683  20000200+  83  Linux

dit ziet er volgens mij wel goed uit
ik heb het volgende regeltje toegevoegd aan /etc/fstab
code:
1
/dev/hdc1       /mnt/hdc1       ext2    errors=remount-ro  0  0

als ik nou 'mount /dev/hdc1' geef, krijg ik de volgende foutmelding:
code:
1
2
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hdc1,
       or too many mounted file systems

de search is stuk met met google kon ik het niet vinden (daar kreeg ik alleen antwoorden die over het mounten van FAT32 en NTFS filesystems gingen).
doe ik wat verkeerd of is die hd gewoon rot

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

Verwijderd

mkfs.ext2 /dev/hdc1

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Om mij even bij r3boot aan te sluiten mkfs.ext2 /dev/hdc1 zou de truc moeten doen. het aanmaken van een partitie met fdisk is onder windows toch ook niet genoeg om hem te kunnen beschrijven? Je moet hem dus eerst even een filesystem meegeven. Dit had naar mijn idee toch echt gevonden moeten kunnen worden in stapels met howto's, dus hij gaat dicht.

Voordat je een volgende keer een topic opent neem je dan ook even de NOS policy - updated 01/04/03 en de FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 28/09/2003 door?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Dit topic is gesloten.