Toon posts:

impedantie voor DVC sub ?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Al enige tijd speelt men RF amp 360.2 gebrugd op een DVC sub. De versterker geeft 2 x 90 W RMS, en 1 x 360 W RMS gebrugd.

De sub is een RFP1212 DVC sub met 2 x 4 ohm spoelen.

De sub heeft altijd met de spoelen parallel gelegen, op 1ohm belasting dus, en dit heeft nooit problemen opgeleverd. alhoewel de handleiding van de amp duidelijk zegt dat de min. impedantie 4 ohm moet zijn in gebrugde modus.

Nu is men vraag ? Is het toch beter om de spoelen in serie te leggen zodat de impedantie 4 ohm wordt over mijn amp ? of mag ik gewoon zo lekker blijven doorspelen ? Heeft dit enig effect op de controle over de sub ? Dempingsfactor e.d. ?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Om je maar ff te verbeteren: 2x4 Ohm in serie is 8 Ohm, 2x4 Ohm in serie is 2 Ohm!

Als de amp niet met 2 Ohm overweg kan volgens de specs, dan zal dat niet voor niks zijn. Het kan best zo zijn dat de amp aan 8 Ohm meer ruimte heeft om te ademen, en dus ook beter geluid geeft. Hoe dat met de dempingsfactor zit weet ik niet...

Ik zou gewoon zeggen: probeer het uit!

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 08-04-2004 16:23 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Om je maar ff te verbeteren: 2x4 Ohm in serie is 8 Ohm, 2x4 Ohm parallel is 2 Ohm!

Als je amp er niet van houdt om in bridgemode onder de 4 ohm weer te geven dan kun je ze beter in serie schakelen. Het voordeel van 8 ohm
tov 2 ohm is dat de dempingsfactor 4x zo hoog is verder verlies je wel een flink aantal dB's output. Maar meestal zijn autosubwoofers voorbereidt op een systeem met een relatief lage demping. Ik zou lekker op 2 ohm doorspelen. Als de amp niet al te warm wordt is het geen probleem. Als het af en toe een beetje naar verbrand plastic ruikt is het rijd om de spoelen in serie te zetten.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2004 18:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 april 2004 @ 18:52:
Om je maar ff te verbeteren: 2x4 Ohm in serie is 8 Ohm, 2x4 Ohm parallel is 2 Ohm!
.
Wel dat wist ik, de wet van Ohm zit in men kopke gebrand, maar de reden dat ik aan die rare waarde kom, is omdat ik vandaag op 12Vhifi.nl zat, en als ik daar mijn sub ingeef: (2 x 4 ohm) en men versterker (gebrugd, géén monoblok), dan
toont hij namelijk de impedantie over de versterker, en dat deed me namelijk twijfelen, ziehier de link:

http://www.12vhifi.nl/subframe.html

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 07:14
Je komt inderdaad op 2 Ohm, maar omdat je gebrugd bent (feitelijk beide eindversterkers in tegenfase op + en -) 'ziet' de versterker 1 Ohm, nl. 2 Ohm verdeeld over de 2 kanalen.

Zin.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Redheinz schreef op 08 april 2004 @ 23:06:
Je komt inderdaad op 2 Ohm, maar omdat je gebrugd bent (feitelijk beide eindversterkers in tegenfase op + en -) 'ziet' de versterker 1 Ohm, nl. 2 Ohm verdeeld over de 2 kanalen.
Dat klopt als een bus.

Volgens mij krijg je zelfs minder vervorming als je de spoelen in serie zet, maar dit kan per versterker verschillen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
ah, nu begrijp ik het. _/-\o_

Ik ga de Sub momenteel parallel laten liggen op de amp. RF versterkers zijn ook natuurlijk een buitenbeentje, de amp levert op papier 1X360 W RMS, en op de benchtest leverde hij maar liefst 1x 414 W RMS 8)7
Pagina: 1