[knoppix] windows share benaderen

Pagina: 1
Acties:
  • 25 views sinds 30-01-2008

• Don Corleone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 11:23
kan iemand me vertellen hoe ik een windows share kan benaderen via linux. ik ben al een tijdje aan het pielen, maar het lukt me niet.
Als ik intyp: rlan:/hostnaam dan zie ik twee mappen. FTP (er draait een FTP server op) en SMB in de SMB staat niets. Ik heb het gevoel dat ik een eind op weg ben, maar het lukt me niet.

kan iemand me verder op weg helpen?

• urk_forever
  • Laatst online: 18-02 16:15
Heb je Samba al geinstalleerd? Probeer je onder X-windows de share te benaderen? Om dit onder gnome te doen moet je volgens mij de samba dir in je PATH zetten.
Als je samba al geinstalleerd hebt kan je smbmount gebruiken om te share proberen te mounten.

Hail to the king baby!

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

met KDE (knoppix in GUI dus) kun je je windows shares bereiken door in konqueror in te typen: smb://[IP]/share. ipv IP zou de netbiosnaam ook moeten werken.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 09:33
Ja hoor, je gaat naar console, maakt een directory aan in /mnt ( mkdir windowsshare; bijvoorbeeld )

Vervolgens tik je in:
code:
1
smbmount //<ip van die windowsbak>/<foldersharenaam /mnt/windowsshare;

Hoe zie je nou welke shares die windowsbak nou allemaal heeft? Simpel:
code:
1
smbclient -L //<ip van die windowsbak>

veel succes verder

PS: Denk dat je het niet op naam kan doen, zeker als je knoppix van een CD draait. Nameserver staat dan nog niet goed ingesteld

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

In de [FAQ]FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 28/09/2003 staat een klein stukje over hoe het moet via de commandline (onderaan het blok :))
mount -t smbfs //windowscomputernaam/muziek /mnt/muziek -o username=muziek,password=xxxx

[ Voor 8% gewijzigd door KompjoeFriek op 08-04-2004 16:04 ]

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• Don Corleone
smokalot schreef op 08 april 2004 @ 16:02:
met KDE (knoppix in GUI dus) kun je je windows shares bereiken door in konqueror in te typen: smb://[IP]/share. ipv IP zou de netbiosnaam ook moeten werken.
Hij vraagt dan een username en password. Welke moet hier invoeren? ik heb ik ben zelf ingelogd op de windows bak en heb m'n eigen inlog gegevens ingevoerd. (admin rechten aanwezig)

• Don Corleone
LinuX-TUX schreef op 08 april 2004 @ 16:03:
Ja hoor, je gaat naar console, maakt een directory aan in /mnt ( mkdir windowsshare; bijvoorbeeld )

Vervolgens tik je in:
code:
1
smbmount //<ip van die windowsbak>/<foldersharenaam /mnt/windowsshare;

Hoe zie je nou welke shares die windowsbak nou allemaal heeft? Simpel:
code:
1
smbclient -L //<ip van die windowsbak>

veel succes verder

PS: Denk dat je het niet op naam kan doen, zeker als je knoppix van een CD draait. Nameserver staat dan nog niet goed ingesteld
Thanx, maar ik wordt gevraag om een password. Heb het local admin account gebruikt, m'n eigen domain account waar ik nu ben ingelog, maar het helpt niet.

• Don Corleone
ik probeer het nu bij mijn windows 2000 server en hier lukt het wel in een keer.

wat ik heb gedaan is in konqueror dit ingetypt: smb://servernaam/share$ vervolgens vul ik de login gegevens van de Domain Administrator in en het werkt. Geen idee waarom het nu op mijn w2k pro werkstation niet werkt. maar goed het ging me eigenlijk ook om de server. iig bedankt voor de reacties jongens!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Waarom doet de helft van de mensen moeilijk met smbmount en/of smbclient :?

Via konqueror werkt het gewoon prima, Samba is standaard geinstalleerd in Knoppix dus dat hoef je ook niet te checken, bovendien gebruik je daar standaard KDE dus lijkt het me vrij logisch dat hij geen Gnome gebruikt.

Gelukkig werkt het al, maar zo niet, dan ligt het dus aan de windows-kant. Je moet daar bij NT-achtigen wel een guest-account aan hebben staan, of anders inloggen met username/pass (als je een NT domain hebt). Waarschijnlijk staat op je win2k workstation het guestaccount dus niet aan.

Anyway, dit probleem zit aan de windows-kant en heeft dan niks met NOS te maken, en/of het is zeer simpel te verhelpen, daarom kan dit topic nu dan ook wel dicht lijkt me :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.