Dempingsmateriaal plaatsen...

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 15:46
Ik heb sinds ongeveer een jaartje een "nieuwe" pc, maar vanaf dag 1 erger ik me eigenlijk al aan de geluidsproductie ervan... Het word dus maar 's tijd om hier wat tegen te doen!

Dit zijn m'n specs:
Antec SX835 II-EC Midi Tower 350W
AMD Athlon XP Thorougbred 2400+
Asus A7N8x Non Deluxe
Sapphire ATI Radeon 9500 PRO 128Mb DDR
Western Digital 80Gb JB 7200rpm 8mb cache
Thermal Take Volcano 11
3 casefans: 2 x Coolermaster SAF-B82 die boven / achterin uitblazen.
en nog 1 die voorin / onderaan aanzuigt.

Nu ben ik op het idee gekomen om van dat speciale dempingsmateriaal te kopen en deze op de zijkanten en boven- en onderkant te plaatsen.
Ik vraag me alleen af wat ik het beste kan gebruiken... speciale dempingsmatten van de pc boer of gewoon bij de Gamma of Praxis van dat eierdopmateriaal kopen?? De 2e oplossing lijkt me een stuk goedkoper, maar of het ook net zo goed werkt weet ik dus niet...
Over de warmte toename ben ik niet bang, hij is op dit moment lekker koel (CPU: 35 graden, kast: 20/25 graden)

Ik ben tot nu toe dit tegengekomen:

PAX mate Plus Noise killer set €17.48
Deze noise Killer set van Akasa kan worden gebruikt voor de geluidsreductie van uw Full Tower? BigTower computerbehuizing. Hij bestaat uit 4 platte schuimrubber matten. Deze dienen te worden bevestigd op de zij-, onder- en bovenpanelen van de PC (aan de binnenkant uiteraard ;). Ze filteren mn de hoge tonen fan fan(lagers), en hdd-motor.
De levering bestaat uit:
- 2 delen van 50 x 45cm
- 2 delen van 50 x 20cm
Afbeeldingslocatie: http://www.eynstein.nl/ai/paxmate.jpg

NOISE ABSORBER SOUNDMAT COOLERMASTER € 29.95
Voor de echt tweaker! Dit cooling set PNK - U01 van Coolermaster zorgt er voor dat uw pc totaal geen geluid meer maakt. Een professioneel koffertje met hoogwaardig materiaal, maakt deze uitrusting tot een wannahave voor casemodding en tweaker fans.

Afbeeldingslocatie: http://www.funprice.nl/image.html?id=2585

NOISE ABSORBER SOUNDMAT ACRYAN € 19.95
High quality professional accoustic absorption mats built for a silent system. Especially effective in reducing high frequncey noise produced by fans.
Package contains:

2 sheets of 400 x 350 x 4mm each
2 sheets of 400 x 180 x 4mm each

Afbeeldingslocatie: http://www.funprice.nl/image.html?id=17165

Hiernaast kan ik dus ook nog kiezen voor standaard geluidsdempend materiaal van de Gamma of Praxis...

Als iemand ervaring hiermee heeft of tips kan geven zou dat mooi zijn! 8)

(AANGEZIEN DE SEARCH HET NIET DEED, HEB IK EEN NIEUW TOPIC GEPLAATST!!!)

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94556

Die search is al een tijd kaduuk zeg.
Ik denk dat ik dat spul ook maar ga gebruiken. :)
welke hoor ik wel als er een NUTTIG antwoord komt op deze vraag.
Ik zit met smak er op te wachten iig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:59

UTM

Hiernaast kan ik dus ook nog kiezen voor standaard geluidsdempend materiaal van de Gamma of Praxis...
Ik heb in mijn server die matten van de praxis, en die dingen dempen vrij weinig. Die andere matten die je noemt ken ik niet, maar zullen vrij weinig moeite hebben om de matten van de praxis te kunnen overtreffen. Let wel, geluidsdicht maken = luchtdicht. Let dus wel op je koeling. Mijn server:
  • Op de bodem een mat
  • Aan de beide kanten vanaf de zijkant gezien (dus bij aan/uit/reset knop en de tegenovergestelde kant)
  • Bovenkant
  • en natuurlijk de zijkant.
Is toch een stukje (let op -tje) stiller :Y)

[ Voor 25% gewijzigd door UTM op 08-04-2004 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Laatst online: 01-05 15:46
(klein schopje...) :)

Niemand die me verder kan helpen met tips of ervaringen?!?!

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 22:33

nnk

Spreek uit: en en kaa

spatlip schreef op 10 april 2004 @ 18:29:
(klein schopje...) :)

Niemand die me verder kan helpen met tips of ervaringen?!?!
Ik heb dus een paar matten van de Gamma gekocht en in mijn PC's gestopt. Echt veel stiller is het er geloof ik niet op geworden, maar ik heb dan ook geen metingen oid gedaan. In ieder geval geen groot verschil.
Het is stukken efficienter om een passieve VGA cooler te kopen en een goede stille CPU cooler (ik weet niet wat voor geluid de volcano 11 maakt), en de case en voedingsfans vervangen door PAPST fans die onhoorbaar zijn, eventueel zelfs op 5v of 7v zetten.
Het grote nadeel van die matten is namelijk de hitte, naast de ruimte die mijn Gamma matten innemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 21:52
Ik heb van die matten van de Doeland in 2 pc's gestopt maar... of dat nou veel heeft geholpen de pc's worden wel iets stiller maar niet veel

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

wouter37 schreef op 10 april 2004 @ 19:18:
Ik heb van die matten van de Doeland in 2 pc's gestopt maar... of dat nou veel heeft geholpen de pc's worden wel iets stiller maar niet veel
Ik heb ze gehaald bij de gamma, 8 euro krijg je 2x matten van ene meter waar mee je genoeg hebt voor 3 bigtowers.

Ik merk het wel hiero egt een must.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-05 15:17

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Voorkomen is beter dan genezen zeg ik altijd maar: steek je geld in het zorgen dat ie minder herrie produceert en niet in het dempen (wordt ie ook nog eens heter van).

Dus grotere koelblokken en veel grote fans die op lage snelheid draaien. Gat achterin voeding maken en daar een fan achter zetten en de voedingsfan zelf ook zachter zetten (door 'm aan de 5V lijn te hangen bijvoorbeeld), allicht een idee.

Kost uiteraard wel een paar centjes maar als je het slim aanpakt valt het reuze mee.

Je kunt ook proberen het voltage van je cpu te verlagen. Met een beetje geluk loopt ie dan nog steeds goed en wordt ie veel minder warm. Dan kun je de fan zachter laten draaien.

Als je temps 15 graden hoger worden moet ie 't nog steeds prima doen dus ik zou gewoon die casefans eens wat zachter zetten. (vind het echt zo'n onzin dat ie zo koud mogelijk moet blijven, zoiets zit echt tussen de oren en uiteindelijk heb je er alleen maar last van omdat dat koelen zoveel lawaai maakt)

[ Voor 35% gewijzigd door Digital-DNA op 10-04-2004 20:23 ]

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
Nou de serach weer werkt: hier staat wel aardig wat info. Die akasa matten zijn 4mm dik, dus ik weet niet of die goed werken. Misschien iemand met ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 21:52
Meneer aard schreef op 10 april 2004 @ 20:04:
[...]

Ik heb ze gehaald bij de gamma, 8 euro krijg je 2x matten van ene meter waar mee je genoeg hebt voor 3 bigtowers.

Ik merk het wel hiero egt een must.
ik vind het toch tegenvallen tuurlijk helpt het wel wat maar ik denk dat het beter is om de bron aan te pakken ik heb een zalman 7000Cu gekocht en DIE is pas stil

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 21:58

EraZor

Don't mention the war

Heb zelf matten van de Praxis d'r in. Eerst videokaart passief gekoeld (Zalman) vervolgens Nothbridge. Enige dat je nog hoorde was de voeding en de HD's. Voeding hoor je nog steeds (komt wel) en de HDD's zijn absoluut onhoorbaar inmiddels. Met name voor de wat hogere tonen ideaal dus. En voor een paar Euro klaar! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

* fenrir deelt de rvaring van EraZor. voor de hoge tonen zijn de standaard DIY matten prima. bij mij ging de case temp met 2 graad omhoog na het plaatsen van de matten

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=318

Staat wel bij dat het voor Chieftec is maar iedereen weet dat deze aan de binnenkant vrijwel gelijk zijn aan de Antec kasten. Misschien is dat wat voor je.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Mocht je echt goedkoop bezig willen zijn > Neem een pizzadoos, snijd daar 2 even grote stukken op en bevestig die aan elkaar > plak dit aan de binnenkant van je case > tadaa :P Scheelt ook herrie en je krijgt een pizza gratis bij je isolatiemateriaal :D

Maar ik wil ook nog wel proberen iets echts aan de binnenkant te plakken, ook omdat je dan het precies op maat kan knippen en het toch beter herrie absorbeert denk ik :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganja-Cape
  • Laatst online: 30-03 20:48
Ik raad je dynamat aan, deze dempen echt. Dit word gebruikt in sound quality auto installaties voor de demping, in autos geeft het een groot effect het is alleen wel wat prijzig. Weet niet exact hoeveel maar ga is langs bij een auto audio winkel.

edit:
linkje gevonden, als je het flash filmpje mag geloven werkt het goed :P
http://www.dynamat.com/computer_intro.htm

[ Voor 23% gewijzigd door Ganja-Cape op 22-04-2004 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul99
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 16:24
Ik zou ook eerst eens kijken of er niet een andere manier is om je kast stiller te krijgen.
Dus bijvoorbeeld Passieve (zalman) of stillere VGA-koeling
En natuurlijk casefans van Papst. Ben d'r zelf heel tevreden over, je hoort ze echt bijna niet....... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Iemand ook ervaring met 8 en 12cm Enermax fan's ? maken deze veel meer geluid dan de Papst fan ? Ik heb namelijk al een 12 cm (werd mij aangeraden) alleen ik heb hem nog niet laten werken, daarnaast wilde ik nog 2x 8cm uitvoeringen hebben van Enermax, mede omdat de fan-bladen transparant (helder) zijn en Enermax gelagerde fan's gebruikt. Verde heb ik toevallig nog een aantal dempingsmaten van de Gama liggen die ga ik eerst maar proberen, voordat ik iets anders koop..... 'k heb ze toch liggen :P

[ Voor 69% gewijzigd door _Dune_ op 22-04-2004 08:25 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De combinatie van KURKPLATEN én het SCHUIMRUBBER van de GAMMA/PRAXIS/KARWEI/FORMIDO/DOE-LAND is in mijn geval voldoende. Tapijttegels met een bitumen achterzijde geeft ook een goed resultaat.

Een (bijv.) Rheobus om de fansnelheid te regelen en Papstfans veraangenamen het geluid vanuit je PC ook wel behoorlijk. Een stille CPU- Northbridge- en een passieve VGA-koeler maken het bijna compleet op de isolatie van de HD's na. Daar zijn, met de search, voldoende oplossingen voor te vinden.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 14:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik ben ongeveer naar hetzelfde aan het zoeken... Maar kom er ook niet helemaal uit... Heb wel bedacht dat ik de kast eerst met loodbitumen ga bekleden... En daarna iets van een schuim... Maar vooral dat schuim levert nog wat vragen op... zoals:

Wat zou beter zijn? noppenschuim of gewoon vlak... Schuim of rubber?

En een echt vergelijk tussen het 'bouwmaterialenspul' en het 'case modding spul' heb ik ook nogsteeds niet gevonden... lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 22:06
Ik heb mijn pc ook volgestopt met dempingsplaten van de Gamma. Heel veel verschil maakt het niet, maar alle beetjes helpen. Verder betwijfel ik of die case-moddingsplaten echt heel veel beter werken.
Bij mij was toch het grootste verschil toen ik mijn HD in elastieken ophing.

Op mijn specs pagina staan wat pics van mijn pc met dempingsplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 14:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, ook maar naar de gamma en de brezan geweest... Bij brezan Loodbitumenplaten gehaald, die eerst op mn kappen, en aan de binnenkant en voorkant van m'n case geplakt. Toen het geluidsdempende noppenfolie aangebracht... Helpt wel iets... Maar door de iets hogere case-temp staat m'n zalman voeding nu te loeien...
Das waarschijnlijk wel over als ik mijn 8cm papst front fan vervang door een 12 cm exemplaar... Maar al met al is het er toch wel weer iets rustiger van geworden...

Je moet het wel zien als laatste kleine aanpassing aan het geluid (dus nadat je de oorzaken al hebt aangepakt) en niet als iets waar je je herrie pc in één keer stil mee krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111680

Ik heb heel mijn PC volgestopt met die matten van gamma maar dan ok echt helemaal vol en het helpt! ik hoor nu alleen mijn voeding nog. en als ik mijn fans op full power zet hoor ik die ook. temperatuur is omlaag gegaan.
Pagina: 1