M-Audio Revolution 7.1 - uitgangen apart aanstuurbaar?

Pagina: 1
Acties:

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Ietwat onduidelijke titel weer, maar er is gewoon te weinig plaats ;)

Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe PC (wiiih :)). Als geluidskaart overweeg ik de M-Audio Revolution 7.1 omdat deze niet duur is en toch uitstekende resultaten haalt in reviews.

Maar, ik zou de kaart ietwat apart willen toepassen en ik weet niet of het mogelijk is. Ik heb momenteel een SB Live (4.0 uitgang) waarvan ik de uitgangen middels de welbekende kX drivers heb 'omgetoverd' tot 2 aparte 2.0 stereokanalen. Zo kan ik software die toelaat om het geluidsdevice in te selecteren (vrijwel alle multimedia players) instellen om op bv het eerst of op het tweede stereokanaal te spelen. Net alsof er 2 geluidskaarten in m'n PC zitten. Het nut? Surround gebruik ik niet en de 2 stereo-uitgangen gaan naar m'n mengpaneel zodat ik daar makkelijk volume kan regelen zonder te moeten prielen met de muis. Zo kan ik bv de WIndows geluidjes op stereo-uitgang 1 zetten en de mediaspeler op uitgang 2. Dan hoef ik tijdens het beluisteren van muziek maar gewoon de eerste schuif toe te zetten en de Windows geluidjes kunnen me onmogelijk nog storen...

Dus nu de vraag; is het met de M-Audio ook mogelijk om de uitgangen aan te spreken als aparte stereokanalen? Dus van 7.1 audio naar 4 keer 2.0 stereokanalen? De hardware laat het zeker toe, maar geldt hetzelfde voor de drivers? Iemand hier praktische ervaring mee?

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• mahi
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Klein kickje... Niemand die me wat meer informatie kan geven?

Ik heb M-Audio reeds gecontacteerd, maar zij antwoorden niet op m'n mails. Uit de manual van de kaart (downloadbaar op de M-Audio website) wordt ik ook niets wijzer en de vele reviews over deze kaart behandelen alleen 5.1 en 7.1 opstellingen.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• cool_zero
  • Laatst online: 25-10-2022
Met de m-audio drivers wordt wordt de geluidskaart gewoon gezien als een kaart en kun je de bovenbeschreven truuk niet uithalen. Voor zover ik weet zijn er ook geen alternatieve drivers zoals de kx-drivers aanwezig voor de m-audio kaart. Als je deze truuk wilt toepassen zou je waarschijnlijk zelf je driver/uitbreiding moeten gaan schrijven.

Maar het kan ook anders. Als je sensaura uitzet dan heb je alleen over de 2 voorste kanalen muziek(ik ga natuurlijk uit van stereo muziek). Daarnaast kan ac3filter alle uitgangen aanspreken, dus in principe zou het mogelijk moeten zijn alle uitgangen apart aan te spreken. Je zou dus een soort plugin moeten hebben voor b.v. winamp die alleen de achterste kanalen aanstuurt. Ik heb alleen nog geen plugin gezien die zoiets doet. Ik denk echter dat de kans groter is dat je zo'n plugin vindt dan dat je aangepaste drivers vindt.

Verwijderd

Het is wel degelijk mogelijk de Revo 7.1 te gebruiken met verschillende kanalen. De kaart beschikt namelijk over ASIO 2. Als je directsound gebruikt in stereo kun je alleen de voorste kanalen raadplegen. Als je Asio aanzet in je softwareprogramma beschik je over drie aparte kanalen, met stereo! Dit is alleen wel afhankelijk van het softwareprogramma dat je gebruikt, winamp kan geen gebruik maken van de ASIO drivers. Het lijkt me ook niet dat je winamp gebruikt bij je mengpaneel, ik zelf heb jarenlang gebruik gemaakt van BPM studio, hiermee werkt het wel.
Probeer de demo eens, kan je zien hoe het werkt. Succes!

• Xerion404
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-02-2022
Er is wel een een asio output voor winamp, zie hier: http://www3.cypress.ne.jp/otachan/