Hoe koelen jullie je Geheugen/HDD's

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• blix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 12:07
Hoi hoi,

Ik zat er dus aan te denken om wat cooling voor deze twee componenten te kopen.
Alleen wou graag weten wat voor ervaring jullie met deze cooling hebben.
Zie op verschillende sites van die Heatsinkjes die je gewoon op elke chip van je geheugen plakt, en ook nog een andere manier gewoon van die omhulsels van koper/alu die je gewoon om je geheugen doet.
Maar ik weet dus niet welke ik moet kopen, welke koelt beter, wat zijn de voordelen etc.

En voor HDD cooling, wat voor koeling hebben jullie daar voor, gewoon paar fannetjes die er tegen aan blazen of echt van die pasiefen heatpipe coolers.

Ik heb het over deze :

Voor het geheugen.
1. http://www.perfectsystems.nl/image/producten/43706-big.jpg
2. http://www.perfectsystems.nl/image/producten/39389-big.jpg
3. http://www.perfectsystems.nl/image/producten/43727-big.jpg (Die leek me het beste)

Voor de HDD's
1. http://www.perfectsystems.nl/image/producten/43958-big.gif
2. http://www.perfectsystems.nl/image/producten/39836-big.jpg

Ik zou dus graag jullie meningen horen over wat ik zou moeten halen, en om gewoon ervaringen te wisselen.

[ Voor 3% gewijzigd door blix op 08-04-2004 14:52 ]

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

(HDD-plaatjes zijn het zelfde)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:12

Khaine

Python liefhebber

Voor het geheugen is de onderste opzich wel goed ... maar ik weet niet hoe de prijs/kwaliteit is bij dat ding ..

Voor de harde schijven is de onderste erg goed .. alleen moet je dan weer een hoop plek in je PC overhebben .
In die bovenste voor de HDD's heb ik niet zo'n vertrouwen zelf.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• blix
Ja daar heb ik dus geen ruimte voor helaas, dus denk dat ik maar voor paar fans ga, toch mogelijkheden zat voor :+

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-02 21:09
Heb je geen mogelijk om een casefan voor je hd rack te hangen ? Werkt bij mij gewoon goed om me maxtor's 10k4 te koelen. En tsja ik weet niet wat voor herrie die onderste maakt, heb ooit keer een hd koeler gekocht en dat maakte wel een straaljager effect dus zou ik wel goed op letten voordat je iets koopt.

Verder dacht ik dat er een hele discussie was geweest over heatspreaders en dat er uit kwam dat het niet zoveel uit maakte of die erop zaten.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
zelf heb ik voor mijn geheugen een thermal take heatspreader, dat zijn gewoon 2 blauwe stukjes metaal die je op het geheugen vastmaakt (net zoiets als die onderste)

mijn hardeschijven heb ik op een stuk schuimrubber liggen tegen het geluid, en daar heb ik 1 80mm fan tegenaan blazen, dat is lekker goed en goedkoop :)

• blix
Hm heb ik ook niet echt de ruimte voor, denk dat ik voor wat Papst fan's ga, alleen die prijs is nog best wel pittig voor een paar fannetjes ga.

En waar kan ik in hemelsnaam 4Pin connectors krijgen of omzetters? ik heb alleen voor 2/3 Pins ?

zelf heb ik voor mijn geheugen een thermal take heatspreader, dat zijn gewoon 2 blauwe stukjes metaal die je op het geheugen vastmaakt (net zoiets als die onderste)

En dat metaal werkt goed ?

En fans goedkoop, nou niet echt hoor als je er 4 moet hebben =P

[ Voor 36% gewijzigd door blix op 08-04-2004 15:29 ]

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Dan koop je geen Papst :P
Me HD koel ik met een 80 MM fan @7v en op m'n mem zitten standaard al heatspreaders, maar k heb er toch nog een 60mm fan @5v overheen blazen :)

Gabriël AM5

• Race Eend
  • Laatst online: 17-12-2023
Geheugen kan je het beste op de 2e manier koelen, dat is veruit het beste, die heatspreaders zijn nix.

Zelf koel ik mijn hdd met een vantec vortex hard disk koeler en die heb ik op een 5v kabeltje gezet zodat ie echt onhoorbaar is.. Zonder fan wordt mijn seagate 7200.7 - 120 gb, 50 graden en met de fan op 5v word ie 34 graden.

review van dit ding:
http://www.3dgameman.com/vr/vantec/vortex/video_review.html

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02 16:59

Piggen

Lekker bakkie

Mijn geheugen koel ik momenteel niet extra. Alleen op m'n Corsair reepje zat standaard een heatspreader.
Ik zit er wel aan te denken om wat koelspulletje te kopen zodat ik nog wat verder kan oc'en, zoals een fan over het geheugen laten blazen en/of heatspreaders op de andere reepjes.

M'n HD koel ik met een Vantec Vortex. Mooi ding is dat :)

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

mn geheugen koel k op dit moment niet extra, loopt ook maar op 139Mhz, wellicht is t ooit nodig die ook te koelen, hoewel k al een 8x8cm fan er half op gericht heb.
mn hdd had ik een 3x 4x4cm iceberg hdd cooler voor, nu zit er gewoon een 8x8cm enermax (@<2000rpm ofzow) die m max 56c laat worden (maxtor 80gb, 2 platters), mn nieuwste 80gb (maxtor, 1 platter) wordt echter maar 30 graden max, zonder enige koeling (volgens speedfan) :z

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Geheugen koeling houd de warmte alleen maar vast het beste is om er geen heatspreaders of sinks op te doen.
HDD koelen zind ik zelf ook een beetje onzin heb me hdds nog nooit gekoeld en nog nooit problemen mee gehad.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:38
HeatSINKS op je geheugen koelen best aardig, heatSPREADERS koelen niet, en houden alleen maar warmte vast eigenlijk :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• PilatuS
  • Niet online
The Doctor schreef op 08 april 2004 @ 16:06:
Geheugen koeling houd de warmte alleen maar vast het beste is om er geen heatspreaders of sinks op te doen.
HDD koelen zind ik zelf ook een beetje onzin heb me hdds nog nooit gekoeld en nog nooit problemen mee gehad.
zeker nog nooit op een lan-party geweest :), daar heb ik namelijk die hd koeling erg hard nodig anders lopen de temps zo op naar de 65 graden

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:25

job

Voor Hdd koeling.
De bovenste (die mooie van zalman dus)
Die werkt prima. Ik heb er zelf 2. en vind het een top oplossing.
Mijn HD's blijven met een minimum aan airflow lekker koel. En stil.
Voordelen:
geluidsloos.
Geluidsdempend (door het rubber)
Nadeel:
Duur
Je Moet naturlijk wel een 5 1/4" bay overhebben (maar dat is met die andere ook zo)

[ Voor 4% gewijzigd door job op 08-04-2004 16:42 ]

• blix
Nou, ikh eb dus wel een fan nodig, ze woren zo heet dat me handen gewoon echt pijn doe als ik het aanraak.
Dus moet nodig een fannetje op.
Vaak als ie te warm wordt dan gaat ie helemaal hangen, hoor ik de koppen.

[ Voor 93% gewijzigd door blix op 08-04-2004 16:45 ]

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

PilatuS schreef op 08 april 2004 @ 16:37:
[...]

zeker nog nooit op een lan-party geweest :), daar heb ik namelijk die hd koeling erg hard nodig anders lopen de temps zo op naar de 65 graden
Ga regelmatig naar lans ;)
Op NG2003B en Drome 10 was t toch wel een graadje of 36/37 in de hal maar geen probs gehad hoor.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Me2, nooit probs gehad met een hete HD.
Maja die fan zat al in me chieftec :P
maaruh, scheelt dat echt zoveel dan, wel of geen heatspreaders? want dan sloop ik ze ff van me HyperX af.

[ Voor 41% gewijzigd door sapphire op 08-04-2004 17:06 ]

Gabriël AM5

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

sapphire schreef op 08 april 2004 @ 17:05:
Me2, nooit probs gehad met een hete HD.
Maja die fan zat al in me chieftec :P
maaruh, scheelt dat echt zoveel dan, wel of geen heatspreaders? want dan sloop ik ze ff van me HyperX af.
Heatspreaders houden gewoon veel warmte vast. Ik weet niet of het ook in overclock scheelt maar in temperatuur iig wel.

Verwijderd

Ik koel m'n HDD gewoon met een casefan voor de HDD-kooi. Met een Chieftec kast zit dat gelukkig al standaard erin.

Voor m'n geheugen gebruik ik Nexus heatspreaders. Of het wat helpt zou ik niet weten, maar ze staan gewoon stoer in m'n window.

Verwijderd

Ik koel mijn hd met een 80mm fan op 5v, dit omdat hij bovenin mijn kast zit en daardoor toch iets van airflow nodig heeft. Dit is meestal het geval. Zodra er ook maar iets van airflow is zakt de temperatuur van de hardeschijf erg snel.

Geheugen, tja ik heb gelezen dat die heatspreaders geen zin hebben of zelfs tegenwerken in de overclock. De heatsinks daarentegen hebben wel zin. Maar ook hiervoor geldt, een fan erop heeft het meeste zin.

Verwijderd

Heatspreaders op je mem: Niet doen!
Verklaring:
Om optimaal te koelen moet elke chip exact dezelfde hoogte hebben t.o.v. het bankje en het bankje moet 100% recht zijn. In de praktijk komt dit niet voor. Er komt een paneeltje om je memchips waaronder geen airflow is. Doordat niet alle memchips volledig contact maken met de spreader, geven ze de warmte niet af aan de spreader maar aan de lucht die erin hangt. Die lucht warmt alleen maar op omdat ie niet wegkan. Zonder heatspreader wordt de warmte afgegeven aan de lucht in je case, welke niet verder opgewarmt wordt.
Als je geheugen persé wil/moet koelen, doe het dan met losse heatsinks, 1 voor elke memchip.

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Hmmm.. hoezo heeft corsiar dan wel een heatspreader?? lijkt mij dat zei der juist wel wat van af weten. Ik heb trouwen ook een heatspreader en der zelf een ouwe fannetje derop gezet van een radeon 9800pro koelt super,

Blaad

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

zBEASTORz schreef op 09 april 2004 @ 00:29:
Hmmm.. hoezo heeft corsiar dan wel een heatspreader?? mij dat zei der juist wel wat van af weten. Ik heb trouwen ook een heatspreader en der zelf een ouwe fannetje derop gezet van een radeon 9800pro koelt super,
Omdat het er leuk uit ziet en zo meer mensen het kopen maar eigelijk koelt het alleen maar slechter....

Verwijderd

Omdat het er leuk uit ziet en zo meer mensen het kopen maar eigelijk koelt het alleen maar slechter....
Ja maar als dat zo zou zijn waarom is de top van de XMS lijn dan ook met een heatspreader, want die worden toch voor de OC'er/tweakerd gemaakt?:)

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 19:46:
[...]

Ja maar als dat zo zou zijn waarom is de top van de XMS lijn dan ook met een heatspreader, want die worden toch voor de OC'er/tweakerd gemaakt?:)
Nou niet echt.... dat is gewoon snel mem mischien dat tweakers het ook wel kopen (zou ik zelf nooit doen maar ok). Als je begint over mem voor tweakers zou ik eerder denken aan Mushkin lvl 2 of andere repen met handpicked BH-5 chips.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 19:46:
[...]

Zo aan dit topic en soortgelijke topics te zien, zijn er veel tweakers die erin trappen. De truuk van de heatspreader werkt dus als marketingmiddel. |:(

Verwijderd

Ik gebruik alleen een fan voor mn memory en pas bij 3.65V begint het wat warm te worden. Andere soorten met kunnen wel wat warm worden, maar over het algemeen is wat flow erover wel genoeg.

Heatspreaders raad ik echt af. Of je moet ze plakken met AS adhesive ofzo. Maar persoonlijk vind ik dat gekkenwerk en onnodig.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2004 16:24 ]

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Om mijn Hd's (7200 rpm 24/7) koel te houden gebruik ik een cheap ass coolertje van Q-tec. Spire verkoopt ze ook. linkje
Het zijn WD's dus geen temperatuursensor. Maar als ik gewoon voel worden ze lauw ipv erg warm.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hoe veel ruimte zit er tussen de geheugenreepjes?
Bij de Conrad (en waarschijnlijk ook andere elektronicazaken) verkopen ze IC- en SMD-koellichamen van 4,8mm hoog.

Dan kan je per geheugenelement gaan koelen, dan heb je geen last van de hoogteverschillen waar Verwijderd in "Hoe koelen jullie je Geheugen/HDD's" het over heeft.

En als ze te hoog zijn kan je altijd nog een beetje schuren en slijpen om er wat vanaf te halen, dan kan je alle banken volzetten.

-disclaimer-
Ik heb er totaal geen verstand van, ik probeer alleen maar logisch na te denken :)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Pagina: 1