harde schijven gaan steeds weer kapot

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
hey tweakers,

2 en een halve maand geleden heb ik een WD800JB schijfje omgeruild omdat ie defect was. Ik krijg echter sinds 2 dagen allerei S.M.A.R.T. errors te zien bij het booten en ook het Western Digital test programma zegt dat de schijf slecht is.

Dit is de 8e :X schijf in 2 en een half jaar die kapot is gegaan en dat is wel ongebruikelijk veel.

• Die 8 schijfen zijn op verschillende voedingen aangesloten geweest, dus voeding kan niet de boosdoener zijn. teminste niet van alle 8 de schijfen
• Er staan geen dingen zoals boxen, subwoofers enz in de buurt die defecten zouden kunnen veroorzaken
• Ik ben er ook niet slecht mee omgegaan, en ook extreme hitte lijkt me niet de oorzaak want zo heet werden ze niet.

Als er zoveel schijfen kapot gaan begin ik toch wel te twijfelen of ik niet iets fout
doe ik zou alleen niet weten wat dat dan is.
Ik heb echt geen idee wat nou steeds de veroorzaker is dat die schijfen allemaal kapot gaan.

kan iemand me mischien vertellen wat het probleem is?
thx

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

• Markieman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:00
trillingen/schokken?

You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.

• joostingh
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05-2025
Staat de kast wel recht. Daardoor gaan namelijk HD's snel kapot. (hij mag ook exact verticaal staan)

• Toet3r
  • Niet online
trillingen of schokken lijkt me ook niet de oorzaak, ik doe geen gekkke dingen ofzo die extreme trillingen veroorzaken. En de kast staat ook gewoon recht.

edit: bedankt voor die titlechange modjes

[ Voor 15% gewijzigd door Toet3r op 08-04-2004 14:16 ]

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-03 21:56
Zit de pc aangesloten op een geaard stopcontact?

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:50

Smarron

The bend

Hoe zit het met je koeling ? Warme schijfjes gaan eerder kapot dan wat minder warme.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Toet3r
  • Niet online
ja we hebben alleen maar geaarde stopcontacten hier dus de pc is aangesloten op geaard stopcontact.

zoals in de startpost staat zijn de temps niet zo overdreven hoog dat die schijfen binnen 1 jaar er al mee ophouden.

edit: zou andere hardware in de pc (behalve voeding) de oorzaak kunnen zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door Toet3r op 08-04-2004 14:26 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:45

Standeman

Prutser 1e klasse

Als ik jou was zou ik toch maar even controleren of de contactdozen _echt_ geaard zijn. Vaak zetten ze (bij nieuwbouw enzo) contactdozen met randaarde op de muur terwijl deze stiekum niet aangesloten zijn behalve in de keuken (daar is het volgens mij verplicht).

Mogelijk is je moederboord wel kaduuk? Kan zijn dat je IDE controller rare (lees hoge) spanningen afgeeft aan je HD (geen flauw idee hoe je dit kan controleren overigens)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03 21:26

Corpii

Le Tostie

ik ga voor stroom 'vervuiling', dat is dus ruis, pieken, onregelmatig heden op je stroom net die je voeding er niet uit filtert.
dit zou je kunnen meten maar hoe precies weet ik niet.

oplossingen zijn: ups, line filters, oid.

• Markieman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:00
Standeman schreef op 08 april 2004 @ 14:32:
[...] Vaak zetten ze (bij nieuwbouw enzo) contactdozen met randaarde op de muur terwijl deze stiekum niet aangesloten zijn behalve in de keuken (daar is het volgens mij verplicht).
[...]
Volgens mij is het bij nieuwbouw in het hele huis verplicht. En waarom zouden ze wel de contactdoos er in stoppen maar niet aansluiten? Dat extra draadje is nou niet echt veel werk ofzo...

You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-03 12:47
wel als dat hele draadje door het helehuis moet natuurlijk

LinkedIn
BlackIntel

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

heb je broertjes :X

• Toet3r
  • Niet online
het is overigens geen nieuwbouw hoor. huis is van rond 1930 het is 2 jaar terug wel bijna helemaal verbouwd en de stopcontacten zijn nu zeker weten geaard.

piekstroom zou kunnen, maar dat lijkt me toch ook niet het geval want er is niets dat er op duid dat we daar echt last van hebben lampen die opeens harder gaan branden of juist minder bijv. En pc's van me ouders hebben ook helemaal geen problemen. En het is ook niet
Is het op de een of andere manier mogelijk om te controleren of moederbord de veroorzaker is?

@hendrikjan
nee ik heb geen jongere broetjes of zusjes die de boel verkloten

en zou die discusie over aarden mischien ergens anders kunne wordt wel erg offtopic

[ Voor 19% gewijzigd door Toet3r op 08-04-2004 14:52 ]

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-03 08:48

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

ThaKiller schreef op 08 april 2004 @ 14:41:
wel als dat hele draadje door het helehuis moet natuurlijk
Je moet toch al 2 draden trekken om stroom om de juiste plek te krijgen... ik zie het probleem niet van een 3e draadje mee trekken. maar zal er eens op letten! gewoon ff een contactje van de muur trekken :)

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Het zou een ander onderdeel in je PC kunnen zijn, die ruis veroorzaakt. Als je een 2e voeding over hebt zou je kunnen proberen je HD's op de 2e voeding aan te sluiten om te kijken of ze dan nog steeds slecht worden.

Hoor je je HD vaak "klikken"?
dus » KLIK, spindown, spinup
Dat zou kunnen duiden op slechte stroomtoevoer.

Installeer eens MBM of een ander mobo-monitor util en kijk eens of je vage grafieken ziet in de 5V en 12V lijn.

Hoe warm worden de HD's?
Er zijn programma's die dat kunnen meten [FanSpeed kan dat bijvoorbeeld]

Ik heb zelf ook veel problemen gehad met mijn HD's [uitvallen, datacorruptie etc] en dat bleek aan mijn voeding te liggen [340 watt was niet genoeg]. Zelfs met een 450 Watt Antec voeding merk ik heel af en toe nog wat van stroomprobs.
HD's zijn erg gevoelig voor slechte stroom..

[ Voor 36% gewijzigd door StarLite op 08-04-2004 17:43 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• Toet3r
  • Niet online
heb een nieuwe harde schijf gehaald maar krijg nu toch m'n twijfels over het moederbord of dat nog wel goed is.

Ik wilde net in dos met fdisk partities gaan maken maar dat ging niet echt vlekkeloos. pc blijft soms tijdens de post of net daarna hangen. En als ie de post wel voorbij komt blijft ie bij fdisk soms weer hangen bij checking disk integrity. En dat checking disk in integrity (als ie niet vastloopt) duurt ook ongeveer 2 minuten en dat lijkt me ook te lang

druk je vervolgens op de resetknop en dan boot ie weer niet :| als je de reset dan een paar keer indrukt dan boot ie weer. of als je iets in de bios veranderd boot ook niet.

Is het mogelijk dat rot moederbord die kapotte harde schijven heeft veroorzaakt?

[ Voor 10% gewijzigd door Toet3r op 08-04-2004 17:56 ]

• StarLite
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Het kan zelfs zo zijn dat de schijven nog helemaal goed zijn/waren, maar dat de IDE-controller / mobo braq is en data kwijtraakt/corrupt maakt.
Hang de schijf eens in een andere PC [met andere IDe kabel] en kijk of de schijf daar ook brak is. Zoniet > waarschijnlijk mobo of ide-controller stuk. Is de schijf in andere PC ook brak, ligt het dus aan de HD zelf.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien is het zelfs zo dat je moederbord steeds de boosdoener was van het feit dat je computer zei dat je hd kapot was.
Heb je de schijf al op een ander moederbord aangesloten.
En wat voor voeding heb je, is toch heel belangrijk hoor.

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Magisch woord: hoe zit het met je overclock-eigenschappen?

• Twarp
  • Laatst online: 28-02 12:51

Twarp

just grin...

joostingh schreef op 08 april 2004 @ 14:09:
Staat de kast wel recht. Daardoor gaan namelijk HD's snel kapot. (hij mag ook exact verticaal staan)
Dit is gewoon niet waar, belangrijker is dat er geen bewegingen met de hardeschijf gedaan worden als deze draaien. Dan komen er gyroscopische krachten vrij die vrij hoog kunnen oplopen.

Voor de rest zou ik even -zoals eerder gezegd- kijken naar het moederbord. Slechte bekabeling kan ook een oorzaak zijn overigens.

Meh ...

• Toet3r
  • Niet online
foutje

[ Voor 100% gewijzigd door Toet3r op 08-04-2004 18:10 ]

• Toet3r
  • Niet online
StarLite schreef op 08 april 2004 @ 17:53:
Het kan zelfs zo zijn dat de schijven nog helemaal goed zijn/waren, maar dat de IDE-controller / mobo braq is en data kwijtraakt/corrupt maakt.
Hang de schijf eens in een andere PC [met andere IDe kabel] en kijk of de schijf daar ook brak is. Zoniet > waarschijnlijk mobo of ide-controller stuk. Is de schijf in andere PC ook brak, ligt het dus aan de HD zelf.
kan ik nou niet meer controleren aangzien ik hem net heb omgeruild.
Kan het dan dat door brak moederbord test programma zegt dat de schijf helemaal rot is terwijl dit mogelijk dus helemaal niet zo is?
DannyVersluis schreef op 08 april 2004 @ 17:53:
Misschien is het zelfs zo dat je moederbord steeds de boosdoener was van het feit dat je computer zei dat je hd kapot was.
Heb je de schijf al op een ander moederbord aangesloten.
En wat voor voeding heb je, is toch heel belangrijk hoor.
Aopen 300watt

niet alle 8 de hd's hebben op de zelfde voeding en op zelfde mobo gezeten. dus dan zouden er meerdere voedingen rot moeten zijn en naast dat mobo waar ik nu dus m'n twijfels over heb of ie nog goed is nog een mobo kapot zou moeten zijn en dat is toch wel onwaarschijnlijk.
RemcoDelft schreef op 08 april 2004 @ 17:58:
Magisch woord: hoe zit het met je overclock-eigenschappen?
pc is niet overgeclocked, maar is tijdje terug wel overgeclocked geweest van 2.4ghz naar 2.8ghz dat zou van die laatse hdd oorzaak kunnen zijn maar voor die andere 7 schijven niet.

zal eens een andere kabel probere kijken of dat verschil maakt. Denk het eigenlijk niet maar proberen kan geen kwaad

• Twarp
  • Laatst online: 28-02 12:51

Twarp

just grin...

Zit je misschien aan het eind van een stroom voorziening? Ik bedoel is je 230V constant? Dit wil ook wel eens problemen geven, geker als je alle hardware vaak verwisseld heb en daar geen uitsluitsel over kan geven.

Meh ...

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Hoe zit het met kast ventilatie? Heb je die, en zo ja, hoe zwaar?

Zonder casefan wordt het tegenwoordig best warm in je kast. Het eerste wat daar last van heeft is je HD.

Geef ook de rest van je systeem specs eens? P4 2400 op 300 watt is krap, zeker als je er een stroom vretende 9700/9800 of 5800/5900 bijgeprikt hebt. (nog los van dat die kaartjes ook nog flink wat warmte in je kast dumpen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Toet3r
  • Niet online
Heb momenteel geen casefans erin zitten heb hier nog wel een 80mm fan ligge die ik er in kan zetten.
alleen de voeding fan haalt lucht uit de kast maar dat kan je niet echt tot koeling rekekenen.

specks:
p4 2.4 ghz met intel koeler (niet overclocked op het moment)
spapphire radeon 9700
realtek 10/100mbit NIC
sitecom firewire kaartje
toshiba dvdrom
philips 8x32x cdfikker (is al tijdje kaduuk en is dus niet aangesloten)

edit2:

Ik hou het er op dat moederbord gewoon verrot is, heb een andere kabel geprobeerd en dat maakte helemaal geen verschil. ding blijft nu ook steeds in de bios hangen of het lukt helelmaal niet om de de bios te komen :|

ga eynstein zo een mailtje sturen en dan stuur ik daarna op

iig bedankt voor alle reacties :>

[ Voor 38% gewijzigd door Toet3r op 08-04-2004 18:27 . Reden: kleine verbetering ]

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

maaarten schreef op 08 april 2004 @ 18:18:
Heb momenteel geen casefans erin zitten heb hier nog wel een 80mm fan ligge die ik er in kan zetten.
alleen de voeding fan haalt lucht uit de kast maar dat kan je niet echt tot koeling rekeken.

specks:
p4 2.4 ghz met intel koeler (niet overclocked op het moment)
spapphire radeon 9700
realtek 10/100mbit NIC
sitecom firewire kaartje
toshiba dvdrom
philips 8x32x cdfikker (is al tijdje kaduuk en is dus niet aangesloten)
Even iets tussendoor: neem alsjeblieft een béétje moeite om gewoon normaal te schrijven. Dit is geen MSN hoor. ;)

Maar los van dat: alle systemen van tegenwoordig, of het nou AMD of Intel is, hebben 60-80 watt aan CPU in de kast, en iedere videokaart met een extra molex aansluiting is goed voor nog eens 30-50 watt. Moederbord verbruikt ook stroom, ditto je geheugen en je drives, dus er komt een 120-200 watt aan warmte je kast in. Daar mag best wat actieve koeling tegenover staan.

Op de site van AMD staat ook niet voor niets bij de "Richtlijnen" voor OEM fabrikanten dat een casefan moet. P4s zijn over het algemeen nog ietsje erger wat betreft stroomgebruik, dus dan snap je wat je te doen staat: casefan erin.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Pagina: 1