Vraagje:
Waarmee branden jullie je eigen DVD's (AVI -> DVD) mee?
Zelf ben ik niet echt tevreden met MYDVD.
Waarmee branden jullie je eigen DVD's (AVI -> DVD) mee?
Zelf ben ik niet echt tevreden met MYDVD.
Dat is zo makkelijk ge-typt, help hem op z'n minst op weg in plaats van zo nutteloos te reageren, oh ja, en FYI; De search doet het niet dus je reactie zijn verspilde bytes in de databaseSSH schreef op 08 april 2004 @ 12:00:
Zoek eens rond in het forum en je vind een heleboel meningen.....
[ Voor 40% gewijzigd door Gunner op 08-04-2004 12:02 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Koffie schreef op 21 november 2003 @ 12:27:
OK,
Ik had CB v/d hierover al op IRC gesproken, mar zal ook hier ook nog even een reply doen.
Koffie's beproefde methode voor hoogstaande DVDtjes
Wat hebben we nodig
• Virtual Dub (diverse bewerkingen)
• Gspot (controleren van Codecs en andere info)
• Canopus Procoder (coderen naar MPEG-2)
• AC3 Machine en BeSweet (AC3 machine is een GUI ervoor)
• Sub2STL (Converteren van subs)
• DVD Maestro (Author programma)
• Pinnacle InstantCopy (afromen)
Stap1 : Controle
In dit hele verhaal ga ik gemakshalve even uit van een 2CD film (DivX of Xvid, maakt niet uit) met AC3 5.1 geluid.
OK wat we als eerste moeten doen, is het controleren van de film zelf.
Heel soms wil het wel eens voorkomen dat CD2 bijvoorbeeld de laatste paar seconden van CD1 herhaald ofzo.
Verder is het ook wel verstandig om in dit stadium de sync van je subs te controleren.
Controleren van specs
Wat we nu nog even moeten doen is het controleren van alle specs van de film.
Dit kun je met GSpot doen.
Open de movie in GSpot, en er komt een shitload aan informatie over je heen.
De belangrijkste om te weten zijn de volgende:
- Framerate
- Aspect Ratio
- Audio stroom
Framerate is handig om te weten voor de conversie en de subs, maar meest convert ik gewoon naar PAL, omgeacht de source.
Aspect Ratio is handig om te weten voor de conversie, maar eigenlijk kun je er vanuit gaan dat elke hedendaagse DVD rip altijd 16:9 is (het gaat hier dus eigenlijk meer om het feit of het 4:3 danwel 16:9 is, niet exact wat voor type 16:9).
Audio Stroom , is het gewoon 2 kanaals MP3, of een AC3 5.1 stroom ?
Converteren van de film, en een nachtje slapen
Ik doe dit meestal als ik naar werk ga, of als ik naar bed ga. Dit is namelijk een tijdrovend proces.
Afhankelijk van de kwalteit, lengte en type processor kan dit met gemak 10 uur duren.
Vergeet ook niet, kwaliteit kost nu eenmaal tijd (het resultaat wat hier uitkomt is namelijk vele malen beter dat TMPGenc)
Ik zal globaal de settings doornemen:
- Source
Hoer kun je de te converteren files toevoegen. Het mergen tot 1 lang film laat ik aan procoder over omdat Virtual Dub daar vaak de mist in gaat (melden dat de codecs/audio niet overeenkomen enzo. AC3 files mergen heeft VD sowieso moeite mee).
Als je namelijk 2 of meer files in de source toevoegt kun je een vinkje zetten bij "Stitch", dat is het enig wat je hoeft te doen om van een 2CD 1 lange movie te maken.
- Target
Ga naar target en ADD een target en kies voor "MPEG2 - DVD PAL".
Vervolgens nog even de volgende settings aanpassen:
* Base Name en Path editten naar juiste locatie en bestandsnaam
* Aspect Ratio aanklikken en wijzigen (indien van toepassing) naar 16:9
* Video Bitrate wijzig ik altijd naar 8000
Alle andere settings kun je laten voor wat het is.
Vervolgens klik je op CONVERT en dan weer op de knop convert, daarna is het tijd voor een tukje
Geluid omzetten naar AC3/DD
Als het om een normale 2 kanaals MP3 film gaat, zou je in principe gewoon een stereo PCM track kunnen toevoegen.
Echter een DD track klinkt net even wat fijner, en het converteren kost weinig tijd (en een DD track neemt ook nog eens minder ruimte in).
Hiervoor gebruiken we AC3Machine icm BeSweet.
Ik zal enkele scenario's uitleggen:
Source: x CD stereo, Target DD 2.0
Dit is het meest simpele eigenlijk.
Procoder heeft al een stereo WAV file voor je aangemaakt welke je zo kunt gebruiken. Eventueel zou je originele WAV file met VD kunnen extacten uit je source movie maar dat is nergens voor nodig.
Voer AC3Machine de door Procoder gemaakte WAV file, en geef als target een nieuwe .AC3 bestand op. ram op de loeigrote knop "Give me AC3", en schenk een kopje * Koffie in.
Source: 1 CD AC3, Target AC3
Als het een 1CD versie is, en je krijgt geen foutmeldingen dan is deze vrij makkelijk.
Zowel VD als Procoder zijn hier namelijk NIET consistent in.
De ene keer perst Procoder (ondanks het feit dat hij dit eigenlijk niet aankan) er een WAV file uit die wel DD is, en een andere keer weer niet.
Laten we dus ten alle tijden voor de veilige weg kiezen:
- Flikker de WAV file van Procoder weg
- Open de movie in VD
- Zet de Audio codec op Direc Stream copy
- Kies voor File -> Save WAV
- Sla de WAV op
- Hernoem het bestand naar .AC3
In het meest simpele geval is dit het, maar soms wil ook VD wel eens de mist ingaan, dat resulteert dan in een error in Maestro, hier kom ik nog op terug.
Source: 2 CD AC3, Target AC3
Vrijwel hetzelfde als hierboven, met een kleine noot.
Het stitchen van 2 AVI's met AC3 in VD lukt namelijk niet echt.
Doe daarom dezelfde stappen als voor een 1CD, maar dan voor elke file apart
Je hebt nu dus 2 .AC3 files.
Met BeSweet gaan we daar 1 grote AC3 stream van maken:
code:
1 besweet -core ( -input "f:filename.lst" -payload -output "f:output.ac3" )
Waarbij de inhoud van filename.lst op elke regel een input bestand staat:
filenam.lst:
code:
1 2 file1.ac3 file2.ac3
Subtitles converteren
In vrijwel alle gevallen zul je een .SRT file bij je gedwonloade filmpje.
Hardstikke leuk, maar daar kunnen we geen fuck mee
Deze moeten we dus even converteren.
Ik ga er in dit hele proces wel vanuit dat de subs in sync zijn enzo, anders zul je dat eerst moeten verzorgen (zijn genoeg sites en tools voor te vinden).
Open Sub2STL, en open daarin je SRT bestand.
Ram op de knop met het driehoekje links van "Arial 36 pt" en wijzig deze met de hand naar 32 pts.
Dit is voor normale TV's meestal voldoen (subs nemen amper ruimte in, dus je kun ook nog experimenteren met diverse grootte)
Authoreren in DVD Maestro
Eindelijk .. het is zover, alles is geconverteerd en we kunnen aan de slag.
Files laden en parsen
Als je DVD Maestro geopend hebt, zie je rechts onderin je "Asset Bin".
Hier staan alles files geladen die je in je project gebruikt. Wil je een file gebruiken dan zul je die eerst daar moeten loaden.
Begin dus met het laden van je AC3 en M2V files (je kunt bij het openen multiple files laden). Dit doe je als volgt:
Rechtermuisklik (in de Asset Bin) en kies van voor "Import Media Asset".
Het kan met een grote M2V een minuut of 10 duren voordat deze volledig geparsed is (hij schrijft dan een file weg welke het parsen de volgende keer enkele seconden maakt).
Mocht VD bij het extracten van WAV als AC3 de mist in gegaan zijn een error geven (iets omtrent WAV/PCM) dan zul je dat opnieuw moeten doen:
Pak de .AC3 die je ge-extract hebt (maar een error geeft) en geef deze als input aan AC3Machine, maak een nieuwe output en laat deze lopen.
De .AC3 file die hier uitkomt, voer je aan DVD Maestro.
Main Movie aanmaken
Links bovenin de tree dubbelklik je op "Movie1", vervolgens sleep je vanuit de Asset Bin je M2V file naar de tijdlijn. Je ziet nu je film over de gehele tijdlijn staan (indien je nog niets aan de PAL/NTSC settings gedaan hebt zal er grvaagd worden of dat gezet moet worden, dit kun je accpeteren).
Herhaal deze stap voor je AC3 file.
Vervolgens kun je voor het overzicht eventjes je tijdlijn iets uitzoomen (default pakt 'ie een paar minuten over de gehele breedte van je scherm meen ik).
Indien je movie een 4:3 film is, hoef je nix te doen. Is het een 16:9 film (again .. puur 16:9 / 4:3 verhaal los van de echte resoluties), doe dan het volgende:
In de window van je movie, heb je onderin (en de alleronderste balk van dit windowtje .. net als Word en IE) nog wat extra info staan.
Zo staat daar ook een beetje links de tekst "4:3" klik deze aan, en je kunt het wijzigen naar diversen waardes. Kies hier voor : "16:9 LB / PS"
Wat we nu nog moeten doen met deze movie is het aanmaken van de subs.
Doe dit als volgt:
- Klik 1 keer op de eerste sub (ENG naast het ABC icoontje) en wijzig dit (indien van toepassing) naar "Dutch - NL".
Dutch is namelijk de benaming van de taal (like duh) en NL is de officiele afkorting zoals deze ook door je DVD spelert herkent zal worden.
- In de tijdlijn doe je een rechtermuisklik en kies je voor de optie "Import subtitles file" en selecteer je de eerder aangemaakte STL file
Voor de netheid gaan we nu ook nog even chapterstops aanmaken, dat maakt het bekijken een stuk anagenamer
Persoonlijk zet ik op elke 10 hele minuten een chaperstop, lekker makkelijk.
Helemaal bovenin de window van je Movie zie je een vlak met WallClock en daar de tijdverdeling.
Dat is de tijdeverdeling van je tijdlijn. Deze kun je dus in- en uitzoomen.
Ik zoom deze net zover uit totdat elke stap op de lijn 10 minuten is.
Nadat je dat gedaan hebt, kun je in het vlak onder de wacllclock (het vlak waar bij het bewegen van de muis ook de tijd wijzigt) de chapters aanmaken.
Eerst moeten we daar eenmalig een setting voor wijzigen.
Rechtermuisklik -> Properties
Je kunt alles laten zoals het is, echter Auto-Name wijzig je naar "Index Based".
Vervolgens ga je chapters aanmaken.
Ga je met je muis naar het punt waar je chapter wilt hebben en klik met de muis.
Er komt een windowtje met properties. Als je daar op OK klikt, heb je daar een chapter.
In die properties kun je ook even de tijd correct zetten, je zult namelijk echt niet altijd tot op de milliseconde nauwkeurig op een hele 10 minuten geklikt hebben.
In die properties kun je gewoon met de hand de tijd goed zetten.
Alle settings nalopen
De diverse vereiste settins voor de main movie hebben wel behandeld, en staan dus al goed.
We moeten nog een paar kleine settings doorlopen:
- De Main Movie daadwerkelijk laten starten bij firstplay
Aangezien we in dit simpele voorbeeld geen menu aanmaken is het wel zo handig om de main movie bij opstarten daadwerlijk te laten starten, anders heb je een vol schijf je waar je nix mee kunt
Sluit je Movie window en ga naar "Connections"
Links in de tree selecteer je de allerbovenste (als je nog niet opgeslagen hebt is dat "Untitled1 Project").
Onderin de connections (Targets Bin) sleep je "Movie1 Chapter1" naar "First Play" (links bovenin All sources/Targets).
Dit commando zorgt er dus voor dat je DVD speler bij het inserten meteen naar Chapter1 van Movie1 (de naam van de MainMovie als je deze niet gewijzigd hebt) gaat. Chapter1 is namelijk altijd 0:0:0
- Audio en Subs goed zetten bij MainMovie
Het staat wel zo netjes dat de Audio en Subs meteen gezet worden voor kijker. Dit doe je als volgt:
Helemaal bovenin de tree (als je nog niet opgeslagen hebt is dat "Untitled1 Project") rechtermuisklik -> Properties
Een beetje in het midden bij "Initial Stream Setting" zet je de volgende waardes:
* Set Audio to 1
* Set Subtitle to 1
de waardes 1 zijn de corresponderende getallen voor de streams. Stel dus dat je een 2e audio stream hebt in het dutch, maar je wilt deze default aanzetten dat wijzig je die naar "Set audio to 2".
Je kunt bij deze properties nog het e.e.a. nalopen, maar dit staat default allemaal goed.
Selecter vervolgens nog even "Menu1" in de tree, en druk op DELETE (we gebruiken in deze simpele versie namelijk geen menu).
De DVD compileren
Het einde is in zicht, we zijn er bijna
Helemaal rechtsonderin in DVD Maestro zie je in een groen vlak een waard ein Gb's staan.
Dit is de grootte van je project. Onthoud hoe groot dit is (ongeveer)
Om te kunnen compileren moet je eerst je project saven.
Doe dit dus eerst (File -> Save (of CTRL-S).
Hiernaa kun je Compileren (Tools -> Compile (of ALT-C), bij het compileren zal er de eerste keer nog om een locaie gevraagd worden (hij onthoud dit gedurende je project).
Het compileren zal ongeveer een half uurtje in beslag nemen, als hij klaar is krijg je een popup en zie je daar meteen de eventuele foutmeldingen.
Als alles goed is gegaan, kun je nu je DVDtje vanaf de PC testen.
Op de DVD in een player en test het zooitje.
Afromen met Pinnacle Instant Copy
Voordat je ging compileren heb je onthouden hoe groot je project was.
Als het een 2CD film was, met AC3 geluid en een bitrate zoals aanbevolen dan kan je er van uit gaan dat je project NIET op een single layer schijfje gfaat passen.
Dit is express gedaan. Elke programma doet namelijk 'garbage in, garbage out', het kan daarom nooit iets oppoetsen.
Vandaar dat we in het begin gekozen hebben voor een belachelijk hoge bitrate.
Enfin, wat we nu nog even moeten doen is je gecomplieerde DVD door InstandCopy heen halen om deze tot exact de groote van een leeg schijfje te krijgen.
Uiteraard zou je een programma als DVD2One kunnen gebruiken, maar dat doet IMHO afbruik aan alle moeite die je genomen hebt. Dan kun je net zo goed het hobbiebob programma TMPGEnc gebruiken![]()
Als deze klaar is, kun je je DVDtje branden en afspelen in een standalone speler![]()
Ik hoop dat dit het e.e.a duidelijker maakt.
Indien er dingen onduidelijk zijn, laat het maar ff weten.
Nog enkele puntjes info:
- Tijdwaardes zijn uit ervaring op een P4 2Ghz
- Zorg voor een shitload vrije ruimte (een 2CD project met deze settins kost je al snel 23Gb aan ruimte)
- Plaats alle benodigde files op een NTFS schijf
- Heb geduld, dit komt de kwaliteit van je DVD alleen maar ten goede
- Ik heb alleen de proggels op m'n server gezet die (naar mijn weten) freeware zijn, vragen hiernaar heeft weinig nut de betere P2P netwerken hebben deze files wel
- Typos voorbehouden
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Dit topic is gesloten.
![]()