Reaktievermogen en tijdsbesef

Pagina: 1
Acties:
  • 412 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik vroeg me af of iemand die snelle reflexen heeft misschien ook de tijd 'langzamer' ervaart dan iemand met trage reakties.

Soms als je iets heel snel moet doen (glas dat van tafel valt opvangen, 1500 meter schaatsen, etc) lijkt de tijd wat langzamer te gaan, voor je gevoel tenminste.

Is hier onderzoek naar gedaan? Ik weet wel dat een vlieg pakweg 10x zo snel denkt als een mens. Zo'n beestje kan dus in drie weken net zoveel bewust meemaken als wij in dertig weken. Wel raar.

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Ik weet niet...

Ik kan wel bv. een bos sleutels opvangen als ik niet weet dat er wat naar mij gegooid word, maar als iemand roept "Hey..vangen!!!" mis ik geheid.

Dat is dus een pure reflex, maar zie het verband niet tussen die reflex en tijdsbesef :?

• toraq
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

toraq

Shoving is the answer

volgens mij ging de outer limits vorige week ook hierover, iemand die de tijd sneller ervaarde.

ik denk dat als dat echt zo zou zijn, dan zouden sportmensen veel sneller oud worden, omdat ze tijd langzamer beleven, en we weten allemaal hoe gezond sportmensen zijn, dus dat gaat niet op.

ook heb je nog het feit dat volgens de relativiteitstheorie voor een object naarmate de snelheid stijgt de snelheid waarmee de tijd passeert ook stijgt. wat dus niet zou kloppen met jouw bewering.

I am a shover robot, do not trust the pusher robot, I will protect you from the terrible secrets of space!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
"veel sneller oud worden, omdat ze tijd langzamer beleven"

Beleving heeft niks te maken met daadwerkelijke fysieke veroudering.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Het gaat meer om je ervaring van de tijd dan of tijd voor jou sneller gaat (voel je het verschil?)

Bij de een lijken dingen voor jou langzamer te gaan en bij de ander word je minder snel oud. Volgens mij zijn dat twee van elkaar los staande dingen.

Als je bijvoorbeeld teveel gezopen hebt wordt je reaktievermogen minder en vliegt de tijd, terwijl je eigenlijk niks uitvreet. Je kunt dan zo een uur voor de TV zitten terwijl het maar vijf minuten lijkt. Iets simpels als ondertitelingen volgen onder een film wordt dan vet moeilijk en steeds als je je sleuten bij het sleutelgat hebt is het sleutelgat stiekem een stukje opzijgesprongen :+
Maar ik denk niet dat je van zuipen minder snel oud wordt.

[wijzig]
Atheis tiept sneller dan ikke >:)
[/wijzig]

• toraq
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

toraq

Shoving is the answer

sommige mensen worden kinderachtig als ze dronken zijn, dus die worden zelfs jonger van zuipen ;)

I am a shover robot, do not trust the pusher robot, I will protect you from the terrible secrets of space!

Verwijderd

Reflexen bouw je op door oevening.
Tijdsbesef vershilt nogal. als je aan het postjes lezen bent op GOT is een uur zo voorbij. zet je TV maar eens uit en kijk er een uur naar. Je verveelt je dood en dat uur lijkt wel een dag te duren.

Verwijderd

een vlieg dingen bewust meemaken???

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Nou ja, bewust... Als jij op een vlieg wilt meppen en je doet dat al van ver af heel snel, dan ziet hij jouw hand aankomen en is dan snel genoeg van begrip om binnen de 0.2s die jouw hand nog onderweg is naar dat beestje vlug weg te springen en vliegen. (ze kunnen geloof ik wel een halve meter ver springen)

Beweeg je echter heel langzaam met je hand, dan neemt hij dat bijna niet waar. Omdat hij 10x zo snel denkt lijkt het alsof jouw hand bijna stil staat en dus niet gevaarlijk is.
Wil je dus een vlieg doodmeppen, moet je er heel langzaam met je hand naar toe bewegen en vervolgens de laatste 5-10cm snel slaan.

Verwijderd

Een vlieg heeft heel snelle reflexen (onder andere omdat de signalen heel korte afstanden af hoeven te leggen. Maar jij suggereert dat een vlieg een bewust tijdsbesef heeft en dat gaat me toch een beetje te ver.

Verwijderd

Ik heb over dit onderwerp wel eens een leuke theorie bedacht hoe we extreem snel zouden kunnen nadenken etc.

De snelheid van een zenuwsignaal is met myelineschede 120 m/s. Stel nu dat we al onze zenuwverbingen, ook die in onze hersenen zouden kunnen vervangen door glasvezelkabels. Opeens zou impulsgeleiding met 300.000.000 m/s gaan, 2,5 miljoen keer zo snel! En we moeten ook even een oplossing vinden voor het herstellen van de zenuw ( het klaarmaken voor een nieuwe impuls duurt ook even)

We zouden vervelende problemen krijgen. Bv dat je lichaam veel te traag beweegt in verhouding tot je hersenen. Ik zou enorm veel theoriën uit kunnen denken, maar het opschrijven zou een ramp worden. Ook zou je je enorm gaan vervelen. Als je eventjes naar het station wandelt dan doe je daar erg lang over voor je gevoel. Maar je lichaam kan niet sneller. Dus onderweg moet je maar wachten en wachten in je hoofd tot er weer iets gebeurd.

Wel zouden we heel hard kunnen gaan autorijden. Concentratieproblemen behoren tot het verleden en goed opletten bij 400 km/u is geen probleem meer als je het 2,5 miljoen keer zo langzaam ervaart.

Verwijderd

precies
laat mij maar lekker in mijn eigen vaartje doortuffen.
maar wat ik soms wel heb is dat als ik s'ochtends wakker wordt en naar de wekker kijk
(dus blijf kijken) dat de ene ochtend de tijd sneller lijkt te gaan als de voorgaande terwijl de omstandigheden hetzelfde zijn
die vind ik vreemd :?

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Klinkt misschien stom, maar als ik stoned ben ervaar ik de tijd echt enorm laannngggzzaaaaaaammmm. Net of ik er uren over doe om bijvoorbeeld mn glas te pakken. Hiervoor heb ik 2 verklaringen:

1) Ik wordt gewoon traag van blowen
2) Mijn tijdswaarneming wordt anders

Ik heb hier al lang over nagedacht, maar ik kan geen sluitend bewijs vinden. Weet iemand of er stofjes in je hersenen zijn die gelinkt zijn aan je tijdswaarneming?

• ParoXysm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-01 00:11
Ik heb al wel vaak gelezen van mensen die in trance zijn, dat die ook een totaal andere tijdsbesef hebben, dus dat zou betekenen dat het als het ware ingesteld kan worden, en hoe snel moet het tijdsbesef van een 1-dags-vlieg wel niet zijn?

Specs

Verwijderd

ik denk niet dat je de gedachtensnelheid kunt opklokken, maar onderklokken lijkt me volgens de voorbeelden wel te doen
handig als je in een wachtruimte moet zitten :)

Verwijderd

Het schijnt dat speed gebruikers het iedee hebben dat alles om hen heen langzaam gaat..

Verwijderd

wat apoc zegt deed bij mij een belletje rinkelen...Wat je dan in je hoofd krijgt is onrust! Want je hersenen zijn sneller dan je lichaam. En ik moet bv. ergens heen om iets te doen. Het iets te doen heb ik al helemaal in mijn hoofd uitgewerkt en ik wil het dan ook doen. Maar de weg naar het iets duurt heel lang. Je lichaam wil niet sneller. Dan zal de tijd dus niet sneller gaan maar juist langzamer...je verveelt je en je voelt je onrustig.

Verwijderd

Je went eraan.

Verwijderd

Misschien passen je hersenen je na een tijdje dan wel aan aan je lichaamssnelheid, zodat je weer even snel denkt als nu.

Verwijderd

Waarom zou dat nou zo zijn? Impulssnelheid = impulssnelheid, en niet anders.

Verwijderd

als je met chemische stoffen zoals speed en andere (alcohol, vertraagt je reflexen ook wel :) ) al een invloed hebben op je hersenen is er vast ook wel een stofje in je hersenen wat de snelheid van je hersenen kan beinvloeden

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:21

talin

ES-MA

LICHT......

mischien alleen uit eigen ervaring maaarrr..

ik doe aan motorracen , toen ik daar mee begon en voor het eerst op Assen reed ging was de snelheid enorm ! 230 op een racer is hard .
maar na een jaar begint het te wennen , dus kun je dan je grenzen verleggen , het eerste wat dan opvalt is dat je

1 : je reactievermogen beter is geworden
2 : het klopt dat je besef krijgt dat het allemaal langzamer gaat - hoe harder je gaat .

p.s. een tijdje geleden werdt het nog gedemonstreerd op discovery channel ze hadden een atoomklok op de grond en een die met snelheid van het geluid in een vliegtuig was geplaatst toen lieten ze zien dat die in het vliegtuig " achter " ging lopen des te harder ze gingen .

--------------

aan het eind van mn geld hou ik altijd een stuk maand over .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

talin >
p.s. een tijdje geleden werdt het nog gedemonstreerd op discovery channel ze hadden een atoomklok op de grond en een die met snelheid van het geluid in een vliegtuig was geplaatst toen lieten ze zien dat die in het vliegtuig " achter " ging lopen des te harder ze gingen .
Dit komt door de relativiteitstheorie. Wanneer een voorwerp sneller gaat dan gaat zijn tijd langzamer. Dit is echter bij snelheden die verwaarloosbaar tov de lichsnelheid (en dat is jou motorfiets >:) , eigenlijk alles tot zo'n 10.000 km/s!) onmerkbaar.

Het is aan te tonen met extreem nauwkeurige atoomklokken. Maar het staat volledig los van wat jij op je motorfiets ervaart.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op donderdag 21 december 2000 12:38 schreef talin het volgende:
LICHT......

mischien alleen uit eigen ervaring maaarrr..

ik doe aan motorracen , toen ik daar mee begon en voor het eerst op Assen reed ging was de snelheid enorm ! 230 op een racer is hard .
maar na een jaar begint het te wennen , dus kun je dan je grenzen verleggen , het eerste wat dan opvalt is dat je

1 : je reactievermogen beter is geworden
2 : het klopt dat je besef krijgt dat het allemaal langzamer gaat - hoe harder je gaat .

het klopt dat de tijd langzamer gaat als je sneller in beweging bent. voor jou is dit echter niet voelbaar. jouw tijd loopt nog even snel, alleen niet ten opzichte van de 'stilstaande' tijd.

en mocht het al voelbaar zijn, het tijdsverschil als je minder dan 300 gaat is zo miniem dat je het absoluut niet kan merken.
Pagina: 1