[Win2k SBS] Exchange

Pagina: 1
Acties:

• chaser_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-03-2022
Goedemorgen allen hier,

Ik zit met een probleem aangaande Windows 2000 Small Business Server. Deze server staat binnen een bedrijf en fungeert als Mail server en als gateway voor alle systemen binnen het bedrijf. De machine heeft 2 netwerkkaarten. 1 kaart voor het interne gedeelte (192.168.0.XXX) en 1 netwerkkaart waar een Chello verbinding op zit. Op de chello verbinding is destijds door ene hosting bedrijf een domeinnaam gehangen waarnaartoe de mail dus wordt verstuurd.

Nou is het zo dat de chello verbinding vervangen wordt door een ADSL verbinding. Omdat de mail afgevangen wordt op de ene netwerkkaart zullen we daaraan dus de ADSL verbinding moeten koppellen en aan de provider vragen omhet MX record te vervangen naar het ADSL IP adres.

Aangezien ik niet VEEL ervaring heb met Exchange is mijn vraag of dit zonder problemen gedaan kan worden. Het is namelijk zo dat het bedrijf compleet afhankelijk is van de mail die ze binnen krijgen en het dus geen optie is om een dag of wat zonder mail te zitten. Een 2e bijkomstigheid is dat als we de MX record laten omzetten naar het andere IP adres, er eigenlijk geen weg terug is.

Iemand een idee hoe dit het beste is aan te pakken?

Gegroet

Chaser

Verwijderd

hmz, laatst soortgelijk probleem tegengekomen bij iemand.

Mij lijkt een goede oplossing de volgende:
Zodra je het nieuwe IP weet, deze als 2e MX record toevoegen, na een dag of 4 kan je dan de oude MX (chello IP) verwijderen, in de tussentijd zijn alle DNS servers wel bijgewerkt en zullen ze bij een failure op het Chello IP naar je 2e mx (adsl ip) gaan connecten. Voorwaarde is dus wel dat je voordat je je ADSL verbinding hebt weet wat je IP daarop gaat worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2004 11:45 ]

• chaser_
Klinkt als een hele goede oplossing. Alleen kan ik dan niet testen of de mail ook daadwerkelijk over de nieuwe lijn aankomt.

Zou het niet kunnen om een 2e netwerkkaart te assignen aan de mail en dan als test de chello lijn tijdelijk afsluiten zodat we kunnen testen of de mail ook het fallback-adres wordt afgevangen? Dit om dus te voorkomen dat als chello wordt afgesloten de boel niet meer zou werken.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
chaser_ schreef op 08 april 2004 @ 11:29:
Goedemorgen allen hier,

Ik zit met een probleem aangaande Windows 2000 Small Business Server. Deze server staat binnen een bedrijf en fungeert als Mail server en als gateway voor alle systemen binnen het bedrijf. De machine heeft 2 netwerkkaarten. 1 kaart voor het interne gedeelte (192.168.0.XXX) en 1 netwerkkaart waar een Chello verbinding op zit. Op de chello verbinding is destijds door ene hosting bedrijf een domeinnaam gehangen waarnaartoe de mail dus wordt verstuurd.

Nou is het zo dat de chello verbinding vervangen wordt door een ADSL verbinding. Omdat de mail afgevangen wordt op de ene netwerkkaart zullen we daaraan dus de ADSL verbinding moeten koppellen en aan de provider vragen omhet MX record te vervangen naar het ADSL IP adres.

Aangezien ik niet VEEL ervaring heb met Exchange is mijn vraag of dit zonder problemen gedaan kan worden. Het is namelijk zo dat het bedrijf compleet afhankelijk is van de mail die ze binnen krijgen en het dus geen optie is om een dag of wat zonder mail te zitten. Een 2e bijkomstigheid is dat als we de MX record laten omzetten naar het andere IP adres, er eigenlijk geen weg terug is.

Iemand een idee hoe dit het beste is aan te pakken?

Gegroet

Chaser
Beste oplossing is tijdelijk een tweede server neerzetten, die aan de chello verbinding en alle mail door laten sturen naar de Ex2k bak.

Op de Ex2k bak gebruik je dan de ADSL verbinding.

Daarna pas je de MX aan en zodra je zeker weet dat de mail via ADSL binnenkomt pas je de MX weer aan en haal je die tweede server uit de lucht.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• chaser_
Het verhaal lijkt me duidelijk zo langzamerhand. Alleen nu nog 1 vraag -> Als ik in de DNS de nieuwe verbinding als 10 zet en de oude als 20 en de fallback als 30, heeft het dan consequenties voor het e-mail verkeer als de 1e verbinding niet zou werken? Gaat het heel lang duren bijv. voordat mailtjes binnen gaan komen?

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:43

_Arthur

blub

chaser_ schreef op 19 april 2004 @ 12:38:
Het verhaal lijkt me duidelijk zo langzamerhand. Alleen nu nog 1 vraag -> Als ik in de DNS de nieuwe verbinding als 10 zet en de oude als 20 en de fallback als 30, heeft het dan consequenties voor het e-mail verkeer als de 1e verbinding niet zou werken? Gaat het heel lang duren bijv. voordat mailtjes binnen gaan komen?
Nee, de versturende mailserver zal gewoon het rijtje aflopen;

- Hey ik probeer eerst het ip met priority 10; oei niemand thuis
- Hey ik probeer dan het ip met priority 20; oei niemand thuis
- Hey ik probeer nu maar het ip met priority 30; oei niemand thuis
- Ja euh, dan flikker het terug in mn queue en probeer ik over xx-minuten nog wel eens

Of in jouw geval;

- Hey ik probeer dan het ip met priority 20; ha iemand thuis, ajb ip, hier is de meel

Sim-pel :)

Btw, die 2de server als fallback lijkt me beetje erge onzin. Gewoon je nieuwe ip van die adsl lijn als 2de mx laten aanmaken, paar daagjes wachten (2-5 dagen ofzo, neem de tijd). Adsl lijn laten afmonteren en testen met bv een laptop/desktopje of alles netjes werkt.
Hierna je chello van je server afhalen, adsl er aan, testen of alles werkt en dan ben je eigenlijk al klaar. En voor de netheid na een weekje of 1-2 laat je het oude mx record verwijderen. Daarna zeg je je chello op zodat je zeker weet dat alles netjes draait.

• chaser_
_Arthur schreef op 19 april 2004 @ 18:46:
[...]

Nee, de versturende mailserver zal gewoon het rijtje aflopen;

- Hey ik probeer dan het ip met priority 20; oei niemand thuis
- Hey ik probeer nu maar het ip met priority 30; oei niemand thuis
- Ja euh, dan flikker het terug in mn queue en probeer ik over xx-minuten nog wel eens

Of in jouw geval;

- Hey ik probeer dan het ip met priority 20; ha iemand thuis, ajb ip, hier is de meel

Sim-pel :)

Btw, die 2de server als fallback lijkt me beetje erge onzin. Gewoon je nieuwe ip van die adsl lijn als 2de mx laten aanmaken, paar daagjes wachten (2-5 dagen ofzo, neem de tijd). Adsl lijn laten afmonteren en testen met bv een laptop/desktopje of alles netjes werkt.
Hierna je chello van je server afhalen, adsl er aan, testen of alles werkt en dan ben je eigenlijk al klaar. En voor de netheid na een weekje of 1-2 laat je het oude mx record verwijderen. Daarna zeg je je chello op zodat je zeker weet dat alles netjes draait.
Kijk! Iemand die mij een beetje gerust stelt :D

Nou heb ik nog wel mijn bedenkingen bij het volgende ->

Moet er niet iets worden veranderd in de configuratie van de Exchange server? Aangezien die naar een ANDER ip moet gaan luisteren. Het is namelijk zo dat de machine op dit moment 2 netwerkkaarten heeft. 1 voor het interne netwerk; en 1 voor het externe netwerk waarover dus internet loopt en waarop de mail wordt afgevangen.

Ik ben zelf geen HELD in Exchange, maar na lang zoeken heb ik niets gevonden over een listening ip o.i.d. Ik denk dus dat het niets uitmaakt, maar heb zo wel mijn twijfels. Misschien dat iemand ook deze twijfels weg kan vagen?

Greetz

Chaser

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:44

lier

MikroTik nerd

De enige aanpassing die je nog op je server moet doen, is de DNS server verwijzing binnen Exchange aanpassen naar de nieuwe provider (dit is trouwens niet noodzakelijk)....

Zorg voor een ruim overlappende tijdsoverbrugging tussen kabel en ADSL !

Verder ziet je plan er helemaal goed uit (zo heb ik het zelf ook een paar maanden geleden gedaan)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• bruto
  • Laatst online: 22-11-2025

bruto

Druktemaker.

lier schreef op 20 april 2004 @ 11:45:
De enige aanpassing die je nog op je server moet doen, is de DNS server verwijzing binnen Exchange aanpassen naar de nieuwe provider (dit is trouwens niet noodzakelijk)....

Zorg voor een ruim overlappende tijdsoverbrugging tussen kabel en ADSL !

Verder ziet je plan er helemaal goed uit (zo heb ik het zelf ook een paar maanden geleden gedaan)
Ik denk dat je doelt op de forwarder IP's binnen DNS?
Of bedoel je de "perform reverse dns lookup blabla"?

The more you know, the more you know you don't know.

Pagina: 1