Toon posts:

[Access] Form maken van twee tabellen die koppeltabel gebr.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.821 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hi,

ik wil een form maken van twee tabellen die via een veel-op-veel relatie gekoppeld zijn (middels een koppeltabel). Als ik echter gewoon de twee tabellen die ik in wil voeren in de form zet gaat het mis met de relaties. Moet ik eerst een query maken en zo ja enig idee hoe die query er dan uit moet zien?

tnx

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:24

Boss

+1 Overgewaardeerd

Voor een veel op veel relatie moet je eigenlijk eerst een tussentabel maken, waar je met 2x een 1-op-veel relatie de veel-op-veel relatie maakt.
Op basis van die query kan je dan je formulier maken.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
die tussentabel heb ik, maar die query moet die gewoon met de wizard gemaakt worden dan?

Verwijderd

Topicstarter
schop, is er hier niemand die verstand van access heeft? :?

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2004 12:57 ]

Verwijderd

Probeer een Master - Detail - Detail Form te maken. Maak met de Wizzard een Master Detail Form voor Tabel1 en de Koppeltabel. Je krijgt dan een Form voor Tabel1 en een SubForm voor de Koppeltabel. Bekijk in de Form hoe de koppeling is ingevuld (koppelID1=koppelID1). Maak op de Form een veld dat gekoppeld is aan =Subform.koppelID2. Als je een detailregel in de Subform aanklikt moet je de juiste waarde in het veld zien.
Vervolgens maak je een nieuwe Subform met detailregels voor Tabel2 en deze koppel je aan het nieuwe veld in de Form.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:24

Boss

+1 Overgewaardeerd

Verwijderd schreef op 08 april 2004 @ 12:33:
schop, is er hier niemand die verstand van access heeft? :?
Nee, ik heb er inderdaad geen verstand van :X
Lees je ook meteen de F.A.Q. nog even door over schoppen?

Je hebt je antwoord, en dan wil je daarna met wizards aan de slag? Lijkt me niet dat dat gaat werken he. Je kan toch gewoon het formulier baseren op de queriy die je gemaakt hebt?

Hoe ver kom je nou, en waar loop je mee vast?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:54
Zoals ik in jouw topic '[rml][ Access] Cascade deleten bij veel-op-veel relaties[/rml]' al aangaf hou ik wel van een voorbeeld. Deze mis ik wederom. "ik wil een form maken van twee tabellen die via een veel-op-veel relatie gekoppeld zijn" kun je namelijk op meerdere manieren interpreteren. Wil je het plat houden, of wil je een master-detailweergave zoals tjiba aangeeft?

Ik kan je wel één tip geven: baseer je formulier op de koppeltabel, en wijzig je invoervakken in keuzelijsten met invoervak. Deze keuzelijsten met invoervak geef je vervolgens de juiste velden uit de juiste 'master'-tabel mee als rijbron, en je geeft de juiste afhankelijke kolom aan.

Oh, had je dit al in de ontwerpweergave (in het tabblad 'opzoeken') van je koppeltabel aangegeven? Dan creëert access deze keuzelijsten met invoervak automatisch in het formulier als je de wizard gebruikt (of autoformulier) gebaseerd op de koppeltabel.

En ook ik wil je wijzen op je brutale schopgedrag. Het geeft aan dat je te lui bent geweest om de faq te lezen.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Verwijderd

Gebruik geen Access, das een rommel programma. Je kan beter Oracle gebruiken..

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:54
Verwijderd schreef op 08 april 2004 @ 22:24:
Gebruik geen Access, das een rommel programma. Je kan beter Oracle gebruiken..
Gezien je tevens nutteloze bijdrage in [rml]0-0J in "[ ACCESS] Schakelbord optie"[/rml] laat je wel zien dat door op een roekeloze manier om te gaan met access ([rml]0-0J in "[ Access] Data met elkaar vergelijken"[/rml]) je nooit goede resultaten zult behalen.

Als je er wat meer tijd in stopt zul je zien dat je er steeds meer mee kunt.

Ik wil je vragen te stoppen met het, in beroerd Nederlands, ongeïnteresseerd afkraken van iets waar je niet mee om kan gaan.

edit:
Ok, dan: [/offtopic]

[ Voor 5% gewijzigd door nescafe op 08-04-2004 23:08 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Verwijderd

ik ga hier verder niet op in...het is en blijft rommel...over en sluiten

Verwijderd

Topicstarter
Ik nijg het toch een beetje met 0-0J eens te worden, maarja, oracle is nu eenmaal te duur in sommige omgevingen, ik ga toch nog maar wat access proberen te leren

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 14:37:
Ik nijg het toch een beetje met 0-0J eens te worden [...]
Da's dan jammer, want 0-0 kletst uit zijn nek. Ligt er maar net aan waar je het voor wilt gebruiken. Access is een prima desktop database, maar je moet er inderdaad geen enorme client-server toepassingen mee willen ontwikkelen. Andersom is Oracle een beetje overkill voor een klant-order databaasje. Een vork is toch ook geen rotzooi omdat je er geen soep mee kunt eten?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Ik heb het programma Access nu bijna een jaar op school moeten gebruiken. Ik zal dan ff me excuses aanbieden aan de "MS Access liefhebbers". Het programma zit gewoon niet logisch in elkaar en het programma doet niet wat je wilt. Als je iets wilt veranderen in de tabellen, moet je direct weer alle formulieren gaan veranderen. Daarnaast is de layout van elk formulier anders. Zo zijn er nog veel meer van dat soort dingen. Ik ben gewoon van mening dat het moeilijk is om het programma te leren.
Niesje schreef op 09 april 2004 @ 20:33:
[...]

Een vork is toch ook geen rotzooi omdat je er geen soep mee kunt eten?
Dat is helemaal een vaag voorbeeld. Een vork is niet gemaakt om soep te eten. Dat is hetzelfde als je een tafeltennisbatje gebruikt om te tennissen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2004 20:42 ]

• Lister
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02-2022
Ik ben het volledig eens met Niesje en heb eigenlijk verder niets toe te voegen, maar ik kan het niet laten om hierop te reageren: >:)
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 20:39:
Ik heb het programma Access nu...
..Ik ben gewoon van mening dat het moeilijk is om het programma te leren.
Het argument om Oracle te gebruiken omdat Access moeilijk 8)7 te leren is, is toch wel het meest onzinnige wat ik ooit gehoord heb |:(

Mensen die al moeite hebben met Access met z'n wizards en gui hebben volgens mij helemaal niets te zoeken in Oracle want als je dat goed wilt gebruiken (DBA, Forms, PLSQL, datamodel) heb je wel een paar weken (maanden?) cursus nodig want dat zijn zaken die je niet zomaar even kan oppikken.
Dat is helemaal een vaag voorbeeld. Een vork is niet gemaakt om soep te eten. Dat is hetzelfde als je een tafeltennisbatje gebruikt om te tennissen.
Dat is volgens mij nou juist wat Niesje bedoelt, voor elke klus moet je het juiste gereedschap kiezen. Met een vork kan je wel soep eten het zal je alleen veel tijd en moeite kosten en dus kan je beter voor een lepel kiezen.

Verwijderd

Lister schreef op 10 april 2004 @ 02:30:
[...]
Het argument om Oracle te gebruiken omdat Access moeilijk 8)7 te leren is, is toch wel het meest onzinnige wat ik ooit gehoord heb |:(

Mensen die al moeite hebben met Access met z'n wizards en gui hebben volgens mij helemaal niets te zoeken in Oracle want als je dat goed wilt gebruiken (DBA, Forms, PLSQL, datamodel) heb je wel een paar weken (maanden?) cursus nodig want dat zijn zaken die je niet zomaar even kan oppikken.
Het gaat er niet om of het moeilijk is te leren, het gaat om de functies van Access. Het programma zit gewoon niet logisch in elkaar.
Lister schreef op 10 april 2004 @ 02:30:
[...]
Dat is volgens mij nou juist wat Niesje bedoelt, voor elke klus moet je het juiste gereedschap kiezen. Met een vork kan je wel soep eten het zal je alleen veel tijd en moeite kosten en dus kan je beter voor een lepel kiezen.
Idd...als je Access kiest om een database te ontwerpen, ben je langer nodig om de fouten uit het programma te halen, dan iets nuttigs te maken.

Verwijderd

'k heb nog een 2 tabellen database voorbeeld er liggen. Interesse ? Zie voor mail het profiel.
deel v/e query's kunnen er dan uitzien als:
=DLookUp("[MW] ";"kaartenbak";"[Naam]=[Naam_A]")
Misschien is dit net te eenvoudig....
Pagina: 1