Toon posts:

Kiezen uit deze 2 moederborden

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Voor iemand moet ik een goedkoop systeempje samenstellen wat alleen gebruikt gaat worden voor tekstverwerken en internetten dus geen zware toepassingen! In dit systeem komt een Celeron 2,4GHz FSB400MHz met een Kingston DDR 256MB 400MHz bankje en een 40GB 7200rpm 2MB cache HD. Op het moederbord moet een videokaart,geluidskaart en netwerkkaart aanwezig zijn.

Nu moet ik nog een moederbord hebben. Ik heb 2 moederborden gevonden die heeeeel erg veel op elkaar lijken en dezelfde prijs hebben (E 52,20).
Het gaat om deze 2 moederborden:

Jetway P4MDPT P4 micro ATX Socket 478

- Voor Intel Pentium 4 (HT) processor (Socket 478) en Celeron
- Chipset: VIA P4M266A
- FSB: 533MHz
- Formfactor: Micro ATX
- PCI: 3x
- ISA: geen
- AGP: AGP 4x
- CNR: geen
- Geheugen: 2x DDR 266MHz
- VGA: onboard
- Audio: onboard AC'97 4-channel
- IDE: 2x IDE aansluiting (max. 4 devices)
- RAID: geen
- USB: 6x USB 2.0
- Firewire: geen
- LAN: onboard 10/100Mbit
- Hyper Threading support

Asrock GE PRO-HT/M2 Intel P4 M-ATX

- Type GE Pro HT 3.0 met Hyper Threading Technology
- Processor type: Intel Celeron / Pentium 4 Socket 478
- FSB: 533MHz
- Chipset: North Bridge SiS 651(HT)
- VGA onboard: Real 256 3D (max 64Mb) (shared geheugen)
- Audio onboard: 5.1 Channel AC'97 Codec
- Lan onboard: 10/100 Ethernet LAN
- IDE: 2x aansluitingen ATA 133
- Geheugen: 2x DDR333/666 of SDRAM PC133/100
- AGP: AGP 4x
- PCI: 2x PCI 2.2
- Overige sloten: 1x AMR slot
- USB: 4x USB 2.0 (via moederbord 2 extra aansluitingen)
- FF: Micro ATX

Je ziet dus wel dat beide moederbord heel erg veel op elkaar lijken. Met verschil dat de Jetway een VIA chipset heeft en de Asrock een SIS chipset. Ook heeft de Asrock 5.1 geluid en de Jetway maar 4-channel. Ook heeft de Asrock een snellerheugenbankje 333MHZ! Deze Asrock heeft wel shared videogeheugen dit gaat dus ten koste van het RAM geheugen. Weten jullie precies wat voor videogeheugen de Jetway aan boord heeft?

Mijn vraag is welk moederbord ik het beste kan nemen. Ik heb geen ervaring met deze moederborden dus misschien weet iemand hier welke ik het beste kan nemen? Alvast heel erg bedankt. ;)

Bert 8)

• DolleDries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 17:21
Waarom groeten doen ??

Enne vanwaar jou keuze voor een Celeron, als je diverse testen erop naleest zal je zien dat Celeron processoren ongeveer de slechtse keuze zijn die je kunt doen..
Kan je beter naar een 'tragere' Athlon XP gaan of een Athlon64 danwel 'echte' P4 gaan... Hetgeen je niet wilt doen aangezien het geen heftig systeem hoeft te zijn.

Overigens zou ik, als je door wilt zetten, gewoon voor VIA gaan, uitstekende reputatie zo langzamerhand :)

(alhoewel ik het gewoon bij een nForce2 bordje houd)

(Asrock = cheap asus -> die jongens willen schijnbaar ook geld verdienen :+)

[ Voor 10% gewijzigd door DolleDries op 08-04-2004 09:57 ]

Verwijderd

waarom ga je gewoon niet voor een duron met een asrock en shared video, als je toch enkel tekstverwerken doet kan je meestal wel dat geduld opbrengen voor die 10 sec langer bij het opstarten ;)
kan je direct wat meer ram nemen zodat hij vlotjes 10+ aplicaties open kan hebben
echt veel goedkoper en ook ok.

overigens: met asrock nog nooit problemen gehad: is het budget merk van asus of abit of zo

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz interessant. Ik dacht dat ik beter geen AMD kon nemen omdat het gewoon bekend is dat Intel processoren stabieler zijn. Dat is ook de bedoeling een stabiel systeem. Een intel pentium 4 is natuurlijk het beste maar dat valt ruim 100 euro buiten het buget dus dacht ik voor een leuke Celeron te gaan. Nog meer suggesties op/aanmerkingen

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2004 10:02 ]

Verwijderd

Misschien ligt het aan mij, maar waarom als je een proc neemt die 400mhz fsb nodig heeft en je neemt pc3200 geheugen terwijl je moederbord maar pc2100 ondersteund, ben je volgens mij geld aan het weggooien.

• DolleDries
  • Laatst online: 12-08 17:21
Duh..uit welke eeuw kom jij ?? Dat is wellicht iets wat intel je graag wil laten geloven, maar vandaag de dag is erg geen verschil in stabiliteit tussen een AMD of een intel processor. Geen enkele, ik kan het weten want mijn redelijk zwaar overgeklokte (buiten de specs werkende) AthlonXP laat me nooit in de steek.
Sterker nog, AMD doet het (mijns inziens) momenteel een stukje beter dan Intel, vandaar dat Intel op het moment een aantal AMD technieken aan het kopieren is..

Don't worry, een AthlonXP op een leuk Asrock bordje is een betere oplossing dan een celeron.. Da's een processor die op heel veel megahertzen loopt en niks kan presteren omdat die zoals dat genoemd kan worden 'adem moet halen door een rietje'....

(typo)

ps 2 een AthlonXP 2200+ en een Asrock (compleet met onboard vga e.d.) samen € 134.90

[ Voor 11% gewijzigd door DolleDries op 08-04-2004 10:09 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum wat betreft "Welke moet ik nemen?" vragen ;)

Als je per-se tussen de 2 genoemde borden moet kiezen, kies dan gewoon voor het bord met de meeste bang for the buck (simpel: vergelijk de features/garanties en weeg die tegen de prijs op).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.