One Man Can Make A Difference.
domme vraag
Domme vragen bestaan toch niet?
Snelheid is dan toch echt 11Mbps (802.11b), maar theorie en praktijk verschillen natuurlijk (net als de snelheid van een ADSL verbinding nooit dat is wat verkocht word) ivm overhead
Daarnaast daalt de snelheid als je gebruik maakt van WEP encryptie (64 of 128 bits)
[ Voor 3% gewijzigd door Buzz_Lightyear op 08-04-2004 08:58 ]
100mb = dus ongeveer 200 seconden == 3 minuten en 20 seconden
Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel
Het is zo dat ik momenteel een kaartje van 11Mbps zitten heb in de laptop, een router van 22Mbps en een wifi kaart van 100Mbs zitten heb in de desktop.
Je ziet duidelijk wat ik laatst heb aangekocht ;-)
Ik kan natuurlijk beginnen met alles te zitten upgraden ... maar dat zal een dure zaak worden, en is het dat wel waard?
Wat ik ook gemerkt heb, als ik een film laat afspelen via netwerk, dan speelt hij zo een 5 minuten goed, maar begint hij daarna hevig te haperen. Normaal?
Bij mij duurt het overzetten van 100 MB ongeveer 20 minuten
Welk programma gebruik je best voor het testen van de snelheid op het netwerk en eventueel packet loss of zo?
[ Voor 12% gewijzigd door KI2000 op 08-04-2004 09:06 ]
Die 22 mbps is trouwens gewoon fake (een oplossing die alleen werkt bij spullen van hetzelfde bedrijf), zal waarschijnlijk dus ook gewoon op 11 mbps werken.
Je 100 mbps kaartje heeft last van hetzelfde probleem, daarvoor heb je weer een router nodig van hetzelfde bedrijf, uit dezelfde serie producten ...
Theoretische maximum snelheid?
11 mbps - overhead - wep = ~ 5 mbit/s = 640 kbyte/s
100 mbyte / 640 kbyte = 160 cycles (seconde) = bijna 3 minuten.
Als er muren tussen je kaartjes/accespoints zitten, of meer dan 2 meter, dan daalt je snelheid ook nog eens. Kijk eens naar de link snelheid die windows aangeeft bij je verbinding. De helft daarvan is ongeveer je werkelijke data-doorvoersnelheid...
Als je link-strength beneden de 50% zit, moet je ook nog eens rekening houden met veel 'kapotte' pakketjes, wat betekend dat deze weer opnieuw gestuurd moeten worden. Errorcorrectie wordt dan belangrijker dan je werkelijke data througput...
Happy Blessings <3
Momenteel is het PCMCIA kaart van ZYXEL, Router van D-Link en PCI WiFi kaart van US Robotics.
Zitten idd muren tussen. Ene pc staat beneden, andere boven. Connection Strength is meestal "Good".
Ik zal eens kijken naar die snelheid vanavond. Maar 20 minuten is toch erg lang als het zo een 3 - 4 minuten zou mogen duren ...
Wat hier wordt vergeten te melden is dat communicatie op een draadloos WI-FI netwerk, half-duplex is. Dus eerst de 11Mb delen door 2 en dan de overhead en eventuele encryptie verrekenen.RedSoniq schreef op 08 april 2004 @ 09:11:
Theoretische maximum snelheid?
11 mbps - overhead - wep = ~ 5 mbit/s = 640 kbyte/s
[ Voor 3% gewijzigd door Ximinez op 08-04-2004 09:48 ]
Zou een upgrade van router en pcmcia kaart naar us robotics 100 Mbps toestellen de moeite waard zijn? Iemand ervaring daarmee?
half-duplex betekent niet meteen delen door 2.Ximinez schreef op 08 april 2004 @ 09:45:
[...]
Wat hier wordt vergeten te melden is dat communicatie op een draadloos WI-FI netwerk, half-duplex is. Dus eerst de 11Mb delen door 2 en dan de overhead en eventuele encryptie verrekenen.
De verzender stuurt een rits grote data pakketjes, wacht even en krijgt dan een klein pakketje terug die de ontvangst ACK't.
Maar TS kan natuurlijk makkelijk zelf een test doen, door WEP uit te zetten en nogmaals dat bestand te sturen. Tuurlijk is beveiliging slim, maar dit vanwege de vraag van TS over hoeveel het nou scheelt.
Snelheden beloven of gokken kan gewoon niet zonder de precieze opstelling in het huis te weten. En dan nog kan het verschillen door grote stalen objecten, het materiaal in muren en plafonds etc...
{signature}
MAC adres is makkelijk te spoofen en bied eigenlijk ook geen daadkrachtige oplossing. SSID is al helemaal geen beveiliging ook al beweren sommige dat wel.
De 802.11I standaard lost die beveiligings problemen pas echt op (AES 256bit codering zonder vaste sleutel).
Met WEP encryptie daalt je performance ongeveer naar een 1/3 van wat het zou moeten leveren.
108Mbps mag officieel niet in Europa omdat je niet op 2 kanalen tegelijk met 1 apparaat mag zenden.
Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat je met iemand in de buurt op hetzelfde kanaal zit te zenden.
De gemiddelde throughput bij 802.11b is 5Mbps (gemeten door 3com, Nortel, Proxim in een straal van 25 meter).
Anders gezegd. Die WEP beveiliging kun je net zo goed uitschakelen want als een hacker echt in wil breken dan is hij (vooral bij grote data overdracht) snel binnen.
Om te voorkomen dat je buren niet mee internetten is MAC adres beveiliging ook wel voldoende.
Elke waarde Mbps waarde die een fabrikant vermeld heeft als effectieve waarde de helft.
Bij 108Mbps hou je zelfs maar 40Mbps over
Taal fouten inbegrepen ;)
Dan moet ik wel nog die MAC adressen instellen, dat moet ik nog eens bekijken hoe ik dat moet doen. Ben vrij nieuw op vlak van netwerken