Snelheid op WiFi netwerk

Pagina: 1
Acties:

• KI2000
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-11-2024
Hallo,

Misschien een vrij domme vraag maar als je een draadloos netwerk hebt waarbij de zwaktste schakel 11Mbps is, hoe lang zou het theoretisch mogen duren om een bestand van 100 MB door te sturen. Is deze tijdsduur dan ook geldig in de praktijk?

One Man Can Make A Difference.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:05

AirX

Tweak Guru

Je moet van een maximale doorvoer van +/- 400 KB/s rekenen. En dan moet je al blij zijn! :). Dat komt omdat WiFi een hele grote overhead heeft ivm foutcorrectie.

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

domme vraag
offtopic:
Domme vragen bestaan toch niet? >:)

Snelheid is dan toch echt 11Mbps (802.11b), maar theorie en praktijk verschillen natuurlijk (net als de snelheid van een ADSL verbinding nooit dat is wat verkocht word) ivm overhead

Daarnaast daalt de snelheid als je gebruik maakt van WEP encryptie (64 of 128 bits)

[ Voor 3% gewijzigd door Buzz_Lightyear op 08-04-2004 08:58 ]

An Explanation of l33t Speak

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:06
Ik reken altijd op 500kb/s (thuis haal ik 600)
100mb = dus ongeveer 200 seconden == 3 minuten en 20 seconden

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 17:25

Salandur

Software Engineer

Die hoge snelheiden haal je in de praktijk natuurlijk alleen als je computer naast je accesspoint ligt ;)

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

• KI2000
Ik stelde me gewoon die vraag omdat het overzetten van een bestand van ongeveer een 100 Megabyte bij mij erg lang duurt. Ik maak uiteraard gebruik van WEP om mijn verbinding te beveiligen. Daalt die snelheid zwaar daardoor?
Het is zo dat ik momenteel een kaartje van 11Mbps zitten heb in de laptop, een router van 22Mbps en een wifi kaart van 100Mbs zitten heb in de desktop.
Je ziet duidelijk wat ik laatst heb aangekocht ;-)
Ik kan natuurlijk beginnen met alles te zitten upgraden ... maar dat zal een dure zaak worden, en is het dat wel waard?
Wat ik ook gemerkt heb, als ik een film laat afspelen via netwerk, dan speelt hij zo een 5 minuten goed, maar begint hij daarna hevig te haperen. Normaal?

Bij mij duurt het overzetten van 100 MB ongeveer 20 minuten ;(

Welk programma gebruik je best voor het testen van de snelheid op het netwerk en eventueel packet loss of zo?

[ Voor 12% gewijzigd door KI2000 op 08-04-2004 09:06 ]

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Je 11 mbps, 22 mbps en 100 mbps zijn natuurlijk ook nog allemaal van andere merken?

Die 22 mbps is trouwens gewoon fake (een oplossing die alleen werkt bij spullen van hetzelfde bedrijf), zal waarschijnlijk dus ook gewoon op 11 mbps werken.

Je 100 mbps kaartje heeft last van hetzelfde probleem, daarvoor heb je weer een router nodig van hetzelfde bedrijf, uit dezelfde serie producten ...

Theoretische maximum snelheid?

11 mbps - overhead - wep = ~ 5 mbit/s = 640 kbyte/s

100 mbyte / 640 kbyte = 160 cycles (seconde) = bijna 3 minuten.
Als er muren tussen je kaartjes/accespoints zitten, of meer dan 2 meter, dan daalt je snelheid ook nog eens. Kijk eens naar de link snelheid die windows aangeeft bij je verbinding. De helft daarvan is ongeveer je werkelijke data-doorvoersnelheid...

Als je link-strength beneden de 50% zit, moet je ook nog eens rekening houden met veel 'kapotte' pakketjes, wat betekend dat deze weer opnieuw gestuurd moeten worden. Errorcorrectie wordt dan belangrijker dan je werkelijke data througput...

Happy Blessings <3

• KI2000
IDD allemaal andere merken, maar als ik zou upgraden wordt het allemaal US ROBOTICS.
Momenteel is het PCMCIA kaart van ZYXEL, Router van D-Link en PCI WiFi kaart van US Robotics.
Zitten idd muren tussen. Ene pc staat beneden, andere boven. Connection Strength is meestal "Good".
Ik zal eens kijken naar die snelheid vanavond. Maar 20 minuten is toch erg lang als het zo een 3 - 4 minuten zou mogen duren ...

• Ximinez
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05 12:13
RedSoniq schreef op 08 april 2004 @ 09:11:

Theoretische maximum snelheid?

11 mbps - overhead - wep = ~ 5 mbit/s = 640 kbyte/s
Wat hier wordt vergeten te melden is dat communicatie op een draadloos WI-FI netwerk, half-duplex is. Dus eerst de 11Mb delen door 2 en dan de overhead en eventuele encryptie verrekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ximinez op 08-04-2004 09:48 ]

• KI2000
Hmm ... dus nog eens zo lang dan?
Zou een upgrade van router en pcmcia kaart naar us robotics 100 Mbps toestellen de moeite waard zijn? Iemand ervaring daarmee?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ximinez schreef op 08 april 2004 @ 09:45:
[...]

Wat hier wordt vergeten te melden is dat communicatie op een draadloos WI-FI netwerk, half-duplex is. Dus eerst de 11Mb delen door 2 en dan de overhead en eventuele encryptie verrekenen.
half-duplex betekent niet meteen delen door 2.
De verzender stuurt een rits grote data pakketjes, wacht even en krijgt dan een klein pakketje terug die de ontvangst ACK't.

Maar TS kan natuurlijk makkelijk zelf een test doen, door WEP uit te zetten en nogmaals dat bestand te sturen. Tuurlijk is beveiliging slim, maar dit vanwege de vraag van TS over hoeveel het nou scheelt.

Snelheden beloven of gokken kan gewoon niet zonder de precieze opstelling in het huis te weten. En dan nog kan het verschillen door grote stalen objecten, het materiaal in muren en plafonds etc...

{signature}

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:18
Het is mogelijk om een WEP encryptie in 10.000 pakketen te kraken! dus zo'n goede beveiliging is het niet (wpa is een lap middel wat tegenwoordig in nieuwe routers zit).
MAC adres is makkelijk te spoofen en bied eigenlijk ook geen daadkrachtige oplossing. SSID is al helemaal geen beveiliging ook al beweren sommige dat wel.
De 802.11I standaard lost die beveiligings problemen pas echt op (AES 256bit codering zonder vaste sleutel).
Met WEP encryptie daalt je performance ongeveer naar een 1/3 van wat het zou moeten leveren.
108Mbps mag officieel niet in Europa omdat je niet op 2 kanalen tegelijk met 1 apparaat mag zenden.

Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat je met iemand in de buurt op hetzelfde kanaal zit te zenden.
De gemiddelde throughput bij 802.11b is 5Mbps (gemeten door 3com, Nortel, Proxim in een straal van 25 meter).

Anders gezegd. Die WEP beveiliging kun je net zo goed uitschakelen want als een hacker echt in wil breken dan is hij (vooral bij grote data overdracht) snel binnen.
Om te voorkomen dat je buren niet mee internetten is MAC adres beveiliging ook wel voldoende.

Elke waarde Mbps waarde die een fabrikant vermeld heeft als effectieve waarde de helft.
Bij 108Mbps hou je zelfs maar 40Mbps over

Taal fouten inbegrepen ;)

• KI2000
Ok, dus WEP encrytpie uitzetten zou al een serieuze snelheidswinst moeten opleveren. Ik zal er vanavond eens naar kijken.
Dan moet ik wel nog die MAC adressen instellen, dat moet ik nog eens bekijken hoe ik dat moet doen. Ben vrij nieuw op vlak van netwerken :o

Pagina: 1