Toon posts:

Firewall ligt dwars in netwerk*

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een netwerk dat bestaat uit 3 computers, nooit problemen gehad maar ben nu al 2 weken bezig het weer aan het funktioneren te krijgen, internet werkt op alle 3 de computers alleen kan ik de computers onderling niet zien :?

Werkgroep: THUIS NETWERK

Computernamen:
PC1 - Windows XP Pro NL SP1A - DHCP verkregen 192.168.1.104
PC2 - Windows XP Home SP1 - DHCP verkregen 192.168.1.106
PC3 - Windows XP Pro NL SP1A - DHCP verkregen 192.168.1.10x weet effe niet meer maar er is geen conflict.

Router 192.168.1.250 en subnet 255.255.255.0 doet DHCP regelen van range 192.168.1.100 tot 192.168.1.110.

Op die 3 computers staat Norton Internet Security 2004 en de range 192.168.1.100 tot 192.168.1.110 is toegevoegd bij betrouwbare zones.

Heb de hardeschijven gedeeld.

En als ik de computers wil benaderen komt er een melding dat Thuis netwerk of PC1,2,3 is niet toegangelijk.

Als ik naar de computers onderling doe pingen krijg ik geen reactie.

Maar doe ik nu Norton Internet Security uitschakelen dan werkt het meteen!

kan iemand mij HELPEN ik weet het niet meer :'(

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 10:18
Klopt dat het dan werkt! De firewall denkt dat er iemand van buitenaf probeert op je pc te komen (wat er dus ook daadwerkelijk gebeurd als je pingt) en blokt dat verkeer. Wat je dus moet doen is het volgende:

Je moet in Norton IS bij Trusted Zones (dacht ik) op elke pc aangeven dat de firewall verkeer vanaf de twee andere pc's moet doorlaten.
Stel je drie pc's eindigend op ip adres 001, 002 en 003. Op de pc met ip adres 001 stel je Norton zo in dat verkeer van de pc's met ip adres 002 en 003 niet geblokt wordt. Op de pc met ip adres 002 doe je het zelfde maar dan toegang verlenend aan 001 en 003 en voor de pc met 003 verleen je toegang aan 001 en 002.

[ Voor 21% gewijzigd door Ferret op 08-04-2004 07:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ferret schreef op 08 april 2004 @ 07:42:
Je moet in Norton IS bij Trusted Zones (dacht ik) op elke pc aangeven dat de firewall verkeer vanaf de twee andere pc's moet doorlaten.
Stel je drie pc's eindigend op ip adres 001, 002 en 003. Op de pc met ip adres 001 stel je Norton zo in dat verkeer van de pc's met ip adres 002 en 003 niet geblokt wordt. Op de pc met ip adres 002 doe je het zelfde maar dan toegang verlenend aan 001 en 003 en voor de pc met 003 verleen je toegang aan 001 en 002.
Maar wat ik niet snap het heeft altijd zo gefunktioneert en nu opeens niet meer en ik heb toch een de ip range 192.168.1.100 tot 192.168.1.110 toegevoegd bij betrouwbare zones.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2004 07:51 ]

Verwijderd

Voortaan graag een minder schreeuwendere en aandachttrekkendere titel verzinnen.

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 10:18
Reden te meer om eens bij Trusted Zones te kijken of die ip ranges wel ingesteld staan.

Verwijderd

Topicstarter
Ferret schreef op 08 april 2004 @ 07:49:
Reden te meer om eens bij Trusted Zones te kijken of die ip ranges wel ingesteld staan.
Ik heb de range 192.168.1.100 tot 192.168.1.110 vrijgeschakeld dus daar vallen die ip adressen die ik gebruik ook in en dan moet dat toch vrijgeschakeld zijn.

Verwijderd

Ik heb het zelfde probleem gehad. 8)7
3 computers die elkaar niet kunnen benaderen maar wel internet hadden via een adsl router+switch.
Ik heb het opgelost door statische ip adressen te geven aan de computers, omdat je zo weinig computers in je netwerk hebt is DHCP ook beetje overbodig. :/
Gewoon statische adressen:
router/switch: 192.168.0.1
pc1 192.168.0.2
pc2 192.168.0.3
pc3 192.168.0.4

Eventueel de gateway op alle pc's op 192.168.0.1 zetten en wees er zeker van dat alle subnetmaskers /24 zijn (255.255.255.0). En natuurlijk wat mapjes delen en dan moet het lukken. Eerst ff de pc's onderling pingen.
Kun je de software van bijvoorbeeld zone alarm ofzo niet uitschakelen? Persoonlijk vind ik het een beetje overbodige software. Mijn netwerk draait zonder virusscanner en met een ingebouwde firewall op me router(sitecom) en ik heb nooit problemen als het gaat om virussen of hackers. Tenminste, niet dat ik gemerkt heb. :Y)
Succes iig!

• ravenzod
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02-2023
Zoals ik ook al zei in de andere topic..
Heb je nbu die 192.168.1.250 ook in de betrouwebare zones gezet? Aangezien dat het verdeelpunt is voor je internet.

Verwijderd

ik zei ook al in de andere topic: mappen delen, de hele dhcp range inclusief het adres va je router in de trusted zone zetten, en zonealarm ligt meestal dwars met netwerken (en virusscanners en firewalls zijn zeker niet overbodig, ze zij heel nuttig als download proggramma's als kazaa of bittorrent gebruikt)

Verwijderd

ravenzod schreef op 08 april 2004 @ 11:16:
Zoals ik ook al zei in de andere topic..
Heb je nbu die 192.168.1.250 ook in de betrouwebare zones gezet? Aangezien dat het verdeelpunt is voor je internet.
je router hoeft niet in de betrouwbare zones....
staat bij mij zelfs in de internet-zone, en het werkt gewoon

Verwijderd

zoals al eerder gezegd, zet de hele /24 in trusted zones (of hoe dat dan ook heet).
windows, shares, ipc, werkt ook met broadcast adres. Als dat niet trusted is (dus wordt geblocked), gaat windows bokken.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor het helpen, maar ik heb het probleem al gevonden. :)
Het probleem was namelijk je kan bij Norton Internet Security 2004 soort beveiliging instellen op Onderweg, Kantoor, Thuis en Aangepaste instellingen.
En ik had Thuis gekozen en toen nog zelf instellingen aangebracht maar dat werkte dus niet, :? en als ik Aangepaste instellingen deed selecteren en daar ook dezelfde instellingen had aangbracht, werkte het wel. :*)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 07:34:
Dank je voor het helpen, maar ik heb het probleem al gevonden. :)
Het probleem was namelijk je kan bij Norton Internet Security 2004 soort beveiliging instellen op Onderweg, Kantoor, Thuis en Aangepaste instellingen.
En ik had Thuis gekozen en toen nog zelf instellingen aangebracht maar dat werkte dus niet, :? en als ik Aangepaste instellingen deed selecteren en daar ook dezelfde instellingen had aangbracht, werkte het wel. :*)
ik heb precies hetzelfde probleem, als NIS 2004 uitstaat is het perfekt. staat ie aan dan kan ik mezelf niet pingen, en de andere pc niet op me gedeelde harde schijf komen. ik heb trusted zones al zo vaak ingevuld. en mijn netwerkkaart 1 vaste ipadres gegeven en die van de tegenparty ook. het hielp niets totdat ik ZELF een firewallrule toevoegde met toestaan, tcp, inkomend-uitgaand, ipadres van tegenparty, alle poorten. nu sinds 2 dagen werkt dat ineens niet meer. ik heb nis 2004 al 2 keer geuninstalled en hier en daar gekeken. ik heb alle 4 (thuis, onderweg, enz) aangevinkt bij mijn eigen firewallrule toevoegen. dat werkte niet en toen ook alleen thuis (waarnaast staat geactiveerd). dat werkte ook al niet. nu zeg jij onderweg, kantoor, thuis en aangepaste instellingen, ik zie alleen bij mij onderweg, kantoor, thuis en default. ik neem aan voor het gemak dat je default bedoelde en dat probeerde ik dus ook, het werkt niet. ik kom er niet uit..... of moet ik ergens anders kijken waar die "aangepaste instelling" zou moeten staan als keuze?

pc1 192.168.0.1 (naar kabelmodem)
pc1 192.168.0.2 (verbonden met pc2)
pc2 192.168.0.3 (verbonden met pc1)

als ik op wizard netwerk druk dan maakt hij maar 1 waarde aan. 192.168.0.0 ipv eindigent op 1 of 2 of 3. handmatig invullen helpt ook geen ruk.

xp met sp1, nis 2004 nl met alle updates....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toen eerst de computer geformateerd of NIS 2004 verwijderd en toen opnieuw geinstalleerd maar wel zorgen als je dat niet doet dat alle instellingen standaard staan. En dan bij soort beveiliging mag niks actief zijn dus Thuis, Kantoor, Onderweg of Aangepast mag niet actief zijn. Dan wacht je effe en vraagt NIS 2004 wat voor soort beveiliging je wilt gebruiken dan kies je Aangepast met de naam Default.
En zet alles op dhcp en de router ook bv. range 192.168.0.1 tot 192.168.0.10 doe je gebruiken en dan doe je die range ook vrijschakelen bij NIS 2004.
En je kan hierna ook nog andere instellingen naar wens aanbrengen.
Bij mij heb ik het zo gedaan en werkt sinds 9-4 en geen problemen meer gehad!
Zodra de computers opstarten en ze zijn bij het aanmeldscherm maar ik ben nog niet aangemeld kan ik er al op.
Succes ermee :)
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 03:23:
[...]

ik heb precies hetzelfde probleem, als NIS 2004 uitstaat is het perfekt. staat ie aan dan kan ik mezelf niet pingen, en de andere pc niet op me gedeelde harde schijf komen. ik heb trusted zones al zo vaak ingevuld. en mijn netwerkkaart 1 vaste ipadres gegeven en die van de tegenparty ook. het hielp niets totdat ik ZELF een firewallrule toevoegde met toestaan, tcp, inkomend-uitgaand, ipadres van tegenparty, alle poorten. nu sinds 2 dagen werkt dat ineens niet meer. ik heb nis 2004 al 2 keer geuninstalled en hier en daar gekeken. ik heb alle 4 (thuis, onderweg, enz) aangevinkt bij mijn eigen firewallrule toevoegen. dat werkte niet en toen ook alleen thuis (waarnaast staat geactiveerd). dat werkte ook al niet. nu zeg jij onderweg, kantoor, thuis en aangepaste instellingen, ik zie alleen bij mij onderweg, kantoor, thuis en default. ik neem aan voor het gemak dat je default bedoelde en dat probeerde ik dus ook, het werkt niet. ik kom er niet uit..... of moet ik ergens anders kijken waar die "aangepaste instelling" zou moeten staan als keuze?

pc1 192.168.0.1 (naar kabelmodem)
pc1 192.168.0.2 (verbonden met pc2)
pc2 192.168.0.3 (verbonden met pc1)

als ik op wizard netwerk druk dan maakt hij maar 1 waarde aan. 192.168.0.0 ipv eindigent op 1 of 2 of 3. handmatig invullen helpt ook geen ruk.

xp met sp1, nis 2004 nl met alle updates....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 08:15:
Ik heb toen eerst de computer geformateerd of NIS 2004 verwijderd en toen opnieuw geinstalleerd maar wel zorgen als je dat niet doet dat alle instellingen standaard staan. En dan bij soort beveiliging mag niks actief zijn dus Thuis, Kantoor, Onderweg of Aangepast mag niet actief zijn. Dan wacht je effe en vraagt NIS 2004 wat voor soort beveiliging je wilt gebruiken dan kies je Aangepast met de naam Default.
En zet alles op dhcp en de router ook bv. range 192.168.0.1 tot 192.168.0.10 doe je gebruiken en dan doe je die range ook vrijschakelen bij NIS 2004.
En je kan hierna ook nog andere instellingen naar wens aanbrengen.
Bij mij heb ik het zo gedaan en werkt sinds 9-4 en geen problemen meer gehad!
Zodra de computers opstarten en ze zijn bij het aanmeldscherm maar ik ben nog niet aangemeld kan ik er al op.
Succes ermee :)
ik heb geen router. pc2 is gwoon aan mijn pc1 gekoppeld. ik ben het echt een beetje ontzettend beu. ik weet dat mijn eigen geschreven regels boven uit alle standaard regels komen, toch werkt het niet. dra de firewall uit is kan ik alles benaderen, het rare is dat die firewall regel het heel lang goed gedaan heeft.... die netwerk trusted en blocked heeft nog nooit gedaan wat ie zou moeten doen. ik ga zometeen norton voor de 13e keer uninstalleren omdat ik hem niet op default kan krijgen pfffff.........

edit: ik heb wat onderzoek gedaan. elke regel in algemeen dat op blokkeren stond 1 voor 1 op toestaan gezet net zo lang tot de ping beantwoord werd. dit gebeurde niet en tenslotte was alles in algemeen op toestaan. toen heb ik in trojaanse aanval 1 voor 1 op toestaan gezet tot ik tenslotte ze allemaal op toestaan had staan, het helpt geen fuck, toen indringingsdetectie\antispam\reclameonderdrukken\ouderlijktoezicht\privacycontrole uitgezet, hielp nix,firewall nivo op laag gezet. helpt nix. firewall uitgezet en dat is het enige wat helpt.......

ik ben er 100 % zeker van dat de xp firewall niet aanstaat.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 16:17 ]

Verwijderd

goed, ik heb uninstall gedaan, overnieuw geinstalleerd, default gekozen. netwerkwizard gedaan, het helpt nix, firewall moet perse uitstaan anders ben ik niet te benaderen.

het weirde is dat norton een aparte tab heeft met welk netwerk onbeperkt toegang krijgt. dat dat voor geen meter werkt......
Afbeeldingslocatie: http://server6.uploadit.org/files/MrSpatz-flut.JPG
de afgelopen tijd heb ik niet deze manier gekozen omdat dat gwoon niet werkt en een firewall rule gecreeerd. dat heeft een tijd prima gedaan en nu dus niet meer, herinstal helpt nix.....

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 18:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik deed Default niet kiezen maar wachten tot de melding kwam die vroeg wat voor soort netwerk/beveiliging wil je gebruiken en daar deed ik dan aangepast selecteren met de naam default, en daarna deed ik geen subnetmask vrijschakelen maar alleen de ip range 192.168.1.100 tot 192.168.1.105. En daarna werkte alles.
Anders moet je bij Locaties eens alles wissen dan vraagt die namelijk ook weer wat voor soort netwerk/beveiliging je wilt gebruiken.
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 18:32:
goed, ik heb uninstall gedaan, overnieuw geinstalleerd, default gekozen. netwerkwizard gedaan, het helpt nix, firewall moet perse uitstaan anders ben ik niet te benaderen.

het weirde is dat norton een aparte tab heeft met welk netwerk onbeperkt toegang krijgt. dat dat voor geen meter werkt......
[afbeelding]
de afgelopen tijd heb ik niet deze manier gekozen omdat dat gwoon niet werkt en een firewall rule gecreeerd. dat heeft een tijd prima gedaan en nu dus niet meer, herinstal helpt nix.....

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:23
Als je al een ADSL router hebt, waarom draai je dan ook nog NIS 2004 op alle machines? ik mag toch aannemen dat de ADSL router ook een ingebouwde Firewall heeft (heeft bijna iedere router). Het lijkt me een beetje onnodig om 4 firewalls in je netwerk te hebben draaien.

Zelfs bij grote bedrijven installeren ze niet op iedere pc een firewall maar werken ze gewoon met 1 of 2 hardware firewalls.

Ik denk dat een ingebouwde Firewall in een router afdoende beveiliging voor je bied!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 07:36:
Ik deed Default niet kiezen maar wachten tot de melding kwam die vroeg wat voor soort netwerk/beveiliging wil je gebruiken en daar deed ik dan aangepast selecteren met de naam default, en daarna deed ik geen subnetmask vrijschakelen maar alleen de ip range 192.168.1.100 tot 192.168.1.105. En daarna werkte alles.
Anders moet je bij Locaties eens alles wissen dan vraagt die namelijk ook weer wat voor soort netwerk/beveiliging je wilt gebruiken.
dat heb ik dus gedaan. ik stelde niets in en wachte tot hij mij vroeg wat ik wilde en ik koos dus aangepaste instellingen (dit keer stond dat er ja idd) en daarna zag ik dat het verandert was naar default. toen koos ik wizard en hij zette dit (192.168.0.0) vervolgens ervoor in plaats. de laatste cijfer 1, 2, 3 zijn weggelaten vreemd genoeg. maar goed, ik heb me pc geformateerd en zonelabs erop gezet, dat werkt perfect. ik heb geen zin meer in dat gekut, norton heeft meer oog voor beveiliging dan voor gebruikersgemak. ooit ga ik verder met kutten of ik wacht op NIS 2005 en dan hoop ik dat ze leren van hun eigen fouten....
Pagina: 1