Toon posts:

ATI Radeon werkt niet in XP ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een probleem met een pasgekochte ATI Radeon 7000 64MB (Radeon VE).
Het is een lang verhaal, maar ik zal proberen het kort te houden. :)

Nadat ik de kaart in mijn AMD Athlon (1ghz kloksnelheid, 256 ram) had gedrukt en XP opstarte, leek alles goed te gaan (ik zag het XP loading scherm) maar op het punt waar normaliter het 'aanmelden' scherm komt, kwamen op het scherm allerlei gekleurde strepen, en XP leek vast te zijn gelopen.
Er was geen bureaublad te herkennen, enkel rare strepen (elke pixel bijna een andere kleur).
Om te testen of het aan de kaart lag heb ik de pc ge-restart in win98, maar hier bleek alles gewoon te werken (na het installeren van de drivers).
Omdat ik er van uitging dat het betreffende slot van mijn moederboard misschien kapot was, heb ik er een Geforce2 in gedrukt, en deze werkte naar behoren.
Dus, voor zo ver: het ligt niet aan de videokaart, en ook niet aan het moederboard slot.
Het leek mij dus logisch dat het aan de drivers lag. Om in windows te komen heb ik er een S3 Virge 2 mb bij ingedrukt, zodat ik gebruik kon maken van dual monitor. (zodat het scherm van de S3 altijd werkte, en ik dus alle drivers kon uitproberen)
Dus ik heb de nieuwste drivers van de ATI site gehaald, maar hierbij hetzelfde probleem (maar nu zag ik heel iets van het bureaublad). Dus ik oudere drivers halen, en van verschillende driver sites drivers gedownload. Ik heb in totaal ongeveer 10 verschillende drivers geprobeerd. Bij allen bleven er strepen op de monitor van de ATI kaart.
Toen las ik op de Ati site (en in enkele forums) dat Service pack 1 bij sommige mensen uitkomst bood. Na dit geinstalleerd te hebben had ik nog steeds last van strepen op het scherm.
Een andere optie leek me dat het moederboard misschien niet de kaart ondersteunt (ik weet niet of dit mogelijk is, maar dit leek me mogelijk). Dus ik heb de niewste Via chipset drivers gedownload en geinstalleerd. Nog steeds geen verbetering.
Zo net heb ik onder 'eigenschappen' van beeldscherm (configuratiescherm) de 'hardware versnelling' van de ATI geheel uitgezet. (schuifje helemaal naar links) Nu kreeg ik wel normaal beeld op de monitor van mijn ATI kaart. Zodra ik dit schuifje ook maar een klein stukje naar rechts verplaats ('alle versnellingen behalve basisversnellingen zijn uitgeschakeld') dan krijg ik weer enkel strepen op het scherm.
Mijn ATI werkt hier dus alleen als ik geen gebruikmaak van hardware versnelling.

Natuurlijk wil ik graag het maximale uit dit kaartje halen, en hoop dus dat er een mogelijkheid is die mij in staat stelt om volle hardware versnelling te gebruiken.

Erg vreemd dat de kaart in win98 wel werkt, maar in winXP niet.
Ik heb echt alles geprobeerd wat in me op kwam, dus ik hoop dat iemand me hier verder kan helpen.

Mochten jullie nog info willen, hier alles even op een rijtje:

AMD Athlon 1GHZ, 256 RAM
ATI Radeon 7000 64 MB (ook wel Radeon VE genoemd, als ik het goed heb)
XP prof + Service pack 1
Moederboard: VIA VT82C686A

Alvast Bedankt! _/-\o_

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wat zijn je AGP Graphics Aperture en Fastwrite instellingen in je BIOS?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Oude Restjes van andere drivers al verwijderd met tools zoals NFR?

( Nasty File Remover )

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reactie.
Ja ik heb zelfs heel winXP opnieuw geinstalleerd (omdat Service Pack 1 niet goed kon installeren). Dus de restjes van andere drivers zijn wel weg.
(of moet ik bij het proberen van elke driver weer dat tooltje runnen?)

Ik heb in mijn bios gekeken.
Fast Write kon ik niet vinden.
Dit wel:
AGP Aperture - Size = 64
PCI Latency Timer 64
Close Dimm/PCI c6c4 = No

Ik weet niet of jullie daar wat mee kunnen?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Via moederbordje he... laatste drivers voor het moederbord?

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zoals hierboven vermeldt:
"Dus ik heb de niewste Via chipset drivers gedownload en geinstalleerd."

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Toen ik een verse WinXP install deed met m'n Radeon (64mb DDR ViVo, volgens mij dezelfde als een 7000) liep mijn PC ook om de haverklap vast. Elke keer als je een rechtermuisklik deed bijvoorbeeld. Dat kwam door de "fade-in" effecten die standaard aan staan. Blijkbaar zit er ergens een bug waardoor dat gebeurd. Nieuwe drivers losten het probleem op.

Bij jou dus blijkbaar niet. Je kunt proberen de (overclock)tool van Rage3D te installeren. Dan krijg je nog veel meer opties erbij in je tabbladen, misschien dat één van die instellingen het probleem oplost.

Great minds think alike!

Verwijderd

Werkt veilige modus?
Probeer dat eens
Als het werkt dan weet je dat het aan je drivers ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Ja veilige modus werkt.

Hier nog even alles op een rijtje:

De kaart werkt WEL goed in win98.
In veilige modus krijg ik wel beeld.
Alleen zonder hardware versnelling krijg ik goed beeld.
De kaart werkt in een andere pc met winXP gewoon goed.

Het lijkt aan de drivers te liggen, maar ik heb nu al zo'n 15 verschillende drivers geprobeerd. Zonder succes :(
Pagina: 1