[Linux] printen via samba werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik kon tot een paar dagen geleden probleemloos printen via Samba op mijn server. De printer werd aangestuurd als Raw printer, wat probleemloos ging.
Echter, door mij onbekende redenen, weigert mijn server sinds een paar dagen om nog maar iets te printen via samba. Lokale cups printers werken wel, en ook als ik iets naar de RAW driver stuur, komt er output uit de printer, zij het dat het rotzooi is, maar dat is logisch.
Om het op te lossen, heb ik alle printers van het systeem verwijderd, en opnieuw geïnstalleerd. Na ze weer beschikbaar gemaakt te hebben onder samba, en opnieuw geïnstalleerd te hebben op mijn Win2k machine, getest, zonder resultaat.

Als ik in de Jobs list kijk, zie ik wel een job verschijnen, maar deze wordt direct geannuleerd.... en de driver op mijn pc geeft een fout dat hij niet kan communiceren met de printer.

De printers waarmee ik test zijn een HP Deskjet 895Cxi en een Minolta SP3500 Laser. Met name de Minolta is een printer die altijd werkt, maar ook de HP heeft gedraait.

Ik zit dus nu behoorlijk met mijn handen in het haar, want opnieuw installeren verhelpt mijn probleem niet...
Mijn eerste punt is, waar moet ik beginnen met zoeken naar de oorzaak???
En daarna uiteraard, wat een mogelijk remedie kan zijn...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Het lijkt in samba te zitten. Heeft samba wel voldoende rechten om jobs neer te zetten? Zit er een probleem in het rechtensysteem van cups? Probeer eens als een 'normale' user te printen, als je dat nog niet geprobeerd hebt, en probeer het ook eens als de user waar samba onder draait...

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Dat is het probleem juist. Onder Linux werkt de printer wel, maar zeeeeer traag.
De hele config heeft probleemloos gedraait, maar weigerd eigenlijk van het ene op het andere moment dienst.
Ik gebruik niet de Cups driver, omdat ik die niet werkend kreeg. Als printer aansturen, gebruik ik de RAW aansturing, waarbij de client de volledige printopdracht genereerd, en de linux server niks anders doet dan de data doorsturen naar de printer.
Als ik de RAW driver test, dan krijg ik wel output, maar alleen rotzooi (logisch, want de printer heeft geen eigen processor).
Ik zit hier dus behoorlijk in vast...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Kijk eens in /var/log/samba/ en in /var/log/cups/error_log. Dan kun je wat meer informatie geven zodat anderen meer gericht kunnen helpen.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Sir Isaac, je geeft me precies antwoord op 1 van de vragen in mijn TS, namelijk, waar moet ik beginnen moet zoeken.
Ik zal eens kijken wat ik daarin kan vinden.