Toon posts:

Exchange 2K/AD Traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
PROBLEEM:

Er staat een EXCHANGE server in een vestiging in OISBEEK, er zijn twee andere vestigingen aan gekoppeld. (Venlo & Born) Er loopt een KPN 512K naar beide vestigingen.
Elke verstiging maakt veel gebruik van outlook met bijlage en bewaren de mails lang.

Door al die mail word de verbinding heel traag waardoor outlook heel vaak hangt.
(Op de werkstations is office 2000 geinstalleerd)

Nou zijn er verschillende mogelijkheden om dit te verhelpen:
1. Je verhoogd de bandbreedte. Er kan alleen verdubbeld worden naar VENLO toe.
Anders worden de prijzen te hoog voor het buget.
2. We plaatsen op elke verstiging een eigen email server.
Hiermee word het beheer en backuppen wat moeilijker.

Punt 3 spreekt mij het meeste aan ALS HET WERKT.
De mails worden bewaar op zowel de werkstations als op de server.
Elke keer als er een verandering plaats in de mailbox op de server of lokaal op een werkstation synchroniseerd de boel om alles up2date te houden.
Zie dit net zoals de angenda van je PDA samen met outlook.
Deze mogelijk zal er toch ook wel zijn voor ECHANGE samen met OUTLOOK?

Kan mij hier iemand vertellen of dit gaan, en zo ja HOE?

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
Optie 1 is een tijdelijke oplossing. Het email verkeer zal waarschijnlijk verder toenemen. Je kan denk ik dan beter voor 2 extra mailservers gaan, alhoewel dat ook niet echt ideaal is...
Het blijft allemaal gepruts....

[ Voor 3% gewijzigd door Superstudent op 08-04-2004 00:12 ]

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16

Arno

PF5A

Punt 3 kan alleen met Exchange 2003, deze heeft ondersteuning voor cache mode welke precies doet wat jij bij #3 omschrijft.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
optie 4: limieten op de grootte van mailtjes verlagen.
optie 5: Outlook webaccess

aanvulling op punt 3: moet je wel outlook 2003 gebruiken in combinatie met exchange 2003.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:48

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Superstudent schreef op 08 april 2004 @ 00:11:

Het blijft allemaal gepruts....
Huh gepruts?
SMTP connector op hoofdlokatie en extra mailservers op sublocaties.
sublocaties configureren als "send mail to smarthost"
Snel man. :*)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op 08 april 2004 @ 00:02:
2. We plaatsen op elke verstiging een eigen email server.
Hiermee word het beheer en backuppen wat moeilijker.
Dit is de beste oplossing; probleem is namelijk dat het verkeer tussen Outlook en de server op geen enkele manier te managen is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

je kunt alle mailboxen configureren als make available offline maar dit gaat jou niet helpen met verkeer over de lijnen... in principe genereer je nog meer verkeer namelijk, want bij afsluiten Outlook gaat de client alles wat nieuw is synchroniseren in de offline mailbox store op de client.

Outlook webaccess is een optie dan krijg je inderdaad minder verkeer over de lijnen. Nadeel in outlookwebaccess 2000 is dat deze nog geen personal folder kent zoals Outlookwebaccess 2003 dat kent.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

paulhekje schreef op 08 april 2004 @ 08:39:
optie 4: limieten op de grootte van mailtjes verlagen.
optie 5: Outlook webaccess
Hmmz, OWA is qua bandbreedte gebruik niet lichter dan een MAPI client. Sterker nog: bij OWA weet je zeker dat er geen client side caching wordt gebruikt.
aanvulling op punt 3: moet je wel outlook 2003 gebruiken in combinatie met exchange 2003.
Of Outlook XP (of lager) in off-line mode
Kabouterplop01 schreef op 08 april 2004 @ 09:02:
[...]SMTP connector op hoofdlokatie en extra mailservers op sublocaties.
sublocaties configureren als "send mail to smarthost"
Snel man. :*)
Je wilt zeker onderzoeken of de kosten van het beheren van extra servers op andere vestigingen opwegen tegen de kosten van extra bandbreedte. Houdt daarbij in het achterhoofd dat bandbreedte in de toekomst alleen maar goedkoper wordt, terwijl beheer steeds duurder gaat worden.
Verwijderd schreef op 08 april 2004 @ 00:02:
[...]Er loopt een KPN 512K naar beide vestigingen.
[...]Er kan alleen verdubbeld worden naar VENLO toe.
Anders worden de prijzen te hoog voor het buget.
Al eens een offerte van een andere provider aangevraagd?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Wat dacht je van de optie Autoarchiveren. Je laat elke dag de mailbox autoarchiveren naar een netwerkschijf. Hierdoor blijft de mailbox op een minimale grote.

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 23:36

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

je kan een slow connection detection aanzetten. Dit zorgt ervoor dat alleen de headers van de mail worden overgehaald. De mail wordt pas helemaal overgetrokken van de server als de mail geopend wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Master_Egg schreef op 08 april 2004 @ 10:00:
je kan een slow connection detection aanzetten. Dit zorgt ervoor dat alleen de headers van de mail worden overgehaald. De mail wordt pas helemaal overgetrokken van de server als de mail geopend wordt.
Waar waar zou ik deze kunnen aanzetten?
Op de server of op de werkstations? En hoe?

Als dit kan zou dit natuurlijk een hele mooie oplossing zijn.

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 23:36

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

op de clients maar ik neem aan dat je dat ook vast wel aan server side kan instellen ... grmbl zie trouwens net dat W2K is. Wat ik beschrijf wordt in ieder geval ondersteund door Ex2k3 weet niet of dat ook ondersteund wordt door Ex2K.

Ps. Het zou natuurlijk mooiste zijn op elke locatie een exchange server te draaien die synchroniseert met de hoofd mail server. Dan heb je als je lijn naar het hoofdkantoor wegvalt iig altijd nog dat de lokale mailserver bereikbaar is. Ik neem aan dat per locatie ook een domein server hebt draaien. Weet niet hoeveel mensen er per locatie aanhangen anders gooi je die er gewoon bij. Wel met een flinke mep geheugen dan want daar lust exchange wel wat van.

edit:

ff opgezocht.... t's gewoon een optie die je op een mail cliënt instelt. Staat verder helemaal los van de de mail server. Dus dit lijkt mij jouw oplossing. Succes ermee

[ Voor 90% gewijzigd door Master_Egg op 08-04-2004 15:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Master_Egg schreef op 08 april 2004 @ 10:48:
.

edit:

ff opgezocht.... t's gewoon een optie die je op een mail cliënt instelt. Staat verder helemaal los van de de mail server. Dus dit lijkt mij jouw oplossing. Succes ermee
Ja had het gister morgen ook al gevonden.
Tenminste ik denk dat dat het is.

Eigenschappen van postvak in (ook de andere mappen)

Maar er moet op deze manier wel elke keer handmatig synchroniseren.

Er is nu ook tijdelijk het internet verkeer geblokeerd, dit om de reden dat er een filter in word gezet. Nu gaat het al een stuk sneller.
Vandaag en maandag vrij, dus even tot Dinsdag afwachten of de filter ook al genoeg helpt :) .
Ik had dit nooit gedacht, er word naar mij weten helemaal bij niet op internet gezeten. Alleen voor bestellingen , maar die gaan via satelliet en glasvezel naar spanje.
Pagina: 1