Toon posts:

HP iLo vs Dell ERA

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
We gebruiken nu nog allemaal HP Proliant servers, de laatste modellen zijn uitgerust met iLo (integrated Lights-Out) en dat werkt toch echt wel lekker. In het kort: je kunt er je server mee uitzetten, restarten en overnemen. Dus remote control maar dan "hardware-matig". Dus als het OS onderuit gaat kun je er toch nog bij. Dit gaat dus ook via een aparte "NIC-aansluiting" op de server.

Prima, nu gaan we echter (zeer waarschijnlijk) over op Dell servers. Ik vraag me echter af hoever de "ERA" van Dell gaat. Ik kan me mbv van de site namelijk niet echt een duidelijk beeld krijgen van wat die ERA nu kan. OK, hij kan de server ook uitzetten, werkt ook apart met eigen geheugen etc, maar kan ik ook echt remote controllen? Wie heeft hier wat ervaring mee? Ik lees wel in een whitepaper dat ik het laatste (eventuele) crash-scherm kan zien maar kan ik ook echt remote iets doen via een web-browser zoals bij iLo?

• Aceton
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11-2021
Ja, dat kan.... Als je alle DELL tools er ook bij installeert dan kan je netjes via VNC je remote console overnemen. Onder windows werkt het prima, ook onder linux is het te doen, en daar heb je ook de mogelijkheid tot het overnemen van de console in text-mode.

Alleen, het is Dell... het werkt niet altijd goed. Soms wil ie perse de VNC server connecten, maar ja, die is niet altijd in de lucht, en dan kom je met geen mogelijkheid fatsoenlijk ingelogd op de doos en zal je toch moeten lopen, maar over het algemeen werkt het prima.

Naast het overnemen van console, het rebooten, uitzetten, nice-shutdown enzo kan je ook remote-floppy-booten (via een floppy image) en alle sensoren uitlezen (altijd handig die groene vinkjes die zeggen dat alles okay is terwijl het niet altijd zo is).

(deze ervaringen zijn alleen opgedaan met de ERA zoals ze in de PE2650 en de 1655MC zitten, met de overigen heb ik geen ervaring)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-12 16:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Aceton schreef op 09 april 2004 @ 15:04:
Ja, dat kan.... Als je alle DELL tools er ook bij installeert dan kan je netjes via VNC je remote console overnemen. Onder windows werkt het prima, ook onder linux is het te doen, en daar heb je ook de mogelijkheid tot het overnemen van de console in text-mode.
Als ik bovenstaand zo lees, blijft dit een software oplossing (VNC). Wat het mooie van de ILO kaarten van HP is, helemaal met de advanced license geinstalleerd, is dat deze volledig hardware matig is. Zelfs als er geen OS geinstalleerd is, is de machine op afstand over te nemen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-11 08:04

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

The server supports Dell's Embedded Remote Access technology, which provides a dedicated port that can be used to remotely manage the server regardless of its operating status.
Dus ookal staat er geen OS op, je kan alsnog de server beheren. Het is dus hetzelfde als met jullie huidige HP Proliant servers.
bron

[ Voor 20% gewijzigd door the_shadow op 10-04-2004 12:43 ]

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-10 15:07
The_Shadow schreef op 10 april 2004 @ 12:43:
[...]
Dus ookal staat er geen OS op, je kan alsnog de server beheren. Het is dus hetzelfde als met jullie huidige HP Proliant servers.
bron
Yep, de Dell ERA is eigenlijk een embedded linux machientje met eigen netwerkinterface. Voor een remote console wordt inderdaad VNC oid gebruikt; volgens mij krijgt de VNC achtige server hiervoor het VGA signaal direct van de server (dus hoeven geen apps op de server geinstalleerd te zijn). Helaas heb ik wel eens gemerkt dat dit niet altijd werkt, maar dat kan liggen in het feit dat ik 'gefilterde' toegang had tot het netwerk waarop de ERA aangesloten was (en VNC verkeer dus niet doorgelaten werd).

Wat wel mooi is is die mogelijkheid om van een geuploade floppy image te booten. hiermee kun je dus een compleet lege server van linux/andere voorzien zonder fysiek toegang tot de server te hebben.

Verwijderd

DRAC is wellicht ook een oplossing die je zoekt

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11 18:13

ReLight

echo("What Now ? !")

Ter volledigheid: de iLo ondersteund ook virtual media. dwz floppy image, echte floppy van het werkstation waar je mee overneemt, of idem cd (ook voor boot).
In tegenstalling tot de oude HP toptools Remote Control kaarten heeft de iLO geen 'groene vinkjes' status pagina van de server waar hij in zit. maar wel de intergrated logs direct zichtbaar en een overall status 'led' geloof ik.

Maar ik denk dat de TS z'n antwoord nu wel heeft :)

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-12 13:20

Arfman

Drome!

Ik heb een jaar geleden een uitzoektraject gedaan voor mijn werk. Het ging toen tussen DELL en HP. HP heeft destijds bij ons gewonnen omdat hun beheertool veel beter is (Insight Manager), het gemak van het HP Support Pack (alle drivers netjes per server geordend, en het tooltje zoekt uit welke hardware in je server zit en installeert de juiste drivers) en de iLO veel en veel robuuster is dan DELL's oplossing, die crashte tijdens ons demobezoek in Amsterdam. Beetje jammer was dat. Ook ondersteunt HP Novell NetWare beter, maar dat maakt binnenkort niet meer uit als NetWare op een Linux kernel draait.

iLO heeft me al uit veel hachelijke situaties gered, ben blij dat wij op HP zitten ;)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Maarten.O schreef op 10 april 2004 @ 13:40:
[...]

Yep, de Dell ERA is eigenlijk een embedded linux machientje met eigen netwerkinterface. Voor een remote console wordt inderdaad VNC oid gebruikt; volgens mij krijgt de VNC achtige server hiervoor het VGA signaal direct van de server (dus hoeven geen apps op de server geinstalleerd te zijn). Helaas heb ik wel eens gemerkt dat dit niet altijd werkt, maar dat kan liggen in het feit dat ik 'gefilterde' toegang had tot het netwerk waarop de ERA aangesloten was (en VNC verkeer dus niet doorgelaten werd).

Wat wel mooi is is die mogelijkheid om van een geuploade floppy image te booten. hiermee kun je dus een compleet lege server van linux/andere voorzien zonder fysiek toegang tot de server te hebben.
De Prolianlt DL380 en DL360`s hier kunnen ook overweg met Virtual Media, Virtual Serial ports , Virtual Indicators enzo, Het is echt om geil van te worden gewoon dat spul. Zeker voor een colocation achtige toepassing je hoeft er echt alleen nog maar naar toe voor een dooie disk (tenzij je een heeel leuk support contract heb)

Waarom gaat topic starter trouwens over op DELL ? Okay hardware is mischien goedkoper maar is de (onsite)support ook zo goed ? En hoe zit het met de support contracten ?

Verwijderd

Topicstarter
We zijn onderdeel van een groot concern en de moeder, in Amerika, heeft een contract afgesloten met Dell. We krijgen de hardware (en support) voor een hele goede prijs nu. De prijzen liggen nu ongeveer 40% onder die van HP dus ja. We gaan nu testen met twee Dell servers, zijn onderweg, en als dat bevalt zullen we langzaam over gaan op Dell.

Ik zal mijn ervaring met ERA posten, ook omdat we nu met iLo werken. Dit werkt inderdaad perfect.

• Arfman

Arfman

Drome!

Ach ... :z

In mijn ervaring kan HP ineens enorm met de prijs zakken als je DELL tegenover hun zet. Wij hebben nu HP/Compaq EVO desktops voor de prijs van DELL Optiplexen. Het is maar net hoe je je onderhandelingen voert :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Topicstarter
Arfman schreef op 18 april 2004 @ 12:58:
Ach ... :z

In mijn ervaring kan HP ineens enorm met de prijs zakken als je DELL tegenover hun zet. Wij hebben nu HP/Compaq EVO desktops voor de prijs van DELL Optiplexen. Het is maar net hoe je je onderhandelingen voert :)
En daar gaat bij ons nu dus nog een 40% van af. Daar komt bij dat we HP ook al vrij goedkoop inkopen via een grote distri. Daar gaat echt niet nog eens 40% af zoals bij Dell.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-12 13:11
Ik weet niet of dit de topic is om te discussieren over het service niveau van Dell/HP. Maar ik vraag me af of Dell kan tippen aan HP. Ik hoor niet zo heel vaak positieve dingen over Dell en hun support.

De verschillen in kwaliteit van iLo en ERA zullen niet groot zijn, hoewel ik het jammer vind dat er problemen zijn met het remote beheren dmv VNC bij ERA.

Is het niet belangrijker om te kijken naar het service level van de bedrijven? Ik zou niet graag van HP af willen stappen, vooral voor het support van onze Servers. Ik ben echt ontzettend tevreden over het niveau van de 4 uurs response mensen van HP (ookal zijn er af en toe echt domme problemen, bv dat je LH 6000 niet wil booten doordat een LCD schermpje stuk is).

• Arfman

Arfman

Drome!

Ach Abom, de aanschafprijs is toch veel belangrijker ? :z

Tenminste, dat idee krijg ik van TS. Management is prolly vergeten dat aanschafprijs maar 15% van het TCO uitmaakt.

iLO en ERA zijn toch echt in andere leagues hoor, ERA kan nog niet in de schaduw staan van iLO (VNC .. rofl). Bij een gecrashte server kun je er met iLO gewoon nog bij en zelfs cold booten (gisteren nog gedaan via een VPN :Y)), terwijl je bij de DELL het lbuescreen te zien krijgt .. lekker nuttig :?

Om nog maar te zwijgen over de rest van de verschillen qua support.

Verwijderd

Arfman schreef op 19 april 2004 @ 13:56:
Ach Abom, de aanschafprijs is toch veel belangrijker ? :z

Tenminste, dat idee krijg ik van TS. Management is prolly vergeten dat aanschafprijs maar 15% van het TCO uitmaakt.

iLO en ERA zijn toch echt in andere leagues hoor, ERA kan nog niet in de schaduw staan van iLO (VNC .. rofl). Bij een gecrashte server kun je er met iLO gewoon nog bij en zelfs cold booten (gisteren nog gedaan via een VPN :Y)), terwijl je bij de DELL het lbuescreen te zien krijgt .. lekker nuttig :?

Om nog maar te zwijgen over de rest van de verschillen qua support.
Met een DRAC kaart van Dell, kan je ook via de server om bij de machine zelf. Ja, je kunt ook het BIOS in etc. Het systeem aan en uit zetten. En je kunt dus bij de server komen zonder daadwerkelijk gebruik te maken van de server zelf.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 17:32:
[...]

Met een DRAC kaart van Dell, kan je ook via de server om bij de machine zelf. Ja, je kunt ook het BIOS in etc. Het systeem aan en uit zetten. En je kunt dus bij de server komen zonder daadwerkelijk gebruik te maken van de server zelf.
Dat kan dus met iLO ook, maar dan zonder extra kaart er in :) (tenzij je natuurlijk een pre-iLO machine hebt.) Bovendien is het overnemen van de display daar niet gebaseerd op VNC en werkt het eigenlijk gewoon altijd :) Het enige nadeel voor windows gebruikers en linux fbconsole gebruikers is dat je een licentie moet aanschaffen voor de wat leukere features (grafisch scherm overnemen de belangrijkste, virtuele media wat minder.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Arfman

Arfman

Drome!

CyBeR schreef op 21 april 2004 @ 22:02:
[...]
Dat kan dus met iLO ook, maar dan zonder extra kaart er in :) (tenzij je natuurlijk een pre-iLO machine hebt.) Bovendien is het overnemen van de display daar niet gebaseerd op VNC en werkt het eigenlijk gewoon altijd :) Het enige nadeel voor windows gebruikers en linux fbconsole gebruikers is dat je een licentie moet aanschaffen voor de wat leukere features (grafisch scherm overnemen de belangrijkste, virtuele media wat minder.)
offtopic:
Juh, alleen een iLO licentie kost weer minder dan een complete DELL DRAC kaart, die in functionaliteit en techniek toch echt iLO voor moet laten gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Arfman: Heb je ooit wel eens met ERA gewerkt?
iLO en ERA zijn toch echt in andere leagues hoor, ERA kan nog niet in de schaduw staan van iLO (VNC .. rofl). Bij een gecrashte server kun je er met iLO gewoon nog bij en zelfs cold booten (gisteren nog gedaan via een VPN ), terwijl je bij de DELL het lbuescreen te zien krijgt .. lekker nuttig
Met ERA zie je inderdaad met de Remote Console een blauw scherm, met iLo ook. Met ERA kun je de server dan ook gewoon restarten. Wat is daarin het verschil met iLo? ERA is java-based, iLo volgens mij ook. De onderliggende hardware kan verschillen en/of beter zijn van iLo. Ik heb de eerste DELL server net binnen maar dat zal dus spoedig blijken.

Nog even over de prijs, volgens mij komt een advanced iLo license toch echt boven de € 400,- uit. Bij een Rackmount DELL zit de ERA er standaard in. Bij een tower model kost de ERA € 180,-

Als je voorkeur uit gaat naar HP OK, maar verlies dan niet de feiten uit het oog.

Even iets anders, kan ik met de huidige ERA's nog wel met VNC verbinden? Ik krijg het niet voor elkaar, het lukt me alleen web-based. VNC lijkt me eigenlijk nog makkelijker.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2004 19:53 ]

• Arfman

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op 24 april 2004 @ 19:52:
Arfman: Heb je ooit wel eens met ERA gewerkt?
[...]
Met ERA zie je inderdaad met de Remote Console een blauw scherm, met iLo ook. Met ERA kun je de server dan ook gewoon restarten. Wat is daarin het verschil met iLo?
Ligt eraan of je ook Insight Manager hebt draaien, want dan zie je ook het tijdstip/reden/moment van plat gaan. Dat geeft de iLO kaart door aan IM7.
ERA is java-based, iLo volgens mij ook. De onderliggende hardware kan verschillen en/of beter zijn van iLo. Ik heb de eerste DELL server net binnen maar dat zal dus spoedig blijken.
iLO is hardware-based, en om het te gebruiken heb je een browser nodig.
Nog even over de prijs, volgens mij komt een advanced iLo license toch echt boven de € 400,- uit. Bij een Rackmount DELL zit de ERA er standaard in. Bij een tower model kost de ERA € 180,-
Dunno, ik dacht iets van 200 euro maar dat kan komen omdat we onderwijs zijn. Alle ProLiant G3 servers komen met iLO, rack of tower maakt niet uit.
Als je voorkeur uit gaat naar HP OK, maar verlies dan niet de feiten uit het oog.
Dat doe ik ook niet. Misschien is ERA nu wel beter, maar vorig jaar tijdens de DELL demo's verloren ze regelmatig connectie met ERA's, en dat is nu net iets wat je niet wilt :).

• PeterB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04 22:23
Misschien wel aardig om toe te voegen; de remote media van de HP ILO optie beperkt zich niet tot het booten van een remote floppy. Met de nieuwste ILO firmware behoord booten van remote CD ook tot de mogelijkheden.

HP G3 servers worden sinds plm 6 maanden met die nieuwe release uitgeleverd. Oudere servers moet je de ILO even opnieuw flashen (gewoon zoals het hoort, remote via de WEB browser :9 )

Tegenwoordig hang ik nieuwe servers zo uit de doos in het rek, geef ILO een vast IP adres (voor de puristen: hoeft strikt genomen niet eens) en ga terug naar mijn bureau. SmartStart CD in m'n laptop, browser opstarten en gaan...
Pagina: 1