Toon posts:

Tulp in speaker uitgang versterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 499 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel gebruik ik de Alesis RA-100 eindversterker als versterker voor geluid vanuit mijn computer en DVD speler. Nu is het probleem dat deze versterker niet meer helemaal top werkt en aan de rechterspeaker alleen geluid geeft als het volume op de versterker voluit staat. Wil ik het volume dus varieren dan zal ik dat vanuit mijn computer moeten doen, maar het volume uit de DVD speler kan niet gevarieerd worden.

Ik heb hier echter nog een oude versterker (merk Dual) liggen die ik als voorversterker wil gebruiken, om daarmee het volume te kunnen varieren. Daartoe sloot ik zonder na te denken de Alesis aan op de tape-uit van de Dual. Ik kwam er echter achter dat het instellen van het volume van de Dual versterker geen invloed heeft op het geluidsniveau wat door de tape-uit gaat (duh :+... dat had ik natuurlijk kunnen weten).

Deze opstelling heeft dus momenteel geen zin. Ik bedacht me echter dat de Dual versterker ook speaker uitgangen heeft en dat het signaal daarvan wel beïnvloed wordt door de volumeknop. Nu is mijn vraag: is het mogelijk om een tulpkabel aan de ene kant te strippen en die draadeinden in de speakeruitgang van de Dual versterker te steken en de andere einden in de Alesis? Of is het signaal uit een speakeruitgang totaal niet geschikt daarvoor?

Bij voorbaat dank :)

p.s. En nee, ik heb geen zin om de Alesis versterker eruit te gooien en mijn speakers rechtstreeks op de Dual versterker aan te sluiten.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:09
NIET DOEN!
Een tape-in geeft een signaal op line-niveau af, dit is een ongelofelijk zwak signaal, dat door je amp versterkt wordt. De speaker uitgangen geven een reeds versterkt signaal af, en je zult hiermee je Alesis amp gigantisch opblazen :S
Edit: Je kunt natuurlijk ook gewoon die Alesis laten repareren ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Wormaap op 07-04-2004 21:30 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat de speaker uitgang een reeds versterkt signaal afgeeft. Ik zal dus aardig voorzichtig moeten doen met de volumeknop van de Dual, maar da's iets wat ik proefondervindelijk zal moeten uitvinden (hoe ver het bereik is). Er komt nu immers ook een reeds versterkt signaal uit mijn computer (waarschijnlijk niets in vergelijking wat die Dual kan) dus wat dat betreft zou het toch moeten kunnen?

Dat repareren is inderdaad geen slechte optie. Ik zal eens kijken of er hier in de buurt handige mensen zijn die dat kunnen.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:09
Dat 'versterkte' signaal uit je geluidskaart is line-niveau. Een line-signaal is genoeg versterkt om volumeveranderingen merkbaar te maken, maar nog steeds VER beneden wat je versterker op 1% aan volume zal afgeven ofzo. Als je het persé wil doen, is het natuurlijk jouw eigen keuze, maar ik geef je 99% kans dat je iets opblaast.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt Wormaap! Dan doe ik dat niet en ga ik toch maar op zoek naar een reparateur!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 21:51 ]