PC laten werken als DV-cam via Firewire?

Pagina: 1
Acties:

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Ik heb hier een DVD-Recorder (van Liteon) met een DV ingang staan. Is het mogelijk als je een DV bestand op je computer hebt staan, deze via firewire hierheen te sturen, maar dat op zo'n manier dat de DVD-Recorder denkt dat ie met een DV-Cam staat te praten.

Het punt is volgens mij dat een DV-Cam namelijk bestuurd kan worden door een ander apparaat, maar omdat alle software die ik tot nu toe geprobeerd heb ervan uit gaat dat aan de andere kant van de kabel dus ook een apparaat wat bestuurd kan worden zit.

Ik weet:
- dat de ingang van de DVD recorder goed is, een digicam erop aansluiten werkt namelijk.
- dat het met standaard tooltjes als DVIO, Pinnacle Studio, DVTool en WinDV niet werken. Ze melden allemaal "geen camera".

Zijn er tooltjes die dergelijk gedrag kunnen imiteren (dus DV-commando's kun ontvangen en op die manier dus video afspelen)? Is het eventueel zelf te maken en hoeveel kennis van DV ga ik daarvoor nodig hebben (ik vermoed dat dit geen optie gaat worden, maar als het in een zondagmiddag lukt, waarom niet....)?

Alvast bedankt enzo.

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 15:33
Ziet je computer überhaupt de DVD-recorder wel, als hij aan de firewire port hangt?

Je zou 't kunnen proberen of je met Windows Media Encoder wat kan doen.
Daarmee kan je in ieder geval een DV-cam gebruiken als webcam via de firewire.
Ik weet het, het is het omgekeerde, maar je weet nooit...

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Probeer het eens met Adobe Premiere zou ik zeggen!
Volgens mij zijn dat meer basic DV-commando's dan bijvoorbeeld Pinnacle.
En heeft ook bredere ondersteuning...
Zelf heb ik al wel Premiere gebruikt om bestanden van de PC naar DV- en videorecorder te sturen. In principe is een DVD-recorder hetzelfde!

• sirdupre
Premiere 6.5 helpt me iig niet verder. Hij herkent wel dat er een apparaat in zit (wat al dus iets hoopgevender is), maar geeft verder als foutmelding dat er niet gereageerd wordt op de controls. Ik heb al gekeken of ie met allerlei apparaten van andere merken overweg kan, maar dat lijkt niet het geval te zijn.
Het punt zit er denk ik in dat de DVD-Recorder alleen een DV-in heeft en geen DV-out. Op zich zou dat ook niet nodig hoeven zijn om de recorder iets op te laten nemen. Is de enige optie dan een ruim twee keer zo dure DVD-recorder te kopen die ook een uitgang heeft? Vind ik eigenlijk een beetje zonde van het geld enzo...

Overigens geeft Windows dus wel aan dat er een apparaat aangekoppeld wordt.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Wat is verder hier precies je bedoeling mee?

Het lijkt mij iig een stuk makkelijker om een DVD writer in je PC te bouwen, zo duur zijn die ook niet meer, en je hebt veel meer mogelijkheden.

• sirdupre
Het punt is dat het GOED encoden van een DVD nogal wat moeite in beslag neemt. Het is dat mijn moeder ermee moet kunnen werken. Als ik zeg maar video van de DV-Cam als input neem, vervolgens door m'n moeder met Pinnacle laat bewerken en direct laat branden, dan krijg je de meest gare video die je je ongeveer voor kunt stellen. Wat ik normaal deed was het met pinnacle als DV outputten, met Virtualdub vervolgens deinterlacen en dan TMpegEnc gebruiken om het te encoderen. Echter, dat vindt m'n moeder teveel werk. Logische optie zou inderdaad zijn om over te stappen op Premiere (ik doe zelf haast ook niet anders dan vloeken op Pinnacle), maar dat vindt ze te ingewikkeld.
Het idee is dus dat ze op deze manier d'r laptop op de DVD-Recorder aansluit en in pinnacle op "record to tape" drukt (zodat Pinnacle de video via de firewire poort gaat outputten). Dat scheelt zeg maar 3 programma's (want na TMpegEnc ben je er nog niet, dan moet je het ook nog eens authoren) en een hoop tijd met encoderen. Dat is zeg maar de gedachte erachter.
Inmiddels hebben we de Liteon ingeruild voor een apparaat met zowel DV-in als DV-out en daar wil Pinnacle het wel heen outputten. Ik vind het een beetje overdreven, maar ja, als zij er nu gelukkig mee is, laat maar ;).
Pagina: 1