[Car Audio] Installatie, advies graag!

Pagina: 1
Acties:
  • 398 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Airpower
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:04

Airpower

Feel the Power!

Topicstarter
Hoi Allemaal!

Ik ben bezig met de installatie van mijn audio-installatie.
Mijn set-up bestaat uit;

HU: VDO Dayton 2703
Amp: JBL GTO 6000
Front: Magnat Classic 213 130 Watt Compo 13 cm
Rear: Kenwood KFC-1684 150 Watt 16,5 cm
Sub: Pioneer TS-W305c 800 watt 12'
Cables: Caliber CPK4 10mm

Ik heb wat vraagjes over het aansluiten op de vesterker;
Uit mijn radio komt er een front en een rear tulp die ik rechtstreeks op de amp kan aansluiten. Wat moet ik doen met het knopje (HP OFF)? En met de x-over en de gain draaiknopjes?
Er komt geen sub input uit de radio, moet ik dan iets speciaals aanzetten op de amp? Wat moet ik doen met de draaiknopjes x-over en gain? En met de knopjes (LP OFF) en Bass Eq (ON OFF)

Nog wat overige vraagjes; Kan ik het beste de sub bruggen, ja of nee?
Dit doe ik toch door de linker - met de rechter + aan te sluiten? En wat moet ik veranderen als ik dat doe?

Hartelijk Dank!

• Krullebol.nl
  • Laatst online: 03-05 22:06
Je kan je speakers laten lopen over een kanaal van de uitgang van je radio (front of rear), en je sub ook op een van die kanalen. Probleem is dan dat je je fader niet op je radio kan gebruiken.

x-over zal met bas te maken hebben (hoeveelheid), en gain volgens mij het aantal dB's wat dat kanaal uitstuurt.
LP is je low pass filter, en je Bass eq je Bass equalizer ?

Of je je sub kan bruggen,?
ja, ongetwijfeld, alleen kan ik je niet vertellen hoe dat moet. Misschien staat dat in de handleiding.
Die versterker is volgens mij een 5 of 6(000) kanaals versterker ?

[ Voor 23% gewijzigd door Krullebol.nl op 07-04-2004 18:59 ]

• Airpower

Airpower

Feel the Power!

Topicstarter
Moet ik dan naar de versterker 2 RCA kabels trekken (front en rear) en één van deze splitten en dan op de subwoofer input aansluiten? Front of rear dan splitten?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HP = hoge tonen filter, LP= lage tonen filter...
Voor je sub twee kanalen bruggen, en op die kanalen het LP dingetje aanzetten...
Op de overige twee kanalen speakers aansluiten en kijken wat beter klinkt... HP of Off... Dat wil nog weleens varieren... Gain = de hoeveelheid versterking en x-over is de frequentie waarbij de versterker het signaal scheidt...
Maar is er niet ergens op internet een gebruiksaanwijzing van die versteker te vinden?

• Krullebol.nl
Airpower schreef op 07 april 2004 @ 18:59:
Moet ik dan naar de versterker 2 RCA kabels trekken (front en rear) en één van deze splitten en dan op de subwoofer input aansluiten? Front of rear dan splitten?
er moeten twee RCA lopen inderdaad. Deze moeten rechtstreeks naar je amp. Vanaf je amp moet je naar je sub.

en zoals ik al zei.. van het bruggen heb ik geen verstand helaas ( ik heb geen sub...)

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

"bruggen" doe je door kanaal 1 + en kanaal 2 + te gebruiken (kanaal 2 is dan de min) maar normaal kan je dan ergens een switch omzetten van stereo naar mono/bridge

(correct me if I'm wrong dit komt uit ervaring met P.A. syst niet uit ervaring met car audio)

</onzin>

• Airpower

Airpower

Feel the Power!

Topicstarter
Hoe zit het dan met het feit dat me head unit geen sub-uitgang heeft.
Ik moet op me versterker wel een input aansluiten op de sub-ingang wil ik geluid uit me sub krijgen? Moet ik dan me front of me rear kanaal splitten uit de head unit voordat ie de versterker binnengaat?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nee, dat hoeft niet... Daar is de LPF knop voor, zodat je een normaal kanaal kunt gebruiken...

weet je trouwens zeker dat het een gto 6000 is? Op de site van jbl komt die niet voor... :?

[ Voor 34% gewijzigd door MikeyMan op 07-04-2004 19:56 ]

• Airpower

Airpower

Feel the Power!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.fortuin.nl/carshop/images/GTO6000.gif

Deze is het.

Over mijn vraag over die splitter;

Mijn versterker heeft 3 cinch-ingangen, nl. Front, rear en sub.
Uit mijn autoradio komt alleen een front en een rear uitgang.
Ik wil wel een subwoofer op mijn versterker aansluiten dus vandaar dacht ik dat ik moest splitten. Klopt dit of niet? Als als het wel klopt, welk kanaal kan ik dan het beste spitten? En welke gebruik ik voor me sub?

• Krullebol.nl
Airpower schreef op 07 april 2004 @ 20:01:
[afbeelding]

Deze is het.

Ik wil wel een subwoofer op mijn versterker aansluiten dus vandaar dacht ik dat ik moest splitten. Klopt dit of niet? Als als het wel klopt, welk kanaal kan ik dan het beste spitten? En welke gebruik ik voor me sub?
Dit klopt niet.
Welk kanaal je vanaf je radio gebruikt maakt niks uit. Dit zijn gewoon onversterkte kanalen, die je op 4 (van de 6) kanalen aansluit.
Je had dus net zo goed een 4 kanaals versterker kunnen halen.. Tenzij je headunit binnenkort vervangen wordt door een met een sub-out

Resultaat is dat je een van je radio uitgangen (front of rear) als sub kanaal gebruikt.
En die kanalen kan je weer apart regelen op je amp.

[ Voor 8% gewijzigd door Krullebol.nl op 07-04-2004 20:07 ]

• Airpower

Airpower

Feel the Power!

Topicstarter
Hoezo zou ik die niet kunnen splitten?

• Krullebol.nl
Airpower schreef op 07 april 2004 @ 20:31:
Hoezo zou ik die niet kunnen splitten?
Je hebt op je radio 4 x tulp
1 x front left
1 x front right
1 x rear left
1 x rear right.

Deze sluit je aan op respectievelijk kanaal 1, 2, 3 en 4 (gewoon als voorbeeld)

zou je dan je subt op een front aan willen sluiten, en vervolgens je front en rear (speakers )mono willen hebben ?

(da's mijn gedachte erachter... ben ook geen überkenner hoor.... dus ik kan het mis hebben)

edit:
duidelijkheid in post aanbrengen

[ Voor 8% gewijzigd door Krullebol.nl op 07-04-2004 23:05 ]

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 16:55
Airpower schreef op 07 april 2004 @ 20:01:
[afbeelding]

Deze is het.

Ik weet heel toevallig dat je die versterker ook in dual mode kan aansturen, dat wil zeggen dat de versterker het signaal voor je splitst. Dus dan sluit je alleen je front en rear aan, zoals je gewend bent en maakt de versterker automagisch het subkanaal aan. as simple as that
In theorie kan je zo zelfs met 1 setje stereo uitgangen alles regelen

Even ter verduidelijking: dit is mijn versterker, toen ik nog niet de sub out had aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/27924/thumb.jpg

De rest van m'n setup en specs vind je hier

[ Voor 22% gewijzigd door liosnel op 07-04-2004 23:10 ]

• Airpower

Airpower

Feel the Power!

Topicstarter
Hoe werkt die dual mode dan? Hoe moet ik dat instellen?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan heel goed splitten.

Je moet alleen zelf kiezen welke kanalen ze gebruikt om te splitsen; bijvoorbeeld de front en de sub. Die zal je dus niet apart kunnen regelen op je HU maar alleen samen. Wil je de verhouding in geluid wijzigen, moet je je kofferbak induiken, snappie?

Die dual mode wil meestal zeggen dat het signaal wat op het rear kanaal komt te staan "vanzelf" ook op je sub kanaal staat. Probeer dat eerst eens voordat je er een Y-kabel aan vast knoopt.

Wise enough to play the fool

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 16:55
Airpower schreef op 08 april 2004 @ 10:50:
Hoe werkt die dual mode dan? Hoe moet ik dat instellen?
Vaak staat er iets als 3CH/4CH/5CH.... zoek naar een foto van t knopje op mijn amp..

*Found it!*
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/27981/thumb.jpg

het is dat "Input Mode" knoppie daar! kan daar kiezen uit 4CH/6CH (6 vanwege het stereo-in geluid voor de sub). Maar nu is ook meteen duidelijk hoe je m dan aansluit, met alleen een front en een rear, teken maar na.. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door liosnel op 08-04-2004 23:13 ]

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Ik heb hem ook sinds kort

Afbeeldingslocatie: http://www.miezenbeek.nl/auto/inbouwen2.jpg

krijg het geluid alleen niet echt zuiver, dus ik was ook wel beniewd wat ik met die knoppen kan instellen ..
Er staat dus ook nog een JBL tube voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Flyduck op 18-04-2004 13:41 ]

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Wat bedoel je met 'niet zuiver' ? Dat is zo algemeen, zoals 'mijn auto rijd niet goed'. Kennen we weinig mee :) En wat je met die knoppen kan staat toch echt in je handleiding...

[ Voor 31% gewijzigd door JT op 18-04-2004 13:46 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
JT schreef op 18 april 2004 @ 13:46:
Wat bedoel je met 'niet zuiver' ? Dat is zo algemeen, zoals 'mijn auto rijd niet goed'. Kennen we weinig mee :) En wat je met die knoppen kan staat toch echt in je handleiding...
Hehe die handleiding is precies 2 bladzijdes en wordt je geen wijs uit.
Iig met niet zuiver bedoel ik dat het beetje "dof" klinkt, zou niet weten hoe ik het anders moet omschrijven...

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Ik zie speakers met rood. Als het Sony's zijn, dan kunnen die de oorzaak zijn, maar dat weet ik niet zeker. Voor de rest kan ik het zo op afstand ook niet zeggen. Of misschien is er een tweeter kapot.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1