Toon posts:

Een PII 333MHz opklokken.

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wie o wie kan mij vertellen hoe ik dit beste kan. En of het eventueel mogelijk is.

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Alles kan...

Wat is je moederbord???

En ga in godsnaam eerst zelf eens op onderzoek uit...

Verwijderd

beetje met de jumpers lopen klooien, maar zorg wel dat je hem goed koelt anders vliegt de boel in de fik.

Good luck!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 december 2000 22:41 schreef TB het volgende:
Alles kan...

Wat is je moederbord???

En ga in godsnaam eerst zelf eens op onderzoek uit...
Hee, mr TB.
Ik weet niet of je het weet hoor, maar dit forum bestaat niet alleen uit mensen die alles weten. Dus een normale reactie de volgende keer graag.
En nee, ik weet niet wat voor moederbord ik heb.
Een een of ander vaag Intel bord. Ik heb de fabrikant waar ik mijn computer weg heb al om informatie gevraagd. Maar daar heb ik nog steeds geen reactie van ontvangen. Dus vandaar ook deze topic om er zo meer achter te komen hoe zoiets werkt. SNAPST !!!!!

Verwijderd

Erhm een PII333 op een 100Mhz moederbord...dan loopt hij gewoon op 500Mhz..
Hier is het mij gelukt met std intel koeler en std voltage..

• psychotic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11-2025

psychotic

Nixs

Mischien heb je er een boekje bij waar in staat welk type MB je hebt. Anders schroef je je kast open en kijk je naar de nummer die op het MB staan.

Op internet zoek je de specs erbij..

Als je op je moederbord de F(ront) S(ize) B(us) aan kunt passen, dan kun je je intel overclocken, anders niet.

Suc6

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:41
Eh, M-vibe, ik geloof dat jouw reactie op TB een beetje overtrokken is. Hij reageert in mijn optiek vrij normaal. Misschien dat de zinsnede "in godsnaam" jou irriteert, maar wat wil je ook; je geeft geen enkele info over je systeem, hoe moeten wij dan weten of je die PII sneller kan krijgen.
In iedergeval, probeer dat ding eerst maar eens op een FSB van 75 uit. Dat lijkt mij het beste. 100 kun je gevoeglijk vergeten of je moet geluk hebben en er een beste koeler op plakken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Die van mij ging al naar 400MHz (100*4) met extra koeling en 350MHz (100*3.5) moet zeker lukken. Geweldig die losse multipliers!

Verwijderd

Topicstarter
Dat instellen van je FSB dat doe je neem ik aan met de jumpers.
Dan ga ik balen als een stekker, want in de beschrijving van m'n MB (waar geen merk in staat ?????) hebben ze het erover dat de CPU speed niet ingesteld kan worden met de jumper. Of zit ik er nou helemaal naast. Het enigste wat ik kan instellen is de BIOS program voltage. Maar daar schiet je volgens mij ook niks mee op.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

FSB is ook geen CPU speed, maar snelheid van heel moederbord.. Je hebt de FSB en de CPU multiplier... maw .. je hoeft nog niet te balen...

owhja .. Bij die 'oude' moederborden moet dat met jumpers op het moederbord en niet in de bios.. Moet je maar ff in de handleiding kijken waar die jumpers zitten .. Je kunt de FSB op dat soort moederborden meestal op 66 (standaard) 75 en 83 zetten ( * Janoz heeft ook een PII moederbord die maximaal tot 333(=5*66) gaat)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-08 11:47
Op maandag 18 december 2000 20:50 schreef Phalanx het volgende:
Die van mij ging al naar 400MHz (100*4) met extra koeling en 350MHz (100*3.5) moet zeker lukken. Geweldig die losse multipliers!
Ja geweldig, maar een PII is multiplier locked!
Alleen FSB clocken mogelijk dus.

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst moet ik even zeggen dat ik wat hardware betreft nog een echte leek ben. Dus vandaar nog de volgende vraag.
Wat is een multiplier ?

En ten tweede op m'n moederbord zitten volgens de beschrijving alleen JP's voor de CMOS Clear, Keyboard Power On Selection, Keyboard Power Select en het BIOS Program Voltage. And that's it. Kun je vast weinig mee.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op maandag 18 december 2000 23:53 schreef InterCC het volgende:

[..]
Ja geweldig, maar een PII is multiplier locked!
Alleen FSB clocken mogelijk dus.
Geen onzin gaan ophangen als je er niets van af weet :P

Pentium 2's van voor augustus 1998 zijn NIET gelocked, multiplier is gewoon aan te passen...

Lijkt mij het beste om bus op 100MHz te zetten als mobo het kan, met een beetje geluk trekt de processor dat...
Anders 4*100 of 4*112 (laatste alleen met goed geheugen enzo)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar wat is nu een Multiplier ?

• BrZ

BrZ

Op dinsdag 19 december 2000 00:11 schreef M-Vibe het volgende:
Oke, maar wat is nu een Multiplier ?
OK, je hebt dus de FSB, de snelheid waarop je moederbord draait (nu dus 66MHz) en de multiplier is het aantal keer dat je processor sneller is als je FSB (nu dus 5x)

Deze multiplier kan je vaak verhogen. Als je deze dus op 5,5x zet, dan draait je pc dus op 66*5,5 = 366MHz

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe kan ik dan deze multiplier aanpassen. Met behulp van een jumper zeker?

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 21:30

DynaMikeY

1976 Kever 1300

100 kun je gevoeglijk vergeten of je moet geluk hebben en er een beste koeler op plakken.
Ik draai hier een P2-333 op 103MHz FSB...26graden met }:O Zonder extra koeling...
Geweldig, maar een PII is multiplier locked! Alleen FSB clocken mogelijk dus.
Nee, een Merced CPU is niet multiplier locked. Laat de P2-333 nu net het laatste type Merced CPU zijn...:)

Ik draai em zelf op 4x103MHz (officieel is het dus 5x66MHz)

Je moet gewoon in de handleiding van je moederbord kijken wat een snelheid is die in de buurt komt. (kleine stapjes nemen) Je zou kunnen beginnen met 350Mhz (3.5x 100MHz) Als dat werkt, dan zou je 4.0x 100Mhz kunnen proberen. Heel veel meer moet je niet verwachten, alhoewel er veel mensen zijn die het ding over de 500 gekregen hebben...(zie www.overclockers.com )

4.0x 112MHz is alleen haalbaar met de laatste modellen. Die hadden een 5ns cache, ipv 5.5ns. Ik heb helaas een type SL2QF CPU :(
(nummer staat op de bovenkant van de CPU)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• BrZ

BrZ

Op dinsdag 19 december 2000 00:17 schreef DynaMikeY het volgende:
Nee, een Merced CPU is niet multiplier locked. Laat de P2-333 nu net het laatste type Merced CPU zijn...:)
Ten eerste, Zo'n P2 die jij waarschijnlijk hebt is geen Merced, maar een Klamath

Ten 2e, sommige Dechutes (schrijf je dat zo?) zijn ook niet gelocked...
Deschutes is dus P2 350-450
Namelijk degene van voor augustus 1998

:)

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp dan doe je het verhogen van je FSB op je moederbord mbv van een jumper. En als deze jumper er niet op zit dan kun je het dus gewoon vergeten.:(
Dus de enigste oplossing is eigenlijk een nieuw MB aanschaffen!!!
Dus met andere woorden tijd voor een upgrade.
Nieuwe proc en MB. In ieder geval bedankt voor alle reacties.

Verwijderd

Yup die conclusie is goed >:)
Pagina: 1