HD koelen

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• qbix
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-01 20:21
Ben opzoek naar een methode om me hd (Maxtor 160GB 8 MB cache) te koelen.
Zat te denken aan zoiets

Afbeeldingslocatie: http://shop.informatique.nl/pic500/565252.jpg

Hebben jullie daar ervaring mee, maakt dat niet veel geluid koelt het goed.
Of zijn er handigere methoden om dit voor elkaar te krijgen.

Verwijderd

ja die ken ik, maakt vrij veel geluid (mijn pc is ook erg stil) maar koelt wel goed })

edit: je kan ze ook op 7v laten draaien zijn ze wel lekker stil maar koelt natuurlijk wel weer minder goed

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 18:41 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
volgens mij maken die hd-koeler best veel herrie, ik heb zelf gewoon 1 80mm fan op 7 volt draaien voor 2 hd's

het is zo aardig stil en koelt ook prima, temps liggen zo rond de 35 a 40 graden

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 07-04-2004 18:42 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

kijk eens naar zo'n zalman heatpipe apparaat, geen fan dus geen herrie
en het schijnt best redelijk te koelen

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Zou het nog uitmaken welke kant van de HD je koelt ? Ik vroeg me laatst af of het zin zou hebben een mooi groot koelprofiel op de gladde kant (de metalen kant) te bevestigen. Er blaast trouwens al een licht briesje (7 volt 80mm papst) over mijn 2 HDs

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-02 18:12

Archimond

Lopende Helpdesk

Precies dezelfde ook van Q-TEC heb ik dus al bij mijzelf en bij mijn neefje gezien en geluisterd (lawaai is ook issue voor mij laat hem hele week 24uur/dag aan, naast mijn bed)
Is niet echt lawaaierig, je hoort klein beetje op 20cm afstand, verderweg hoor je niet meer, vooral met een Maxtor niet (die zijn zelf ook lawaai harde schijven vooral bij defragmenteren).
Het koelt goed, harde schijf wordt niet warm alleen na lang defragmenteren soms handwarm (bij mij koelt die direct 2 harde schijven :P )

Dit is goedkope oplossing, voor andere duurdere/misschien lawaaierige oplossing neem je een harde schijf bracket, kun je kopen bij tweakers.net shop waar allerlei Antec spullen staan. Bij die koelmethode moet je harde schijf in de de Bracket doen 5,25inch en daar kun je temperatuur en snelheid zien/regelen.

Conclusie: Harde schijf koeler altijd nemen zeker handig om temperatuur van je kast een beetje naar beneden te brengen.
Deze is dus wel goed.

@ Andamanen: de chips aan de onderkant van de harde schijf worden meestal het heetst, ik denk dat die chips dan nog steeds warm zijn, maar al minder door je grote koelblok

[ Voor 9% gewijzigd door Archimond op 07-04-2004 18:50 . Reden: type weer eens teveel dingen ]

Verwijderd

ik heb 2 temperatuurgeregelde 8cm fans ervoor hangen, met de temperatuursensor op de hdd geplakt. Hij wordt nu 22 graden, m'n kamer is denk ik een graad of 20.

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-01 10:40

Henning

Hoogvlieger...

heb ik hier ook... koelt goed op 7 volt (goed genoeg)... scheelt een stuk in hitte..

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

• qbix
mooi ga ik op de volgende pc discount dan maar is opzoek :)
Ik ga de bovenkant koelen.
Stessed is me HD <35 graden idle <30
is niet echt heet of zo, maar wil nog lang van me hd genieten

Ik heb nog een fanregelaarpotmetertje B) over dus dan kan ik de ventilator op 7V laten draaien.

Afbeeldingslocatie: http://www.mitron.com.tw/product/product_cat/Fan%20Control%20Devices.JPG

Afbeeldingslocatie: http://ace-systems.nl/Menu/!Laupro/44/Zalman-ZM-2HC1.jpg

vind ik in een goede optie maar heb geen plek want me hd zit in zoŽn rekje ingebouwd

EDIT: iemand een idee hoe je dit aan je hd moet bevestigen want ik zie dat de gaten aan de bovenkant zitten moet je die dan vast schroeven op je hd 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door qbix op 07-04-2004 19:09 ]

Verwijderd

Geen ervaring met dit soort koelers. Ik heb momenteel m'n schijven niet gekoeld. Volgens MBM5 worden ze 38 graden. Bij defragmenteren loopt dit op naar 42 graden, wat nog steeds niet snikheet is. Er zit tussen beide schijven 1 vrije ruimte en een (nu niet aangesloten) 80mm Papst.

• bke
  • Niet online

bke

Ik heb vanochtend bij een vriend een Cooler Master 80x80 mm fan (SAF-B83) op zijn hd gemonteerd (Maxtor 40 gb). Voordat die fan er was had hij tussen 38 en 42 graden, nadat die fan er kwam is hij ongeveer tussen de 28 en 36 graden. Goedkoop én koelt redelijk goed. Maar aan welke kant is het beste om een fan op de hd te leggen? Vanboven (Waar bijv. Maxtor en de grootte etc opstaat) Of de onderkant waar je de chips kunt zien? Thuis heb ik in mijn pentium 4 pc een Maxtor 120 GB zitten in een lian-li pc60 kast. Standaard zitten er al 2 80 mm casefans op te blazen, volgens speedfan heeft deze hd 18 graden ;) In mijn pentium 3 pc zit een samsung 8 GB hd'tje, deze hd hoeft niet gekoelt te worden want hij word nauwelijks handwarm.

[ Voor 27% gewijzigd door bke op 07-04-2004 19:34 ]

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

• TheTransporter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-02 15:34
ik weet niet wat voor een kast je hebt maar miss zijn er naast je schijven nog mogelijkheden om een fan te monteren die dan lucht van buiten naar binnen tegen je hardeschijven kan blazen.
Dat rekje dat komt op zo een plek waar je cdrom ook zit.

• Pakjebakmeel
  • Laatst online: 04-01 04:06
Je hebt er niet bij vermeldt wat voor kast je hebt maar misschien bied je kast wel de mogelijkheid om een fan te monteren voor je hdd rekje. Zoals bij mijn Chieftec kast :

Afbeeldingslocatie: http://www.overclocking.cz/readers/lyon/chieftec/rack5.jpg

Als je zoon fan op 5 volt zet dan gaat het prima ;) Het hoeft er alleen maar voor te zorgen dat er een beetje airflow is. Das genoeg om je hd te koelen. Als de warme lucht maar niet kan blijven hangen om de schijf weer op te warmen.

Op 5 volt hoor je zelfs de goedkope fannetjes niet echt meer . Ziet er natuurlijk wel minder uit dan zoon mooi gekleurd hd koelertje , tis maar wat belangrijker voor je is . Performance of looks.

Ik weet ook niet of je hd rekje aan de onderkant open is maar dan zou je met meccano misschien heel mooi iets kunnen maken om het fannetje aan de bevestigen.

edit:
Was ff op zoek naar de risize code, had natuurlijk zelf al door dat ie te groot was :P Jullie zij gewoon veels te snel :+

[ Voor 11% gewijzigd door Pakjebakmeel op 07-04-2004 19:47 ]

• bke
  • Niet online

bke

Pakjebakmeel schreef op 07 april 2004 @ 19:44:
Je hebt er niet bij vermeldt wat voor kast je hebt maar misschien bied je kast wel de mogelijkheid om een fan te monteren voor je hdd rekje. Zoals bij mijn Chieftec kast :

[afbeelding]

Als je zoon fan op 5 volt zet dan gaat het prima ;) Het hoeft er alleen maar voor te zorgen dat er een beetje airflow is. Das genoeg om je hd te koelen. Als de warme lucht maar niet kan blijven hangen om de schijf weer op te warmen.

Op 5 volt hoor je zelfs de goedkope fannetjes niet echt meer . Ziet er natuurlijk wel minder uit dan zoon mooi gekleurd hd koelertje , tis maar wat belangrijker voor je is . Performance of looks.

Ik weet ook niet of je hd rekje aan de onderkant open is maar dan zou je met meccano misschien heel mooi iets kunnen maken om het fannetje aan de bevestigen.
Resize aub ff je afbeelding!

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

• qbix
Hier is een plaatje hoe ik nu me hd koel.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/nealvd/hd%20koelen.jpg

waar de groene pijl zit daar wil ik dan de nieuwe koeler gaan plaatsen.

let niet op die blauwe text, in paint was het lettertypen 14 :+ maar daar is weinig van overgebleven en kan iemand vertellen hoe je een klikbaar plaatje maakt

[ Voor 89% gewijzigd door qbix op 07-04-2004 20:53 ]

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03-2025
Qbix,zie ik het goed of zuig jij de lucht van je CPU WEG ipv erop?
geeft dit goede/betere resultaten?

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Verwijderd

qbix schreef op 07 april 2004 @ 20:02:
kan iemand vertellen hoe je een klikbaar plaatje maakt
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/nealvd/hd%20koelen.jpg

/edit

omfg, je plaatje is wel errug groot. Misschien effe resizen :+

Misschien handig om te vermelden:

DTemp

Een progje waarmee je de temp van je hdd kan aflezen :)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 23:31 ]

• Wormaap
  • Laatst online: 00:54
Oe, leuk progje :P
Momenteel een beetje aan het quasi-idlen, van m'n 120GB Maxtortje wordt een mp3'tje gespeeld en naar de 160GB Maxtor wordt gedownload met 15kB/s ofzo.
Of deze temps nu zo betrouwbaar zijn...
21 graden voor de 160, 15 voor de 120
Ik vermoed dat'ie er toch een stukkie naastzit... Er zit een 12CFM Chieftec fannetje voor dat lucht van buiten ernaartoe blaast en ze zitten samen in 1 rekje, met 1 tussenruimte.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

de 2 harde schijven waar ik de temp van kan aflezen zijn 27 en 31 graden, de rest zal ook wel zoiets zijn want er zit een lading 120mm delta fans tegenaan te blazen :P

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.spacepromotion.nl/images/producten/product_328_208.jpg

De Vantec Vortex heeft drie standen voor de crossblower die erin zit: low/high/off Op de low stand voel je best een behoorlijke airflow en hij is dan ook best stil.

*** Update ***
Voor de duidelijkheid. Deze bracket gaat in een 5,25" drive bay en is dus niet extern!

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2004 12:52 ]

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02 16:59

Piggen

Lekker bakkie

Mooi ding ja, die Vortex. Ik heb hem zelf ook en hij doet het prima. Op de laagste koelingsstand blijf m'n HD goed koel, zo'n 27 graden (volgens de temperatuurmeter in de Vortex) en je hoort de fan dan niet. Op de hoogste stand wel, maar die is niet nodig.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:55

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Entity_Razer schreef op 07 april 2004 @ 23:16:
Qbix,zie ik het goed of zuig jij de lucht van je CPU WEG ipv erop?
geeft dit goede/betere resultaten?
Dat zie je goed jah :)

Wat ik me afvraag wat dat "Kleine AGP slotje" is boven de echte AGP, op het plaatje van Qbix :Y)

www.google.nl

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 14:21
MisteRMeesteR schreef op 08 april 2004 @ 16:05:
[...]

Dat zie je goed jah :)

Wat ik me afvraag wat dat "Kleine AGP slotje" is boven de echte AGP, op het plaatje van Qbix :Y)
modem(/lan) kaart (aansluiting)

/dev/null

• qbix
ja idd goed gezien de fan zuigt nu lucht over me koeler heen, beter dan blazen nu word die warme lucht meteen opgeslurpt door de andere fans.

Jaja mooi groot plaatje he das wel ff wat anders dan een brakke webcam pic :*)
let niet op de kabels heb nu toch nog geen raam in me kast.

Hier nog ff het plaatje dit keer zelfs klikbaar
WARNING!! alleen klikken als je adsl hebt geen datalimiet :+ en ie 6 of hoger dan past die het plaatje aan aan het scherm

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/nealvd/hd%20koelen.jpg%20+%20http://members.lycos.nl/nealvd/hd%20koelen.jpg

maar wat vinden jullie van me koelsysteem hoe het nu is, helemaal zelf ontworpen
heb daar voorin me kast ook nog een fan zitten die dan lucht naar binnen zuigt

Dat mine-slotje is voor het 56k modem hele tijd al uit gebruik. onder me AGP kaart past nog net een lan kaart zodat de videoplank fan ook nog lucht kan happen

@ PaCKo: Dat is zkr een handig apparaat alleen beetje prijzig
http://www.spacepromotion...ex.php?pnr=05&product=329

edit: foutje zag ff een spellingsfout B)

[ Voor 3% gewijzigd door qbix op 08-04-2004 17:21 ]

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-11-2025

elTigro

Es un Gringo!

qbix schreef op 07 april 2004 @ 20:02:
waar de groene pijl zit daar wil ik dan de nieuwe koeler gaan plaatsen.

let niet op die blauwe text, in paint was het lettertypen 14 :+ maar daar is weinig van overgebleven en kan iemand vertellen hoe je een klikbaar plaatje maakt
Dat zal niet gaan. je kunt deze koelers alleen aan de onderkant vastmaken (met schroefjes, vandaar) ze nemen wel veel ruimte in vind ik, en ook passen ze niet altijd. Wij hebben ze trouwens in oranje kleur
Ja, of je moet hem er gwoon los bovenop leggen natuurlijk

[ Voor 6% gewijzigd door elTigro op 08-04-2004 17:38 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-02 18:12

Archimond

Lopende Helpdesk

Zie ik daar 2 harde schijven dicht bijelkaar?

Misschien kun je de bovenste Harde schijf net onder de floppy zetten, de 56k modem eruit halen en zoveel mogelijk gaten aan achterkant openlaten (als daar niet te veel stof is) dan die Q-tec koeler onder de 1e zetten, zodat die tegen de harde schijf daaronder ook blaast, worden ze allebei wat koeler.
De Seagate van mij wordt met koeler 25C en de Maxtor daaronder 30C zonder koeler, vroeger was het 35-45C

Zo heb ik zelf ook, alleen nog met voeding die op de processor blaast en met krantenpapier op de vloer om de echo's van de Fan niet hoorbaar te maken, beter is een stuk matje of misschien vloerbedekking :Y)

Misschien is het wel beter om de linkerkant open te laten, die Q-tec maakt tussen de: 30-35DB geluid, 30DB bij mij, omdat die een beetje gepropt ertussen zit en niet super hard kan draaien.

Alle kaarten eruit halen die je niet gebruikt scheelt ook stroom + warmte.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

qbix schreef op 08 april 2004 @ 17:18:
Hier nog ff het plaatje dit keer zelfs klikbaar
WARNING!! alleen klikken als je adsl hebt geen datalimiet :+ en ie 6 of hoger dan past die het plaatje aan aan het scherm
Wat heeft het voor nut om te waarschuwen voor het klikken?
aangezien het hetzelfde plaatje is heb je hem toch al geladen, het is handiger om een kleine versie hier neer te zetten en dan te linken naar de grote
niet hier een grote klein laten lijken :z

is het trouwens niet een idee om de schijf gewoon een 5,25" plaatsje te hangen en er een fan voor hangen (gewoon 80mm fan)
dan is het stil en koel :)

[ Voor 9% gewijzigd door Wolfboy op 08-04-2004 18:51 ]

• wouter37
  • Laatst online: 15:51
ik heb nu 3 HDD's waarvan 2 gekoeld 1 in verwisselbaar rakje en 1 met zo'n koeler in de openings post
- in dat rakje zaten 2 koelers ik heb er maar 1 uigehaald vanwege het lawaai die andere moet ook nog wat op verzonnen worden die maakt ook nog te veel lawaai
- die koeler in de openings post is zeker niet stil maar wel goedkoop
- en mijn andere schijf heb ik niet gekoeld

ik denk dat ik nog een keer voor zo'n zalman oplossing ga alleen die dingen zijn vrij duur. Alleen voor dat rakje heb ik nog geen oplossing

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• qbix
wouter37 schreef op 08 april 2004 @ 19:04:
ik heb nu 3 HDD's waarvan 2 gekoeld 1 in verwisselbaar rakje en 1 met zo'n koeler in de openings post
- in dat rakje zaten 2 koelers ik heb er maar 1 uigehaald vanwege het lawaai die andere moet ook nog wat op verzonnen worden die maakt ook nog te veel lawaai
- die koeler in de openings post is zeker niet stil maar wel goedkoop
- en mijn andere schijf heb ik niet gekoeld

ik denk dat ik nog een keer voor zo'n zalman oplossing ga alleen die dingen zijn vrij duur. Alleen voor dat rakje heb ik nog geen oplossing
en als je die waar eerst twee fans in zaten nu op bv 7V laat draaien hoe goed koelt die dan en hoe stil? dat is eigenlijk mijn plan maar als die dan bijna niet koelt ja dan heeft dat ook weer geen nut.

@Wolfboy: idd dan is die warning een beetje zinloos |:(
alle 5,25" zijn bezet

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:15
Zelf heb ik een Maxtor 80GB 7200 RPM uit de DiamondMax 8 serie (heethoofden) welke toch al snel tegen de 55°C aan liep als het ook maar een klein beetje warm werd. Toen heb ik de Titan TTC-HD11 gekocht voor €10:

Afbeeldingslocatie: http://www.titan-cd.com/images/hd11_b.jpg

En deze zorgt er nu al een tijdje voor dat m'n HD eigenlijk altijd zo'n temperatuurtje van tussen de 30°C en de 35°C heeft. Met de laatste tijd soms uitschieters naar 38°C waar ie eerst echt niet boven de 35°C uitkomt, maar dat moet ik nog een controleren.

De bevestiging was zo gedaan, er zat een duidelijke handleiding bij en het geluidsniveau is ook goed te noemen, want ik kan nou niet zeggen dat ik 'm hoor. Maar dat kan ook komen doordat m'n hardeschijf uit zichzelf al veel herrie maakt :P

In de Pricewatch staat ie nu trouwens al voor maar €6 en er is ook al een opvolger, de Titan TTC-HD12.

Verder heb ik nog een oude 17 GB Western Digital hardeschijf hierin zitten, maar aangezien ik die vrijwel nooit gebruik, ik de temperatuur daarvan niet kan zien en ik 'm gewoonweg niet koel is die niet zo interessant ;)

The devil is in the details.

• qbix
Nou was ff zoeken maar deze is het geworden:
TTC-HD12 van Titan
Afbeeldingslocatie: http://www.titan-cd.com/images/hd12_b.jpg

Maar op de hoeken zitten allemaal sleuven denken jullie dat dit niet een nadelig effect zal hebben op de koeling. Wel zit er één grote fan op zodat die wat stiller is als twee kleine en ook een cool 8) design. Dit voldoet hopelijk wel aan me verwachtingen.

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-02 15:28
ik heb 3 hd's

2x 80 die werden erg warm in de zomer (50+) dus maar andere kast gekocht
chieftec, er zit nu 1 casefan voor en nu worden ze tussen de 28 - 30 graden

laatst nog een maxtor 120 gig gekocht en die in het 2e rackje gedaan zonder casefan en die word niet warmer als 22 graden _/-\o_ zonder cooling

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• wouter37
qbix schreef op 08 april 2004 @ 23:40:
[...]

en als je die waar eerst twee fans in zaten nu op bv 7V laat draaien hoe goed koelt die dan en hoe stil? dat is eigenlijk mijn plan maar als die dan bijna niet koelt ja dan heeft dat ook weer geen nut.
TNX voor de reactie dat 7V gedoe ga ik zeker proberen!
maar weet iemand ook een oplossing voor dat rakje er zit nu 1 2cm fan in die veel lawaai maakt (op 7V of een andere oplossing)

• qbix
wouter37 schreef op 10 april 2004 @ 11:07:
[...]
TNX voor de reactie dat 7V gedoe ga ik zeker proberen!
maar weet iemand ook een oplossing voor dat rakje er zit nu 1 2cm fan in die veel lawaai maakt (op 7V of een andere oplossing)
Ik had ook zo'n mobile rack in me kast maar ik haalde die schijf er toch nooit uit |:( en die fan begon na een tijdje enorm veel geluid te maken; daarbij had ik ook nog eens een
5 1/2" nodig dus hup weg met dat rack.

Afbeeldingslocatie: http://storage1.evectors.it/images/site001692/bigImages/a237_1.jpg

weet niet of jij je schrijf vaak verhuist maar misschien is anders zo'n USB opslag medium een oplossing.

• wouter37
qbix schreef op 10 april 2004 @ 18:36:
[...]

Ik had ook zo'n mobile rack in me kast maar ik haalde die schijf er toch nooit uit |:( en die fan begon na een tijdje enorm veel geluid te maken; daarbij had ik ook nog eens een
5 1/2" nodig dus hup weg met dat rack.

weet niet of jij je schrijf vaak verhuist maar misschien is anders zo'n USB opslag medium een oplossing.
ik denk dat ik ook maar dat mobile rack eruit haal gebruikt het nu toch niet zo vaak meer.
ik denk dat ik er zo'n zalman oplossing omheen doe.
alleen nu zag ik ook andere merken die er het zelfde uitzien als de zalman maar ik denk dat die goedkoper zijn....

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

Als je toch ruimte heb voor je schijven, dan zou ik de flow omkeren aan het idee wat je zelf aangeeft in het plaatje (groene pijl) Persoonlijk denk ik dat je dan voldoende koeling heb maar je moet het zelf maar even bekijken.

Meh ...

Verwijderd

Wat beter werkt is een koel plaat monteren op de hardeschijf. Scheelt behoorlij in temp. Ik snap niet dat er niet gewoon standaart een koelplaat op de hardeschijfen zitten als je ziet hoe warm ze tegenwoordig worden.

• Twarp

Twarp

just grin...

Verwijderd schreef op 11 april 2004 @ 18:08:
Wat beter werkt is een koel plaat monteren op de hardeschijf. Scheelt behoorlij in temp. Ik snap niet dat er niet gewoon standaart een koelplaat op de hardeschijfen zitten als je ziet hoe warm ze tegenwoordig worden.
Omdat de meeste schijven in een systeem alleen zijn en geen broertjes naast zich hebben. Bovendien zie je steeds meer dat er casefans blazen over de schijven heen dus de eerste koeling is er. En omdat er nu een beperkt aantal mensen nu toch meer schijven gaat plaatsen kom je dit soort dingen tegen. Bovendien hoe meer je aan de schijf plakt en als pakket verkoopt des te meer er kapot gaat dus zit er ook een economisch aspect aan.

Meh ...

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
ff een vraagje, ik merk net dat mijn hd (toch redelijk idle, een mp3'tje en een browser) 44°C is. Is dat te veel voor een HD? Ik denk dat het grootendeels ligt aan het feit dat mijn proc zelf al ongeveer 50 °C is en dat warmt mijn hd ook op. Ik heb nooit echt rekening gehouden met airflow enzo omdat ik niet overclock leek me dat niet echt nodig, maar als het slecht is voor mijn schijf, dan ga ik het toch wel eens bekiujken.

het is een maxtor 200 gb 6Y200P0 (8mb cache), wat ook vreemd is is dat dat dtemp progje maar zegt dat het 128 gb is, en na een install van windows is het ook elke keer maar 139 gb groot (maar dat is met een register patch op te lossen en hier gaat het nu ook niet over)

• Twarp

Twarp

just grin...

Kan er mee door, maar koeler is vaak wel beter. Mijn SCSI schijven raak ik maar niet aan, die worden echt heet en die doen het ook prima.

Meh ...

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:15
Boven de 55°C moet het echt niet komen, daaronder is het nog te doen, alhoewel 44°C al warm is voor een hardeschijf :)

The devil is in the details.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb twee hdd's in m'n systeem hangen. Een Samsung (80GB) en een Maxtor (80GB). De Maxtor werd enorm heet, tot over de 60 graden. :o
Eigenlijk heeft dit best wel een jaar probleemloos in m'n systeem gedraaid. Totdat ik een tijdje geleden toch maar er wat aan wou doen. Ik plaatste er een 80mm fan naast, deze blaast. Nu is'ie rond de 35 graden. :)
Ik kan me goed voorstellen dat zulke temps niet direct bevorderend zijn voor de levensduur ;), maar om direct in paniek te raken lijkt mij ook weer overbodig.

[ Voor 8% gewijzigd door kamerplant op 12-04-2004 20:05 ]

🌞🍃

• T-h-i-j-s
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-01 12:14

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

Ik heb slechte ervaringen met die koelers die je onder je harddisk schroeft. Het is me nu al tweemaal overkomen dat het ventilatortje vastslaat en doorbrandt, met als gevolg dat de electronica van de harddisk ook een opdonder krijgt (eenmaal fataal, eenmaal niet fataal).

Het zijn zulke kleine en platte fans dat ze maar erg weinig kunnen hebben, zeker als ze ook nog wat stof voor hun kiezen krijgen. Ik plaats liever een 6 cm (of groter) fan voor of achter de harddisk in een mooie bracket.

• qbix
:/ k heb die koeler al gekocht. poost wel een pic als die gemonteerd is, moet namelijk me kast gaan verbouwen want die koeler moet aan de onderkant.

• wouter37
qbix schreef op 12 april 2004 @ 22:28:
:/ k heb die koeler al gekocht. poost wel een pic als die gemonteerd is, moet namelijk me kast gaan verbouwen want die koeler moet aan de onderkant.
en al gemonteerd?

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/heikevanl/Intel%20stock%20fan%20kl.JPG

Dit is een fan die standaard op de P4 zit. Ik heb een ander koelblok+fan gekocht, en deze heb ik op mn Maxtor 80 Gb gehangen, omdat ik vond dat ie te heet werd. op 7 Volt is ie redelijk onhoorbaar. Misschien zouden jullie dit ook kunnen doen ;)

• qbix
nog niet. Dat programmaatje DTemp meld dat die schijven altijd tussen de 30~35 graden zijn. Dus ben een beetje :O geworden met monteren.
Misschien volgende week in de vakantie O-)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-02 12:03
Verwijderd schreef op 24 april 2004 @ 12:38:
[afbeelding]

Dit is een fan die standaard op de P4 zit. Ik heb een ander koelblok+fan gekocht, en deze heb ik op mn Maxtor 80 Gb gehangen, omdat ik vond dat ie te heet werd. op 7 Volt is ie redelijk onhoorbaar. Misschien zouden jullie dit ook kunnen doen ;)
Kijk nou eens goed wat je zegt, dan klopt toch al niet :?

• Math2k
  • Laatst online: 31-01-2021
Ik heb deze, koelt echt geweldig!
Afbeeldingslocatie: http://ace-systems.nl/Menu/!Laupro/44/Zalman-ZM-2HC1.jpg

• RobVee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
December schreef op 08 april 2004 @ 23:54:
Zelf heb ik een Maxtor 80GB 7200 RPM uit de DiamondMax 8 serie (heethoofden) welke toch al snel tegen de 55°C aan liep als het ook maar een klein beetje warm werd. Toen heb ik de Titan TTC-HD11 gekocht voor €10:

[afbeelding]

En deze zorgt er nu al een tijdje voor dat m'n HD eigenlijk altijd zo'n temperatuurtje van tussen de 30°C en de 35°C heeft. Met de laatste tijd soms uitschieters naar 38°C waar ie eerst echt niet boven de 35°C uitkomt, maar dat moet ik nog een controleren.

De bevestiging was zo gedaan, er zat een duidelijke handleiding bij en het geluidsniveau is ook goed te noemen, want ik kan nou niet zeggen dat ik 'm hoor. Maar dat kan ook komen doordat m'n hardeschijf uit zichzelf al veel herrie maakt :P

In de Pricewatch staat ie nu trouwens al voor maar €6 en er is ook al een opvolger, de Titan TTC-HD12.

Verder heb ik nog een oude 17 GB Western Digital hardeschijf hierin zitten, maar aangezien ik die vrijwel nooit gebruik, ik de temperatuur daarvan niet kan zien en ik 'm gewoonweg niet koel is die niet zo interessant ;)
Ik heb twee van deze Titan's gehad... allebei doorgebrand. De eerste ongeveer 2 maanden na aankoop en de tweede brandde een paar weken daarna door... TROEP!

| Lian Li PC65B | Intel P4 2,4GHz | 512MB PC2700 | Asus P4S8X-X | PoV GeForce FX 5900XT 128MB | L.I.S. 2 Premium VFD | | Maxtor DMP9 120GB 7200RPM 2MB (2x) | Iiyama ProLite E430S-B & E431S-B | Logitech DT Comfort & Z3e 2.1 | HP PS7960 |

• qbix
van het lycos team:
Beste Tripod member,

We zien een toename van gebruik van je website
http://members.lycos.nl/nealvd/ gedurende de afgelopen dagen. Om te
voorkomen dat de kwaliteit van de Tripod service wordt aangetast,
hebbben we besloten de toegang tot je website voor de komende 24 uur te
sluiten. In deze tijd kun je wel met WebFTP of andere FTP software, je
site wijzigen.

Om alle Tripod members een goede service en kwaliteit te kunnen beiden,
gelden er bepaalde regels: :

- Gebruik je tripod account niet als opslagruimte.
- Verspreid geen illegale software via je website.(illegale software,
pornografie...)
- Verder niet aan derden je FTP wachtwoord of gebruikersnaam.

Het Lycos Tripod team.
:? :? :?
wat een gedoe heb ik daar een plaatje gehost word meteen de account gesloten 8)7

nou nou ja zal dr maar een site proberen te hosten. Meer dan tien hits en hup weg is je site
:r

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Verwijderd schreef op 08 april 2004 @ 12:49:
[afbeelding]

De Vantec Vortex heeft drie standen voor de crossblower die erin zit: low/high/off Op de low stand voel je best een behoorlijke airflow en hij is dan ook best stil.

*** Update ***
Voor de duidelijkheid. Deze bracket gaat in een 5,25" drive bay en is dus niet extern!
Die heb ik idd ook, geweldig ding, alleen ik vond hem niet stil genoeg, op 7v (low stand) was ie toch nog hoorbaar (zelfs achter het deurtje van mn chieftec BX) en hij heeft gewoon als nadeel dat je hem handmatig aan moet zetten.

Wat ik gedaan heb is een 5v stekkertje bij freezinghardware gekocht en de vortex daarop gezet (moest wel ff rood en zwart omdraaien anders ging ie niet draaien), Op 5v word de hdd stressed 1 graad warmer (van 33 naar 34 graden), nu gaat ie ook gewoon automatisch aan.. :)

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-02 16:19
Ik heb 5 HDD"s allemaal boven elkaar hangen met daarvoor 2x 8cm coolermasten fans. Deze zorgen ervoor dat m'n hdds ongeveer 20 a 23 graden blijven :9 .

57696520646974206c65657374206973206e657264

Pagina: 1