Toon posts:

Sapphire 9800 pro

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Mensen

heb een Sapphire 9800 pro

heb alleen wat problemen met overclocken

ik krijg dat ding met geen mogelijkheid
over de 397 core en 365 mem 2 mhz bij een van de 2 is automatische artifacts

nou viel mij alleen op dat mijn +5 van de voeding vrij ver dipt naar de 4.70 volt
verder is me systeem rete stabiel nergens geen last van de kaart zelf loopt verder ook prima
alleen de meeste mensen die deze kaart hebben kunnen hem een stuk verder overclocken

iemand nog andere ideeen ?

Verwijderd

Topicstarter
schopje ;)

Kicken binnen 24h is niet de bedoeling, laat staan binnen 20 minuten! Lees Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) eens goed door, dat is wel nodig blijkbaar :|

[ Voor 89% gewijzigd door Pollewob op 07-04-2004 22:46 ]

Verwijderd

specs? temps?

airflow verbeteren misschien wordt ie te warm.

Schoppen mag pas na 24Uur niet 20 minuten ;(

• Krullebol.nl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 22:06
Volgens mij mag je pas schoppen na 12 of 24 uur... niet na een kwartier.

Tevens is er wel heel weinig info beschikbaar.
Wat draai je voor de rest?
wat voor voeding ? (als je denkt dat die brak is)

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:30

makje

Professioneel prutser

wow, je hebt wel bijna 20 minuten gewacht met schoppen ;)

Ik denk zelf dat je core op bijna 400 klokken netjes is, ikzelf kom daar net overheen met mijn waterkoeling. Dat andere mensen nog hoger komen zegt niet zoveel, er zullen er ook genoeg zijn die de 400 niet halen...

Wat betreft het dippen van je voeding, dat kan een aanwijzing zijn dat je voeding moeite heeft om genoeg juice te blijven geven. Je zou dus de voeding kunnen vervangen en dan kijken of je verder komt met overklokken, maar ik ben bang dat het niet veel/niets zal schelen...

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
lol soms is dat gewoon nodig ok komt ie dan maar das verder niet van toepassing voor het clocken van de kaart maar toch

Amd xp 2400 @ 3200 400 mhz fsb 2.2 ghz
2x pc3200 cas 2.5
Mainboard A7nx8 Deluxe rev 2 Ubber Bios
Psu 420 watt dual fan

nieuwste catalist drivers

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 19:06 ]

Verwijderd

Zet er maar eens een Artic VGA silencer op niet duur en scheelt een jas.
Bij mij wou hij ook niet over de 400 zonder maar met haal ik makkelijk 450

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 19:01:
Zet er maar eens een Artic VGA silencer op niet duur en scheelt een jas.
Bij mij wou hij ook niet over de 400 zonder maar met haal ik makkelijk 450
lijkt me stug hij haald de 38 graden nog niet eens op dit moment
dus echt warm wordt ie niet

aja officeel horen die samsung 2.8 ns chips ook maar 350 mhz max volgens de specs van samsung te halen en daar komt ie ook wel overheen 365 max maar iets meer zou wel moeten kunnen toch

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 19:09 ]

• Krullebol.nl
Heb je een temp sensor op je pro gemod ?

of is het de temp van de CPU ?
offtopic:
(heb overigens laatst 500 gehaald :P, moest ik ff kwijt :))

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Misschien had je search toch beter moeten zoeken... :)

Ik kan me herinneren dat er overklok mogelijkheid beperkt werd door bios zelf dus je moet effe andere bios zoeken en bios updaten.

Lucky Goldstar

Verwijderd

Topicstarter
Krullebol schreef op 07 april 2004 @ 19:08:
Heb je een temp sensor op je pro gemod ?

of is het de temp van de CPU ?
offtopic:
(heb overigens laatst 500 gehaald :P, moest ik ff kwijt :))
ja zit tegen de core van me 9800 pro aan cpu temp komt niet hoger dan 45 stressed

• Krullebol.nl
DJkim schreef op 07 april 2004 @ 19:10:

Ik kan me herinneren dat er overklok mogelijkheid beperkt werd door bios zelf dus je moet effe andere bios zoeken en bios updaten.
Misschien zelfs BIOS van een XT erop zetten.
Wellicht haalt ie dan de (standaard XT snelheid) van 412 MHz wel.

Verwijderd

Topicstarter
DJkim schreef op 07 april 2004 @ 19:10:

bios heeft daar niks mee te maken de core en mem gaan echt niet beter werken met een andere bios

overclocken kan ik hem ver zat das het probleem niet alleen hou ik dan artifacts dat verranderd met een andere bios ook niet hoor

Verwijderd

Topicstarter
Krullebol schreef op 07 april 2004 @ 19:12:
[...]

Misschien zelfs BIOS van een XT erop zetten.
Wellicht haalt ie dan de (standaard XT snelheid) van 412 MHz wel.
ik betwijfel het als ie dat zo al niet haalt
gaat dat met een xt bios ook niet lukken

ik verwacht nog eerder dat het aan die dip van me +5 volt ligt

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 19:13 ]

• Krullebol.nl
Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 19:13:
[...]

ik betwijfel het als ie dat zo al niet haalt
gaat dat met een xt bios ook niet lukken

ik verwacht nog eerder dat het aan die dip van me +5 volt ligt
Maar volgens mij krijg je daar niet je artifacts van (je 5V dip...)
da's alleen maar wat instabiliteit in je gehele setup...
en je 5V mag volgens mij 10% afwijken, dus zou theoretisch een 4,5 ook nog kunnen (tenzij je echt pieken of dalen krijgt)

[ Voor 3% gewijzigd door Krullebol.nl op 07-04-2004 19:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Krullebol schreef op 07 april 2004 @ 19:19:
[...]

Maar volgens mij krijg je daar niet je artifacts van (je 5V dip...)
da's alleen maar wat instabiliteit in je gehele setup...
en je 5V mag volgens mij 10% afwijken, dus zou theoretisch een 4,5 ook nog kunnen (tenzij je echt pieken of dalen krijgt)
nou de reden waarom ik aan dit denk is omdat ik hiervoor een fx5900 had en die heeft 2 keer geklaagd dat ie niet genoeg power kreeg en aangezien een 9800pro meer vermogen trekt tja

• Krullebol.nl
Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 19:23:
[...]

nou de reden waarom ik aan dit denk is omdat ik hiervoor een fx5900 had en die heeft 2 keer geklaagd dat ie niet genoeg power kreeg en aangezien een 9800pro meer vermogen trekt tja
't zou inderdaad wel kunnen dat je videokaart net iets te weinig juice krijgt.
Maar volgens mij krijg je er niet meer artifacts om

Verwijderd

Topicstarter
Krullebol schreef op 07 april 2004 @ 19:44:
[...]

't zou inderdaad wel kunnen dat je videokaart net iets te weinig juice krijgt.
Maar volgens mij krijg je er niet meer artifacts om
nee dat leek mij ook niet logische maar ja het is wel algemeen bekend dat als je bv je geheugen meer power geeft ie vaak ook wat verder over te clocken is net als je proc bv
dus voor een videokaart zal dit ook wel gelden
maar goed zit nu op 400 mhz core 364 mem en echt veel levert dat overclocken ook niet op

dr is zowiezo geen spel wat slecht loopt farcry alles op very high hoogste res loopt super strak

• Krullebol.nl
Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 19:53:
[...]

nee dat leek mij ook niet logische maar ja het is wel algemeen bekend dat als je bv je geheugen meer power geeft ie vaak ook wat verder over te clocken is net als je proc bv
dus voor een videokaart zal dit ook wel gelden
maar goed zit nu op 400 mhz core 364 mem en echt veel levert dat overclocken ook niet op
Het probleem wat je hier beschrijft is dat de reden dat je teveel volts genereert. Hierdoor wordt er meer warmte gegenereerd.
Artifacts krijg je meestal wanneer het goedje te warm wordt.

Als je GPU te weinig voltage krijgt, zal hij ook fouten maken, maar dat zal waarschijnlijk resulteren in vastlopers e.d. en niet in schermfouten

[ Voor 4% gewijzigd door Krullebol.nl op 07-04-2004 20:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Krullebol schreef op 07 april 2004 @ 20:00:
[...]

Het probleem wat je hier beschrijft is dat de reden dat je teveel volts genereert.

Hierdoor krijg je inderdaad warmte.
en artifacts krijg je meestal wanneer het goedje te warm wordt.
als je GPU te weinig voltage krijgt, zal hij ook fouten maken, maar dat zal waarschijnlijk resulteren in vastlopers e.d. en niet in schermfouten
te warm worden doet ie niet in iedergeval

• Krullebol.nl
Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 20:01:
[...]

te warm worden doet ie niet in iedergeval
Je GPU zal inderdaad niet te warm worden... Maar hoe zit 't met het geheugen op je kaart dan ?
Zou 't niet kunnen zijn dat dat net iets te warm wordt ?

visuele verklaring van artifacts:
GPU te ver ge-OC'd : vage strepen en balken over 't scherm
MEM te ver ge-OC'd : kleine puntjes op je scherm (als je "wazig" naar je scherm kijkt, zie je een schaakbord).

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 15:14
bios flashen naar een XT maakt wel degelijk uit. ik heb dezelfde kaart en krijg hem nu ruim over de 400..
(niet met originele bios)

• Krullebol.nl
RaZoRhEaD schreef op 07 april 2004 @ 20:16:
bios flashen naar een XT maakt wel degelijk uit. ik heb dezelfde kaart en krijg hem nu ruim over de 400..
Ik heb niet eens geprobeerd hoe ver ik kwam met originele bios ;).
Meteen de XT bios erop gezet, en gaan..
magoed...
Daar gaat 't niet echt over in dit topic :)

Verwijderd

Topicstarter
RaZoRhEaD schreef op 07 april 2004 @ 20:16:
en welke kaart heb je dan ?
en zo ja welke core en welke mem chips ?

Verwijderd

Wat voor voeding? Bij deze kaarten is het belangrijk gebleken hoeveel ampére er over de 12 en 5v lijn gaat. Je zei dual fan, en dan vrees ik alweer Q-Tec. Hoewel hun watt vrij hoog is, maken ze dat helemaal niet waar door verschrikkelijke ampérages.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 20:26:
Wat voor voeding? Bij deze kaarten is het belangrijk gebleken hoeveel ampére er over de 12 en 5v lijn gaat. Je zei dual fan, en dan vrees ik alweer Q-Tec. Hoewel hun watt vrij hoog is, maken ze dat helemaal niet waar door verschrikkelijke ampérages.
nee geen q tec gelukig mijn psu kan op 5 volt 40 amp piek gooien max
de enigste die ook dipt is de +5 meer niet maar heb geen stabiliteids problemen verder

Verwijderd

Topicstarter
dr zit vrijwel geen verschil in de xt en pro bios
enigste wat ik kan vinden is dat ie standaard hoger geclocked staat
en dat die van de xt ouder is dan die van me pro
thats about it

Verwijderd

Krullebol schreef op 07 april 2004 @ 20:13:
[...]

Je GPU zal inderdaad niet te warm worden... Maar hoe zit 't met het geheugen op je kaart dan ?
Zou 't niet kunnen zijn dat dat net iets te warm wordt ?

visuele verklaring van artifacts:
GPU te ver ge-OC'd : vage strepen en balken over 't scherm
MEM te ver ge-OC'd : kleine puntjes op je scherm (als je "wazig" naar je scherm kijkt, zie je een schaakbord).
Uhmmz als ik in 3dMark 2001 de core te hoog klok krijg ik dus witte puntjes te zien in die met de draak. En als ik mem te hoog klok rare balken en strepen in Nature. Dus je verhaal klopt niet helemaal.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 20:54:
[...]

Uhmmz als ik in 3dMark 2001 de core te hoog klok krijg ik dus witte puntjes te zien in die met de draak. En als ik mem te hoog klok rare balken en strepen in Nature. Dus je verhaal klopt niet helemaal.
klopt ook niet je kan bij alle 2 puntjes en strepen krijgen
maar goed volgens mij klopt dat verhaal van die xt bios ook niet helemaal behalve als die dr inderdaad voor zorgt dat de gpu meer voltage krijgt

Verwijderd

Topicstarter
ben toch wel benieuwd of ie nu echt het voltage omhoog gooit
maar ondertussen heb ik ff flink lopen zoeken en ben ik tot de conclusie gekomen dat het onzin is

de xt bios heeft als enige voordeel dat je core en mem standaard hoger lopen and thats it voor de rest is ie gewoon het zelfde

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 21:33 ]

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-08 16:05
Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 21:09:
ben toch wel benieuwd of ie nu echt het voltage omhoog gooit
maar ondertussen heb ik ff flink lopen zoeken en ben ik tot de conclusie gekomen dat het onzin is

de xt bios heeft als enige voordeel dat je core en mem standaard hoger lopen and thats it voor de rest is ie gewoon het zelfde
Met een xt bios kan je wel degelijk sneller draaien. Een bios verandert niet alleen de snelheid van core en geheugen, maar kan bijv ook de cas latencies van het geheugen veranderen. Op dezelfde kloksnelheden is je pro met een xt bios in bijvoorbeeld 3dmark03 een aardig stukje sneller.
Waarom denk je dat heel wat mensen hier hun pro naar een xt flashen? niet alleen maar om met hun xt pimpen hoor ;)
Misschien kan je ook proberen om je koeling te verbeteren: memsinks en een oude cpu koeler op je core kan voor hogere kloksnelheden zorgen. De reference cooler van ati is niet bepaald goed volgens deze test: http://www.madshrimps.com/?action=webnewsshow&id=3138
Het kan ook tijd zijn voor een voltmod, omdat je core te weinig stroom krijgt.

wat trouwens nog steeds niet helemaal duidelijk is is wat voor merk voeding je hebt en hoe je een temp sensor op je pro hebt zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door brouwerpower op 07-04-2004 22:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
brouwerpower schreef op 07 april 2004 @ 22:32:
[...]

Met een xt bios kan je wel degelijk sneller draaien. Een bios verandert niet alleen de snelheid van core en geheugen, maar kan bijv ook de cas latencies van het geheugen veranderen. Op dezelfde kloksnelheden is je pro met een xt bios in bijvoorbeeld 3dmark03 een aardig stukje sneller.
Waarom denk je dat heel wat mensen hier hun pro naar een xt flashen? niet alleen maar om met hun xt pimpen hoor ;)
Misschien kan je ook proberen om je koeling te verbeteren: memsinks en een oude cpu koeler op je core kan voor hogere kloksnelheden zorgen. De reference cooler van ati is niet bepaald goed volgens deze test: http://www.madshrimps.com/?action=webnewsshow&id=3138
Het kan ook tijd zijn voor een voltmod, omdat je core te weinig stroom krijgt.

wat trouwens nog steeds niet helemaal duidelijk is is wat voor merk voeding je hebt en hoe je een temp sensor op je pro hebt zitten.
blijft een bulshit verhaal volgens mij die bios gaat dr echt niet voor zorgen dat ie sneller wordt de max van je core en mem wordt echt niet hoger door de software

en de temp sensor zit op de tussen de heatsink en de pcb tegen de core aan

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dit is een vraag die toch wel vaker gesteld is, en het verhaal over andere latencies is geen bullshit :)

Daarnaas de vraag om wat vaker de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif-knop te gebruiken, steeds meerdere posts na elkaar is niet nodig :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.