Toon posts:

[W2K] Explorer.exe lockt steeds mappen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik bezig ben in verkenner, bijvoorbeeld het uitpakken van een bestand in een nieuwe map, en ik wil de map na een poosje verwijderen, dan wil dat niet!

Ik heb WhoLockMe geïnstalleerd om te kijken welk proces de map lockt, en dit blijkt explorer.exe zelf te zijn. Dus pas nadat ik explorer gekilled heb (dus niet alléén verkenner afgesloten) kan ik de map weer verwijderen / renamen etc.

Dit komt redelijk vaak voor en het begint me tamelijk te irriteren.

Service Pack 4 + alle updates heb ik geïnstalleerd.

• jaKKer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:27

jaKKer

liev ;x She's on Fire

Spyware scannen he en virus scan :)

http://housecall.antivirus.com/housecall/start_frame.asp

[ Voor 47% gewijzigd door jaKKer op 07-04-2004 17:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb me pc gescanned met zowel Ad-aware én Kaspersky (beide laatste updates) en geen resultaat.

Bovendien heb ik vanaf dat ik de pc geinstalleerd heb hier al last van. Dit probleem heb ik tevens op een ander pc in mn netwerk.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft niemand hier verder last van? Misschien weet iemand nog een soort programma dat kan loggen wanneer een aplicatie een bepaalde map/object opent, en dus locked.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Heb je dit probleem ook als je Kaspersky (tijdelijk) disabled? :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op 08 april 2004 @ 14:14:
Heb je dit probleem ook als je Kaspersky (tijdelijk) disabled? :)
Ja, ik had dit al voor ik kaspersky er überhaupt op had. Maar goed zoals ik al zei het heeft iets met een bug van explorer.exe te maken. Maar misschien komt het ook wel door een bepaald geïnstalleerd programma... :? ik weet het niet...

• elevator
  • Niet online

elevator

Gaat het toevallig over folders waar AVI files in staan? Zo ja - heb je het item in de Windows Operated Systems FAQ hierover al eens gelezen? :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op 09 april 2004 @ 00:15:
Gaat het toevallig over folders waar AVI files in staan? Zo ja - heb je het item in de Windows Operated Systems FAQ hierover al eens gelezen? :)
Ik heb het net geprobeerd met een nieuwe map en een avi gekopieerd. Als ik op de avi klik, zodat ik dus een preview krijg, en ik probeer de map te verwijderen dan lukt dat niet direct.. maar wel na 5 seconden ofzo.

Het probleem van mij is dat ik echt explorer moet killen, waarna ik daarna de map kan wissen. En ik heb het probleem ook echt alléén maar met mappen.

edit:
Oke nu weet ik eindelijk WANNEER het gebeurd, maar hoe het kan?? Het zit zo:
Als ik een nieuwe map maak (met rechtermuisknop->nieuwe map) , en ik maak in die map een nieuw bestand (bijv. rechtermuisknop->nieuw tekstdocument), en ik verwijder daarna direct dat bestand, dan is de map al gelocked voor 'altijd' . Ook bijvoorbeeld een bestandje KOPIEER, en daarna verwijder.. dan is de map ook gelocked.

edit2:
Om nog duidelijker te zijn.. zodra ik van een bepaalde map (lees: elke map) ALLE bestanden verwijder.. lukt het me niet meer om die map te verwijderen. Hoe kan dit? Help me.. ik word moordzuchtig van al dat moorden (letterlijk)!

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2004 01:32 ]

• Donuts
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-04 07:57
Bekend probleem, goed op te lossen:

Je moet de NTFS rechten op de map aanpassen om deze te kunnen verwijderen. Geef alleen een Admin groep (of je eigen gebruiker) alle rechten op de desbetreffende map. Dan kan je hem wel verwijderen...

:) :) :)

Women who seek to be equal with men lack sense of reality

Verwijderd

Topicstarter
Donuts schreef op 09 april 2004 @ 02:04:
Bekend probleem, goed op te lossen:

Je moet de NTFS rechten op de map aanpassen om deze te kunnen verwijderen. Geef alleen een Admin groep (of je eigen gebruiker) alle rechten op de desbetreffende map. Dan kan je hem wel verwijderen...

Hier ligt het probleem niet. Het heeft helemaal niks met rechten oid dergelijks te maken..ik HEB alle rechten voor zo'n map. K ben ingelogt als administrator en ik heb ALLE machtigingen. Waarom zou je na een explorer.exe kill wel opeens die map kunnen verwijderen?

• Donuts
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-04 07:57
Omdat waarschijnlijk het systeem ook alle rechten heeft op die map. Daarom kan het wel als je explorer gekilled hebt...

Women who seek to be equal with men lack sense of reality

Verwijderd

Topicstarter
Donuts schreef op 09 april 2004 @ 02:16:
Omdat waarschijnlijk het systeem ook alle rechten heeft op die map. Daarom kan het wel als je explorer gekilled hebt...

Nee sorry hoor maar het werkt dus niet. Ik heb explorer de afgelopen paar uur nog niet gekilled dus ik heb nog een paar "slachtoffer-mapjes" over waarop ik kan expirimenteren. Ik geef zo'n map alleen de groep adminstrators rechten (dus alle andere entries weg) en dus alle vinkjes aan bij 'administrator'. En nog kan ik de map niet verwijderen.

In principe weet ik nu hoe het komt, en ik weet hoe je het moet oplossen (weliswaar steeds met een omweg -> kill explorer.exe, restart explorer.exe en map opzoeken enz.).

Maar TOCH blijft het onverklaarbaar.

• elevator
  • Niet online

elevator

Vreemd probleem - ik kan als ik een map maak en daarna wis iig gewoon de map verwijderen :P

Heb je het probleem in SafeMode ook - misschien dat het toch met een bepaalde plugin te maken heeft? Heb je het probleem onder een andere (nieuwe net aangemaakte) user ook?
Je zou ook nog eens kunnen proberen elke explorer z'n eigen process te laten hebben - misschien dat dat het probleem vermindert :)

• Mallorca
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Probeer eens onder een CMD prompt met RD /S <mapje> bij mij loste dat de problemen op.

Mocht het dan nog niet lukken kill dan explorer nog even en probeer het onder CMD.

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op 09 april 2004 @ 09:46:
Vreemd probleem - ik kan als ik een map maak en daarna wis iig gewoon de map verwijderen :P

Heb je het probleem in SafeMode ook - misschien dat het toch met een bepaalde plugin te maken heeft? Heb je het probleem onder een andere (nieuwe net aangemaakte) user ook?
Je zou ook nog eens kunnen proberen elke explorer z'n eigen process te laten hebben - misschien dat dat het probleem vermindert :)
Net in veilige modus geprobeerd.. geen effect jammer genoeg. Het ligt dus zeer waarschijnlijk niet aan een bepaald programma.

Waar kun je dat ook al weer instellen, de shell en de verkenner ieder zijn eigen proces? In principe zou dan verkennner gewoon afsluiten voldoende moeten zijn om een map vrij te geven.

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd

Topicstarter
Oke nu ik ingesteld heb dat ieder verkenner zijn eigen proces heeft, is het probleem nog niet opgelost.

Mappen worden nog steeds gelocked als ik alle bestanden uit die map verwijder. Maar nu hoef ik alleen de betreffende verkenner af te sluiten (dus ik hoef niks te killen/restarten) om de map te verwijderen. Scheelt weer.. :) zo komen we er wel beetje voor beetje...

• elevator
  • Niet online

elevator

Heb jij toevallig speciale 'explorer' extensies geinstalleerd - je kent ze wel - dingen die als je rechtsclickt op een folder bv. "Add to WinZip Archive" zeggen en dergelijke - ik kan me voorstellen dat die programma's een lock houden op je folder? :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja rjhExtentions ken je vast wel...

Ik heb er zelf ook wel aangedacht maar k kan het me nauwelijks voorstellen.. maar goed zal het proberen.

edit: rjhExtensions

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2004 20:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
RjhExtensions verwijderd en nu doet alles het weer! Dat was dus het probleem!

Wat bleek dus als je in een bepaalde map rechtermuisknop deed, dan kan je de map niet meer verwijderen omdat rjhextensions (via explorer) de map locked totdat explorer.exe gekilled was! Wat een boutprogramma zeg, gewoon een dikke bug! Ik gebruik trouwens v1.3..de meest recente!

Wie heeft er een alternatief? :)

Ik gebruik eigenlijk alleen " dos prompt here ".

Verwijderd

Topicstarter
Oke nu werkt het weer,
gelukkig dat k nu weet waardoor het komt. Ook heb ik nu mijn "Command prompt" weer.
Pagina: 1