Beetje laat, maar toch nog een toevoeginkje aan deze discussie.
Het is al een paar keer genoemd, maar waarom kijk je niet naar Lotus Domino?
Even sv1000s vergelijking erbij halen:
Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 15:44:
volgens mij zijn er op dit moment niet zoveel alternatieven die hetzelfde bieden.
exchange 2003 doet niet alleen maar shared agenda...
maar ook:
-outlook webaccess 2003 (zelfde interface als outlook 2003)
Domino heeft Domino Web Access (iNotes). Veel stabieler en veel meer functionaliteit dan Outlook webaccess 2003 (de laatste is al stukken beter dan de versie ervoor, maar kan nog steeds niet tippen aan Domino Web Access)
-mobile access (outlook mobile access voor je pda)
Heb je uiteraard voor Notes ook, waarbij Notes replicatiemechanisme superieur is t.o.v. outlook.
-active sync (pocketpc 2000/2003 sync'en met je inbox en kalender)
Daar heb je gewoon software voor die dat voor je doet met Notes. Geen probleem.
-een hoop extra active directory zaken, maar die ga ik niet belichten)
Onderdeel van Windows, niet van Exchange. Overigens kun je in Domino heel makkelijk allerlei LDAP directories koppelen aan je primary address book.
-meerdere databases incl. recovery storage group voor het eenvoudiger restoren van een exchange database.
En dat zul je hard nodig hebben met exchange (sorry, kon het niet laten ;-) ). Als je exchange database corrupt is kunnen meteen een heleboel mensen niet meer mailen. Bij Notes kan bij een corrupte maildatabase alleen één gebruiker niet meer in zijn mailbox en die mailbox is uiteraard veel kleiner dus stukken sneller te restoren.
- spam detectie functionaliteit
Domino heeft blacklist functionaliteit. De Notes client is wat spam detectie functionaliteit nog wat beperkter (Outlook heeft daar wat leuke 3rd party tools voor).
- rpc over http(s) (oftewel via een reverse proxy overal terwereld je email met je outlook 2003 client kunnen lezen
Een Http-server is onderdeel van Domino en daar kun je dus Domino Web Access op draaien.
- nog een aantal dingen die me zo ff niet te binnen schieten

Voor domino kan ik er nog wel wat noemen:
- Domino is naast mailserver ook applicatieserver waar je razendsnel leuke tools voor kunt ontwerpen die handig zijn in organisaties (vakantieplanners, kamerboeksystemen, content management tools etc etc)
- Door die integratie van mail- en applicatieserver zijn er allerlei workflow tools voor (te bouwen) waarmee je in een organisatie snel allerlei papieren processen kunt automatiseren.
- Lagere beheerskosten dan Exchange.
- En het draait ook gewoon op Linux :-)
Misschien toch iets om naar te kijken?
[
Voor 4% gewijzigd door
martdj op 17-06-2004 16:05
]