Toon posts:

geen win2k boot meer, geen hd onder xp installatie na bios f

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag ben ik begonnen aan een klus op de computer van m'n zusje die zou moeten bestaan uit het installeren van een nieuwe proc. en nieuw geheugen. De HD bestaat uit een extended partitie met win 2k op de actieve, dit heeft allemaal goed gewerkt. Het probleem begon met het flashen van de bios (het is een pcchips m841lr moederbortd). De eerste keer lukte het flashen niet en klapte ie eruit met een foutmelding :'( (ik weet niet wat de oorzaak was, bootflop met caldera dos, aminf336.exe en nieuwste rom file voor de bios... Flop verrot is het enige wat ik kan verzinnen).

Toen opnieuw geflasht met een nieuwe flop met dezelfde ingerdiënten, dit liep wel goed en liet alle juiste meldingen zien. Echter na een herstart gebeurde er iets vaags: de pjoeter liep goed door de bios, laat het eerste scherm van windows 2k zien (de zwart-witte zeg maar), gaat verder naar het eerste "full-color" scherm en als het balkje dan voor de helft ggevuld is krijg ik een bsod met inaccessible_boot_device. Paar keer opnieuw geprobeerd, zelfde resultaat... Nu probeer ik te booten met een win98 flop om win xp te installeren. Dat lijkt goed te gaan, maar de installatieprocedure geeft aan dat er de schijf niet groot genoeg is om te installeren (schijf is 20 GB).

Ik begrijp niet wat er aan de hand is, mijn (misschien simplistische) idee is dat de hd tijdens het opstarten wel wordt gevonden (hij staat ook goed aangegeven in de bios), omdat win 2k ieg begint met booten. Waarom dan toch inaccessible boot device na een tijdje en waarom kan de instal van win xp de hd niet vinden (of leest ie hem verkeerd of zo)....

IK hoop heel erg dat jullie me op weg kunnen helpen...

• BurnHard
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08-2025
Als je 2 banken geheugen gbruikt, haal er dan eens eentje uit. heb hetzelfde gehad en bleek dat geheugen uiteindelijk niet goed was, met 1 bank draaide het wel

BurnHard.nl ICT Solutions

Verwijderd

Topicstarter
BurnHard schreef op 07 april 2004 @ 15:30:
Als je 2 banken geheugen gbruikt, haal er dan eens eentje uit. heb hetzelfde gehad en bleek dat geheugen uiteindelijk niet goed was, met 1 bank draaide het wel
Ok, dat ga ik meteen even proberen. Er zitten nu twee no-name pc133 reepjes in, ik heb voor haar een merk 512 mb ddr pc2100 gehaald, die zet ik er wel even in en dan kijk ik even wat er gebeurt.

Nog meer ideëen zijn welkom natuurlijk ;(

Verwijderd

Doe eens een keer de schijf helemaal formatteren en er 1 partitie op maken.
Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 15:46:
[...]

Ok, dat ga ik meteen even proberen. Er zitten nu twee no-name pc133 reepjes in, ik heb voor haar een merk 512 mb ddr pc2100 gehaald, die zet ik er wel even in en dan kijk ik even wat er gebeurt.

hoe wil je eigenlijk ddr ram in een sd ram slot krijgen :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 15:46:
[...]

Helaas, maakt geen verschil.....
Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 15:50:
Doe eens een keer de schijf helemaal formatteren en er 1 partitie op maken.

[...]

hoe wil je eigenlijk ddr ram in een sd ram slot krijgen :?
Dit bord bevat zowel 2 sdram als 2 ddr banken. Het kutte is dat er geen brander in dat ding zit, dus ik heb de tweede partitie gebruikt om docs en muziek e.d. te backuppen, dat zou ik allemaal kwijt zijn als ik ga formatteren, dus dat is voorlopig even last resort. Iemand nog een ander idee?

Btw, de partitie is gemaakt met Partition Magic 8 en ik moet de rescueflops nog hebben als het goed is. Zou ik daar iets mee kunnen uitrichten/controleren/goed zetten?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 16:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de rescueflops gevonden en ermee geboot. PM ziet de hd gewoon en ook de juiste partitie. Hij vindt geen fouten op het gedeelte waar win 2k staat. Het schoot me ook te binnen dat het het ntfs-bestandssysteem is, misschien werkt het booten van win98 flop daarom niet... Ik denk dat er weinig anders op zit dan het gedeelte waar win2k op staat te formatteren en dan opnieuw te proberen win xp te installeren...

Verwijderd

Topicstarter
een droevige update: het installeren van windows xp lukt ook niet... Ik heb de bootflops van de microsoftsite gehaald. De setup begint gewoon, vindt de harde schijf, ik kan de juiste partitie partitioneren en beginnen met het kopiëren van bestanden van de cdrom. Maar na ca 20 - 25% kapt ie ermee, met de melding dat het bestand niet gekopieerd kan worden... Ik heb 2 verschillende cd's geprobeerd (één originele ook), twee verschillende cdromdrives (waaronder één nieuwe die met een nieuwe IDE-kabel op de vrije IDE-poort op het moederbord zit). Eerlijk gezegd word ik hier een beetje wanhopig van...

De partitie is groot genoeg (10 GB), Part. Magic vindt geen fouten, het formatteren gaat goed.... Iemand een idee wat dit nou weer zou kunnen zijn?? |:(
Pagina: 1