[TP] Hulp/advies nodig bij omzetten programma

Pagina: 1
Acties:

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het zit zo:

Voor een familielid heb ik een programma geschreven in hetgeen wat ik toen kende, Turbo Pascal. Het is een programma wat een aantal formules doorloopt, en de waardes in grafieken zet. Nu lijkt het ons heel fijn als we dit programma in een wat nieuwer "windows" jasje kunnen steken, ook met het oog op het makkelijk nemen van screenshots van de grafieken. Ook bied windows veel hogere resoluties en kunnen we dus langere of gedetailleerdere grafieken maken.

Het programma bestaat uit 100-150 variabelen, en de formule "loop" die doorlopen wordt bestaat uit meer dan 100 regels formules zoals:

"H_v:=(B_v*0.059211*sin(((Omega_v+V_v-ascend_v)/360)*2*pi));"

Dit is ongeveer een formule regel van gemiddelde lengte (even voor een idee van de inhoud en lengte) We willen deze loop in sommige gevallen wel 300.000 keer doorlopen.

Nu is dit hier in een ander TP topic van mij een beetje ter sprake gekomen, en Tomatoman _/-\o_ vertelde over delphi, en dat klonk wel goed. (maar is zo'n programma voor wat ik boven schreef geschikt?)

Mijn vraag is dus, waarin zou ik dit programma het beste kunnen schrijven? Het enigste wat moet kunnen is (na starten prog): beginwaardes invoeren, bepaalde opties kiezen, rekenen/waardes in grafiek zetten. Behalve Turbo Pascal heb ik eigenlijk geen programmeer kennis, Maar ik ben altijd bereid om iets nieuws te leren. Zaak is dat ik dus niet perse een nieuwe taal wil "masteren", maar dat dit programma omgezet word voor gebruik in windows, en het liefst in zo min mogenlijk tijd/zo effiecient mogenlijk.

Doordat het toch een flink aantal variabelen zijn en behoorlijk wat formules, en door de specifieke eisen kan ik mij voorstellen dat sommige talen/paketten beter geschikt zullen zijn, maar bij gebrek aan ervaring zou ik dat dus echt niet weten. Misschien dat iemand hier een nog een tip heeft?

specs

• Markieman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 12:16
In principe zijn alle gangbare talen geschikt (van VB/Delphi/Jave/C++)... De ene is wat makkelijker dan de andere.

Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar naar mijn weten is Delphi afgeleid van Pascal en dus voor jou de makkelijkste om te gaan gebruiken...

You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Als je TP kent, en al je sources zijn in Pascal geschreven dan zou ik zeker kijken naar Delphi (of FreePascal). Je kan dan het grootste deel van je source zonder problemen opnieuw gebruiken.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• maratropa
  • Niet online
Wauw, ik dacht dit duurt zeker een week, maar ik heb nu al bijna alles wat ik nodig heb in delphi! 't is echt behoorlijk snel te leren. Zo object georienteerd, lijkt wel een beetje flash ofzo. Bizarr _/-\o_

Iig heb ik al een knop, waar als je op drukt de berekeningen beginnen en die in de grafiek gezet worden, supercool!

Ik heb wel nog een vraagje, ik moet getal waardes uit een TEdit box halen, en die gebruiken in de formules, ik dacht ik doe zoiets als:

for 1 to MijninvoerTEDITbox.text do

Maar dan begint ie te bleren. En ik begrijp wel waarom, want wat ie uit de Tedit haalt is Tcaption, terwijl ie integer waardes wil hebben. Wat is de beste manier om dit om te zetten?

specs

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:02
Daar heb je de functie StrToInt() voor. Maw maak van een string een integer, je kunt ook anders om IntToStr() als je bijvoorbeeld een getal in een textbox of label wilt laten zien.

Duw eens op F1, de help van Delphi staat heel veel nuttige dingen in.

• maratropa
  • Niet online
ik ben inderdaad de help al heel hard aan het doorlezen, maar ik wist niet waar ik op moest zoeken, maarja, string to int is beswel logisch 8)7

thanx O+

Wordt delphi eigenlijk veel gebruikt? Want zoals ik het nu kan beoordelen met mijn korte ervaring, is het behoorlijk gebruiksvriendelijk. Maarja heb ook niet zo veel ervaring met de rest.

specs

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Delphi wordt toch redelijk veel gebruikt, veel programma's dragen zelfs het Delphi-icoontje, waaraan je het direct kunt zien. Delphhi is volgens mij ook een van de gemakkelijkste (maar toch redelijk krachtige) talen, als je Basic natuurlijk buiten beschouwing laat (dat is veel makkelijker, maar kracht en snelheid zijn wat slechter; basic is overigens niet echt slecht om te kennen, want VBscript wordt gebruikt om bv. Windows te automatiseren)

Ik gebruik zelf ook Delphi en ben daar best tevreden van, alleen is de VCL niet geschikt om echt kleine programma's te maken

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 11:48
Gelukkig is daar het handige program DPR2API voor :) Die maakt er in veel gevallen API aanroepen van, waardoor de exe's veel kleiner worden. Helaas werkt het lang niet altijd.

Ik kan zo geen voorbeelden bedenken, maar er zijn zeker weten bekende dingen gemaakt in Delphi!

Full-stack webdeveloper in Groningen

• maratropa
  • Niet online
Ik bump deze omdat ik een vraagje heb,

Het gaat supergoed met delphi, het is echt heel makkelijk, alleen nu zou ik graag de Tchart die er elke keer uit mijn calculaties komt ook willen printen.

Als ik in de help zoek dan staat er heeeel veel over printen, en ik heb geen flauw ideen welk commando ik moet gerbuiken.

Het moet heel simpel zijn, gewoon een "print" knop. Ik zag wel dat he het via de windows "print" api kan laten werken ofzo, dus dat je eigenlijk heel weinig hoeft te doen in het programma zelf.

specs

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Het makkelijkste is een rapport generator te gebruiken. Daarbij kan je gewoon een rapport opmaken alsof je een form opmaakt. Ook kan je er grafieken aan toevoegen. Delphi komt, afhankelijk van de versie, met QuickReport en/of Rave. Ik zou daar eens naar kijken.

Anders kan je altijd op de Canvas van de Printer tekenen met Printer.Canvas.(zie de help)

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• maratropa
  • Niet online
LordLarry schreef op 25 april 2004 @ 14:26:
Het makkelijkste is een rapport generator te gebruiken. Daarbij kan je gewoon een rapport opmaken alsof je een form opmaakt. Ook kan je er grafieken aan toevoegen. Delphi komt, afhankelijk van de versie, met QuickReport en/of Rave. Ik zou daar eens naar kijken.

Anders kan je altijd op de Canvas van de Printer tekenen met Printer.Canvas.(zie de help)
thanx man, het mag simpel zijn, het is heel specifiek printen dus echt instellingen hoeven er niet te komen,

chart1.printrect(grootte) was genoeg.

Maar misschien kijk ik ook nog es naar rave of quickreport (zit er allebij in)

[ Voor 26% gewijzigd door maratropa op 25-04-2004 18:10 ]

specs

Pagina: 1