Toon posts:

[P4p800] Loopt niet stabiel @ stock

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Specs: Asus p4p800 deluxe, 1024 DDR Twinmos (4x256), Club3d 9800pro@XT, Pentium4 2.4 Ghz@2.9 (AI 20% overclock), SATA Maxtor 80 GB, Audigy 2, Asetek waterchill kt12 (volledige set), Enermax 400 watt.

-geen problemen MOBO geheugen combo.

Situatie,

voor studie ga ik een jaar weg en kan de comp niet meenemen, dus die geef ik aan mijn ouders. Momenteel geeft MBM bij bovenstaande configuratie 29 graden aan als processortemp Case 31 en sensor 33. Ik was van plan alles weer @stock te laten laten (zo min mogelijk risico/gedoe). Grafische kaart geeft geen problemen, loopt weer keurig op normale snelheid. De processor krijg ik alleen niet stabiel LAGER dan de huidige snelheid? (AI 5%, 10% en geen) Ik heb wel de onderclock topics doorgelezen, maar veel wijzer wordt ik er niet van.

Wat het niet kan zijn (?)
- Temperatuur, zowel bios als MBM (recent) geven nooit hogere temps aan dan zo'n 33 graden. Radiator, koelblokken worden nooit warmer dan lauw/handwarm.
- @ stock slaat ie op verschillende momenten vast (koud in windows, na een halve dag far cry), dus volgens mij geen temp probleem. OC'd blijft ie het goed doen, nooit problemen.

Vraag:

Kan een computer op andere gebieden nog onstabiel worden, behalve temperatuur?

Verwijderd

Drivers en biossettings...

• TheTransporter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:34
Ik denk dat als je helemaal terug naar af wil dat je dan misschien je bios kan reseten zodat die instellingen allemaal ook op standaard staan

Verwijderd

Topicstarter
TheTransporter schreef op 07 april 2004 @ 15:32:
Ik denk dat als je helemaal terug naar af wil dat je dan misschien je bios kan reseten zodat die instellingen allemaal ook op standaard staan
Zo was ik inderdaad ook begonnen :) Lekker makkelijk dacht ik nog, maar toen begonnen de problemen. Het overklokken is ook het enige wat ik aan het originele bios had veranderd.
Met het bios ge-reset kon ik niet meer stabiel computeren, behalve als ik voor een overclock van 20% (zonder mijn fan aan te hoeven doen, lekker stil) of 30% (lage stand met mijn Zalman controller schatting <5 volt) koos.
Qua Drivers, de laatste gebruikt. Daar kan het volgens mij niet aan liggen, want de instabiliteit treedt alleen op als ik de FSB aanpas.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2004 14:01 ]

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:55

rimpeldinky

nani?

is je proc. msschien ingebrand op de hogere snelheid? heb hier wel eens van gehoord maar nooit bevestigd gezien

*burp*

• TheTransporter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:34
Als je geen problemen hebt als die 20 % is oc'ed en hij loopt stabiel dan kan je hem in principe toch ook gewoon zo laten staan. Hij loopt immers stabiel dus kan er niks fout gaan.
De temparaturen zijn okee dus ik zou hem gewoon laten staan.

• Trubbel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-01 14:26
'Loalo,
Ik heb exact hetzelfde "probleem".
Mijn setup is momenteel als volgt:
P4P800 Deluxe, P4c 3.0 Ghz, 512mb Twinmos (2x256 Dualchannel), GeForce 2ti.

Als ik op stock snelheid (3.0 Ghz) 3D-mark of een Sisandra volledige Burn In laat draaien, wordt het programma na 5-10 minuten afgesloten zonder enige melding of crash. Af en toe (tijdens spellen), reboot de PC spontaan.
Als ik nu de AI-overclocker op 10% zet (of 'met de hand' de FSB op 220 zet) dan loopt alles als een zonnetje(3306 Mhz). Ik heb en tot nu toe precies een (1) keer moeten resetten door een vastloper, en heb nog nooit reboots gehad, ook al heb ik dit systeem nu al 5 maanden, en staatie toch zon 8 uur/dag aan. De mem/cpu FSB verhouding is nog 1:1, dus mijn geheugen draait ook op 220. Beetje vreemd allemaal, maar zolang hij het doet, vind ik alles best. Mijn CPU is na 2 uur BF1942 of Horizons 40 graden C (Zalman 7000-cu), acceptabel, toch?

Een echte oplossing kan ik dus niet bieden, het lijkt echt iets van de P4P800... Heel misschien heeft het ook iets te maken met de Twinmos geheugen modules die we allebei gebruiken (in combinatie met de P4P800).

Heb jij voordat je je systeem overgeclocked had de boel op stock draaien? of heb je meteen (net als ik dus) de boel opgevoerd? Mijn CPU was namelijk nieuw, dus er kan van eventueel "inbranden" geen sprake zijn lijkt mij.

Succes.

ps. dit is dus geen "plea for help", maar meer als vergelijkingsmateriaal voor PRTW bedoelt.

Verwijderd

Topicstarter
Trubbel schreef op 08 april 2004 @ 20:43:
'Loalo,
Ik heb exact hetzelfde "probleem".
Mijn setup is momenteel als volgt:
P4P800 Deluxe, P4c 3.0 Ghz, 512mb Twinmos (2x256 Dualchannel), GeForce 2ti.

Als ik op stock snelheid (3.0 Ghz) 3D-mark of een Sisandra volledige Burn In laat draaien, wordt het programma na 5-10 minuten afgesloten zonder enige melding of crash. Af en toe (tijdens spellen), reboot de PC spontaan.
Als ik nu de AI-overclocker op 10% zet (of 'met de hand' de FSB op 220 zet) dan loopt alles als een zonnetje(3306 Mhz). Ik heb en tot nu toe precies een (1) keer moeten resetten door een vastloper, en heb nog nooit reboots gehad, ook al heb ik dit systeem nu al 5 maanden, en staatie toch zon 8 uur/dag aan. De mem/cpu FSB verhouding is nog 1:1, dus mijn geheugen draait ook op 220. Beetje vreemd allemaal, maar zolang hij het doet, vind ik alles best. Mijn CPU is na 2 uur BF1942 of Horizons 40 graden C (Zalman 7000-cu), acceptabel, toch?

Een echte oplossing kan ik dus niet bieden, het lijkt echt iets van de P4P800... Heel misschien heeft het ook iets te maken met de Twinmos geheugen modules die we allebei gebruiken (in combinatie met de P4P800).

Heb jij voordat je je systeem overgeclocked had de boel op stock draaien? of heb je meteen (net als ik dus) de boel opgevoerd? Mijn CPU was namelijk nieuw, dus er kan van eventueel "inbranden" geen sprake zijn lijkt mij.

Succes.

ps. dit is dus geen "plea for help", maar meer als vergelijkingsmateriaal voor PRTW bedoelt.
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb hem meteen overgeklokt met die 20%, aangezien ik wel vertrouwen had in mijn koeling, dus hij heeft nooit op die originele snelheid (2.4) gelopen. Misschien heeft het dan toch wel met dat inbranden te maken (daar lopen hele discussies over, weet ik), dat ie bijvoorbeeld bedoeld was als bv 3 Ghz model, maar op 2.4 is verkocht (geen problemen mee _/-\o_ )
Ik denk dat ik hem inderdaad maar gewoon @2.9 laat lopen dan, hopen dat er niks gebeurt, mijn ouders zijn nogal n00b 8)
Pagina: 1