Toon posts:

FreeBSD. pkg_add versus ports...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hai,

Ik ben een Linux man, maar kan ook prima met FreeBSD overweg. Behalve met dat (volgens mij) gare packagemanagement. Daarom wil ik graag weten of ik wat fout doe.

Mijn systeem draait 4.9-release, via cvsup heb ik de laatste security patches voor 4.9 gedownload, en zijn mijn ports up to date:

Mijn cvsup_ports bevat: release=cvs tag=.
Mijn cvsup_src bevat: release=cvs tag=RELENG_4_9
En mijn uname -r zegt: 4.9-RELEASE-p4

Ik doe de helft van mijn packages met ports, de andere helft met pkg_add.
Nou zet ik bijv. mozilla op m'n systeem, die begint dan te klagen dat libintl.so.5 niet bestaat, dat klopt, want mijn systeem heeft al libintl.so.6, moet ik nou mozilla zelf compileren, of doe ik iets fout met pkg_add waardoor ie de verkeerde tag pakt?

Ik snap er niets meer van. Als ik pkg_add -r mozilla doe, zegt ie dat dit package gaat fetchen: ftp://ftp.freebsd.org/pub...elease/Latest/mozilla.tgz

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 19:22
packages zijn eigenlijk gewoon voor gecompileerde ports. Deze packages worden volgens mij 1 keer per week opnieuw gecompiled uit de ports.

zoals je kan zien op http://www.freshports.org/www/mozilla is er net een update geweest aan de port waardoor de package niet compatible is met de port van glib20.
Je kan hier dus beter mozilla even uit de ports halen. Of je maakt een /etc/libmap.conf aan en je hoopt dat het werkt :-)

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Het lijkt mij zowiezo niet zo handig om 50/50 te doen.

Waarom wil je eigenlijk packages gebruiken? Via de ports tree worden dependencies automatisch gedownload en gecompiled. Vaak werkt dat veel beter dan packages (uit eigen ervaring).

Je kan beter of alleen maar packages gebruiken, of alleen maar de ports tree.

• Michael
silentsnake schreef op 07 april 2004 @ 15:04:
Waarom niet? Ik gebruik voor bepaalde dingen de ports, maar meestal alleen maar omdat ik deze anders geconfigureerd wil hebben, zoals bijvoorbeeld apache waar je modules etc kan opgeven. Voor dingen zoals vim(-lite)/screen/wget etc gebruik ik gewoon lekker packages hoor.
Waarom wil je eigenlijk packages gebruiken? Via de ports tree worden dependencies automatisch gedownload en gecompiled. Vaak werkt dat veel beter dan packages (uit eigen ervaring).
packages downloaden ook automatisch de dependencies.
Je kan beter of alleen maar packages gebruiken, of alleen maar de ports tree.
Onzin dus (imo) ;)

Verwijderd

Topicstarter
silentsnake schreef op 07 april 2004 @ 15:04:
Waarom wil je eigenlijk packages gebruiken?
Nou, het lijkt me niet zo tof om dingen als Mozilla, OpenOffice of XFree86 te moeten compileren. Dus die grote dingen trek ik graag in binary vorm over. Maar tot mijn verbazing krijg je dan dat die ene library die je uit ports hebt gebouwt nieuwer is dan de libraryversie waar je binary package tegen gecompileert is.

Ik vroeg me af of dat komt omdat ik iets verkeer doe, of 'gewoon' omdat ports (veel) voor lopen op de binary packages?
Via de ports tree worden dependencies automatisch gedownload en gecompiled. Vaak werkt dat veel beter dan packages (uit eigen ervaring).
pkg_add regelt ook dependencies hoor, gelukkig wel. Maar bedoel je nu echt te zeggen dat jij OpenOffice 1.1, en dus heel Java 1.4.2, compileert ipv dat je dat binary download?

Verwijderd

Topicstarter
Michael schreef op 07 april 2004 @ 15:03:
packages zijn eigenlijk gewoon voor gecompileerde ports. Deze packages worden volgens mij 1 keer per week opnieuw gecompiled uit de ports.
i know :)
maar dat 1 keer per week dat vind ik een beetje vreemd. dat mozilla package wat ik wilde installeren begon over vrijwel al z'n dependencies 'mozilla depends on pkgname_version_older but pkgname_version_newer is installed'.

dat geeft mij het idee dat 't aardig achterloopt, dat package systeem...
Je kan hier dus beter mozilla even uit de ports halen. Of je maakt een /etc/libmap.conf aan en je hoopt dat het werkt :-)
'even uit de ports halen' is er dus neit echt bij, met iets als Mozilla. een programma met een source van 11mb. ik wil graag vandaag nog aan 't werk, ipv kijken naar langsscrollende compilerinvocations... :9

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Whoops, ik wist niet dat packages elke week opnieuw uit de ports tree gecompiled werden. Ik heb dus niks gezegd :X

• Michael
silentsnake schreef op 07 april 2004 @ 16:35:
[...]

Whoops, ik wist niet dat packages elke week opnieuw uit de ports tree gecompiled werden. Ik heb dus niks gezegd :X
ik weet niet of het iedere week is, waarschijnlijk gewoon een loop die alle ports elke keer compiled.

voor meer info zie http://bento.freebsd.org

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn "probleem" met verkeerde dependencies "opgelost" door gewoon maar even een reinstall te doen (was toch een nieuw systeem...) en ALLES met pkg_add te adden.

Maarja, dingen als OpenOffice zijn niet in package vorm te krijgen, geloof ik.

Thanks iig.

• MadCow*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

In tegen stelling tot Debian/Red Hat en zo wat alle linux distros (ok gentoo dus niet).
Heb ik het idee dat FreeBSD meer op het uit ports compileren van software gericht is dan
packages.

Bijkomend punt is dat de build clusters van FreeBSD niet zo krachtig is als die van b.v. debian. Hier door komt het wel voor dat als er update aan libs worden gedaan een aantal
packages gewoon een tijdje broken zijn. (voor al te zien op non-i386 archs, libintl (gettext) en de recente expat upgrade zijn hier schitterende voorbeelden van).

Voor openoffice packages moet je eens hier kijken FreeBSD openoffice packets
Ik moest ook eerst flink zoeken:P

Java packages zul je niet tegen komen (officeel) behalve deze Caffe Diablo.
Tenzij je ze natuurlijk zelf bouwt :P

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

Pagina: 1