Toon posts:

[Asus] A7V8X-MX instabiel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n twee maanden geleden een Internet/Office pc'tje in elkaar geprikt en tot nu toe probleemloos gefunctioneerd.
Maar sinds een dag of twee valt hij soms zomaar uit, of start opnieuw op. Nadat hij is uitgevallen wil aanzetten niet meer, maar na het aan/uit schakelen van de voeding start hij weer op.
Een aantal topics gelezen over reboots als er fouten in het OS zijn, dus in het opstart- en herstelinstellingen menu heb ik "De computer automatisch opnieuw opstarten" uitgevinkt. WinXP geeft overigens geen foutmeldingen (blauwe schermen e.d.)

- Heb memtest gedraaid, die heeft geen errors gevonden
- Met een tooltje de harde schijf getest en die bevatte ook geen errors.

Systeemspecs:

- moederbord: A7V8X-MX
- CPU: AMD Athlon 2200 + @ 1792MHz (standaard)
- 256mb Elixir DDRAM PC2100
- Onboard VGA
- Maxtor 80 GB, 2mb cache
- Voeding: AOpen 300W Silent

Ik twijvelde eerst vooral aan de voeding, maar de voltages zijn binnen de marges.

+12V :12,224
+5V: 4,892
+3,3V: 3,328
Vcore: 1,614

Er draait een up-to-date Norton AntiViruscanner, die geen virussen heeft aangetroffen.

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:02
Is er iets verandert vlak voordat je deze problemen kreeg?
Hardware en software.

Scan ook eens op spyware. Wie weet is dat het al wel.

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-08 15:37

nexhil

BAM!

ik zou toch een een ander geheugen bankje proberen
ook al heb je zo'n test gedaan

vooral vanwege het feit dat je pc opeens opnieuw opstart
tis vaak iets met de voeding of het geheugen

[ Voor 42% gewijzigd door nexhil op 07-04-2004 13:38 ]

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 13:45
Mijn broertje had precies hetzelfde met z'n net nieuwe computer en een Asus A7V8X-VM moederbord ook met onboard VGA. Uiteindelijk na meer dan een maand terugsturen/vervangen van onderdelen bleek dat het moederbord nogal geheugen gevoelig was en het met ander geheugen (Hoewel het eerste geheugen geen fouten had) de computer het wel goed deed. Al met al, grote kans dat je geheugen raar doet!

• AsusEDje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-06 11:13
Heeft het misschien iets met oververhitting te maken?

Ik kan me herrinneren dat mijn pc in de zomer constant rebootte terwijl hij in de winter liep als een tiet. Dus wat zijn je tempmetingen? CPU, VGA, MOBO enz.
temps in je BIOS zijn het meest betrouwbaar.

Verwijderd

Topicstarter
AsusEDje schreef op 07 april 2004 @ 13:56:
Heeft het misschien iets met oververhitting te maken?

Ik kan me herrinneren dat mijn pc in de zomer constant rebootte terwijl hij in de winter liep als een tiet. Dus wat zijn je tempmetingen? CPU, VGA, MOBO enz.
temps in je BIOS zijn het meest betrouwbaar.
Daar had ik inderdaad ook al aan gedacht, ASUS Probe geeft bij gewoon gebruik een CPU temp. van 40 C en een mobo temp. van 32 C.

Op de CPU draait overigens een boxed cooler, daarnaast heb ik een casefan aan de achterzijde (outtake) gemonteerd. De voeding heeft ook een 120 mm fan gemonteerd zitten aan de onderzijde, die zuigt dus ook lucht naar buiten.
The_MAN schreef op 07 april 2004 @ 13:48:
Mijn broertje had precies hetzelfde met z'n net nieuwe computer en een Asus A7V8X-VM moederbord ook met onboard VGA. Uiteindelijk na meer dan een maand terugsturen/vervangen van onderdelen bleek dat het moederbord nogal geheugen gevoelig was en het met ander geheugen (Hoewel het eerste geheugen geen fouten had) de computer het wel goed deed. Al met al, grote kans dat je geheugen raar doet!
Ik denk dat je de A7N8X-VM bedoelt, deze heeft een nForce chipset. Die zijn inderdaad wat gevoeliger voor geheugen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 14:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.graffiti.org/hc/kulosaari2/thumb/kick.jpg
olof schreef op 07 april 2004 @ 13:32:
Is er iets verandert vlak voordat je deze problemen kreeg?
Hardware en software.

Scan ook eens op spyware. Wie weet is dat het al wel.
Er is niets veranderd aan de soft- of hardware, er is praktisch geen hardware aanwezig :). Geen enkel PCI-slot is gebruikt en het moederbord heeft onboard VGA/Sound/Lan.
Pagina: 1