DNS Server langzaam(+problems)

Pagina: 1
Acties:

• Shifty-PK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-05 16:38
Mensen,

Ik heb een beetje probleempjes met mijn met dns servertje thuis.
Ik heb geprobeerd de search te gebruiken van GOT maar deze geeft bij elke zoekopdracht "No results found ( hits).", wellicht komt dit ook door dns?!

Ik heb hier een P1 200mmx 196ram draaien als server. Hierop draait Windows 2000 advanced server. Het gaat niet super snel maar het draait wel stabiel. 8mbit/1mbit demon adsl.

Ik heb nu dus active directory geinstalleerd en daarbij de DNS server ook.
Hierin heb ik ingesteld dat mijn router de dns adressen aanleverd.

Op de router staat een dhcp server welke ip adressen plus dns server adressen instelt. Hierbij heb ik ingesteld dat de dhcp server het ip adres van de server insteld als dns server aan de dhcp clients...zeg maar(volgen jullie het nog?)

Nu heb ik het volgende probleem:
Wanneer ik een niet eerder bezochte pagina bezoek dan duurt dit tamelijk lang voordat hij begint met laden, namelijk ruim 5 seconde en soms doet die het helemaal niet. Wanneer ik dan refresh(f5) dan doet die het wel direct. Nu lijkt mij dit niet normaal. Heeft iemand een idee wat ik nog verkeerd zou kunnen hebben staan? Ps. Zonder de lokale dns server was dit binnen 1 seconde.

Verder heb ik het volgende probleem:
ik heb het dns domein ingesteld op shifty.demon.nl
dat is gelijk aan mijn host name op internet. Mijn online homepage ruimte van demon is te bereiken op www.shifty.demon.nl
Maar nu kan ik daar dus niet meer bij omdat mijn dns dit filtert en vervolgens niet kan vinden. Volgens mij zou ik handmatig een dns record hier moeten kunnen invullen met het ip adres van www.shifty.demon.nl maar ik zou niet precies weten waar?
Zou iemand hiermee kunnen helpen?

Als laatste:
Waarom zou ik de zoekfunctie niet kunnen gebruiken van GOT?

Ik hoop dat ik me met de post een beetje aan de regels van GOT heb gehouden en jullie mijn probleem begrijpen! O-)

Greets Shifty 8)7

Verwijderd

Zoals je op ongeveer drie plekken kunt lezen is de search tijdelijk kapot wegens een Harddisk-crash ;)

Wat je probleem betreft: jouw clients krijgen het IP-adres van je Windows 2000 server als primaire DNS-server binnen. Die DNS-server weet van zichzelf echter niet waar hij bepaalde externe domeinen en IP-adressen kan vinden.
De tijd die het bij jou duurt om die pagina te krijgen is de tijd die gewacht wordt op een time-out van jouw DNS-server.

Wat je dus moet doen is jouw DNS-server vertellen dat hij onbekende domeinen kan resolven bij de DNS-servers van bijvoorbeeld je provider. Dan doet-ie dat direct en wacht hij niet een aantal seconden.

We hebben hier een mooie tutorial voor: [rml][ windows2000] dns forwarding[/rml]

Overigens staat dit topic verkeerd in PNS, hij gaat dus naar Network Troubleshooting :)

• Shifty-PK
Hiya, bedankt voor de reactie!

Zoals ik al had geprobeerd uit te leggen heb ik al een forwarder ingesteld: het ip adres van mijn router.
Voor het instellen hiervan had ik al de tutotial gelezen.

Nu heb ik het ip adres van mijn router als forwarder verwijderd en nu doet die wel gewoon direct?
Dus nu vraag ik mij af wat het nut is van een forwarder, want wanneer ik er geen gebruik kan die ook gewoon ip adressen resolven :?

Verwijderd

omdat de (win2k) dns de rootservers ook direct kan benaderen.

forwarder gebruik je om deze servers te ontlasten en (meestal) snellere resolving te hebben.
of om je isp niet kwaad te maken, omdat je illegaal een server draait :)

in principe had je het goedgezet, als je routertje tenminste dnscacher is... anders forwarders naar je isp dnsserver instellen.

• Shifty-PK
Hmmm, that make's sence...

Ok, ik ga nu eens demon dns primary dns server als forwarder instellen...kijken wat die doet....

...aaah, it works!

Vaag, want ik had hiervoor nog geprobeerd de dns toe te voegen, maar toen stond het router ip nog als nr1. Maar nu doet die het iig! _/-\o_

Nu nog het 2e probleem:
het domein heeft dezelfde naam als mijn hostname.
Waardoor ik nu niet meer op mijn eigen online website kom van demon :(

[ Voor 57% gewijzigd door Shifty-PK op 07-04-2004 17:12 ]