exch 2000/geen mail meer van batchsmtp

Pagina: 1
Acties:

• relaxteb
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-02 20:12
Situatie :
2000 domain,
Exchange 2000, SP3, (build 6249.4)

Maandag kwam er echter ineens geen mail meer binnen. Mijn collega's hebben onderstaande acties genomen, echter verzuimd de andere meldingen te noteren.... :( }:O

In het logboek stond iets over een limiet van 16 Gig, op de site van exchange was te vinden dat de normale versie van exchange niet verder gaat dan een database van 16 GB.
Om dit op te lossen moest de database gedefragmenteerd worden.

Als eerste is er verzocht aan de mailbox users om hun mail op te schonen, daarna is de server gereboot en vervolgens verschijnt nu de onderstaande melding bij het starten van de MTA

Event Type: Warning
Event Source: MSExchangeMTA
Event Category: Internal Processing
Event ID: 2171
Date: 7-4-2004
Time: 10:01:48
User: N/A
Computer: CTRONS19
Description:
An MTA database server error was encountered while reading an attribute. Called from MTA. Procedure: 460. Database error code: ODXFATAL - Internal or Application Error. Object at fault: 060001DA. Attribute identifier: 86. Value number: 1. Referenced object: 00000000 (00000000 => N/A). Referenced object error 0. [DB Server DISP:ROUTER 12 26] (14)

Wat is nu het probleem ;
Mail komt niet binnen van onze batchsmtp server, behalve als wij via telnet op die batchsmtp server een ETRN commando geven. De melding blijft komen als wij de MTA starten.

We hebben al een keer via de ESEUTIL de database gedefragmenteerd en een MTAcheck gaf ook al geen fouten.

Bij Microsoft staan alleen veel verwijzigen naar exchange 5.5 problemen.
Onze server is ook vroeger een exchange 5.5 geweest.

Heeft iemand een idee ?
tnx

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
maak je gebruik van een antivirus pakket op de server die op fileniveau mischien de exchange directory's loopt te scannen :? dit geeft namelijk behoorlijke problemen met je databases

defrag heb je gedraait, maar heb je ook een integriteitscheck gedaan?

A wise man's life is based around fuck you

• relaxteb
zwelgje schreef op 09 april 2004 @ 22:22:
maak je gebruik van een antivirus pakket op de server die op fileniveau mischien de exchange directory's loopt te scannen :? dit geeft namelijk behoorlijke problemen met je databases

defrag heb je gedraait, maar heb je ook een integriteitscheck gedaan?
Ik heb voorlopig een work arround want nu laat ik de mail op een andere smtp server binnenkomen, en deze bezorgd t vervolgens weer bij ons op de exchange server. Maar ik ga nog even een en ander nakijken.
Tnx

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 22:27

FastBunny

Give it the Works !

In het logboek stond iets over een limiet van 16 Gig, op de site van exchange was te vinden dat de normale versie van exchange niet verder gaat dan een database van 16 GB.
Om dit op te lossen moest de database gedefragmenteerd worden.

Als eerste is er verzocht aan de mailbox users om hun mail op te schonen, daarna is de server gereboot en vervolgens verschijnt nu de onderstaande melding bij het starten van de MTA
Als de database groter is gaat exchange vaag doen. En kan hij geen mail meer kwijt. Die limiet van 16GB moet je zeker serieus nemen. En verwijderde items houdt exchange nog 30 dagen afhankelijk van de instellingen vast :)

[ Voor 8% gewijzigd door FastBunny op 20-04-2004 09:09 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• relaxteb
Als de database groter is gaat exchange vaag doen. En kan hij geen mail meer kwijt. Die limiet van 16GB moet je zeker serieus nemen. En verwijderde items houdt exchange nog 30 dagen afhankelijk van de instellingen vast :)
Klopt, echter kon de database niet eens 16 GB groot zijn....
maar goed, ik moet nog een en ander verder gaan testen.
tnx anyway

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:13
hoe groot is je database dan?

hij geeft die melding toch niet voor niks!

als die database die size bereikte heeft, knalt je gehele storage group eruit.

Wat je kunt doen is een eseutil.exe /d om je database te "defragmenteren".
Maar dit is slechts een tijdelijke oplossing, omdat mail verkeer alleen maar groeit!

wat ook kan is er een exchange enterprise cd indoen, en vervolgens exchange "reinstallen" als zijn een enterprise uitvoering.
Daarna opnieuw SP installeren, en dan komen de store's weer online.

Bovenstaande mag je natuurlijk alleen maar doen als je de licentie's hebt O-) O-) O-) O-) O-)

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 20-04-2004 16:13 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• relaxteb
Grolsch schreef op 20 april 2004 @ 16:13:
hoe groot is je database dan?

hij geeft die melding toch niet voor niks!

als die database die size bereikte heeft, knalt je gehele storage group eruit.

Wat je kunt doen is een eseutil.exe /d om je database te "defragmenteren".
Maar dit is slechts een tijdelijke oplossing, omdat mail verkeer alleen maar groeit!

wat ook kan is er een exchange enterprise cd indoen, en vervolgens exchange "reinstallen" als zijn een enterprise uitvoering.
Daarna opnieuw SP installeren, en dan komen de store's weer online.

Bovenstaande mag je natuurlijk alleen maar doen als je de licentie's hebt O-) O-) O-) O-) O-)
Nou de schijf waar de database op staat is niet groter dan 11GB dus vandaar dat ik zeg dat hij niet groter dan 16 GB kon zijn :>
Eseutil was al gedraaid, alles zonder problemen.
Ik heb ook al een call bij microsoft geplaatst daar is nog niet veel uitgekomen.
Ik heb als workarround een 2e smtp server gebruikt, en het probleem is opgelost. ERG vreemd....maar aangezien wij klanten supporten en dit om onze eigen server gaat is dit voorlopig even goed.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:13
relaxteb schreef op 20 april 2004 @ 16:22:
[...]

Nou de schijf waar de database op staat is niet groter dan 11GB dus vandaar dat ik zeg dat hij niet groter dan 16 GB kon zijn :>
Ik heb ook al een call bij microsoft geplaatst daar is nog niet veel uitgekomen.
Ik heb als workarround een 2e smtp server gebruikt, en het probleem is opgelost. ERG vreemd....maar aangezien wij klanten supporten en dit om onze eigen server gaat is dit voorlopig even goed.
toevallig ook niet de schijf vol?

zal wel niet, maar je weet het nooit.

dan is het idd bere vreemd

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• relaxteb
Beetje laat maar toevallig ben ik vanmiddag achter de oplossing gekomen.
Voor ons geld dus het IOS/IPFW verhaal.

Cisco docs:

PIX:
http://www.cisco.com/en/U...ote09186a00800b2ecb.shtml
(notice the last statement "Note: If you have an ESMTP server behind the PIX, you may need to turn off the Mailguard feature to allow mail to flow properly. Also, doing Telnet to port 25 may not work with the fixup protocol smtp command, especially with a Telnet client that does character mode.")

IOS w/ IPFW:
http://www.cisco.com/en/U...09186a008009464d.shtml#Q1

The problem is Exchange does ESMTP and those commands are not recognized by SMTP traffic inspectors and are therefore purged. The ones from microsoft.com have properly configured firewalls that either don't do SMTP traffic inspection for their ESMTP servers OR they do ESMTP traffic inspection, the other ones are behind improperly configured firewalls for ESMTP traffic. Cisco is supposedly due to release ESMTP traffic inspection into IOS and PIX OS software releases in 2004. I'm sure there are other firewalls out there that don't do ESMTP traffic inspection so I'm guessing this problem isn't limited to Cisco, but IMHO, ESMTP has been out there for too many years for these enterprise-grade firewall vendors to still have no inspection schemes for ESMTP.

NOTE: Please reply to the list so others may benefit from your thoughts. If you're concerned it may not make it to the list, please cc: me on the reply.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

relaxteb schreef op 20 april 2004 @ 16:22:
[...]

Size van de store is niet alleen de size van de database. Je moet ook de (transacatie) logfiles meenemen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1