[php/mysql] Ontwikkeling nieuw project met php5 / mysql 4.1?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 11:55
Goeiemorgen :)

Binnen 6 weken start ik weer met een nieuw project, een webapplicatie waarin heftrucks en bijbehorende storingen opgeslagen gaan worden.
Het is behoorlijk uitgebreid, en aangezien we nog bij het functionele ontwerp zijn blijven steken is er nog genoeg tijd om na te denken in welke software versies dit pakket ontwikkeld gaat worden.

De taalkeuze en database staan al vast, PHP icm MySQL 4. nu heb ik kort geleden het een en ander nagelezen over PHP5 en Mysql 4.1.x.

Het uitgebreide object model van PHP5 (zie hier :9~) en de nieuwe OO mysqli functies / mysql 4.1 features(zie hier :9 en hier ) voor benadering van een mysql 4.1 database lijken mij wel heel handig :)

Nu is van PHP5 inmiddeld RC1 uit dus binnen niet al te lange tijd (1-2 maanden :?) zal die wel stable uitkomen.

mysql4.1 is echter een ander verhaal, die is nu al een tijdje alpha (dev versie dus). daarna komt gamma (feature freeze) en beta.
Nou wil il zelf wel heel graag op dit platform ontwikkelen, maar ik denk dat de klant niet blij is met een development versie vande database als het project al klaar is :P
En om nou de webapplicatie dubbel te gaan uitvoeren voor mysql 4.0 en 4.1 is me net even iets te onzinnig

De ontwikkeling van dit project zal ongeveer 2-3 maanden ontwikkeling kosten, 2-4 weken test draaien, 1 maand dingen fixen en testen en klaar :)

Dat betekent dat over maximaal 5 maanden, liefst eerder er een stabiele versie van PHP5 moet zijn, en een stabiele versie van MySQL 4.1 om de software af te leveren.

Nu staat er jammer genoeg op de mysql website helemaal niets over releasedatums van mysql 4.1, alleen welke stappen ze doorlopen voordat mysql stable wordt verklaard.

Hoe groot is de gok als ik ga ontwikkelen met PHP5 en MySQL 4.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markieman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-06 11:37
Groot! Al stond er op de site een releasedatum, deze kan (en in veel gevallen gebeurt het) altijd uitlopen.

Ik raad je zeer aan om niet het nieuwste van het nieuwste te willen, maar gewoon met stabiele technieken te werken.

De klant is niet gelukkig met fouten omdat er een alpha van een nieuw DBMS gebruikt wordt.

Wat betreft de klant mag je zelfs v1 van MySQL gebruiken;
belangrijkst is dat het resultaat gebruikersvriendelijk, betrouwbaar, snel, compleet, robuust en beheerbaar is.

You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou bij een opdracht van een klant nooit gebruik maken van RC's of betaversies, maar alleen stable versies gebruiken. Als iets stable is verklaard, mag je er van uit gaan dat er geen grote bugs meer in zitten (toch?).

Er zullen vast leuke features zitten in PHP5, maar de klant vindt het belangrijk dat je een goed resultaat neerzet en niet dat jij leuke trucjes kan inbouwen en wat experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 08:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 09:57:
Ik zou bij een opdracht van een klant nooit gebruik maken van RC's of betaversies, maar alleen stable versies gebruiken. Als iets stable is verklaard, mag je er van uit gaan dat er geen grote bugs meer in zitten (toch?).
Nah, 't is sowieso jezelf wat makkelijker indekken tegenover een klant. Op een testversie gaan ontwikkelen, deze installeren, en er gaat wat fout heb je veel meer uit te leggen en te verklaren dan als er iets fout gaat met een stable version.

Sowieso vraag ik me af of je al gelijk met de allereerste (release) versie aan de gang moet, en niet even de kat uit de boom moet kijken wat betreft er serieuze applicaties in ontwikkelen. Beetje mee spelen en dingetjes uitproberen kan natuurlijk geen kwaad.. :P

MySQL 5 lijkt mij bijvoorbeeld ook interessant, met ondersteuning van SP's, etc. Ik zal er zeker naar kijken, wat testjes mee doen, wat mee spelen, maar nooit in productie gebruiken. Zelfs de stable zal ik niet gelijk in het begin gebruiken in productie.

[ Voor 5% gewijzigd door gorgi_19 op 07-04-2004 10:02 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 11:55
Duidelijk :). dan laat ik mysql 4.1 vallen en ga ik kijken of php5 toch haalbaar is om te gebruiken.

Wat ik er niet bij verteld heb is dat het product eerst intern ontwikkeld gaat worden i.s.m een heftruckbedrijf wat in hetzelfde pand zit voordat het pakket commercieel uitgebuit ;) gaat worden.

Uiteraard MOET het wel op een stabiel platform draaien als we die fase ingaan, mocht er tijdens de eindtestfase wat misgaan dan zal het niet zo erg zijn dat ik tegen de muur gezet wordt :P
Zoiezo heb ik volledige controle over het platform / hardware waarop de software gaat draaien.

Ik kijk nog ff de kat uit de boom wat betreft PHP5, tegen de tijd dat ik het technisch ontwerp in elkaar ga frutsen moet ik wel een keuze gemaakt hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

PHP 5 met MySQL 4.0.* lijkt me een goed keuze. Development van MySQL 4.1 gaat veel te langzaam (ik volg altijd de releases), denk dat die pas over een jaar ofzo met een release komen. PHP 5 zou er zo deze zomer ofzo wel moeten zijn (dat is tenminste het doel van de developers).

Rustacean

Pagina: 1