Toon posts:

[XP] twee keer besturingssysteem XP*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Heb windows XP vandaag gedeïnstalleerd en opnieuw geinstaleerd. Echter, bij het opstarten van de PC blijft hij aangeven dat er twee besturingssystemen zijn geinstalleerd (beide XP) en moet ik er eentje kiezen. Als ik de eerste aanklik gaat t op zich prima, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn? Heeft iemand een tip? Alvast bedankt. ;)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

op de bootschijf (meestal de C:) staat een bestand genaamd boot.ini (verborgen dus je zal hem waarschijnlijk niet zien)
daar staat het lijstje in dat je tijdens het opstarten krijgt
die aanpassen en je bent klaar

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 01:01:
Tweakers,

Heb windows XP vandaag gedeïnstalleerd en opnieuw geinstaleerd. Echter, bij het opstarten van de PC blijft hij aangeven dat er twee besturingssystemen zijn geinstalleerd (beide XP) en moet ik er eentje kiezen. Als ik de eerste aanklik gaat t op zich prima, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn? Heeft iemand een tip? Alvast bedankt. ;)
Als jij in de setup aangegeven hebt dat hij niets met de oude install moest doen of wat dan ook is dit helemaal de bedoeling, zo kun je dualboots gaan maken enzo.

Maar als je dat niet wilt zijn er 2 dingen die je kunt doen.
1. je boot.ini aanpassen
2. je hdd leegmikken en winXP op een lege hdd neerzetten.

punt 1 is makkelijk, je raakt geen data kwijt maar er staan altijd nog 2 wininstalls op je hdd. met de gigantische hoeveelheid data die je tegenwoordig voor een install kwijt bent is dat natuurlijk wel zonde van die paar GBs die je moet missen.

punt 2 is wat lastiger (iig meer werk) maar je weet zeker dat je gewoon 1 windows zonder dat er nog ergens een restant van je oude install ligt.

Dit staat geloof ik ook met de FAQ, anders was het wel te vinden met de search.

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:08

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Tool van je hardeschijf fabrikant downloaden. HD compleet leeg maken (LOW level format)
Of maar da vind ik zelf nooit genoeg paritie(s) eruit knallen en opnieuw beginnen.
Opnieuw partioneren en opnieuw installen.

Speedtouch freak

Verwijderd

lSltAlKeR schreef op 07 april 2004 @ 01:18:
Tool van je hardeschijf fabrikant downloaden. HD compleet leeg maken (LOW level format)
Of maar da vind ik zelf nooit genoeg paritie(s) eruit knallen en opnieuw beginnen.
Beetje rare reply, niet echt de oplossing :/

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 01:23 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

lSltAlKeR schreef op 07 april 2004 @ 01:18:
NOOIT een low level format uitvoeren op een nieuwe IDE schijf :X
Heb vandaag nog een 15GBer zien overlijden daaraan (ok, was eigenlijk gisteren).

Low Level Formats zijn ALLEEN interessant bij oude schijven (van enkele MBs) of met SCSI meuk. IDE vind een LLF niet leuk en de kans dat ze overlijden is behoorlijk groot.

gewoon formatteren en opnieuw installeren.
Voor gewoon een reinstall is dat meer dan zat, hoef je je partities niet helemaal weg te gooien en alles. Als je partities goed zijn dan gewoon lekker houden zo en gewoon een formatje (desnoods een quickformatje) en je OS eropnieuw opzetten.

het verwijderen van partities of andere manieren om je schijf leeg te halen zou ik alleen doen als er gevoelige data op die hdd staat en die hdd verkoop je of je hebt een irri virus gehad.

had ik al gezegd dat low level formats niet verstandig zijn op IDE disks?

Verwijderd

Aanvulling op Terw_Dan: Low-level formats zijn erg dom in deze tijd ;)

Ze zijn zelden nog nodig en je verspeelt je garantie.

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Ok het is dan ook een rigoureuze aanpak, maar ik heb nix anders dan goeie bevindengen bij western digital drives. Het merk waar ik dan ook bij zweer. Heb nog geen een dooie schijf
heb ze vanaf 1.6
edit:
zelfs 1 gig
en resenste 40 80 tot 120 GIG 8mb cache en ze zijn allemaal wel eens ge "write zero's to drive" ofwel low level format.

Waarom zou een hardddrive fabrikant die tools aanbieden? Als ze je schijf verneuken?
Als je het 1000 x binnen de garantie periode doet zou je je hardeschijf misschien mee nekken. Maar das dan toch slijtage? Als je het binnen de garantie periode doet! Want krijg je wel een nieuwe. Als de fabrikant zelf de tools aanbied. Lekker makkelijk dan. Als mijn schijf vreemde tikken vertoont. Kan ik dus zo'n tool gebruiken en krijg ik een nieuw? Binnen de garantie periode. >:)
En dan zou een programma wat DoD specificaties goed gekeurd is ook je hd nekken. Zo'n wipe tool voor bestanden ook slecht zijn voor je schijf? Ik heb mijn twijfels. Als je brakke hardware gebruikt misschien. Maar dan zou hij bij normaal gebruik ook de geest moeten geven.

Ik zou wel eens een artikel of review naar jullie bewering willen zien!
Spreek je echt uit eigen ervaring? Of ook maar van de overdrijvende buurman of liegende collega gehoord? :/ :O

[ Voor 31% gewijzigd door lSltAlKeR op 07-04-2004 01:54 ]

Speedtouch freak

• -Wahtah-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-12-2024

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

Terw_Dan schreef op 07 april 2004 @ 01:17:
[...]

1. je boot.ini aanpassen

punt 1 is makkelijk, je raakt geen data kwijt maar er staan altijd nog 2 wininstalls op je hdd. met de gigantische hoeveelheid data die je tegenwoordig voor een install kwijt bent is dat natuurlijk wel zonde van die paar GBs die je moet missen.
Ik zou persoonlijk voor deze optie gaan. Heb ik nl ook wel eens gedaan. Waarschijnlijk kun je de oude windows_dir gewoon verwijderen aangezien er van deze geen bestanden meer in gebruik zijn (alleen indien je de nieuwe windows in een andere dir hebt geinstalleerd). Mocht het verwijderen van de oude windows_dir toch conflicten opleveren (of het staat in dezelfde dir) dan kun je altijd nog optie 2 uitvoeren.

Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

offtopic:
Optie 2 is je HD leegmikken en lSltAlKeR verstaat onder leegmikken ook perfect leeg mikken = low level format :X Wat Terw_Dan bedoelt met optie 2 is partities verwijderen en dan kom ik met optie 3 leegmikken B)

Let's stay ontopic :+ O-)

Speedtouch freak

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 16:25

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

ofwel zoals eerder mensen al zeiden je boot.ini aanpassen en daar een regel verwijderen. Het kan wel zijn dat je dan wat troep en foute referenties overhoudt als je 2x in dezelfde dirt hebt geïnstalleerd of zelfs twee windows dir's als je in twee verschillende dir's hebt geïnstallleerd.
Wat ook kan is het volgende:

- Boot vanaf je CD-Rom
- doe net alsof je een verse install wilt doen
- tijdens het schijf-setup scherm (partities definieren en zo) verwijder je de bestaande C: partitie en maak je een nieuwe aan. Format als NTFS
- tijdens het formatteren zet je je PC uit (resetknop of aan/uit knop)
-
voer hirna een verse install uit. Je disk zal herkend worden als Raw Unformatted. Al je oude referenties zijn weg en je kunt een mooie verse install doen.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Topicstarter
Moet gaan lukken. ;) Thnx voor de info iedereen. _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
En het is gelukt! :) ;) Weer een stukje wijzer :P , thnx. _/-\o_
Pagina: 1