Toon posts:

18 Volt uit PSU voor fan...

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 120mm papst fan, zuigend aan de voorkant van mijnkast.
Het geval kan zowel op 12V als op 18V, nu heb ik hem al een tijdje geruisloos op 12V lopen maar wil hem eigenlijk wat een wat hoger voltage. Maar is dat ook mogenlijk (ZONDER TRANSFO)??

Ik weet dat je uit een PSU stekkertje een 12V kabel, een 5V en 2 negatieve kabels krijgt..
maar kun je deze ook op de een of andere manier combineren zodat je er 17V uit krijgt??

THANX..

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:09
Met +12 en -5 heb je een potentiaalverschil van 17 volt... Kan dat ook?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Is dat een -5 V kabel dan??

Verwijderd

zeker kan dat... wel ff kijken of je wel genoeg amps op die -5V lijn hebt, en vooral welke 't is... die van -12 moet je niet hebben >:)

Verwijderd

Topicstarter
nee, ZONDER transformator.

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
De enige -5 die er is, is een van de draden die op de powerconnector op je mobo zit. Ik heb echter geen idee of het verstandig is om daar van af te gaan tappen. Ik weet niet in hoeverre die van belang is voor je mobo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het gewoon uit een normaal stekkertje van mijn PSU trekken, NIET uit mijn powerconnector voor mijn mobo.

• Paul
De mobo-powerstekker is een normale stekker die uit je PSU komt. Zonder dat ding lukt het echt niet, aangezien de enige andere stekkers de aansluitingen voor je harde schijven en floppy zijn. Deze bevatten alleen +5, +12 en ground.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Dennis Nijhuis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03-2025
Het lijkt mij verstandiger om gewoon een 2e voeding aan te schaffen. Weet je zeker dat de -5v genoeg vermogen voor de Fan heeft, omdat hij dat niet aan het moederbord moet leveren. Ook wel handig als je nog eens meer 120 mm fans wilt inbouwen. Want die grote jongens trekken zo een paar ampere stroom.

Bestuh!!

Verwijderd

Topicstarter
Qoute:
De mobo-powerstekker is een normale stekker die uit je PSU komt. Zonder dat ding lukt het echt niet, aangezien de enige andere stekkers de aansluitingen voor je harde schijven en floppy zijn. Deze bevatten alleen +5, +12 en ground.
/Quote

Ja, duhh|:(

dat weet ik ook wel, maar net zei iemand nog dat die +5 die je nu noemt nog een -5 was...

Maar kun je die 2 nu combineren, of weten julie het ook gewoon niet..??

• Dennis Nijhuis
Maar kun je die 2 nu combineren, of weten julie het ook gewoon niet..??
Ja, ik moet even nazoeken hoe het ook al weer zat, maar je kunt gewoon de +12 van een molex stekker (zo'n ding voor in je cd-rom of harddisk) en de -5v van de moederbord-stekker combineren.

Bestuh!!

• Paul
IK was degene die zei dat er een -5 was, ik heb echter nooit gezegd dat die uit je harde-schijf-connector kwam. Wel heeft Morsie gezegd dat die in de atx-connector zit, waarna jij:
Ik wil het gewoon uit een normaal stekkertje van mijn PSU trekken, NIET uit mijn powerconnector voor mijn mobo.
waarna ik je zei dat dat niet gaat, en dan krijg ik een
Ja, duhh |:(
en een flame? Laat dan maar, dan hoef ik al niet meer te helpen.. :r

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Dennis Nijhuis
Op zondag 17 december 2000 21:24 schreef MadCue het volgende:

[..]
Ja, ik moet even nazoeken hoe het ook al weer zat, maar je kunt gewoon de +12 van een molex stekker (zo'n ding voor in je cd-rom of harddisk) en de -5v van de moederbord-stekker combineren.
De -5 volt pin is pin nr. 8 in rij 2 van je ATX-power connector, en +12volt is pin 10 in rij 1

Bestuh!!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 december 2000 21:33 schreef pnieuwkamp het volgende:
IK was degene die zei dat er een -5 was, ik heb echter nooit gezegd dat die uit je harde-schijf-connector kwam. Wel heeft Morsie gezegd dat die in de atx-connector zit, waarna jij:
[..]
waarna ik je zei dat dat niet gaat, en dan krijg ik een
[..]
en een flame? Laat dan maar, dan hoef ik al niet meer te helpen.. :r
man, zeik niet zo...
en, laat ook maar.

Verwijderd

simpel, kijk op je voeding wat de -5 volt aan stroom mag leveren, kijk op je fan wat ie bij 12 volt trekt en vermenigvuldig dat met 1.5 (18v/12v) en kijk als dat met je -5 volt gaat. Andere mogelijkheden zijn de zogenaamde "DC-DC step-up converters", meer info bij je plaatselijke electronicaboer.

Verwijderd

Topicstarter
Ok thanx, maar denken julie dat ik die -5 uit mijn mobostekker gewoon gebruiken kan???

en is er geen makkelijkere oplossing om een hoger voltage te krijgen zonder die mobos stekker?? Ik vindt dat nl beetje riskant..
Ik doe een hoop met mijn pc, maar dat nou net niet.

• Wimpy006
  • Laatst online: 19-05 13:02
Ik heb hier een 235 watt atx powersupply. Die geeft 0.5A bij -5 Volt en 1.0A bij -12 volt. Zeg dat je mobo ongeveer de helft trekt houw je 0.25 A over. Hmm beetje risky zou ik zeggen. Ik heb zelf zown 16-17Volt geval van 12x12 bij de conrad gehaald en die zoog volgens mij 0.2A of zo. Ik zou het niet doen met -5V van de voeding.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

Ik heb zelf nu 3x 16 tot Max 27V papst er in hangen en 1x 12V en een keer 1 8 tot max 16v alles is papst(119x119mm), en voor de rest en 2x 12v Sunon (80x80mm) ik ben nu een externe trafo aan het bouwen en is echt leuk .... :)

is ook omdat er straks een petlier element bij komt en de trafo die we gekocht hebben kan 10A leveren :) bij 24V ... en heeft allemaal trapjes :) dus 3v 4v en dat is dan gecombineerd 7 of zie iets ;) .. echt lachu om mee te experimenteren :)

En wat ik denk ... koop een trafo of extra voeding ..... stabiel systeem heeft ook vaak met goede voeding te maken 8-)

• worsie
  • Laatst online: 22-02-2025
Op zondag 17 december 2000 21:33 schreef pnieuwkamp het volgende:
...Wel heeft Morsie gezegd dat die in de atx-connector zit, waarna jij:...
Hmpf :( 'Morsie' hè!?

;( Ze kunnen mijn naam niet eens goed schrijven...

Verwijderd

Je kunt volgens mij ook de 12volt wisselspanning in de voeding verdubbelen met twee diodes en een elko, zodat er een apart 24 volt draadje uit je voeding komt.

Ik kan zogauw op internet het schema'tje niet vinden. Spannings-verdubbelaar heet het.

Kijk wel uit met knutselen in de voeding: levensgevaarlijke spanningen, soms ook als de PC al uit staat.

Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, BTW.

Verwijderd

Verdubbelen van wisselspanning gaat zo:
(Puntjes wegdenken)

<knip>
[schema klopte niet!]

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-05 13:31

WiD

Die -5V is niet gemaakt om stroom te trekken, alleen maar om een spanningsreferentie te hebben. Die 0.5A is om te zorgen dat de referentiespanning stabiel blijft, maar als je daar een 120mm fan aan gaat hangen...

Verwijderd

Dit werkt wel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
12 volt wisselspanning in
~
o----x-----|>|----------------x----------------o  +  24 volt gelijkspanning  (rode draad)
        |                                 |
        |                      _|_ +  elko 25 volt of hoger
        |                      ___
        |                                 |
~      |                                 |
o-----|-----------------------x---------------o [niet gebruiken]
        |                       |
        |                               _|_ +   elko 25 volt of hoger
        |                      ___
        |-------|<|-------------x----------------o  0 aansluiting (zwarte draad ventilator)

----|>|----- = diode 1N4002 of hoger
elko's 470uF/25 volt (liever 35 volt)
x = verbinding

Met deze schakeling op de 12 volt wisselspanning in je computervoeding,
haal je 24 volt gelijkspanning voor een 24 volt ventilator.
Pagina: 1