Toon posts:

gelijmde koeler losmaken :D

Pagina: 1
Acties:
  • 457 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in een niet al te slimme actie een koeler op m'n GF4ti4600 gemonteerd met het superlijm in de hoekjes principe... Dit omdat die plastic plugjes niet pasten. Zit muurvast hoor en het zilver ertussen geleidt prima.. :P

Maar nu.. die koeler is niet al te krachtig en met OCen kom ik niet verschrikkelijk ver.. Ik wil dus die koeler vervangen maar moet dus eerst de oude ervanaf hebben :D

Is er uberhaupt een manier om dit weer los te krijgen? :?

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-12 01:12

wvdburgt

MacOS all the way baby!

terpentine voor de lijm, alleen geen id hoe goed et is voor de rest....

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-12 13:15

makje

Professioneel prutser

In een plastic zak in de diepvries leggen wil nog wel eens helpen. Na een aantal uur in de diepvries zou de lijm makkelijker moeten loslaten/breken....

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
1 probleempje nog.. het moet een vrij veilige operatie worden... ik heb namelijk geen zin om een tijd te moeten doen met de viper 770 die ik nog heb liggen tot ik mijn vrouwtje weer van het nut van een dergelijke uitgave heb overtuigd :D
lammmetak schreef op 07 april 2004 @ 00:16:
naar mijn weten lost superlijm niet op in terpentine :?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 00:20 ]

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

lammmetak schreef op 07 april 2004 @ 00:16:
Ik weet niet wat voor lijm het is, maar ik denk niet dat terpetine helpt bij de secondelijm die hij beschrijft.
Naar mijn weten is terpetine meer voor het verwijderen van stickerresten en niet zozeer hiervoor, maar ik kan me vergissen

Verwijderd

Topicstarter
jk_warrior schreef op 07 april 2004 @ 00:21:
[...]

Ik weet niet wat voor lijm het is, maar ik denk niet dat terpetine helpt bij de secondelijm die hij beschrijft.
Naar mijn weten is terpetine meer voor het verwijderen van stickerresten en niet zozeer hiervoor, maar ik kan me vergissen
dat dacht ik dus ook.. superlijm is cyanoacrylaat o.i.d. schijnt beetje hardnekkig te zijn :D

Verwijderd

Als je lef hebt... Gewoon trekken. _GEEN_ garantie dat het goed gaat.

Ik had een mega heatsink op mn GF4 geheugen geplakt, maar toen ik een servertje wilde bouwen zat het beetje in de weg. ze er gewoon van af getrokken en alles werkt nog prima.

(btw: ik kon dat risico nemen omdat ik nog n paar GF2 kaartjes had)

Verwijderd

Secondelijm lost (zeer langzaam) op in aceton. Volgens de technische info op http://www.bison.nl/servl...Servlet20?cmd=show&id=109

(je kan dan dus ook nagellak remover of chloroform proberen)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 00:34 ]

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
IK heb ooit met bison lijm verduner gespeeld en dat spul wordt dus gebruikt om lijm te verdunen en op te lossen.

Is gewoon bij de bouwmarkt te kopen.

groen blikje.

het kan zijn dat het daar mee op te lossen is

Ach ja..........

Verwijderd

Ik heb het gedaan met een video kaart, waar ik de blower moest vervangen, vanwege oorverdovend gekras (lagers op !)
In een dichte diepvieszak, (geen gewoon plastic, dat laat toch wat lucht (=vocht) door.) 24 uur in de vriezer.
Daarna in de bankschroef, en een tik met een hamer (impuls ! geen kracht...)
Ging prima, de vastgelijmde koeler was er af. Ook het bovenste plastic van de chip, trouwens. :( Dat brak ook gewoon af en bleef aan de onderlant van de blower zitten :(
Was achteraf geen probleem, want de videokaart, nu met een groot passieve koeler, doet het nog steeds erg goed ! _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
zat nog wat superlijm op mn duimnagel.. ff met nagellakremover geprobeerd (grootste deel aceton), het lost op maar idd HEEL langzaam..

Ben bang dat als ik hier de koeler er mee af ga halen dat ik na verloop van tijd alleen de metalen delen van de kaart over heb :+ aangezien aceton ook epoxyhars oplost waar de pcb voor een groot deel uit bestaat :D

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-12 07:42
antistatische zak in de vriezer werkte bij mij perfect durfde het eerst ook niet aan 30min is voldoende

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:43
Je kunt het ook proberen met een scheermesje, van die losse dingen. Misschien kun je daar je koeler langzaam mee lossnijden.

Lijkt mij in ieder geval het proberen waard, lijkt me wat veiliger dan de andere methodes heir genoemt (voor je kaart dan, niet voor je vingers :+ )

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• GrammaTonic
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-07 20:10
Niet trekken, Niet draaien,
enigste wat je kan doen is bevriezen en dan voorzichtig O-) draaien :P

Had ik ook gedaan met me oude ati 8500 die deed daarna nog perfect,

8)7 Tip gebruik geen superlijm meer 8)7
maar Adhesive pasta :D

suc6

Verwijderd

Gewoon kleine tikjes met een hamertje oid tegen het koelblok; secondenlijm breek nl nogal snel door schokken. Andere mogelijkheid is een los stanley mesje tussen de koeler en de chip drukken om zo door de lijm te snijden.

• Archimond
  • Laatst online: 17-12 18:04

Archimond

Lopende Helpdesk

Ik heb precies tegenovergestelde probleem, dus dat koelpasta losliet. Nu boven een CRT monitor geprobeerd om op te warmen.

Met superlijm zeker niet trekken of met Hamer op gaan slaan, hebt niet en dan is strax alles kapot. In de diepvries helpt waarschijnlijk ook niet, behalve als de lijm beneden -20 C verbrokkelt als je nog handleiding hebt van de superlijm is het beste om te lezen anders vraag bij zowel 2 computerwinkels en 2 bouwmarkt winkels, beste is om de lijmpot ook mee te nemen (om zeker te zijn dat ze de goede methode aanraden).

1e oplossing: Met dun en klein mesje proberen lijm weg te snijden in de hoeken, want je hebt toch lijm alleen in de hoeken gedaan toch?

2e oplossing: Probeer de oplossingen wat de winkels je gegeven hebben of handleiding.

3e oplossing: in een vrieszak doen en toch maar proberen in de vriestkast

Nood oplossing: bison lijm verduner proberen

Veilige optie: koop 2ehands een andere videokaart en verkoop deze.

• DouweEgberts
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12 14:29
Misschien klinkt het gek, maar ik heb eens twee plastic onderdelen op elkaar gelijmt en ze weer los gekregen door er nog meer lijm op te spuiten, de lijm mengt zich dan weer en word vloeibaar.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, dat klinkt niet raar... Door de oplosmiddelen die ervoor zorgen dat de lijm vloeibaar blijft, lost de uitgeharde lijm ook op... Alleen is dat niet zo'n goed plan als het op vier punten zit... Dat krijg je nooit snel genoeg opgelost op vier plekken... Maarja... Als de nood echt hoog wordt, kun je het altijd proberen...

moet trouwens wel zeggen dat de gedachte om iets vast te lijmen op mn gfx card nieteens bij me op zou komen als de pinnen niet zouden passen... |:(

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-12 22:51

The_Scarabial

MTB for life!

ik zou ook met een stanleymesje poberen, het zit immers alleen op de hoeken >:)

• DouweEgberts
MikeyMan schreef op 07 april 2004 @ 16:25:

moet trouwens wel zeggen dat de gedachte om iets vast te lijmen op mn gfx card nieteens bij me op zou komen als de pinnen niet zouden passen... |:(
^^I'm with stupid^^

Punten stuk voor stuk losmaken met superlijm en dan cocktailprikkers ertussen imho.

Verwijderd

Topicstarter
DouweEgberts schreef op 07 april 2004 @ 19:02:
[...]

^^I'm with stupid^^

Punten stuk voor stuk losmaken met superlijm en dan cocktailprikkers ertussen imho.
het is een veel gebruikte oplossing hoor dat vastlijmen, alleen zet de slimme tweaker er dan direct een GOEDE koeler op :+

Dat losmaken met superlijm gaat niet werken, cyanoacrylaatlijm vormt onder invloed van vocht in de lucht een zeer sterk hechtend polymeer. Dit proces is onomkeerbaar.

het gaat trouwens om dit koelertje:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r-hermans/kastj.jpg

MSI koeler @ leadtek kaart 8)7
maarja was het enige wat ik toen voorhanden had

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 21:42 ]

• DouweEgberts
Misschien geen gek idee, voor zover je er verstand van hebt om ff aan je scheikunde knobbel te kriebelen. Anders wil ik wel ff in de boeken nazoeken wat er voor troep op moet voor je. Ga wel ff kijken.

Verwijderd

Topicstarter
DouweEgberts schreef op 08 april 2004 @ 00:25:
Misschien geen gek idee, voor zover je er verstand van hebt om ff aan je scheikunde knobbel te kriebelen. Anders wil ik wel ff in de boeken nazoeken wat er voor troep op moet voor je. Ga wel ff kijken.
ben chemisch analist dus dat is niet zo'n probleem, chemicaliën ook niet :P

alleen ben ik bang dat ik met diverse oplosmiddelen de printplaat of GPU sloop..

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 17:44
iets vastlijmen is echt de meest slechtste oplossing zeker met deze lijm, er zijn best wel andere manieren te bedenken om ergens een nieuwe koeler op te zetten.

eraf halen gaat zoals al eerder gezegt het beste in de de diepvries voor 30 min in een gesloten zak,en vervolgens het koelblokje er draaiend af proberen te krijgen,niet hakken,of andersinds breken want alles is koud dus breekt het voor je er erg in hebt.

ik vervang ze dagelijks maar permanent vastlijmen is nog nooit bij me opgekomen en er is altijd een koeler te vinden die wel past.

na verwijderen van de koeler eerst oude lijm verwijderen voor aan brengen nieuwe koelpasta en koeler.

alle andere middelen zoals lijm,oplosmiddelen kun je vergeten dit goedje lost niet op
enkel kan je er ellende mee maken op de andere componenten.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

creditcard op kaart leggen, zodat de druk verdeeld wordt, en schroevendraaier deden bij mij de truuc. Overigens heb je speciale thermal adhesive voor het lijmen van koelblokken, dus zo stom is het idee niet. Wel jammer is dat de meeste lijmsoorten niet zo geod geleiden en/of los laten als ze warm worden, kortom, gewone lijm is hier niet voor geschikt. (kan ook gedeeltelijk je slechte koelprestaties verklaren)

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Om nog even op de nagellak-remover/aceton chloroform terug te komen: Dat spul verdampt vermoedelijk sneller dan dat het de lijm oplost. Doe daarom dat spul op een bijv. een klein plukje watten (die je zachtjes tegen de 4 hoeken drukt). Dat remt de verdamping en hiermee voorkom je meteen dat de rest van je kaart aangetast wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2004 01:28 ]

Verwijderd

aceton

Verwijderd

Topicstarter
lees je uberhaupt wel eens een draadje door?

dit is al 20x voorgesteld en al 20x beantwoordt dat het niet werkt.. lost te langzaam op, verdampt te snel en tast andere delen van de kaart op.

• Archimond
  • Laatst online: 17-12 18:04

Archimond

Lopende Helpdesk

Heel misschien dit vreemde oplossing:
Je gaat naar de Ziekenhuis en zegt dat je vingers aanelkaar gelijmt zijn door superlijm, je vraagt om een dokter met zeer scherpe chirurg mes, daarna laat je je hand zien met je videokaart en vraagt of die stiekem de koeler kan lossnijden
_/-\o_

Ok nu weer normaal: oplossing van La muis is heel goed te doen, in vrieskast alleen als laatste optie; tot welke temperatuur is die lijm hittebestendig? misschien kun je even overclocken en dan op goede temperatuur snel de pc uitdoen en koeler eraf draaien.

Ik raad je zowiezo aan om ff naar computerwinkels en bouwmarkten te gaan.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:03

rapture

Zelfs daar netwerken?

Luxx schreef op 08 april 2004 @ 01:18:
creditcard op kaart leggen, zodat de druk verdeeld wordt, en schroevendraaier deden bij mij de truuc. Overigens heb je speciale thermal adhesive voor het lijmen van koelblokken, dus zo stom is het idee niet. Wel jammer is dat de meeste lijmsoorten niet zo geod geleiden en/of los laten als ze warm worden, kortom, gewone lijm is hier niet voor geschikt. (kan ook gedeeltelijk je slechte koelprestaties verklaren)
Ik heb ook een bankkaart op de pcb van m'n banshee gelegd en de schroevendraaiertruc gedaan. Pok de koeler vloog eraf.

Verwijderd

Ik lijmde processor coolers altijd extra vast met een lijmpistool. En die lijm haalde ik er altijd af door het weer op te warmen door het lijmpistool..altijd goed gegaan.

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op 09 april 2004 @ 03:22:
[...]

Ik heb ook een bankkaart op de pcb van m'n banshee gelegd en de schroevendraaiertruc gedaan. Pok de koeler vloog eraf.
ok dit truukje klinkt dus goed, met chemicaliën rotzooien lijkt me niet zo slim.

hoe doe je dit precies? bankpas tegen de GPU aanleggen ofzo? en dan met schroevendraaier tussen GPU en SINK?

doe es ff een tekening ofzo...

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12 21:11

Damian

Insane Obtrusion

Ghehe lekkerz robert :D

uhm, heb je de diepvries manier al geprobeert dan ???

Anders idd proberen op te wippen met schroevendraaier, en dan het liefst nadat ie in de diepvries heeft gelegen!

succes ermee ;)

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Verwijderd

Topicstarter
Damian schreef op 09 april 2004 @ 15:13:
Ghehe lekkerz robert :D

uhm, heb je de diepvries manier al geprobeert dan ???

Anders idd proberen op te wippen met schroevendraaier, en dan het liefst nadat ie in de diepvries heeft gelegen!

succes ermee ;)
eeej kev.. jah lekker slim eej? :P
Pagina: 1