[Linksys] WAP54G na firmwareupdate 2.06 onbereikbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-05 00:09
Omdat ik al enige tijd er last van heb dat de datum en tijd niet goed staat en niet instelbaar is en tevens de logfuntie het niet helemaal goed deed heb ik zojuist mijn firmware van mij Linksys Access Point WAP54G geupdate.
Zoals werd aanbevolen in de readme heb ik ook het AP gereset door bij stroom aan de resetknop 10 seconden ingedrukt te houden.
Tot op heden heb ik nog geen verbinding kunnen krijgen met het het webbased gedeelte van het AP. Ook de setuptool van de originele installatie CD-rom kan het AP niet vinden.

Wat heb ik al gedaan:
- firmware geupgrade van versie 1.08 (5 augustus 2003) naar versie 2.06 (16 december 2003)
- netjes gewacht tot die klaar was en zich zelf laten rebooten
- 10 seconden resetknopje ingedrukt gehouden, alleen trekte iets te hard het AP naar voren waar door de voeding dr uit viel
- voeding weer aangesloten en nu met stroom er op 10 seconden gereset
- setupprogramma van originele CD-rom op mn desktop PC gedraait: kon geen AP's vinden
- setupprogramma op notebook met draadloze netwerkkaart van US Robotics gedraait om via draadloos het AP te vinden: ook niets gevonden

Status:
- netwerklapmjes en draadloos lampjes branden allen normaal
- draadloze verbinding na reset kan wel worden gelegd, echter onbeveiligd en geen IP-adres (mede omdat de DHCP van mn Alcatel SpeedTouch 510i niet bereikt kan worden)

Mijn vraag is dus of jullie nog tips en adviezen hebben om het ding toch nog op zachte hand aan de praat te krijgen.
Zo niet, dan zal ik em denk ik wel terug moeten brengen naar de Media Markt (waar ik hem gekocht heb) en hem zeker laten opsturen voor reparatie/garantie?
Of zal de firmware versie niet goed samenwerken met mijn Alcatel SpeedTouch 510i? Want daar hoor ik ook wel eens verhalen over, echter ging het dan om de routerversie van het Linksys AP.

De search deed het niet en via Google kon ik ook niet veel vinden.

Edit:
De oplossing is inmiddels gevonden zoals je in de reply's hier onder kunt lezen. ;)
De 2.06 versie waar ik het over hebt blijkt de 2.06 USA versie te zijn (blijft gewonweg wel buggy btw). Voor de EU versie moet je niet op de normale Linksys-site kijken (http://www.linksys.com), maar op de internationale site van Linksys en dan afdeling Europa.

Op Wireless Nederland heb ik de oplossing uiteindelijk gevonden:
Ok , dan hier de gouden tip

druk 30 seconden die setup knop in , niet eigenwijs zijn en naar de lampjes kijken , gewoon tot 30 tellen ..

Stel je IP in op 192.168.1.1 (van je PC)

en ping naar de 192.168.1.245

Ik zit er weer in

OVerigens is de nieuwe firmware niet zo goed als de v1.08 van 5 Aug. Met alleen een firmware upgrade was de snelheid al gezakt van 2,8MB/sec naar 1,9MB/sec ... Nu hebben ik de oude firmware terug gezet en hop , 2,8MB/sec .. ..
BELANGRIJK!:
Je AP is na deze handeling alleen draadloos met dat IP-adres te bereiken! Schakel dus even je bedrade newerk ik je PC uit! ;)

De firmware kun je op de zelfde manier downgraden als dat je het ook geupgrade hebt, dus via Help en dan de knop Firmware upgrade.

Versie 1.08 EU vind je hier.
Versie 2.07 EU vind je hier.

Succes. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Joen op 07-04-2004 08:36 ]

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Kijk eens op www.wirelessnederland.nl daar zijn een boel linksys fans!

Succes!

• Joen
Ok, dankzij dat forum heb ik nu via draadloos een verbinding.
Voor de mensen die het antwoord ook nodig hebben (via de GoT search oid) was dit het antwoord van het forum van wireless Nederland:
Ok , dan hier de gouden tip

druk 30 seconden die setup knop in , niet eigenwijs zijn en naar de lampjes kijken , gewoon tot 30 tellen ..

Stel je IP in op 192.168.1.1 (van je PC)

en ping naar de 192.168.1.245

Ik zit er weer in

OVerigens is de nieuwe firmware niet zo goed als de v1.08 van 5 Aug. Met alleen een firmware upgrade was de snelheid al gezakt van 2,8MB/sec naar 1,9MB/sec ... Nu hebben ik de oude firmware terug gezet en hop , 2,8MB/sec .. ..
BELANGRIJK!:
Je AP is na deze handeling alleen draadloos met dat IP-adres te bereiken! Schakel dus even je bedrade netwerk ik je PC uit! ;)

Jammer dat Linksys dit even er bij meldde. Ik was bovendien mn ip van mn notebook met draadloos kaartje op DHCP te zetten, maar dat hielp trouwens ook niet. Toen ik dus die 30 seconden gereset had en toen het ip op 192.168.1.x op mn notebook had ingesteld was waarempel ineens de webadmin bereikbaar en het AP was ook weer te pingen.
En even ter informatie bij mij was er geen gebruikersnaam en is het wachtwoord gereset op "admin".
Ik moet zeggen dat de layout van de nieuwe webadmin er erg mooi uit ziet, maar als er de nadelen inzitten zoals in bovenstaande quote omschreven + niet bereikbaar via het bedrade netwerk dan ga ik toch weer downgraden.
Zit nu alleen even met het probleem waar ik die exact vandaan haal en of het AP dat wel pikt (bijvoorbeeld weigering omdat het een lagere versie is).

[ Voor 7% gewijzigd door Joen op 07-04-2004 08:32 ]

• Joen
Ik heb de downgrade uitgevoerd en het AP is nu ook weer bedraad te bereiken.
Morgenavond ga ik nog wel even weer testen of alle functies ook weer naar behoren werken.

Wat mij verder opviel is dat achter Channel Regulatory Domain: USA staat. Zal dit erg zijn als het AP verder wel gewoon werkt?

• Joen
Uit nieuwsgierigheid maar even verder gezocht en kwam bij toeval een soort handleiding van Linksys zelf tegen:
http://www.linksys.com/do..._upgrade_procedure_V1.doc
Hierin stata dat je niet van 1.08 direct naar 2.06, maar van 1.08 naar 1.09.1 naar 2.06 moet upgraden.
Iemand die dit al eens geprobeerd heeft?

offtopic:
Had edit moeten zijn, damn wrong button. :+

[ Voor 43% gewijzigd door Joen op 07-04-2004 00:57 ]

• Lambert
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Toevallig dat ik je draad nu zie, want ik heb dus exact hetzelfde probleem wat jij hebt en ook toevallig gisteren!

Ik ga iig na het typen van dit stukje tekst meteen die 30sec reset trick uitproberen.

Ik weet wat je trouwens fout hebt gedaan, op de Linksys website staat de Amerikaanse firmware en voor de Europese heb je deze nodig (http://www.linksys.com/international/) en dan nog mag je niet op de bovenste 'products' klikken want dan kom je nog in de US versie uit. MAW een klote website waar zeer onduidelijk is of het nu gaat om de US of EU versie :(.

Het verschil is USA 11 kanalen en EU 13 kanalen. Maar het rare is bij het upgraden van de firmware van EU naar US dat de diag lamp niets geks aangeeft de wireless verbinding gevonden kan worden door een wireless client maar zonder echt te connecten. En web en menu based is hij helemaal niet te berijken.

Trouwens zou ik heb wel graag willen upgraden naar de 2.07.01 vanwege het feit dat er dan de repeater modus in zit.

edit:

30 sec trick werkt iig niet bij mij...dan toch maar terug brengen :(

[ Voor 5% gewijzigd door Lambert op 07-04-2004 01:21 ]

• endeavor334
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08-2021
1.09 moet je iig niet hebben. Ik ben van 1.08 eu versie nar 2.06 us versie gegaan. Heb moeite moeten doen om hem te kunnen bereiken. En nu heb ik met mijn stomme kop een downgrade gedaan naar 1.09 i.p.v 1.08. Nu brand contenu het rode diag lampje en kan hem tot nu toe totaal niet bereiken, via lan en wireless niet. moet nog verder zoeken op internet en got. maar als iemand al tips heeft graag.

Resetten heeft bij mij geen zin.

Dus downgrade alleen naar de eu versie 1.08
link 1.08.
btw er schijnt nu wel een eu versie 2.07 te zijn link 2.07(neergezet op 1 april). Iemand deze als succcesvol uitgeprobeerd?

Voor elk probleem is er een oplossing. Dus dat is het probleem niet. De oplossing dat is het probleem.

• Joen
Ja best gek he.
Maar zie nu in dat iedereen gewoon onoplettend is. Je download nml. idd vanaf de USA-site en dus de verkeerde firmware.
Inmiddels heb ik trouwens 1.08 EU gevonden en geïnstalleerd en zie nu ook kanaal 12 en 13 er bij staan. :) Volgens mij is dat ook zo'n beetje het enige verschil. :P
Maar Linksys mag wel wat duidelijker zijn met bepaalde dingen. Zo ook bijvoorbeeld dat loggen: ik heb het nog nooit op de juiste manier werkend gezien... de ene keer klopt de datum en tijd niet en kun je het ook nergens instellen en de andere keer logt ie gewoon niet dat er iemand connect.
Nouja, morgenavond (of eigenlijk vanavond :+ :P ) ga ik em weer instellen en aan mn gewone netwerk proberen te hangen.
Er schijnt btw al wel een versie 2.07 beschikbaar te zijn, alleen moet je daar voor updaten met Amerikaanse firmwares. Zie maar mijn link van mn vorige reply.
Al met al is het dus domme onoplettendheid geweest van me, maar is het ook wel aan Linksys zelf te weiten.
Voortaan mail ik eerst weer Linksys en check ik eerst de fora of nieuwe firmware ook problemen oplevert. :P

• Joen
JeroenM_tbs schreef op 07 april 2004 @ 01:17:
Ja best gek he.
Maar zie nu in dat iedereen gewoon onoplettend is. Je download nml. idd vanaf de USA-site en dus de verkeerde firmware.
Inmiddels heb ik trouwens 1.08 EU gevonden en geïnstalleerd en zie nu ook kanaal 12 en 13 er bij staan. :) Volgens mij is dat ook zo'n beetje het enige verschil. :P
Maar Linksys mag wel wat duidelijker zijn met bepaalde dingen. Zo ook bijvoorbeeld dat loggen: ik heb het nog nooit op de juiste manier werkend gezien... de ene keer klopt de datum en tijd niet en kun je het ook nergens instellen en de andere keer logt ie gewoon niet dat er iemand connect.
Nouja, morgenavond (of eigenlijk vanavond :+ :P ) ga ik em weer instellen en aan mn gewone netwerk proberen te hangen.
Er schijnt btw al wel een versie 2.07 beschikbaar te zijn, alleen moet je daar voor updaten met Amerikaanse firmwares. Zie maar mijn link van mn vorige reply.
Al met al is het dus domme onoplettendheid geweest van me, maar is het ook wel aan Linksys zelf te weiten.
Voortaan mail ik eerst weer Linksys en check ik eerst de fora of nieuwe firmware ook problemen oplevert. :P
Edit:
endeavor schreef op 07 april 2004 @ 01:13:
*knip*

btw er schijnt nu wel een eu versie 2.07 te zijn link 2.07(neergezet op 1 april). Iemand deze als succcesvol uitgeprobeerd?
Grapje dan zeker? :+ :P En dan weer alles in het honderd. :P Ik lees eerst wel de ervaringen van anderen en of je (als het dan mis gaat) ook weer redelijk kunt downgraden.
Volgens die instructies uit de link die ik gaf in mn vorige reply moet je wel updaten in deze volgorde:
- 1.08
- 1.09.1
- 2.07

Maar goed.. het is al wel weer laat genoeg... ik moet er eigenlijk vroeg uit en ga nu maar es slapen. :P Morgen discusieer ik hier wel weer verder als er nog reply's zijn en dan pruts ik ook wel weer verder met mn herstelde AP. Nu zet ik em lekekr uit zodat de buurt niet ineens mn AP kunnen veranderen. ;):P

[ Voor 8% gewijzigd door Joen op 07-04-2004 01:22 ]

• JaNuZz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-05 10:27
Die 2.07 versie die is voor de EU versies (ja erg wazig die verschillende versies allemaal) en die werkt goed met de WAP54 V2 die we hier hebben. Extra functie 's client werkt , en er is een WDS functie beschikbaar met 2.07
Dus die 2.07 nemen die is voor de EU ftp://ftp.linksys.com/int...are/wap54g_eu_2.07.01.zip

check anders ook ff http://www.seattlewireless.net/index.cgi/WAP54G onderin , schijnen wel weer problems op te leveren, maar hier ging alles goed

[ Voor 30% gewijzigd door JaNuZz op 07-04-2004 01:24 . Reden: bla ]

• Joen
@JaNuZz:
Die heb je dus ook zelf geprobeerd? En dan is je AP ook nog gewoon via het netwerk bereikbaar? En de doorvoersnelheid is ook nog steeds het zelfde? Met 2.06 had ik gelezen dat het wat minder zou zijn geworden.

• JaNuZz
Yups ging goed allemaal hier, het ging ons om nieuwe client functie zodat ie op mijn WRT54G kon inloggen en dat werk prima nu. snelheid verschil niet getest omdat het over een link van een paar 100m gaat en de antenne's nog niet goed genoeg uitgericht staan.
Overigens al op http://milengeorgiev.tripod.com/index.html gekeken ? hier staat een heel simpele mod om je WAP wat op te voeren qua vermogen ;)

[ Voor 2% gewijzigd door JaNuZz op 07-04-2004 01:28 . Reden: bleh ]

• Joen
Hehe, nou die gok waag ik liever niet.
Maar als jij zegt dat 2.07 EU wel goed werkt ga ik die nog wel proberen dan. En je hebt em direct vanaf 1.08 EU naar 2.07 EU geupgrade? Of met die tussenstappen waar ik het over had?

• Lambert
  • Niet online
JeroenM_tbs

Zou je je kleine "gouden Tip" willen aanpassen. Want hij werkt wel alleen er moet nog wat cruciale informatie bij.

Ik kan niet inloggen via de ethernet poort maar WEL via draadloos. Dus stel wel je IP in op 192.168.1.245 maar niet van je pc maar van je wireless NIC adapter.

En nu kan ik er wel op....tis dat je niet naast me staat anders had ik een biertje voor je gehaald. :D

[ Voor 4% gewijzigd door Lambert op 07-04-2004 01:49 ]

• JaNuZz
Ehmm we hebben hem meteen wireless geflashed van die USA 2.06 versie naar 2.07 EU omdat ie wired niet meer te bereiken was (we hadden ook de verkeerde USA firmware erin geflashed)
Overigens is het verstandig nadat je hem geflashed hebt de reset knop voor zo'n 20 a 30 seconden ingedrukt te houden, hierdoor wordt het NVram gewist en weet je in iedergeval zeker dat je een cleane nieuwe firmware hebt.

Suc6 :)

btw hier staat ook nog intresting info over de 2.07:
http://www.sveasoft.com/modules/phpBB2/viewtopic.php?t=1121

[ Voor 54% gewijzigd door JaNuZz op 07-04-2004 01:40 ]

• Joen
Sletje schreef op 07 april 2004 @ 01:32:
JeroenM_tbs

Zou je je kleine "gouden Tip" willen aanpassen. Want hij werkt wel alleen er moet nog wat cruciale informatie bij.

Ik kan niet inloggen via de ethernet poort maar WEL via draadloos. Dus stel wel je IP in op 192.168.1.245 maar niet van je pc maar van je wireless NIC adapter.

En nu kan ik er wel op....tis dat je niet naast me staat anders had ik een biertje voor je gehaald. :D
Zal ik doen. ;) En zal het allemaal ook even in de topicstart zetten. ;)
JaNuZz schreef op 07 april 2004 @ 01:32:
Ehmm we hebben hem meteen wireless geflashed van die USA 2.06 versie naar 2.07 EU omdat ie wired niet meer te bereiken was (we hadden ook de verkeerde USA firmware erin geflashed)
Overigens is het verstandig nadat je hem geflashed hebt de reset knop voor zo'n 20 a 30 seconden ingedrukt te houden, hierdoor wordt het NVram gewist en weet je in iedergeval zeker dat je een cleane nieuwe firmware hebt.

Suc6 :)

btw hier staat ook nog intresting info over de 2.07:
http://www.sveasoft.com/modules/phpBB2/viewtopic.php?t=1121
Ja, een "lange reset" leek mij ook al verstandig ja. Maar wat is dan exact het NVram?

Edit:
Volgens een reply op de pagina waarvan je een link gaf is versie 2.07 EU niet te downgraden naar 1.08 EU indien nodig en kan ook bij 2.07 EU zijn Ethernet verliezen. Verder schijnt de doorvoersnelheid lager te zijn.
Om toch te downgraden van 2.07EU naar 1.08EU kun je het volgende proberen:
Yo all,

I upgraded another WAP54G v1.0 to the new 2.07 and that one did lose it's ethernet. I tried downgrading to a previous version and, you can guess what happened, it refused to downgrade. After a lot of tries, with different firmware-versions, TFTP, etc., I decided to have a look at the 2.06-sources for the WAP54G to see if there was any way around the downgrade-problem, and there is! Connect to it over wireless, as explained on this forum earlier, point your browser at the hidden page "http://<your.wap54g.ip.address>/fw-conf.asp" on your WAP54G. Disable the "downgrade header" and presto! Now you can downgrade again.
(...)

[ Voor 30% gewijzigd door Joen op 07-04-2004 08:50 ]

• Joen
Hmm, ik heb net met de versie 2.07 EU het IP-adres ingesteld op 10.0.0.254.
Echter nu kan ik em ineens "niet meer vinden".
Het blijkt zoals ik elders ook al gelezen heb na het draaien van de setuptool op de CD-rom dat het IP-adres nu ineens op 1.10.0.0 staat en het wachtwoord is niet meer admin...
Wat kan ik nu het beste doen? Toch maar weer terug naar 1.08EU? :P
Op 192.168.1.x had ik wel verbinding en wachtwoord admin.

Edit:
En na een reset van 10 seconden is het ip 1.192.168.1 en ook het wachtwoord anders dan admin. :p

Edit 2:
Nog eens een reset van 30 seconden gedaan en IP op 10.0.0.245 (dus laatste 3 cijfers gelijk als het standaard IP) ingesteld en nu doet ie het wel weer.
Vage boel vind ik het eigenlijk hoor...

Edit 3:
Ik heb nu MAC filtering nu aan: leek even niet goed te werken, maar werkt uiteindelijk toch wel.
WEP shared key aan: werkt
SSID veranderd: werkt
Admin password veranderd: werkt
Weer aangesloten op mn Alcatel SpeedTouch 510i: werkt
DHCP langs het AP: werkt en ik krijg een IP van mn SpeedTouch voor mn notebook

Nu wilde ik eigenlijk wel eens die logfileviewer eens een keer proberen, maar iedere keer doet ie het niet bij mij.
Met firmware versie 1.08EU haalde hij gewoon niets op en nu met firmware versie 2.07EU en de nieuwste logfileviewer geeft ie steeds deze of er erg sterk op lijkende foutmeldingen:
code:
1
2
Error reading UDP1->LocalPort: Access violation at addresss 77F8910E in module 'ntdll.dll'.
Read of address 0000002C.
en
code:
1
Error reading UDP1->Localport: Unknown Error No. 10093
En vervolgens is het programma zelf niet eens geopend geweest.
Ik denk dat ik hier Linksys zelf ook even over mail. Inmiddels gemaild. ;)

[ Voor 79% gewijzigd door Joen op 07-04-2004 21:06 ]

• Joen
*schop*

Nog meer mensen die een upgrade naar 2.07EU hebben gedaan?
En vooral mensen waarbij het ook niet volledig goed ging, maar ook ben ik wel benieuwd naar bevindingen van anderen over 2.07EU.

Edit:
Op het mailtje dat ik naar Linksys stuurde over bovenstaande foutmeldingen heb ik nog steeds geen antwoord.

[ Voor 24% gewijzigd door Joen op 09-04-2004 14:08 ]

• Lambert
  • Niet online
Ik heb thuis de 2.07 update vanaf 7 april draaien en vanaf 8 april bij de overbuurman die dezelfde type AP heeft.

Alleen ik heb een luxe probleem erbij gekregen :).

Het bereik van de AP's zijn groter geworden dus nu zit ik in de huiskamer en connect me laptop naar het eerste signaal die hij opvangt. Dus ik heb nu bij de overbuurman de SSID en chan. nr. veranderd (wireless vanuit thuis), nu moet ik het hem alleen nog vertellen :p).

Overigens nog wat weetjes:
- Overbuurman zit ongeveer 30 meter van mij vandaag. (Ruwe schatting, zal eerder meer als minder zijn.)
- Ik connect met een Linksys WPC54G PCMCIA adapter.
- Voor de firmwareupdate(1.08) kreeg ik sporadisch alleen zijn AP te zien en als ik dan een IP kreeg van zijn router dan werkte het allemaal zeer traag en brak.
- Na de firmware flash kan ik met ong. 40 KB p/s downloaden via zijn AP met @home Basis, dus dat is het maximum.

Conclusie:
Als ik kijk naar mijn situatie is het bereik omhoog gegaan, en daarmee dus ook de snelheid. daarnaast heeft de AP ook nog nieuwe functies zoals wireless client en repeater.
M.a.w. UPDATEN!!!!! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Lambert op 09-04-2004 15:45 ]

• Joen
Groot gelijk heb je.
Achter bij mijn huis (ongeveer 11 meter vanaf het AP) viel de verbinding dicht langs de muur ook aldoor weg, maar het lijkt er op dat daar nu het ontvangst nu ook prima in orde is.
Zoals ik het dus bemerk is het bereik inderdad verbeterd.
Volgens mij kun je het bereik nog meer opkrikken als je maar 1 antenne selecteerd ipv 2. Het scheelt maar een paar dBi, maar wel iets dus.
En idd, ff channelnummer en SSID veranderen en dan moet je op je eigen netwerk kunnen komen, ik ben vrijwel de enige binnen een straal van 30 meter. Ik zie althans niemand anders bij de actieve netwerken en buiten de straal van 30 meter weet ik dat niet of iemand draadloos heeft.

* Joen gaat ff buiten testen met dit mooie weer :)

Edit:
Hmm, nee... langs de muur toch geen ontvangst. Radiogolven gaan toch nog steeds niet door muren heen, ook niet met een beetje versterking. :+
Maar helemaal achter in de tuin heb ik toch wel behoorlijk last van time outs als ik ping. Die afstand is 20 tot 22 meter vanaf het AP schat ik.

[ Voor 20% gewijzigd door Joen op 09-04-2004 16:41 ]

• Joen
Excuus voor het opkrikken van een oud topic, maar ik zat vandaag weer met het zelfde probleem en wil een ander er even voor 'behoeden'. ;) :P

Ik heb mn AP even ontkoppeld om em even mee te nemen naar iemand anders om daar een netwerk aan te leggen en "in case of" probleempjes dara met mn eigen AP te kunnen testen.
Nu was dat niet nodig, maar toen ik (na hem gisteravond wel weer aangesloten te hebben) vandaag een draadloze verbinding wilde maken lukte dat niet.
Uiteindelijk kwam ik er met dat configuratieprogramma op de CD-Rom achter dat het IP weer was ingesteld op 1.10.0.0 ipv de 10.0.0.245 die ik had toegewezen voordat ik mn AP ontkoppeld had.
Ook na een reset een vreemd IP: 1.192.168.1
Dus heb ik uiteindelijk maar weer de 30 seconden reset truck gedaan en toen kon ik em wel weer bereiken op 192.168.0.1 en hem volledig instellen. :)

Kort samengevat: als de stroom een poosje van het AP afgeweest is, raakt ie ook van slag... :?
Alhoewel netwerkbeheerders misschien zweren bij linksys, vind ik Linksys steeds meer zuigen... :( :X

[ Voor 2% gewijzigd door Joen op 16-05-2004 13:50 . Reden: typo ]

Pagina: 1