Toon posts:

Meervoudige intelligentie

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De Amerikaanse psycholoog Howard Gardner en zijn team van Harvard-medewerkers hebben onderzoek gedaan naar verschillende soorten van intelligentie.
Conclusie; intelligentie is een veelvoudige realiteit.
De intelligentietests die nu worden afgenomen meten feitelijk slechts een deel van onze mogelijkheden, voornamelijk de linguïstische en logisch-mathematische.

Gardner onderscheidt 8 verschillende intelligenties:

Verbaal/linguïstisch; (wat zich o.a.uit in bijvoorbeeld aanleg voor taalgebruik, verhalen en gedichten, argumenteren en iets beschrijven.)

Logisch-mathematisch; (wat zich o.a. uit in goed gevoel voor ordening, structuur, planning, regelmaat en symbolen, helder kunnen analyseren en logisch, precies en accuraat kunnen redeneren.)

Visueel/ruimtelijk; (wat zich o.a. uit in zich goed beelden kunnen vormen, vertalen van problemen in schema's en grafieken, beeldend schrijven en denken, gevoel voor kleurnuances en figuren)

Muzikaal/ritmisch; (wat zich o.a. uit in een goed gevoel voor muziek, maat en ritme, harmonie, melodie en compositie)

Tactiel/motorisch; (wat zich o.a. uit in soepel kunnen bewegen, motorisch goed onderlegd zijn, interesse voor handwerk, snel lichamelijk contact maken en gemakkelijk leren door in de praktijk te ervaren)

Inter-persoonlijk; (wat zich o.a. uit in het gericht zijn op het samenwerken en op de medemens, in het zich gemakkelijk kunnen aanpassen, gevoelig zijn voor de stemmingen van anderen, het begrip hebben voor anderen en het leren van en in communicatie met anderen; het zich met name prettig voelen in groepen)

Intrapersoonlijk; (wat zich o.a. uit in geconcentreerd zijn wat er zich in jezelf afspeelt, in het zich kunne afsluiten voor de wereld om zich heen, het nadenken over jezelf, dagdromen, in het graag alleen zijn en het bedachtzaam zijn, in zelfkennis en in hoge eisen stellen aan jezelf)

Ecologisch-naturalistisch; (wat zich o.a. uit in een fascinatie voor alles wat groeit en bloeit in de natuur, het oog hebben voor details en verschillen, in het zoeken naar samenhangen, ordening in de natuur.)

Dit onderzoek heeft plaatsgevonden in de jaren 80, in 1983 werden deze bevindingen geuit in het boek "Frames of mind".

Deze resultaten ondersteunen mijn mening dat er veel te veel waarde wordt gehecht aan slechts een deel van de kwaliteiten en vaardigheden van een mens.
Iemand die moeite heeft met wiskunde of taal, maar wel andere grote kwaliteiten heeft, heeft het een stuk lastiger met het vinden van zijn/haar weg in deze samenleving als iemand die op deze gebieden goed meekomt of zelfs uitblinkt.
Alles draait in de bepalende jaren waarin je een keuze maakt voor een vervolgopleiding om diploma's die behaald zijn gebaseerd op een onderwijssysteem dat als 2 grote peilers de linguistische en logisch-mathematische intelligentie gebruikt.
Zo blijft op dit moment een heleboel talent onbenut en zitten heel veel mensen op een werkplek of opleiding die niet aansluit bij hun kwaliteiten.
Omscholingsprojekten schieten momenteel als paddestoelen uit de grond;
Veel mensen die wegens burn-out en overspannenheid door het werk in de WAO of wegens slecht functioneren in de WW belanden blijken op andere intelligentiegebieden veel interessen en kwaliteiten te hebben, en geven aan dat ze op de verkeerde plek zijn beland.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Ik zal niet bestrijden dat de hierbovengenoemde vaardigheden belangrijk zijn, maar met intelligentie heeft het weinig te maken..

Intelligentie is puur je logisch/mathematische, linguistische vaardigheden, gecombineerd met eventueel je ruimtelijk inzicht...

De andere 5 hier genoemde 'vormen van intelligentie' hebben imho niets met intelligentie te maken. Niet dat ze daarom niet belangrijk zijn ofzo, of dat ze niet bestaan, dat zeker niet. Maar intelligentie is het niet.

btw, 1983? beetje oud he...

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• toraq
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

toraq

Shoving is the answer

tsk, al die andere vormen zijn door domme mensen uitgevonden om zichzelf toch nog enigzins te kunnen ophemelen ;)

I am a shover robot, do not trust the pusher robot, I will protect you from the terrible secrets of space!

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Dus ik ben NOG intelligenter dan iedereen al wist? :) hihi

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, Oud, en minder waardevol....
Vreemde redenering.
Dus alle oude onderzoeksresultaten zijn waardeloos en kunnen weggegooid worden of zijn ze het verder ontwikkelen waard?
Dat tweede gebeurt gelukkig met dit onderzoek.

Gelukkig denken we er niet meer allemaal zo meer over, en ook in het onderwijs worden steeds meer ontwikkelingen doorgevoerd op dit gebied.
Ha, alweer een kwestie van geduld, ik verval in herhaling op deze site...:)

Verwijderd

MV IQ geloof ik wel in.

• toraq
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

toraq

Shoving is the answer

je IQ-score is afhankelijk van het soort test dat je maakt. Verschillen in score tussen verschillende testen kunnen erg groot zijn bij dezelfde persoon, dus in die zin bestaat er wel iets als meervoudige intelligentie.

www.prometheussociety.org/multiple.html

is wel interessant om te lezen als je hier meer over wilt lezen.

I am a shover robot, do not trust the pusher robot, I will protect you from the terrible secrets of space!

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:12

Elvhenk

Madam Mikmak

Ik ken die onderverdeling wel ja. Het maakt voor kinderen groot verschil of je leerstof op de gebruikelijke linguïstische methode aanbiedt, of meer gericht naar de specifieke vaardigheden van het kind. Volgens mij wordt daar in onderwijskringen ook wel e.e.a. mee uitgeprobeerd, maar daar ben ik niet zo in thuis.
Het is een feit dat een kind het beste meekomt op een gewone school alstie de stof kan verwerken d.m.v. taal en daarbij tijden stil een stoel kan blijven zitten...

• Ultra
  • Niet online
De huidige IQ-test testen alleen op de eerste 3 intelligenties, de andere 5 worden nu nog niet meegenomen. Is maar goed ook, anders zou ik veel lager scoren: muzikale intelligentie :?
Die naturalistische-ecologische intelligentie is later pas toegevoegd by the way.

Verwijderd

8 verschillende soorten intelligenties!!
Niet dat het voor mij veel uitmaakt!

• DaZZle
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-01 09:19
Starchild:
Volgens mij gooit deze psycholoog gaven en intelligentie door elkaar. Voor zover ik weet is intelligentie puur het logisch kunnen nadenken en beredeneren. Dus hoe slim jouw hogere hersenfuncties zijn en niet hoe goed je bent in dingen waar je niet over nadenkt, zoals gevoel voor muziek, motoriek, gevoel voor sociale situaties en dat soort dingen. Ik zeg niet dat die minder belangrijk zijn, maar volgens mij zijn het andere dingen. Je kan intelligentie wel gebruiken om deze aan te vullen, bv. bij muziek en sport, zogauw je over dingen na gaat denken en tactieken gaat bedenken enzo.

Die van de natuur die vind ik eigenlijk helemaal belachelijk. Bedoelt hij daarmee hoe sterk je instinct is ofzo? Veel van de dingen gaan in elkaar over. Als jij veel nadenkt, dan zal je dat sowieso veel doen over de natuur, over jezelf, over anderen, over je omgeving enz. Misschien denk je wel na over meerdere gebieden, maar het blijft dezelfde intelligentie.

"Deze resultaten ondersteunen mijn mening dat er veel te veel waarde wordt gehecht aan slechts een deel van de kwaliteiten en vaardigheden van een mens."
Volgens mij is dat wat jij vindt. Er wordt waarde gehecht aan dingen die belangrijk zijn in deze samenleving. Aan muziek wordt een zekere zin van waarde gelegd, maar het is niet interessant als 25% van de bevolking zich proffessioneel met muziek bezig houdt. Laat die 24,5% het gewoon als hobby uitoefenen. Niet iedereen kan immers ook orthodontist worden. Het is wel zo dat als je een hogere intelligentie hebt je daar meer mee kan dan wanneer je goed in muziek bent. Dat heeft weinig met waarde hechte aan, maar wat gewoon nuttig is in deze maatschappij.

"Iemand die moeite heeft met wiskunde of taal, maar wel andere grote kwaliteiten heeft, heeft het een stuk lastiger met het vinden van zijn/haar weg in deze samenleving als iemand die op deze gebieden goed meekomt of zelfs uitblinkt."
Dit is allesbehalve waar. Jij verward denk ik 'zijn/haar weg vinden' met 'aan de top terecht komen' Juist mensen die afwijken (die met een hogere intelligentie o.a.) hebben moeite met hun weg vinden. Mensen met een hogere intelligentie hebben echter wel meer kansen om het hoger te bereiken. Dat betekent zeker niet dat de weg hiernaartoe makkelijk is. Juist de hoge mensen hebben volgens mij meer meegemaakt. Het meerendeel van de mensen heeft absoluut geen problemen in deze maatschappij en de problemen die ze hebben zijn vaak normaal en gezond.

"Alles draait in de bepalende jaren waarin je een keuze maakt voor een vervolgopleiding om diploma's die behaald zijn gebaseerd op een onderwijssysteem dat als 2 grote peilers de linguistische en logisch-mathematische intelligentie gebruikt."
Klopt, maar dat zijn ook dingen die je nodig hebt om een baan goed uit te kunnen oefenen. Als jij sportman wil worden kan je dat doen. Je kan ook andere dingen gaan doen, maar ze moeten wel wat opleveren. Je kan wel altijd je hobby's uit gaan oefenen, maar er moet simpelweg ook brood op de plank komen. Mensen gaan jou niet betalen voor dingen waar anderen niks aan hebben.
Diploma's zijn nodig om te kunnen kijken wie wel en wie niet geschikt is voor een bepaalde baan. Kan jij het diploma niet halen dan ben jij blijkbaar niet geschikt. Of je bezit de capaciteiten niet, of je mist het doorzettingsvermogen dat nodig is. Je kan nog zo goed zijn, maar ook doorzettingsvermogen en zelfdiscipline is erg belangrijk anders zal je nooit veel bereiken.

"Zo blijft op dit moment een heleboel talent onbenut en zitten heel veel mensen op een werkplek of opleiding die niet aansluit bij hun kwaliteiten."
Dat ligt denk ik aan de keuzes die de mensen maken, niet de plek waar ze zitten. Als iemand beter ander werk kan, had hij beter opleidingen in die richting kunnen gaan doen. Die persoon kent zichzelf dan blijkbaar niet goed genoeg. Maar wat kan je hier als buitenstaander aan doen? Niks. Dat moet die persoon zelf doen.

Diadem:
"btw, 1983? beetje oud he..."
Dat een idee oud is (dit is een redelijk nieuw idee trouwens) betekent zeker niet dat het slecht of achterhaald is! Het idee blijft hetzelfde. Alleen de mensen eromheen veranderen. Misschien komen er betere ideeen, maar dat hoeft zeker niet het geval te zijn. De stelling van pythagoras bijvoorbeeld wordt altijd nog gebruikt.

toraq:
"je IQ-score is afhankelijk van het soort test dat je maakt. Verschillen in score tussen verschillende testen kunnen erg groot zijn bij dezelfde persoon, dus in die zin bestaat er wel iets als meervoudige intelligentie."
IQ is 1 dimensionale afspiegeling van iets wat meerdere dimensies is. Je kan mensen vergelijken op IQ indien zij dezelfde test gedaan hebben en je kan ermee testen hoe intelligent iemand ongeveer is. De score op zich zegt echter weinig. Ligt aan de test, het moment etc. Je kan een intelligentie niet meten met IQ. In die zin bestaat meervoudige intelligentie dus zeker niet.

Verwijderd

heej kewl dat maakt mij dan meervoudig intelligent :)

aangezien ik in alle 8 de vormen aardig uit de voeten kan :7

(misschien de inter-persoonlijke wat minder dan :P )

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhh ik heb een overdose aan intelligentie :P

Verwijderd

Dazzle>>
volgens mij kan je hetzelfde zeggen in veel minder woorden... dan blijft je statement ook duidelijk.
Volgens mij gooit deze psycholoog gaven en intelligentie door elkaar. Voor zover ik weet is intelligentie puur het logisch kunnen nadenken en beredeneren.
intelligentie (de ~ (v.)) = hoog verstandelijk vermogen. Dus volgens de vandale heb je gelijk. Maar ik ben het met Starchild eens dat het in deze context een te makkelijke omschrijving is. intelligentie zou ik eerder willen omschrijven als:
"het vermogen om informatie te kunnen verwerken en om te zetten naar passende acties"
(dat is de beste korte omschrijving die ik kan bedenken op dit moment).

Hier bij spelen dus alle facetten van de mogelijkheden van de mens in mee.

Overigens kom ik nergens het begrip "wijsheid" tegen in de openings post van deze draad. Dat vind ik wel vreemd. want een wijsheid is de mogelijkheid om informatie te putten uit herinneringen als je het mij vraagt. Hier is een goed geheugen voor nodig en de mogelijkheid om de juiste informatie te kunnen filteren. Hoort dat er niet ergens bij?

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Intelligentie is iets wat natuurlijk heel moeilijk te defineren laat staan te meten is. Het is al gebleken dat intelligentie zeer relatief is en alleen binnen een bepaald referentiekader geld. Een westerse intelligentie test zal in japan heel vreemde resultaten geven en vice versa.

Daardoor is dus iemand classificeren met een test, er een sticker met een IQ op plakken en daar al zijn vaardigheden mee vergelijken onzin. Je kunt door IQ vergelijk best wel een ruw idee krijgen van het verschil in verstandelijke vermogens, maar het is niet meer als een indicatie die slecht binnen een bepaald gemiddelde klopt. Wijk je qua IQ teveel (positief of negatief) af van dat gemiddelde, of is je denkwijze te verschillend dan is de test totaal niet betrouwbaar.

Daardoor vind ik het beoordelen van iemand op meerdere punten dan logisch denkvermogen opzich wel zinnig, het levert toch een completer beeld

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Pagina: 1