Epox 8KTA3L+ overleden?

Pagina: 1
Acties:

• rogierius
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08 00:18
Ik loop een beetje vast wat betreft opties.

Het volgende is gebeurd:

Ik heb een nieuwe processor (tweedehands) AMD XP 1700 AX1700DMT3C in de socket geplaatst van mijn EPOX 8KTA3L+ mobo. Dit is niet de eerste keer dat ik dit doe.

Eerst mijn bios resetten, en dan opstarten. Met de hand op powerplug heb ik gekeken of alle fans gingen draaien (zo niet, powerplug eruit en kijken wat er aan de hand is).

De CPU-fan ging draaien, maar voor ongeveer 2 seconden. "Verdraaid!" dacht ik dus, cpu werkt niet. Ik mijn bios opnieuw resetten, cpu vervangen met mijn oude cpu die er eerst in zat, overigens ook een DMT3C, de stekker van mijn voeding goed aanduwen. Overige onderdelen nog een keer aanduwen en stroom er weer op.

Maar helaas, de fan gaat nu maar heel eventjes (nog geen halve seconde) draaien en valt dan stil. De voeding doet het wel, want beeldscherm krijgt wel stroom.

Batterij van mijn CMOS eruit gehaald, 30sec. gewacht, paar keer resetten met jumpertje, paar minuten wachten met alle kabels unplugged en nog keer geprobeerd.

Maar weer niks. De fan draait wederom heeel eventjes. Doet ik het een tel later draait de fan helemaal niet meer.

Ik weet nu niet meer wat ik kan doen. Ik weet ook niet of mijn mobo overleden is, mijn cpu nog wel werkt of dat mijn cpu de boel opgeblazen heeft. Ik durf het dan ook niet aan om deze cpu over te zetten naar een andere computer.

System specs:

mobo: Epox 8kta3l+
CPU: AMD XP 1700 Palimo
Ramm: 756mb kingston
HDD: Maxtor 20 GB
Videokaart: ASUS A170 DDR

[ Voor 22% gewijzigd door rogierius op 07-04-2004 08:55 ]

• Little Bear
  • Niet online
Als ik me goed herinner heeft epox een klein display op al zijn planken. Kijk eens wat de laatste code op dit display is en zoek dan eens op wat de fout precies is in de epox manual...

Mobo opgeblazen lijkt me straf, dan gaan coolers normaal helemaal niet meer draaien en ook komt er zoon raar geurtje vanaf dan.

Life is simple, make choices, don't look back...

Verwijderd

geen piepjes van het mobo te horen?

• rogierius
Er zit helaas geen display op en ook geen piepjes zijn er te horen.

:'(

• rogierius
Feedback van Epox Nederland:

Geachte Rogier,

Tja het wordt moeilijk te zeggen, zeker als u niet durft te testen
wordt
het moeilijk om te zeggen wat er nu daad werkelijk kapot is.Het zou de
voeding kunnen zijn maar goed zeker ben ik daar ook niet van.

U kunt natuurlijk uw reseller er eens naar laten kijken.

Best Regards,

Michael (FAE Team)
EPoX Europe Computer B.V
E-mail : support@epox.nl
Web : www.epox.nl

:/ Ja, niet echt super dit. De voeding doet het wel, want beeldscherm gaat aan.

Ik ga vanavond alles unpluggen, afstoffen en alleen 1 Ramm module en vidoekaart erin steken. Misschien helpt dat.

Is er een manier om erachter te komen of het moederbord stuk is?

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-07 15:29
ja, haal je mem (of vidkaart) eruit, start op, als ie dan niet piept---> dood
Maar miss kan het de thermal beveiliging zijn (weet niet of die op je mobo zit) die erinspringt, zit je koeler goed (raakt ie de cpu)??

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:25
Dat je beeldscherm aangaat, hoeft niet te betekenen dat je voeding nog werkt. De aansluiting voor de monitor is doorgelusd naar de stroomaansluiting van de pc zelf. Dus zolang jij stroom op de voeding zet, krijgt het beeldscherm ook stroom.

Verwijderd

lijkt veel op kortsluiting, haal alles er eens uit en leg het op iets niet-geleidend. Probeer het dan nog eens of ie opstart.

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 08:36

DSK

boeiend...

Lijkt idd op kortsluiting, mss door het drukken op je mobo bij het bevestigen van de cooler. Een andere voeding zou ik zeker ook proberen

Blog (Linux-related)

Verwijderd

If your board has a Clear CMOS jumper, please refer to the Clear CMOS steps in the manual. If your board doesn't have such jumper, you can take off the on-board battery to leak voltage to clear CMOS. Please refer to the steps below:
Steps:
1. Turn off power.
2. Disconnect the power cord from MB.
3. Take out the battery gently and put it aside for about 10 minutes (Or you can use a metal object to connect the positive and negative pins in the battery holder to make them short for one minute).
4. Re-insert the battery to the battery holder.
5. Connect power cord to MB again and turn on power.
6. Press Del to enter BIOS and load Fail-Safe Defaults.
7. Save changes and reboot the system.

probeer dit eens?

Verwijderd

Dit is wel erg toevallig
Gisteren komt een maatje van me met zijn epox bordje voor een P4, type weet ik niet meer precies. (was wel een SIS655 Chipset als ik me niet vergis)
Maar met precies hetzelfde probleem 8)7 Bij power on maakt cpu cooler een halve slag en brand het rode ledje op het moederbord voor maar 1 sec.
Hij had daarvoor ook vreemde uitvallers maar toen starte die gewoon weer op na een tijdje geduld. (had jij dit probleem eerst ook voordat tie de geest gaf?)

In ieder geval het plaatsen van een andere voeding gaf bij ons geen resultaat
Alle reset handelingen jumpers cmos enz enz afgelopen niks!
Alles van bord gedemonteerd en weer opnieuw testen, geen resultaat |:(

Nu dus een mooi nieuw sneller moederbordje (P4P800) geplaatst en alles draait weer als een zonnetje.
Epox bordje word een rma retour.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2004 06:41 ]

• rogierius
Ik heb geen vreemde uitvallers gehad.

Ik ga vanavond dat wat gossies voorstelde doen en de mobo test (mem of videokaart eruit). Bedankt voor het opzoeken. Ik post wanneer er schot in de zaak zit.

Verwijderd

Haal alles uit je kast en plaats het mobo + proc + koeler + mem + videokaart op de tafel (een houten tafel of iets wat niet geleid, karton kan bv ook) Steek alles op het mobo en prik er ook het speakertje op, sluit dan de voeding aan en probeer dan eens wat hij doet. Het is op deze manier ook veel makkelijker om iets te testen succes 8)

• rogierius
I did it all:

Batterij eruit (uur lang):

Niks, geen verandering. De koeler draait een halve slag

Mem en/of videokaart eruit:

Mobo geeft geen kik.

Alles eruit en opnieuw inpluggen:

Zowaar, enige vooruitgang. Na een eerste teleurstellende opstart met als gevolg een halve slag van de koeler overpeinzende ik de situatie (ik herinnerde mij ineens iets over garantie van moederbord), en probeerde ik het nog eens:
Ja, het draaide (zonder beeld)!! Een paar keer zelfs achter elkaar. Maar dan nog eens proberen met die rottige marktplaats.nl processor erin...JA, doet het nog steeds (weliswaar geen beeld, maar koeler draaide, dat is op zijn minst vooruitgang). Uit, en nog een keer....niks
Nog een keer...nog steeds niks. Even en toen ineens weer wel. Ik rook wat vreemds overigens...iets branderigs, maar kon niks ontdekken en voelde alleen wat warmte rond de cpu op het moederbord zelf (dus niet cpu of heatsink).

Ik denk dat de cpu die ik gekocht heb, het moederbord heeft verknalt. Erg jammer, want dit bord heeft lange tijd goed gedraaid. Ik heb nog steeds garantie, tot oktober dit jaar. Dit moederbord is een vervanging van een ander moederbord dat ook al eens stuk is gegaan.

Ik vroeg mij af, als ik dit moederbord naar Informatique breng (de winkel die dit bord erin heeft gestopt), of ik dan beroep kan doen op de garantie? Ik heb namelijk WEL een andere processor erin gestopt (is eerder nooit fout gegaan overigens).
En stel dat ze het bord vervangen...hoe lost Informatique het dan op met mijn 756 Mb ramm geheugen? Want dat is 168-pins en die moederborden worden niet meer nieuw verkocht. Het liefst laat ik die stukke CPU erin steken, dan hoor ik vanzelf wel wat er nog meer stuk is van Informatique zelf.
Hoe pak ik het beste aan om beroep te kunnen doen op de garantie?

[ Voor 9% gewijzigd door rogierius op 10-04-2004 01:26 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 15:57

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Je voeding kan het toch wel zijn, dat je monitor aan gaat is niet zo vreemd, die wordt gewoon direct doorgelust (in de meeste gevallen) via de powerkabel aan de voeding. Ik ga er iig vanuit dat je je monitor dus echt fysiek via de voeding hebt aangesloten. :)

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• rogierius
Zoals ik al dacht ligt het niet aan de voeding, memory of videokaart. Het moederbord is stuk. Ik krijg ter vervanging een gebruikte Asus A7V333 van Informatique. Jammer van de drie 256 ramm-modules. Maar ik zie dat die wel verkoopbaar zijn op marktplaats.

Ik zit nu wel met een processor waarvan ik niet weet of hij nu echt stuk is, of alleen moederborden opblaast.

Is het mogelijk dat een cpu een moederbord kan doorbranden? Is het verantwoord om die processor te testen in de Asus A7V333?

Verwijderd

He wie nie waagt wie nie wint })
MAn steek die processor gewoon op dat bord volgens mij is er niks mis mee.
Je epox was gewoon brak.
Pagina: 1