Bios klok doet raar [abit-kr7a]

Pagina: 1
Acties:

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:57

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Ik zit met een vreemd probleem.
Iedere keer als ik mijn pc afgesloten heb, en hem later weer opstrart, is mijn tijd blijven staan op het moment dat de pc uitgezet werd.
Overige biosinstellingen zijn verder ongewijzigd dus aan een lege batterij kan het volgens mij niet liggen. Desalniettemin heb ik het toch geprobeerd door een andere batterij er in te stoppen, maar helaas schoot ik daar niets mee op.

Ik heb overigens mijn pc achter een stekkerdoos met schakelaar hangen. Als ik in de weekenden weg ben dan gaat de schakelaar eraf, zodat er geen lekstroom naar de computer en monitor e.d. gaat.

Ik heb een abit KR7A moederbord wat inmiddels bijna 2 en een half jaar oud is. Het is een geruime tijd flink overclocked geweest (1700+ @ 2083 MHz: 12,5 x166) en draait momenteel op 12,5 x133.

Is er iemand bekend met dit probleem en zoja, wat is de oplossing?

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #8

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Een dagje later... niemand een reactie... niemand een idee?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-08 15:47
Gecontroleerd of de bios batterij nog goed is?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 08:36

DSK

boeiend...

Heb je al eens geprobeerd de BIOS te update of de gewoon de BIOS herflashen.
Heb het vroeger ook nog megemaakt op 486's. Plots had je last van dit probleem, boeide toen niet zo

Blog (Linux-related)

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Zoals ik ook al in de openingspost had aangegeven, had ik de batterij al vervangen, maar dat heeft het probleem niet opgelost. Het was 1 van de eerste dingen waar ik aan dacht wat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.

@ Jensd:
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik zou eens kunnen kijken of een herflash werkt (of anders een update, als die er is)

[ Voor 24% gewijzigd door Bubbles op 07-04-2004 23:08 ]

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Kijk eens op je moederbord of je lekkende condensatoren ziet. Ik kan mij niet voorstellen dat de Abit KR7A-RAID lekkende condensatoren heeft, maar je weet maar nooit.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:57
Waarmee heb je de BIOS batterij vervangen? een batterij uit een ander PC?

Want volgens mij trekt de KR7A (ik heb een -133R) nogal snel je batterij leeg en vraagt hij ook een iets hoger voltage, waardoor het zou kunnen dat een batterij in een andere PC of apparaat nog wel werkt, maar niet in je PC.

Bij mij was de batterij na ongeveer 2 jaar leeg en ik heb gewoon een nieuwe gekocht, daarna werkte hij weer prima, ook bij mij werden de instellingen wel bewaard maar de klok bleef stilstaan.

Dus misschien kan de batterij nog wel voldoende leveren voor de instellingen maar niet meer voor de klok

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
De batterij heeft er bij mij 2 en een half jaar ingezeten. De andere batterij kwam uit een oud moederbord, dus het is niet helemaal zeker dat die echt vol was. Ik heb overigens wel gekeken naar de 2 batterijen of ze hetzelfde type waren, wat het geval was. Allebei dus ook hetzelfde voltage.
Ik heb nu in ieder geval mijn bios geupdate. Na dit weekend zie ik wel of dat heeft geholpen of niet. Ik laat het nog wel weten

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Hmm.. beetje laat, maar beter laat dan helemaal niet meer...

Bios-update heeft uiteindelijk ook niet mogen baten.
Ik ben afgelopen week maar een nieuw batterijtje gaan kopen en heb die erin gedaan. En dat hielp toch wel.

Wel apart om erachter te komen dat de bios een aantal instellingen nog wel een tijdje kan onthouden, terwijl de tijd bijvoorbeeld al niet meer werkt

• StRuJeKeR
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01-2024
De mijne was al na anderhalf jaar leeg.
Na een nieuwe batterij werkt hij weer normaal.
Oorzaak was denk ik dat ik een tijdje de pc enkel nog zaterdag en zondag gebruikte en hij dus de rest van de week de batterij moest gebruiken.
Bij oudere pc's nooit gehad, men broer's pc staat soms 2 weken niet aan en die blijft gewoon draaien.
Pagina: 1