diepe krassen (butsen) in CRT monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:41
Een niet al te handige vriend van me had een leuke 2e handsmonitor op de kop getikt op een PC-beurs. Helaas onderweg naar huis een keer laten stuiteren op de beeldbuis. Hij doet het gelukkig nog wel, maar er zitten nu precies in het midden op de beeldbuis een aantal vrij diepe butsen. deze zitten dus echt in het glas, niet alleen in de coating.

is dit te repareren?

ik heb uiteraard al even gezocht, maar ik heb geen topic gevonden waarin iemand het gelukt is. alleen tips om het met hars (carglass) te proberen. dus, is iemand dit ooit gelukt? ik snap wel dat het er waarschijnlijk nooit perfekt komt uit te zien, maar enige verbetering moet toch mogelijk zijn?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Ik heb ook zo'n handige vader. :+

Polijsten werkt NIET, dat kan ik je in ieder geval wel meegeven. Er zit een speciale coating op het scherm gebakken (niet weg te poetsen met schoonmaakmiddeltjes oid) en die beschadig je als je gaat polijsten.
Ik heb een oude monitor hiervoor opgeofferd.
Andere middelen zoals gsm-scherm middeltjes werken ook niet omdat die voor plastic schermen zijn.

Je zou nog kunsthars kunnen proberen maar ik weet niet of dat het juiste resultaat geeft. Je wil dat de kras verdwijnt terwijl kunsthars alleen de kras opvult en het ruwe gedeelte van de kras nog steeds zichtbaar blijft.

Senile! Senile Oekaki

• Byte_Me
als je de buts (bij krassen denk ik aan lange halen, dit zijn kleine putjes) opvult, dan is het ruwe gedeelte toch weg? het probleem is nu dat die butsen het licht verstrooien, dus bijvoorbeeld tekst erachter is onleesbaar. het lijkt mij dat dat in ieder geval een stuk minder wordt als je het opvult.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als het er echt in zit kan het niet, is het zelfde als een ster in de voorruit van een auto, die blijf je ook zien nadat het gerepareerd is (door andere breking vulmiddel)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Byte_Me
ja dat is logisch, maar het wordt toch wel minder, toch? nu is het niet echt transparant, maar een beetje wit, door de ruwheid.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vandaag heeft Carglass een sterretje in m'n voorruit gefixed, misschien dat ze dit ook bij een monitor kunnen ;)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op 06 april 2004 @ 22:24:
Vandaag heeft Carglass een sterretje in m'n voorruit gefixed, misschien dat ze dit ook bij een monitor kunnen ;)
LoL. En weet je hoe ze dat doen? Door het sterretje een stukje uit te freezen, zodat het een mooi putje wordt, en dan met hars op te vullen onder hoge druk, en daarna te polijsten. Ik zou niet gaan zitten freezen in het glas van een beeldbuis, want als ie implodeert heb je een groter probleem.

Sterker nog, ik zou niet achter een beeldbuis willen zitten waar duidelijk flinke beschadigingen in zitten (meer dan een klein krasje). Als de buis knalt zit je snufferd vol met glas. Ook al zou het risico miniem zijn, de gevolgen zijn mij te groot om het erop te wagen.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
is dit te repareren?
Nee. Het enige wat je eigenlijk zou kunnen doen is de hele coating verwijderen zodat de plekjes in het midden minder opvallen. Maarja, dan ben je natuurlijk wel je coating kwijt, dus zal het beeld meer spiegelen en minder contrastrijk zijn.

Verwijderd

Ik heb het zelf ook. Ik heb ooit tips gehoord om met tandpasta te gaan schuren, maar dat hielp bij mij niet. Je zult er aan moeten wennen. Is mij ook gelukt ;)
Pagina: 1