Ik dacht dat er over SATA al een topic was geweest, maar de search is dood, en met 6 maanden terug en ctrl+f kom ik niets tegen, vandaar:
Doelstelling |
| Een snelle server, die webpagina’s gaat hosten met Apache, PHP, Mysql en ASP. Hierbij komen nog wat kleinigheden als mail. Een van de website’s trekt zo’n 2215 hit’s per dag. De andere hebben ook best een hoog aantal, precies weet ik dat nog niet. Alles komt onder Kernel 2.6, waar ik al eerder na wat vechten een wapen stilstand mee heb aangegaan |
Harddisks |
| Ik dacht aan 2x een Western Digital Raptop harddisk, van 10.000 RPM, de grote versie van laatst. Dit zijn SATA schijven. Ik dacht dat er een topic was langs geweest, maar kan het niet meer vinden (search is dood, en ctrl+f 6 maanden terug is ook niets). Ik dacht om een RAID1 configuratie (mirrored) te maken, voor een goede backup. Hot-swappable is niet nodig bij uitval. Of is SCSI toch beter en sneller voor een webserver? Hierna kom ik op de vraag “welke controller”. In ieder geval geen Silicon image, die kun je niet zelf compileren. |
Geheugen |
| Ik dacht aan 1 GB geheugen, maar ergens vraag ik me af of dat voldoende zal zijn, omdat er toch een Mysql databeest op draait. Liever meer? |
CPU |
| Ik dacht aan een enkele Barton 2500+, maar weet niet zeker of PHP een erg grote aanslag hierop zal doen, waardoor een dual systeem nodig is. 64Bit is natuurlijk ook mogelijk, met alleen 1 nadeel: Ik moet dan geloof ik Suse Linux draaien, omdat de andere distro’s dit nog niet ondersteunen. Verder weet ik niet of dat nog problemen oplevert met software, maar ik verwacht van niet als je alles zelf compileert. GoT is nu toch ook 64bit powered? |
Nawoord ( |
| Met gameserver's heb ik wel wat ervaring, maar met apache is het toch nog even wennen Nogmaals: De server wordt niet enorm belast, maar moet wel een grote uitbreidingsmogelijkheid hebben. Van een van de site's die erop komen liggen het aantal pageviews op ongeveer 2215 per dag, voor een indicatie naar jullie O ja, hoe vinden jullie m'n layout? Is het wat, of hebben jullie liever plain-GoT Ik hoop op deze manier niet tegen tegenvallende problemen aan te lopen |
Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)