Ik zou graag voor mijn casemod een keylock (van een oude 386) als schakelaar gebruiken om hem aan en uit te zetten... Het is een AT moederbord dus op het eerste gezicht is dat niet het probleem, ware het niet dat er (volgens mij) alleen maar zwakstroom (tot 12 volt ofzo) door die keylock mag omdat hij er anders uitfikt... Hoe zou ik deze schakelaar toch kunnen gebruiken... Ik heb zelf al nagedacht over een relais maar dat heeft stroom nodig, en de schakelaar is juist om de stroom in te schakelen
zet er een 9 volt batterijtje achter. Dat relais trekt niet zoveel stroom dus ik denk dat een 9 volt batterijtje met gemak een jaar meegaat.
Wel een bistabiel relais gebruiken anders blijft hij stroom vreten
Wel een bistabiel relais gebruiken anders blijft hij stroom vreten
[ Voor 20% gewijzigd door TrailBlazer op 06-04-2004 18:08 ]
kan je geen 12volt relais nemen??? die schakelen meestal wel tot 230V die schakelen zelfs gewoon potentiaal vrij.... goed eh van die relais
Greetz
Greetz
www.weefab.com
Als iemand dan een kelin schemaatje hiervan zou kunnen posten? ASCII art oid... Ben een beetje n00b qua electronica (schemas nabouwen gaat perfect, schemas maken niet
)
EDIT: ik bedacht net... als ik nou de originele schakelaar laat zitten en dan een (bepaald) lijntje van de voeding onderbreek (stroomlijntje naar het mobo...), zou dat ook werken... (heeft AT bv een Powergood ofzo?, kijk als je die onderbreekt zou het ding ook niet moeten booten... totdat je de schakelaar omzet...) of is dit niet veilig omdat er dan wel 24/7 stroom op de hds staan....
EDIT: ik bedacht net... als ik nou de originele schakelaar laat zitten en dan een (bepaald) lijntje van de voeding onderbreek (stroomlijntje naar het mobo...), zou dat ook werken... (heeft AT bv een Powergood ofzo?, kijk als je die onderbreekt zou het ding ook niet moeten booten... totdat je de schakelaar omzet...) of is dit niet veilig omdat er dan wel 24/7 stroom op de hds staan....
[ Voor 54% gewijzigd door tafkaw op 06-04-2004 18:37 ]
dit zou een eenvoudig schema moeten zijn...
Greetz SA
www.weefab.com
waar wordt die 12V vandaan gehaald in jouw schema. Op een AT voeding staat geen spanning al shij uit staat.
SA, dan moet je wel 12 volt hebben en dat heb je helaas niet omdat het is om de voeding in te schakelen... of je moet een 12 volt accu hebben
of een extra voeding... Maar ik denk dat ik gewoon een 9 volt batterijtje ga halen en een relaisje...
mja kan kloppen ik geloof dat er nu wel zo voedingen zijn hoor... Die u optische drives van een continu spanning voorzien en anders bestaan er nog trafo's ook eh...
Greetz SA
Greetz SA
www.weefab.com
wat je ook kunt doen is ergens een oplaadbare batterij vandaan halen en die opladen terwijl de pc aanstaat
heel mischien met je mobo batterij Hoewel ik betwijfel dat dat verstandig is
offtopic:
Ben ik blij dat die AT voedingen "weg" zijn. Tegenwoordig is zo'n ding (ongemod) totaal nutteloos
Ben ik blij dat die AT voedingen "weg" zijn. Tegenwoordig is zo'n ding (ongemod) totaal nutteloos
edit:
ongemod zijn ze nutteloos
ongemod zijn ze nutteloos
[ Voor 33% gewijzigd door nuclear waste op 06-04-2004 21:44 ]
</onzin>
waarom nutteloos dat ding kan nog prima ale je hd's van prik voorzien.
Niet nutteloos als je een server hebt met een AT moederbord...

tijdje geleden gemaakt, ook bruikbaar voor jou doeleinden, enigste wat je nodig hebt is een spaningsbron, daartussen hang je de schakelaar.
Maar waarom hang je je schakelaar niet gewoon tussen de aan/uit knop van je pc?
Liquid.... zo een groot schema om gewoon een pc aan te zetten... het werk trouwens op 230 als ik het goed lees
je kan het veel makkelijker doen eh
Greetz
Greetz
www.weefab.com
moet je het ene beetje verbouwenSoul__assasin schreef op 07 april 2004 @ 11:23:
Liquid.... zo een groot schema om gewoon een pc aan te zetten... het werk trouwens op 230 als ik het goed leesje kan het veel makkelijker doen eh
Greetz
je schakelt met 12v 220v, dat wou de ts toch? het is een beetje onoverzichtelijk geworden door de ledjes, 1tje om te zien ofdat er 12v op komt en eentje om te vien ofdat er ook daadwerkelijk 220v op de uitgang staat
als je dat weglaat hou je alleen het relais en de zekering over
plus zou ik zeker een diode over de spanningsbron zetten (echter het contact, vind je bron wat fijner)

valt allemaal wel mee dus, 5A afgezekerd op de load line, ik gebruik deze om mijn WC pomp te schakelen
[ Voor 11% gewijzigd door LiquidSmoke op 07-04-2004 11:54 ]
Wel een mooi schema hoor Liquid_Smoke en ik snap het ook wel, maar dan heb je nog steeds 12 volt nodig uit een externe voeding. dus moet ik een voeding hebben om mn voeding aan te zetten... en dat gaat me eigenlijk een klein beetje te ver...
Maar kan ik niet gewoon een lijntje van het mobo (AT connectors) (bv Power good ofzo) onderbeeken en die schakelen? Dat is tog zwakstroom (tot 12 volt...)?
Maar kan ik niet gewoon een lijntje van het mobo (AT connectors) (bv Power good ofzo) onderbeeken en die schakelen? Dat is tog zwakstroom (tot 12 volt...)?
Bij at connectors
de witte met de zwarte verbinden en hij doet het
Das dus de -5 met de ground... Lijkt me niet echt logisch... Maar kan ik niet gewoon de oranje draad onderbreken zodat het mobo niet start... of is dat slecht voor mn hd's (volgens hardwarebook.net is oranje power good...)JBplap schreef op 07 april 2004 @ 21:15:
Bij at connectors
Bron: http://www.hardwarebook.n.../pc/motherboardpower.html
Anoniem: 44568
Nee, een AT voeding wordt geschakeld met een 230V 2polige schakelaar.

De powergood staat hier helemaal los van en dient ervoor om aan het moederbord een signaal af te geven dat hij mag gaan booten (door op de powergood 5V te zetten). Je zou kunnen kijken of je mobo bij onderbreking wel/niet boot, en als dat niet het geval is kun je de sleutelschakelaar ook als "startonderbreker" tussen je powergood zetten. Echter, niet iedere voeding/moederbord houdt zich netjes aan de specificaties (vooral oude AT wat in diverse uitvoeringen bestaat), je zult het dus eerst moeten controleren hoe het bij jou functioneerd.
Als je het heel simpel wilt doen: er zijn 230V uitvoeringen van sleutelschakelaars. Neem eens een boek door bij je lokale electronicashop welke hij kan leveren.
Bij de alternatieven met een relais etc. zul je minstens een spanning moeten hebben om hem te kunnen schakelen: Anoniem: 44568 in "Twee psu's aan elkaar koppelen"
ATX is nog simpeler, dan zet je de sleutelschakelaar in serie met je ATX aan/uit-drukschakelaar die op je mobo-frontpaneel headers wordt aangesloten.

De powergood staat hier helemaal los van en dient ervoor om aan het moederbord een signaal af te geven dat hij mag gaan booten (door op de powergood 5V te zetten). Je zou kunnen kijken of je mobo bij onderbreking wel/niet boot, en als dat niet het geval is kun je de sleutelschakelaar ook als "startonderbreker" tussen je powergood zetten. Echter, niet iedere voeding/moederbord houdt zich netjes aan de specificaties (vooral oude AT wat in diverse uitvoeringen bestaat), je zult het dus eerst moeten controleren hoe het bij jou functioneerd.
Als je het heel simpel wilt doen: er zijn 230V uitvoeringen van sleutelschakelaars. Neem eens een boek door bij je lokale electronicashop welke hij kan leveren.
Bij de alternatieven met een relais etc. zul je minstens een spanning moeten hebben om hem te kunnen schakelen: Anoniem: 44568 in "Twee psu's aan elkaar koppelen"
ATX is nog simpeler, dan zet je de sleutelschakelaar in serie met je ATX aan/uit-drukschakelaar die op je mobo-frontpaneel headers wordt aangesloten.
[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 07-04-2004 21:54 ]
Ik heb lang geleden eens een electronisch relais gebouwd. Die kan 220V 8A schakelen met een stuurspanning waarop een led brand (het werkt dmv een optocoupler, dus eigenlijk is het een led). Je zou de batterij op je moederbord kunnen misbruiken, maar opok een simpele penlite is al genoeg om jaren plezier van te hebben.
NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty
anders zou je een 220V contactschakelaar kunnen halen voor een paar pleuro's, scheelt een werk hoop namelijk
Ik vind dat van die relais wel een mooie oplossing hoor..., maar weet iemand een bestelnr. van de Conrad voor een bistabiel relais die schakelt bij 1,5 volt en dan 220 volt kan schakelen?
welke die van Liquid of die van mij????
er bestaan toch ook sleutelcontacten die 230v aankunnen...en een pv trekt toch niet zoveel stroom?? ik denk dat het ook gaat met een bewoon leutelcontact
sloop dat ergens uit ofzo
Greetz
er bestaan toch ook sleutelcontacten die 230v aankunnen...en een pv trekt toch niet zoveel stroom?? ik denk dat het ook gaat met een bewoon leutelcontact
Greetz
www.weefab.com
Neej dat kan niet want ik heb deze al ingebouwd...
. Maar weet iemand zo'm relais bestelnr..? Kan alleen maar vinden vanaf 6 volt en das 4 penlites
[ Voor 26% gewijzigd door tafkaw op 08-04-2004 13:33 ]
Anoniem: 26576
Met een bistabiel relais schakel je de computer aan, en hoe ga je de computer dan weer uitschakelen?
Hmm... ik dacht dat ik hem dan met 1 pulsje kon aanzetten, en dan weer met 1 pulsje kon uitzetten... maar dat werkt dus niet... Maar als je een gewoon relais gebruikt blijft ie maar stroom van die batterij trekken en das dus ook niet goed want dan kan ik elke dag een nieuwe batterij installeren... (of niet?)Anoniem: 26576 schreef op 08 april 2004 @ 14:15:
Met een bistabiel relais schakel je de computer aan, en hoe ga je de computer dan weer uitschakelen?
Je kan ook zo'n netadaptertje nemen, komt er alleen een draadje meer uit je kast.
Maar dan kan je wel een gewoon relais gebruiken.
Ja, ik denk dat ik dat maar doe, ff kijken op mn adaptertjes die ik liggen heb hoeveel volt die zijn... Ben alleen nu op school, maar met een paar uurtjes thuis...Anoniem: 26576 schreef op 08 april 2004 @ 14:34:
Je kan ook zo'n netadaptertje nemen, komt er alleen een draadje meer uit je kast.
EDIT: een adaptertje gevonden, alleen is die 5,5 volt... werken 6 volt relais daar ook op?
[ Voor 12% gewijzigd door tafkaw op 08-04-2004 16:31 ]
Misschien wat veel werk maar watr dacht je van...atx voeding in die at kast modden atx powerconnector ommodden naar at (zijn standaart verloopjes voor!).
Op de atx voeding zit een poweron draad (welke weet ik niet maar is op GOT qwel te vinden) deze draad enablelen met de 12 volt schakelaar.
Je poweron van je atx voeding die normaal via het mobo loopt wordt nu dus gewoon enabled door de schakeliaar.
Ik dacht dat het poweron signaal 5v moest zijn en die kun je dus gewoon van je atx aftrekken (ja ook als de pc uitstaat) Wel ff opzoeken wanrtt weet het niet zeker!
Op de atx voeding zit een poweron draad (welke weet ik niet maar is op GOT qwel te vinden) deze draad enablelen met de 12 volt schakelaar.
Je poweron van je atx voeding die normaal via het mobo loopt wordt nu dus gewoon enabled door de schakeliaar.
Ik dacht dat het poweron signaal 5v moest zijn en die kun je dus gewoon van je atx aftrekken (ja ook als de pc uitstaat) Wel ff opzoeken wanrtt weet het niet zeker!
[ Voor 5% gewijzigd door flipje81 op 08-04-2004 16:56 ]
geen probleem...Gr0wLiThE schreef op 08 april 2004 @ 14:39:
[...]
Ja, ik denk dat ik dat maar doe, ff kijken op mn adaptertjes die ik liggen heb hoeveel volt die zijn... Ben alleen nu op school, maar met een paar uurtjes thuis...
EDIT: een adaptertje gevonden, alleen is die 5,5 volt... werken 6 volt relais daar ook op?
Waarom niet gwn n relais die op 220V 220 schakeld?
Haal je de voeding voor je relais ook gwn uit de stroomkabel.
en mocht dat niet kunnen ofzo.. dat adaptertje kun je natuurlijk ook gwn in je kast leggen en m aan de 220V draad hangen.. heb je ook geen xtra draadjes naar buiten
en mocht dat niet kunnen ofzo.. dat adaptertje kun je natuurlijk ook gwn in je kast leggen en m aan de 220V draad hangen.. heb je ook geen xtra draadjes naar buiten
volgnes mij wel hoorGr0wLiThE schreef op 08 april 2004 @ 14:27:
[...]
Hmm... ik dacht dat ik hem dan met 1 pulsje kon aanzetten, en dan weer met 1 pulsje kon uitzetten... maar dat werkt dus niet... Maar als je een gewoon relais gebruikt blijft ie maar stroom van die batterij trekken en das dus ook niet goed want dan kan ik elke dag een nieuwe batterij installeren... (of niet?)
ik heb vanavond een mitshibitsu ladertje (van mijn oude kapoete mobiel) van 5,5 volt gevonden... morgen waarschijnlijk ff een relais halen en dan moet het werken... Die draad binnendoor leggen was ik ook al van plan want anders wordt het lelijk... En een 220/220 relais helpt niks want dan brand mijn schakelaar als nog door....
Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken
Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken
[ Voor 5% gewijzigd door tafkaw op 08-04-2004 22:18 ]
Omdat je dan idd nog 220V gaat schakelen ... nu zal dat slot daar niet kapot van gaan, maar als je op een goede avond als je net uit de douche stapt en voor het slapen gaan nog even wilt computeren schat ik je overlevings kansen nogal laag in ....frickY schreef op 08 april 2004 @ 18:28:
Waarom niet gwn n relais die op 220V 220 schakeld?
hmm... 220 is niet zo erg hoor... maar niet fijn natuurlijk... (
ZUSJE!
)
Naja... in ieder geval bedankt voor de tip!
Naja... in ieder geval bedankt voor de tip!
Hmmm... ik ben gisteravond nog ff op zolder aan het rommelen geweest, en rara wat vond ik daar.... RELAIS... wel 4:
- v23154-c0438-b104 van Siemens...
- SDS RHL-2v... SDS is Siemens..., deze schakelt op 2 volt, maar hoeveel volt kan hij schakelen?
- OUD-s-105D... Deze schakelt bij 5v maar kan helaas maar 120V schakelen...
-SDS nogwattes... deze kan 220 schakelen bij 12v...
In principe zou ik dus gewoon de laatste kunnen gebruiken, ware het niet dat mijn adaptertje maar 6 volt is... daarom zou ik graag de specificaties van de eerste willen weten... Ik heb alle termen op de relais al door Google geflikkerd maar daar kwam eigenlijk niet meer uit als wat hier staat... Nou weet ik echter dat er hier mensen zijn met hele dikke boeken vol info...
...
- v23154-c0438-b104 van Siemens...
- SDS RHL-2v... SDS is Siemens..., deze schakelt op 2 volt, maar hoeveel volt kan hij schakelen?
- OUD-s-105D... Deze schakelt bij 5v maar kan helaas maar 120V schakelen...
-SDS nogwattes... deze kan 220 schakelen bij 12v...
In principe zou ik dus gewoon de laatste kunnen gebruiken, ware het niet dat mijn adaptertje maar 6 volt is... daarom zou ik graag de specificaties van de eerste willen weten... Ik heb alle termen op de relais al door Google geflikkerd maar daar kwam eigenlijk niet meer uit als wat hier staat... Nou weet ik echter dat er hier mensen zijn met hele dikke boeken vol info...
Anoniem: 109127
volgens mij kan dat wel want het is gewoon (geleidend!) metaal...
probeer het gewoon en als ie uitfikt haal je gewoon een nieuwe(onderdelenwinkels hebben ze wel)
probeer het gewoon en als ie uitfikt haal je gewoon een nieuwe(onderdelenwinkels hebben ze wel)
ik ben overigens nog nooit metaal tegen gekomen dat niet geleidt...Anoniem: 109127 schreef op 09 april 2004 @ 10:48:
volgens mij kan dat wel want het is gewoon (geleidend!) metaal...
modbreak:
Helaas, op Elektuur artikelen staat copyright, dus ook in dit geval van een Elektuur van juni 1982...
Gelukkig zijn er wel een online versies te vinden van een dergelijke schakeling:
http://www.xs4all.nl/~janfreak/solid.html
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/solidstate.html
http://hosin.de/Specials/...s/solid-state-relais.html
http://www.titan.spaceports.com/~whitie/302schaltungen/008.htm
Helaas, op Elektuur artikelen staat copyright, dus ook in dit geval van een Elektuur van juni 1982...
Gelukkig zijn er wel een online versies te vinden van een dergelijke schakeling:
http://www.xs4all.nl/~janfreak/solid.html
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/solidstate.html
http://hosin.de/Specials/...s/solid-state-relais.html
http://www.titan.spaceports.com/~whitie/302schaltungen/008.htm
[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 10-04-2004 00:09 ]
NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty
Precies wat ik dacht...flipje81 schreef op 08 april 2004 @ 16:55:
Misschien wat veel werk maar watr dacht je van...atx voeding in die at kast modden atx powerconnector ommodden naar at (zijn standaart verloopjes voor!).
Je pakt een (goedkope / cheap-ass) atx voeding, zijn op een beurs heeel goedkoop
pakt van een (defecte) at voeding de moederbord-connector.
En dan draadjes verbinden (alsin draad uit de atx connector halen/knippen en aan de atx connector maken) (5v aan 5v, 12 aan 12 enz..., de kleurtjes zeggen het wel...), totdat alle at-draadjes voorzien zijn...
Dan houd je er nog een paar over. waaronder een groene draad (dit is om de voeding aan te schakelen, deze moet je daarvoor vebinden met de ground (zwart)
dus je moet die groene en de zwarte dan naar je knopje (sleutelding) doen.
(btw, dit werkt niet zoals een gewone atx schakelaar, alsin een pulsje voor aan en een pulsje voor uit, die moet je contact laten houden, heel goed te doen met zo'n sleutelschakelaartje)
Verdere links:
[rml][ EL] Schema (tweede) ATX voeding aansturen[/rml]
http://www.gruntville.com..._TruePower_550/Pinout.jpg (ATX-Pinout)
AT-Pinout kon ik niet zo vinden maar:
ROOD = +5v
GEEL = +12v
WIT = -12v / -5v *
ZWART = GND (0v)
BLAUW = -12v / -5v *
ORANJE = POWERGOOD (5v)
* = Streep het onjuiste door
Nee, ik ga voor de schakeling met het relais omdat me dat nog minder kost (ben een Hollander hea!
)... Maar is het ook mogelijk om het eerste relais uit het lijstje hierboven daarvoor te gebruiken (v23154-c0438-b104 van Siemens...)?, want ik kan hier namelijk geen specs van vinden...
[ Voor 7% gewijzigd door tafkaw op 09-04-2004 21:01 ]
[stille hint mode]RolandWitvoet schreef op 09 april 2004 @ 17:23:
Voor een euro of 10 bouw je deze zelf:
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Schakelt met 3 volt, 5mA. Daar kun je best een jaartje een batterij voor gebruiken.
Ik zie printen die je bij de EPS kunt bestellen ...
zelfs al zijn ze uit 1982 ze zijn nog altijd (C)
[/stille hint mode]
Dan heb je toch geen 3,3 volt uit de voedingSA007 schreef op 09 april 2004 @ 20:32:
[...]
Precies wat ik dacht...
Je pakt een (goedkope / cheap-ass) atx voeding, zijn op een beurs heeel goedkoop
pakt van een (defecte) at voeding de moederbord-connector.
En dan draadjes verbinden (alsin draad uit de atx connector halen/knippen en aan de atx connector maken) (5v aan 5v, 12 aan 12 enz..., de kleurtjes zeggen het wel...), totdat alle at-draadjes voorzien zijn...
Dan houd je er nog een paar over. waaronder een groene draad (dit is om de voeding aan te schakelen, deze moet je daarvoor vebinden met de ground (zwart)
dus je moet die groene en de zwarte dan naar je knopje (sleutelding) doen.
(btw, dit werkt niet zoals een gewone atx schakelaar, alsin een pulsje voor aan en een pulsje voor uit, die moet je contact laten houden, heel goed te doen met zo'n sleutelschakelaartje)
Verdere links:
[rml][ EL] Schema (tweede) ATX voeding aansturen[/rml]
http://www.gruntville.com..._TruePower_550/Pinout.jpg (ATX-Pinout)
AT-Pinout kon ik niet zo vinden maar:
ROOD = +5v
GEEL = +12v
WIT = -12v / -5v *
ZWART = GND (0v)
BLAUW = -12v / -5v *
ORANJE = POWERGOOD (5v)
* = Streep het onjuiste door/ Staat meestal ook wle op de voeding
Heb je ook niet nodig?
Atx --> At (At heeft geen 3.3 volt, dus die draad kan je "los" laten hangen...)
Valt heeel meeGr0wLiThE schreef op 09 april 2004 @ 21:00:
Nee, ik ga voor de schakeling met het relais omdat me dat nog minder kost (ben een Hollander hea!)... Maar is het ook mogelijk om het eerste relais uit het lijstje hierboven daarvoor te gebruiken (v23154-c0438-b104 van Siemens...)?, want ik kan hier namelijk geen specs van vinden...
Ik had laatst een relais (12v met 4 contacten incl houder) voor 7 euro en een goedkope atx voeding van en paar honderd watt op een beus zijn er zo'n beetje vanaf 5 euro (als je geluk hebt zelfs minder
Pagina: 1