Toon posts:

Sony Vaio Overlijdensbericht, (hulp gevr. bij reincarnatie)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Gisteren is ons allerliefste Sony Vaio PCG-F305 notebook na een lang ziektebed overleden. Zij is 4 jaar oud geworden en heeft weinig fortuin gekend in haar leven. Al vanaf haar geboorte heeft zij te maken gehad van een aangeboren chronische processorafwijking, wat met de jaren steeds erger is geworden en uiteindelijk heeft geleid tot haar overlijden ;( ;( ;( .

Het schijnt dat Intel slechte processors geleverd heeft met een kapotte hittesensor, die de processor laten denken dat ze te heet is en waardoor de processor zichzelf in stand-by zet. Hierdoor ging de laptop op een gegeven moment niet meer aan.

Na lang zoeken op internet kwam ik op deze site terecht waar alles goed wordt beschreven:
http://cip.physik.uni-freiburg.de/~zwerger/Vaio/indexeng.htm

Sony voelt zich niet verantwoordelijk, en garantie heb ik niet meer. Gelukkig bestaat er wel een manier om mijn lieve laptop uit de dood te laten herrijzen, dit staat in dit artikel beschreven:
http://cip.physik.uni-fre...ger/Vaio/hardware-fix.pdf

Dit betreft het vervangen van slechte “capacitors”, 11 in totaal. Voor mensen met ervaring in solderen schijnt dit niet zo moeilijk te zijn, een uurtje werk ofzo. Mijn vraag is dan ook: waar kan ik terecht om deze “11-voudige bypass operatie” te laten uitvoeren aan de inmiddels verwijderde processorkaart? (Als iemand zich aanbiedt voor een redelijk bedrag, mogen ze zich uiteraard melden).

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/erdalyalcin/proc.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 22:59 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Leuke topicstart :D
Het schijnt dat Intel slechte processors geleverd heeft met een kapotte hittesensor, die de processor laten denken dat ze te heet is en waardoor de processor zichzelf in stand-by zet. Hierdoor ging de laptop op een gegeven moment niet meer aan
Als dit zo is, dan heeft het in ieder geval niets te maken met brakke elco's in de voedingsstabilisatie van de CPU, zoals je zelf suggereert. In je tweede link staat echter wat duidelijker uitgelegd wat dan wél het probleem is: door de rotte elco's is de Vcore van de CPU instabiel, waardoor de CPU foutief een overheat-melding maakt. Er is dus geen sprake van Intel CPU's met een "kapotte hittesensor".

Ik weet het, ik help je hiermee weinig, maar kon niet nalaten de logica in je verhaal te zoeken :)

Wat betreft de reparatie: het beste kun je eens in je kennissenkring rondvragen of er een malloot is die oude tv's en monitors (wellicht ook andere elektronica) repareert. Dat soort mensen zijn onmisbaar voor een klusje als dit ;)

[ Voor 5% gewijzigd door koraks op 06-04-2004 18:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag is dan ook meer of er bepaalde elctronika zaken zijn die dit soort klussen aannemen. En die capacitors, zijn die gewoon los te koop ofzo?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Mijn vraag is dan ook meer of er bepaalde elctronika zaken zijn die dit soort klussen aannemen.
Ongetwijfeld, maar dat is meestal erg afhankelijk van het personeel in die winkel. Je hebt nou eenmaal de uitbaters die graag de soldeerbout ter hand nemen, maar je hebt er ook die alleen maar componentjes willen schuiven. Vraag het gewoon eens in de winkel(s) bij je in de buurt.
En die capacitors, zijn die gewoon los te koop ofzo?
Ja, maar zorg wel dat je low-ESR elco's te pakken krijgt. Gewone elco's zullen snel overlijden in deze toepassing.

Het woord 'capacitor' is Engels voor condensator. In deze toepassingen worden altijd elektrolytische condensators gebruikt (kortweg 'elco's')

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nu juist het probleem tegenwoordig. Ik heb bijna sstad en land afgebeld, maar tegenwoordig staan in ellektronika zaken alleen nog maar 'verkopers', en geen doe-het-zelfers meer. En volgens mij is solderen op printplaten toch best een precisie-werk.

Wat houden die Low-ESR elco's in? En zijn deze dingen duur??

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Misschien bij een hbo elektrotechniek proberen ofzo? Of is dat een hele domme gedachten?

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01 13:14

jotheman

Was like that when I got here!

Soweej... doe ff overdreven ofzo... Als je 't je hond is ofzo ok, maar dit slaat echt op puin... :|

I see dead pixels...

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik dacht ik maak gewoon eens een leuk berichtje inplaats de standaard mep. Een HBO opleiding bezoeken, niet slecht, daar had ik nog niet aan gedacht. Maar misschien dat hier dus iemand op het forum aanwezig is die dit tegen betaling wel kan doen??

Verwijderd

Ik wil het best gratis voor je doen hoor, maar eigenlijk is dit geen contactadvertentie site.

Als je mij die kaart + de juiste caps opstuurt soldeer ik het voor je, ik soldereen regelmatig SMD onderdelen dus dat zal niet zo'n probleem zijn. Je kan ook ff zeggen welke caps het zijn dan bestel ik ze je kan dan de processorkaart (of de hele laptop, dan kan ik het meteen testen) opsturen.

Je kan ook ff langskomen maar ik weet niet waar je woont.
jotheman schreef op 06 april 2004 @ 22:47:
Soweej... doe ff overdreven ofzo... Als je 't je hond is ofzo ok, maar dit slaat echt op puin... :|
Als je niets te zeggen hebt zeg dan niets. Voor sommige mensen is hun laptop belangrijker als hun hond (in ieder geval een stuk waardevoller) en het is toch wel overduidelijk dat de TS puur humor is....

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 23:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey Thorry,
Bedankt voor je reactie, dit zocht ik dus eigenlijk. Ik heb je inmiddels een berichtje gestuurd, wacht op je antwoord!

Verwijderd

Welke P3 Mobile processor is,
ik heb hier nog een Celeron 366 Mobile.
Mag je zo van me hebben moet je wel even wachtten tot juli dan ben ik weer terug in Nederland.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 18:34

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik snap niet dat je nog blij bent met Sony! Je hebt namelijk wel degelijk recht op garantie omdat de laptop binnen garantietijd kapot is gegaan, en (dat neem ik aan) je dat ook netje gemeld hebt. Je hebt dus Nu nog steeds recht op je garantie (aangezien Sony niets gedaan heeft met je klacht ).Er is een groot verschill tussen het verantwoordelijk voelen, en het ook echt zijn. Zeker is het een Intel CPU, maar het gehele product is wel van Sony, ze zijn dus zeker wel verantwoordelijk voor een defecte CPU! Je bent volgens mij toch gewoon netjes 4 jaar lang voor de gek gehouden door Sony :r

Maar anyway, succes met solderen :P

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
@deepspace: zoals met alle producten, ging ook deze ongeveer na een jaar pas echt moeilijk doen. Ik dacht echter dat het aan de software lag, zodat ik pas NA de garantieperiode (1 Jaar) erachter kwam dat het dus de processor, danwel de elco's zijn. En Sony, ach die kan het echt NIETS schelen, op de forums waar ik ben geweest zijn er dus echt mensen die $2800 dolar (!!!) hebben betaald voor een nieuw moederbord, of $ 900 dollar voor een refurbished moederbord!! En dat terwijl het alleen de processor is !! Over de telefoon wil je niet weten hoe koeltjes ze reageren wanneer ik zeg dat op internet massa's mensen zich hebben verzameld met deze problemen en er zelfs websites aan gewijd zijn: "Ach meneer, als we alles zouden moeten geloven wta op internet staat...."

@ Thorry, kun je me een mailtje sturen nav dit SMD solderen??

Als iemand anders zich aanbeveelt voor SMD soldering, kan hij zich melden bij mij, ik ben benieuwd of het op deze manier lukt. Wie gaat de uitdaging aan?

Oh ja, en mensen: koop NOOIT maar dan ook NOOIT Sony. Je betaald puur voor de naam, maar de garantie is echt om te huilen !!!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 11:10 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 18:34

voodooless

Sound is no voodoo!

Ah, oke, als je er pas na de garantieperiode acherkomt, dan heb je idd pech (toen in ieder geval, nu ligt dat gelukkig toch weer anders) :( . Dit soort dingen zijn gewoon schandalig!

BTW: open je ook nog een condoleanceregister :? :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1