Problemen met voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JM83
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 23:48
Hoi,

Aangezien de search niet werkt en ik geen schade aan mijn PC wil dit topic...

ik heb een probleem en ik verwacht dat het aan de voeding ligt die te licht is (300Watt). Sinds ik er (vrijdag) een nieuwe videokaart (Ati Radeon 9600Pro) en (maandag) 512MB DDR Ram PC2700 heb geinstalleerd loopt het systeem "slecht". Het geheugen is een jaar oud, maar heeft bij degene van wie ik het gekocht heb (vriend van me) altijd gewerkt en is van een goed merk (Dane-Elec). Ik heb het geheugen inmiddels ook via Memtest86 laten testen wat geen enkele fout opleverde.

Nu krijg ik soms in windows XP een melding van een fout in een systeemapparaat. Gister wilde ik FarCry spelen en de PC schakelde zichzelf uit. Dat was in een wat drukkere passage. TOen wilde de PC wel opstarten maar de videokaart gaf geen signaal. Heb daaropvolgend een (extra) case-fan losgekoppeld van de voeding met als resultaat dat de PC weer werkte. Tot ik vandaag weer een foutmelding over een systeemapparaat kreeg. Ik verwacht dat het aan de voeding van de PC ligt. De voltages van het systeem zijn als volgt (gemeten via Asus PCProbe):

12V -> 12,544 (constant, was als ik mezelf niet vergis voorheen iets onder de 12V)
5V -> 4,919
3,3V -> 3,28
Vcore -> 1,68

nu ben ik dus bang dat het aan de voeding ligt omdati n mijn ogen de 12V wel erg veel afwijkt. Het systeem is bestaat uit het volgende:

CPU: AMD Athlon XP 2500+ (Barthon)
Mainboard: Asus A7N8X-X
Geheugen: 1x 256MB DDR PC2700 (merk weet ik zo niet) en 1x512MB DDR PC2700 (Dane-Elec)
Videokaart: Club3D ATI Radeon 9600Pro 128MB
HDD: 1x Maxtor 30GB, 1x Western Digital 120GB (beide 7200RPM)
DVDRom Speler (oudje, toshiba)
DVDReWriter (Nec2500A)
SB Live 5.1
Netwerkkaartje
Case-Fan (inmiddels al van voeding afgehaald)
USB Wireless Lan Adapter
Optische Muis (via PS2)

ik denk dus dat het systeem een beetje te zwaar is geworden voor mijn 300Watt voeding sinds ik geheugen heb geinstalleerd. Nu is mijn vraag: klopt mijn vermoeden?

alvast bedankt

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-05 09:15
Heb je ook spec's van die voeding?
Merk is ook wel handig om er bij te zetten.

• JM83
zal ff kastje openschroeven en kijken (trouwens nu zit 12V zelfs op 12,604V)

• olof
Het is trouwens niet zo moeilijk om te bepalen of je voeding te zwak is hoor. Gewoon alle overbodige zooi uit je kast halen en kijken of het dan wel stabiel werkt.
Dus 2e HD, geluidskaart DVD brander ed. er uit.

• JM83
specs voeding (merk weet ik zo niet :S)

Input: 115VAC
7A Max
60Hz
230VAC
4A Max
50Hz

Output:
+12V - 8A max
+5V - 25A max
+3,6 - 14A max
-0,5V/-12V - 0,5A max
+5V/SB - 1,5A max

merktekentje lijkt op soort redingsboei (rondje met rode en witte vlakken)

• JM83
ik krijg deze foutmelding:

Afbeeldingslocatie: http://www.utwurdwa.nl/foutmelding.jpg

zoals je ziet zijn de kleuren zwaar vern**kt

[ Voor 24% gewijzigd door JM83 op 06-04-2004 17:38 ]

• JM83
het lijkt er op dat het meer een probleem is met de videokaart :

kreeg net de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: http://www.utwurdwa.nl/foutmelding2.JPG

hoop dat ik deze kan verhelpen

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Wat ik nergens terugvind en wat een oorzaak zou kunnen zijn: heb je die extra power kabel op je Radeon geprikt?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• JM83
er zat geen extra power kabel bij mijn radeon?!

• olof
Geen connector zoals je die ook bij een floppy drive tegenkomt?

Even goed zoeken anders. Desnoods ook even het boekje doorkijken.

Het is een klein wit stekkertje met 4 pinnen.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-05 09:19

Tjark

DON'T PANIC

zo een:
Afbeeldingslocatie: http://www.viperlair.com/images/reviews/video_graph/ati/aiw/9800pro/power.jpg
(maar zit die niet alleen op 9800se/normal/pro's?)

[ Voor 22% gewijzigd door Tjark op 07-04-2004 09:08 ]

*insert signature here

Verwijderd

Jep die hoeft en kan ook niet op de 9600 @ pro! :D

Kijk eens of je anders de mogelijkheid hebt om een zwaardere voeding te lenen van iemand?
En misschien dat je die videokaart ff in een ander systeem kan hangen en kijken of het daar aan ligt? :)

Verwijderd

boemboem schreef op 06 april 2004 @ 16:11:

merktekentje lijkt op soort redingsboei (rondje met rode en witte vlakken)
Dat merktekentje is van target denk k. K had ooit een beeldscherm van target, dat had ook zo'n logootje.

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
check dit topic: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
en
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

en daar staat een linkje naar de site van firingsquad met "hoe kies ik de juiste voeding"
http://www.firingsquad.com/guides/power_supply/

en daar zul je becijferen dat die 8A die je op je +12v lijn krijgt, RUIM onvoldoende is voor jouw systeem ;D

• JM83
zou best kunnen target...

idd zo'n voedingsconnector zit niet op mijn kaart. De voeding is het hoogstwaarschijnlijk niet (of kan het zijn dat het moederbord (ik geloof 5V) te veel trekt?). Want heb gister met maar een HDD gedraaid en toen liep ie ook vast...

ook krijg ik steeds vaker een melding van VPU Recover (is van videokaart), en als ik een stekker van videokaarrt maar aanraak krijg ik foutmelding/valt het beeld uit. Hoop niet dat dat komt door een kapotte AGP Bus

• olof
Heb je toevallig nog ergens een simpel agp kaartje liggen waar je mee zou kunnen testen of het aan je agp poort ligt?

En heb je al een kale setup gedraait? Dus zoals ik al eens aangegeven heb met alleen de nodige onderdelen?

• JM83
heb inmiddels al een zo kaal mogelijke installatie gedaan (dwz, twee HDD's (een of andere manier werkt de master niet los, zal wel in kabelvolgorde of jumper-settings liggen)), geen DVD-Rom speler ofzo, Soundkaart en moederbord... ook toen liep ie vast.

Vreemde is dat MOCHT het aan de AGP Poort liggen ik vrijdag, zaterdag en zondag geen problemen heb gehad maar sinds maandag (nieuwe geheugen) wel... vind het allemaal zo vaag, wel les voor volgende keer: nooit twee dingen te kort na elkaar nieuw kopen :)

en voorheen heeft de AGP Poort ook gewerkt (vanaf november tot afgelopen vrijdag) met een Geforce 4MX440je.

• olof
Ben ik wel met je eens hoor, maar je hebt een probleem en dat lost zichzelf niet op (helaas). Je hebt er nieuwe geheugen bijin gezet wat misschien je moederbord net teveel heeft belast. Zou niet een probleem mogen geven, maar het kan een slechte chip zijn die dit net te veel van het goede vind.
Als je die geforce nog hebt kun je het eens proberen met die kaart. Die zal waarschijnlijk net wat minder van je agp vragen. Het mooist zou een echt simpel agp kaartje zijn.

• JM83
hmmm net weer fout gehad -> windows opnieuw gestart en toen kreeg ik de melding om een foutrapport te versturen, in principe ben ik daarop tegen ivm privacy, maar nu toch maar eens gedaan. Na afloop werd ik naar de volgende pagina gestuurd:

http://oca.microsoft.com/nl/Response.asp?SID=802

blijkt dus iets te zijn met de Ati drivers :S. Heb gewoon de laatste geinstalleerd, of kan het een conflict zijn met overblijfselen van mijn oude NVidia kaart (heb ik gedeinstalleerd via config-> software). en indien het laatste, kan ik er (zonder opnieuw te hoeven installeren) voor zorgen dat die volledig verwijderd worden? al is een nieuwe installatie niet zo'n probleem (is weekje geleden ofzo gebeurd, dus niet al te groot probleem)

• olof
Kijk eens of je het programma Detonator Destroyer kunt vinden.

Die haalt alle resten van de nvidia drivers weg.

[ Voor 75% gewijzigd door olof op 07-04-2004 09:50 ]

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02-2025
olof schreef op 07 april 2004 @ 09:49:
Kijk eens of je het programma Detonator Destroyer kunt vinden.

Die haalt alle resten van de nvidia drivers weg.
heb het ook wel eens met die ati dat ik die foutmelding krijg. geen idee wat het is.

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• JM83
dus in feite is er een grote kans dat mocht ik alles opnieuw installeren ik die foutmelding niet meer krijg?? zoja, ga ik dat doen, zoveel stond er nog niet op mijn PC geinstalleerd tot nu toe

• olof
Het is het proberen waard ja.
Neem aan dat je dan wel een volledige reinstal gaat doen? Dus echt de schijf leeg maken voordat je windows er weer opzet?

• JM83
ja, heb 4 schijven/partities (C, d, e en f), ik formateer alleen schijf C maar dat moet zover mij bekend is meer dan voldoende zijn... btw, hoe kan ik een NTFS schijf formateren?! of zat die optie er gewoon in tijdens de installatie van XP?!

• olof
Tijdens het installeren van Win XP zal ie vragen waar hij moet komen te staan. Dan zeg je C:\ en dat ie hem moet formatteren.
Kan zijn dat ik het net niet goed heb, maar het zal er niet veel vanaf zitten.
Kun je zelfs nog kiezen tussen NTSF of FAT32.

• JM83
heb inmiddels een schone install gedaan en nog geen problemen ondervonden, hopen dat het zo blijft...

iedereen bedankt voor zijn/haar hulp...
Pagina: 1