Belachelijk lage netwerksnelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Ok, dit is iets waar ik al een jaar mee bezig ben en nu ben ik het toch wel zat.

De situatie is als volgt:

code:
1
[router] -> [PC ouders] -> [Switch] -> [mijn PC's (2 stuks)].

Tussen mijn PC's gaat het snel (+6MB/sec.). Maar de PC van mijn ouders komt niet boven de 750KB/sec uit.

:? Wat heb ik al gedaan:

-De nic (rtl8139) vervangen door een Sitecom geval: Geen resultaat
-Ook een Intel kaartje geprobeerd: Geen resultaat
-Andere kabels getrokken: Geen resultaat
-Windows XP op 100Mbit geforceerd gezet: Geen resultaat
-Nieuwe install WinXP: Geen resultaat (Ook Win2K en Mandrake 9.1 geprobeerd)
-Switch ertussenuit gehaald en cross cable geprobeerd: Geen resultaat
-PC verplaatst en naast mijn spullen gezet (ivm aarde, straling, whatever): Geen resultaat

Alle nic's hebben in alle PCI-sloten gezeten, ik heb 3 verschillende nieuwe kabels geprobeerd en elke keer alle snelheidsinstellingen.

Spec's van de betreffende PC (vergeten :P):
Gigabyte GA-7DXE moederbord
AMD Athlon XP 2000+ @ 1660MHz
256MB PC2100 geheugen
60GB IBM HDD
DVD-speler
Diskettestation
Club3D ATI Radeon 9100, 128Mb, AGP

De PC is overal snel genoeg mee (spellen, internet, e.d.) behalve dan die netwerksnelheid.

Wie o wie weet hier nog iets voor?

[ Voor 15% gewijzigd door AtleX op 06-04-2004 15:48 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Ik neem aan dat je dit gewoon met SMB doet? Al eens met FTP geprobeerd?

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

En al je
code:
1
2
[router] -> [Switch] --> [PC ouders] 
         \->  [mijn PC's (2 stuks)].

probeert?

[ Voor 18% gewijzigd door Sosabowski op 06-04-2004 15:49 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 15:45:
Ik neem aan dat je dit gewoon met SMB doet? Al eens met FTP geprobeerd?
Dit gebeurt met SMB, via Remote Administrator file transfer, FTP. Altijd eigenlijk.
IorGie schreef op 06 april 2004 @ 15:48:
En al je
code:
1
2
[router] -> [Switch] --> [PC ouders] 
                                \->  [mijn PC's (2 stuks)].

probeert?
Dat heb ik gedaan toen die PC bij mijn spullen stond.

• chewbacca
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-04 01:13
Heb je alle systemen gechecked of ze in dezelfde duplex-mode staan??
dwz: allemaal Full-duplex of allemaal half-duplex

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

6mb/s vind ik nou ook niet echt wat je zegt snel.
Als wij hier 8mb/s halen vinden we het langzaam, bij Divx etc. zitten we vaak zelfs rond de 11mb/s.

Ik heb hier dan ook een intel 10/100Mbit switch staan. Maar ook met een simpel unex ding halen we ergens rond de 9mb/s.

Maar tussen wat haal je 750kb/s? Tussen je ouders en je eigen PC als je die kabel gecrossed er tussen hebt?

Check eens met een packetsniffer (ethereal b.v.) wat er allemaal over je netwerk gaat dan. (misschien veel broadcasts of moet er veel opnieuw verstuurd worden?)
Hoe heb je je nics ingesteld (full/half duplex?)

[ Voor 5% gewijzigd door Liam op 06-04-2004 15:52 ]

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
chewbacca schreef op 06 april 2004 @ 15:50:
Heb je alle systemen gechecked of ze in dezelfde duplex-mode staan??
dwz: allemaal Full-duplex of allemaal half-duplex
Ook dat ja, alles heeft op auto-negotiation gestaan, ook forced 10Mbit full duplex, 10Mbit half duplex, 100Mbit full duplex en 100Mbit half duplex heb ik geprobeerd.

De switch die ik heb staat naast een verwarmingsbuis waar ook de kabels langs lopen naar mijn computers en naar die van mijn ouders, dit verklaart wel waarom ik niet de volle snelheid haal. De switch is trouwens van het merk E-tech.

Toevallig heb ik van het weekend een testtooltje mijn netwerk laten monitoren. de tijd tussen een packet van die PC is gewoon heel erg hoog. Als ik een bestand van 2Gb over ga gooien is de packetloss 0%. Er missen natuurlijk altijd wel packets maar dit is dus verwaarloosbaar in dit geval.

[ Voor 43% gewijzigd door AtleX op 06-04-2004 15:57 ]

Verwijderd

Volgens mij is er een nieuwe(re) driver beschikbaar voor de realtek in plaats van de standaard XP-driver!

Edit: Sorry, lees net pas dat je ook al een Intel-kaartje hebt geprobeerd!

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 15:55 ]

Verwijderd

AtleX schreef op 06 april 2004 @ 15:43:

Spec's van de betreffende PC (vergeten :P):
256MB PC2100 geheugen
60GB IBM HDD
DVD-speler
Diskettestation

De PC is overal snel genoeg mee (spellen, internet, e.d.) behalve dan die netwerksnelheid.
Tja wat zijn de specs van de overige pcs...? Jou systeem kan prima in orde zijn, maar als je wilt lezen of schrijven naar een andere pc, moet je mbt snelheid wel ook even rekening houden met de pc waar je naar toe communiceert, en dan voornamelijk de hd's die daarin zitten. Heb hier nog een oud novell servertje draaien met antieke schijven. Stabiel is ie zeker, maar qua snelheid is het stukken minder. Je systeem/netwerk is zo snel als je langzaamste schijf...

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
ik neem aan dat dat de specs van zijn ouders pc zijn. De specs van de andere pc's (Mijn pc's) lijken me niet erg nuttig aangezien die onderling wel een goede snelheid hebben. Ik bedoel: Het ligt waarschijnlijk niet aan zijn eigen pc's omdat die onderling wel fatsoelijk werken.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 15:59:
[...]

Tja wat zijn de specs van de overige pcs...? Jou systeem kan prima in orde zijn, maar als je wilt lezen of schrijven naar een andere pc, moet je mbt snelheid wel ook even rekening houden met de pc waar je naar toe communiceert, en dan voornamelijk de hd's die daarin zitten. Heb hier nog een oud novell servertje draaien met antieke schijven. Stabiel is ie zeker, maar qua snelheid is het stukken minder. Je systeem is zo snel als je langzaamste schijf...
Tussen mijn PC's haal ik. 6MB/sec., aan mijn hardware ligt het dus niet. Gezien de fysieke situatie (verwarmingsbuizen, goedkope switch) vindt ik 6 megabyte per seconde dus best wel acceptabel, zeker voor de oude 4Gb die in mijn server zit.

Mijn werkstation heeft de volgende specs:
-Asus A7N8X-X mobo
-AMD Athlon XP 2600+ (Barton) @ 2160MHz
-512MB PC3200 (2x256MB) geheugen (Dual-Channel)
-Club-3D ATI Radeon 9600pro, 128MB, AGP 8X
-40Gb Seagate Barracuda IV, ATA100
-Onboard NForce-2 Nic (ook Intel en Sitecom geprobeerd.)

En mijn server:
-P2 350MHz, slot1
-Onbekend mobo
-256MB SDRAM PC133
-ATI Mach 64, AGP
-4Gb Western Digital Caviar, ATA33
-Intel 10/100MBit Nic.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 09:33
Er staat niet toevallig een of andere schijfcompressie aan op die XP bak? (kan daarnaast ook nog even defragmenteren)

[ Voor 24% gewijzigd door LinuX-TUX op 06-04-2004 16:10 ]

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
LinuX-TUX schreef op 06 april 2004 @ 16:09:
Er staat niet toevallig een of andere schijfcompressie aan op die XP bak? (kan daarnaast ook nog even defragmenteren)
Het is een standaard Windows XP installatie. Ook heb ik Linux en Win2K geprobeerd zoals je in de startpost kon lezen, daarbij had ik het probleem ook.

Verwijderd

Je zegt in je openingstopic dat een crosslink tussen 2 pcs niet gaat helpen. dan mag je aannemen dat alle overige acties ook niet gaan helpen. Het probleem zit em dus in 1 van de twee pcs. daar je ook zegt dat jou pc geen problemen geeft mbt overige stations zal het probleem waarschijnlijk liggen in die pc van je ouders. das dan door logisch redeneren. Verder zeg je dat een nieuwe install van xp niet gaat helpen. Dan denk ik aan twee dingen. of er is een default instelling die over het hoofd word gezien of er is een hardware matig probleem in de pc van je ouders.

Ik weet niet zozeer de oplossing direct te geven, maar ik hoop dat deze reply je wel weer verder helpt in je zoektocht.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 16:15:
Je zegt in je openingstopic dat een crosslink tussen 2 pcs niet gaat helpen. dan mag je aannemen dat alle overige acties ook niet gaan helpen. Het probleem zit em dus in 1 van de twee pcs. daar je ook zegt dat jou pc geen problemen geeft mbt overige stations zal het probleem waarschijnlijk liggen in die pc van je ouders. das dan door logisch redeneren. Verder zeg je dat een nieuwe install van xp niet gaat helpen. Dan denk ik aan twee dingen. of er is een default instelling die over het hoofd word gezien of er is een hardware matig probleem in de pc van je ouders.

Ik weet niet zozeer de oplossing direct te geven, maar ik hoop dat deze reply je wel weer verder helpt in je zoektocht.
Alle netwerkkaarten die ik gebruikt heb, hebben in alle PCI-sloten gezeten bij de PC van mijn ouders. Ook heb ik mijn workstation tegelijk met die van mijn ouders opnieuw geinstalleerd, allebei Windows XP Pro SP1 NL. Bij allebei heb ik de standaard netwerkinstelling toen gehouden. Eigenlijk begin ik heel stiekem toch ook wel aan een hardware probleem te denken, maar wat dan? Alle ander PCI-kaartjes in die PC hebben geen enkel probleem (geluidskaart, PCI USB kaartje). Deze kaarten heb ik trouwens allemaal verwijderd bij het zoeken van een oplossing.

• chewbacca
Hmm, misschien niet helemaal on-topic maar misschien dat het er iets mee te maken zou kunnen hebben. Laatst had ik hele vage problemen met een pci-geluidskaartje (creative 128).Terwijl de rest van de apparaten het allemaal goed deed. Dat heb ik uiteindelijk op kunnen lossen door een PCI-timeout waarde in het bios van 32 in 64 te veranderen.

Misschien dat je daar eens mee moet spelen. (just a thought)

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
chewbacca schreef op 06 april 2004 @ 18:39:
Hmm, misschien niet helemaal on-topic maar misschien dat het er iets mee te maken zou kunnen hebben. Laatst had ik hele vage problemen met een pci-geluidskaartje (creative 128).Terwijl de rest van de apparaten het allemaal goed deed. Dat heb ik uiteindelijk op kunnen lossen door een PCI-timeout waarde in het bios van 32 in 64 te veranderen.

Misschien dat je daar eens mee moet spelen. (just a thought)
Ik had alle PCI-kaarten verwijderd toen ik andere nic's ging proberen. Bij de het proberen van Linux en Win2K zaten deze kaarten er ook niet in. Deze heb ik pas een week nadat Windows XP er weer opstond terug geplaatst.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:00

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kan er overheen gelezen hebben, maar ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig geworden naar merk/type switch :?

En dat tekeningetje :

code:
1

Ik neem aan dat dat meer fysiek is, ik ga ervan uit dat alle PC's gewoon netjes in de switch hangen , en de router ook een portje in de switch heeft ?
Of zie ik dat verkeerd ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Koffie schreef op 06 april 2004 @ 19:18:
Kan er overheen gelezen hebben, maar ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig geworden naar merk/type switch :?

En dat tekeningetje :

code:
1

Ik neem aan dat dat meer fysiek is, ik ga ervan uit dat alle PC's gewoon netjes in de switch hangen , en de router ook een portje in de switch heeft ?
Of zie ik dat verkeerd ?
Hij had een goedkoop merk switch (althans meer heeft ie er niet echt over gezegt) en zoals ik bovenstaande tekening lees zit zijn router aan de pc's van zijn ouders vast.
Of moet je tekening zo gelezen worden?
code:
1
2
[router] -> [Switch] -> [mijn PC's (2 stuks)].
                     |-->[PC ouders]

Heb je al geprobeerd om de poortjes op je switch te veranderen? (dus waar nu jouw pc een normale snelheid haalt, die van je ouders te zetten?)

En ik zou toch nog eens proberen te sniffen. Misschien is er iets op de bak van je ouders die hun netwerkverbinding volpropt om de een of andere reden.

Anders zou ik het op een onbekend h/w probleem houden (als cross ook niet werkt etc. etc.)

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
De PC van mijn ouders zit direct op de router, van die router loopt er een lijntje naar mijn switch. Op die switch zitten mijn PC's dan weer. Maar als ik de PC van mijn ouders via een cross cable verbindt met 1 van mijn PC's dan is de snelheid ook zo laag.

edit:

Achteraf gezien was het gewoon een bijzonder vaag tekeningetje :*)

[ Voor 17% gewijzigd door AtleX op 06-04-2004 20:47 ]

Verwijderd

dit probleem herken ik...

heb het zelf ook.

tussen te pc's op de switch (die een verdieping hoger staat, vandaar een aparte switch) is het verkeer 'snel' (5 à 6 mb/s), maar tussen de pc's (en dan vooral de mijne) op de switch en de pc op de router gaat het traag. (750 kb/s)

kan het ook komen omdat er een verkeerde kabel tussen hangt (tussen switch en router).

ik zou eens een crosskabel proberen tussen de switch en de router.

wat ook een mogelijkheid is, is om (als je dan toch een straight gebruikt) die op de buitenste poorten te zetten.

correct me if i'm wrong, maar het heeft wel eens uitkomst gebracht.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kunnen we brakke kabels uitsluiten? Wat voor type kabel heb je liggen? Als je 100Mbit over Cat 3 probeert te jagen heb je een probleem, daar heb je echt Cat 5 of hoger voor nodig....ook UTP of STP wil nog wel eens schelen. En hoe lang zijn de kabels? Het zal geen 100M zijn...want anders heb je gegarandeerd verlies. Maar ook de lenngte kan van invloed zijn

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:00

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Die router heeft toch wel een switch onboard he ?
En probeer die router eens in de uplink van je switch te rammen ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:52
The_Eagle schreef op 06 april 2004 @ 21:31:
Kunnen we brakke kabels uitsluiten? Wat voor type kabel heb je liggen? Als je 100Mbit over Cat 3 probeert te jagen heb je een probleem, daar heb je echt Cat 5 of hoger voor nodig....ook UTP of STP wil nog wel eens schelen. En hoe lang zijn de kabels? Het zal geen 100M zijn...want anders heb je gegarandeerd verlies. Maar ook de lenngte kan van invloed zijn
En vergeet de draadvolgorde niet... gewoon de aderparen naast elkaar leggen kan kabels compleet onbruikbaar maken (zeker met 100Mbit).

Juiste volgorde:

1 Oranje-Wit
2 Oranje
3 Groen-Wit
4 Blauw
5 Blauw-Wit
6 Groen
7 Bruin-Wit
8 Bruin

• chewbacca
AtleX schreef op 06 april 2004 @ 18:51:
[...]

Ik had alle PCI-kaarten verwijderd toen ik andere nic's ging proberen. Bij de het proberen van Linux en Win2K zaten deze kaarten er ook niet in. Deze heb ik pas een week nadat Windows XP er weer opstond terug geplaatst.
Ietsje beter lezen svp, het gaat niet om de andere pci-kaarten. Het gaat om een timeout-waarde in je bios.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Ik heb 3 kabels geprobeerd van 8 meter lang, 1 zelfgemaakte en 2 die in de winkel gekocht waren. Bij die zelfgemaakte lagen de aders in de goede volgorde. In mijn BIOS kan ik geen instellingen vinden die met een netwerk te maken hebben. De kabel die van de switch naar mijn router gaat zit in de uplink van de switch.

Verwijderd

Kijk eens bij de configuratie van je netwerk kaarten.

En zoek of je iets van EARLY TRANSMIT aan hebt staan.

En schakel deze optie dan eens uit!!

Verwijderd

probeer eens de pc van je ouder direct op jouw switch aan te sluiten (via de kabel die van router naar switch gaat)

enne, je hebt toch geen sweex??

want daar heb ik ongeveer hetzelfde probleem mee.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 april 2004 @ 11:23:
Kijk eens bij de configuratie van je netwerk kaarten.

En zoek of je iets van EARLY TRANSMIT aan hebt staan.

En schakel deze optie dan eens uit!!
Volgens mij kan ik deze optie nergens vinden :S
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 09:01:
probeer eens de pc van je ouder direct op jouw switch aan te sluiten (via de kabel die van router naar switch gaat)

enne, je hebt toch geen sweex??

want daar heb ik ongeveer hetzelfde probleem mee.
De router en switch zijn allebei van E-tech. Niet het beste wat er te koop is maar goed genoeg voor thuisgebruik. Die PC heeft al direct op mijn switch gestaan en ook al via een cross cable aan mijn computer.

Verwijderd

ik heb een keer gehad met een soortgelijk verhaal dat de routering verkeerd ingesteld stond,
of om het in dit geval te vertalen:
de 2 pc's van AtleX praten via de router met de PC van pa en ma ipv van direct.
met een traceroute naar de ouders pc moet dit te zien zijn

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
AtleX schreef op 06 april 2004 @ 18:06:
[...]

Alle netwerkkaarten die ik gebruikt heb, hebben in alle PCI-sloten gezeten bij de PC van mijn ouders. Ook heb ik mijn workstation tegelijk met die van mijn ouders opnieuw geinstalleerd, allebei Windows XP Pro SP1 NL. Bij allebei heb ik de standaard netwerkinstelling toen gehouden. Eigenlijk begin ik heel stiekem toch ook wel aan een hardware probleem te denken, maar wat dan? Alle ander PCI-kaartjes in die PC hebben geen enkel probleem (geluidskaart, PCI USB kaartje). Deze kaarten heb ik trouwens allemaal verwijderd bij het zoeken van een oplossing.
Ik weet niet wat de specificaties van de PC van je ouders is, maar kan de harddisk niet gewoon te traag zijn voor een hogere overdrachtssnelheid?

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
YouKnow schreef op 10 april 2004 @ 10:25:
[...]

Ik weet niet wat de specificaties van de PC van je ouders is, maar kan de harddisk niet gewoon te traag zijn voor een hogere overdrachtssnelheid?
256MB PC2100 geheugen
60GB IBM HDD
DVD-speler
Diskettestation

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 09:33
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 23:43:
ik heb een keer gehad met een soortgelijk verhaal dat de routering verkeerd ingesteld stond,
of om het in dit geval te vertalen:
de 2 pc's van AtleX praten via de router met de PC van pa en ma ipv van direct.
met een traceroute naar de ouders pc moet dit te zien zijn
Ja, dat is een goed argument. Zeker als je 2x hetzelfde netwerk hebt op de routerPC, kan me voorstellen dat je dan performance verliest/conflicten veroorzaakt. ( route PRINT <> in DOS op die bak van je ouders )
quote:
YouKnow schreef op 10 april 2004 @ 10:25:
[...]

quote:

256MB PC2100 geheugen
60GB IBM HDD
DVD-speler
Diskettestation
Zo weerleg je dus geen vragen. Wat hebben de specs nou te maken met de performance? Je mag hooguit verwachten dat die daarom snel zou moeten zijn, maar dat zegt niets over de daadwerkelijke performance. Draai gewoon een programmaatje die de snelheid van je HDD controleerd over die PC van je ouders om het te testen.

Wat je ook voor de gein zou kunnen doen is:
code:
1
ping -c 30000 -f -s 65507 <ip jouw computer>
in Knoppix. En dan bij de andere PC kijken in de task-manager hoever je netwerkgebruik omhoog schiet. Dan onderscheid je gelijk of het probleem bij de kaart/netwerk ligt of bij de harde schijf :)

offtopic:
Don't you just love packetstorms }) Winamp-Stream stopte er spontaan mee toen ik dat deed :+
Hier piekte die rond de 90%, dus 90Mbit, en ik haal met FTPs toch wel rond de 9 a 10 MB/s, tis dus geen ultiem maniertje, maar wel 1 die niet afhankelijk is van harde schijfjes of andere opslaggegevens

edit:
Is dat Mega bit of Mega Byte hieronder?

[ Voor 10% gewijzigd door LinuX-TUX op 10-04-2004 18:20 ]

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Alle ping's geven 1ms of <1ms aan, zowel vanuit Linux als Knoppix Linux 3.3 als Windows 2000 als Windows XP. De datatransfer snelheid van de HDD in de Pc van mijn ouders i ongeveer 48mb/sec lezen (gemeten met HDSpeed). Deze PC voelt verder ook niet traag aan, hij start snel op en er is gewoon normaal mee te werken.

Dat mooie Ping-commando van Linux-TUS kan ik nu even niet proberen. Mijn ouders zijn aan het behangen en de PC staat dus vandaag even afgekoppelt. Morgen zal ik 'm er eens doorheen jagen.

Pagina: 1